Thaise glimlach

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Thaise glimlach

#31 Bericht door Jeanette » vrijdag 02 november 2012, 23:43

Gardensafari schreef:
Jeanette schreef: En ... Hans .... is jou onderschrift --> Leen nooit een boek aan een boekhouder<-- een waarschuwing?
Dan zou je ook kunnen zeggen --> Haal geen huishoudster in huis. <-- , daar is hier misschien meer gevaar voor. :D

[8)
Ik heb helemaal geen huishoudster, of bedoel je mijn vrouw...
Die doet weinig aan het huishouden.
Die plundert mijn portemonnee direct.
Geen omweg via een huis... :happyno:

Heb je wel een boek dan?

:mrgreen:

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#32 Bericht door Gardensafari » vrijdag 02 november 2012, 23:53

Jeanette schreef:
Gardensafari schreef:
Jeanette schreef: En ... Hans .... is jou onderschrift --> Leen nooit een boek aan een boekhouder<-- een waarschuwing?
Dan zou je ook kunnen zeggen --> Haal geen huishoudster in huis. <-- , daar is hier misschien meer gevaar voor. :D

[8)
Ik heb helemaal geen huishoudster, of bedoel je mijn vrouw...
Die doet weinig aan het huishouden.
Die plundert mijn portemonnee direct.
Geen omweg via een huis... :happyno:

Heb je wel een boek dan?

:mrgreen:
Eéntje, maar die is saai.
Er staan geen plaatjes in...
En dan heb ik nog een agenda van vorig jaar.
Maar daar staat niks in.
Het schijnt dat je vrienden moet hebben om die vol te krijgen...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#33 Bericht door prajak » zaterdag 03 november 2012, 01:12

"...Leen nooit een boek aan een boekhouder...."

Humor. Net als die mop over Sam en Moos, van Max Tailleur uiteraard...

Sam vraagt Moos 20 gulden te leen. Moos geeft hem 10 gulden. Sam zegt: ik vroeg je er toch 20 ? Kijk, zegt Moos, nu ben ik 10 gulden kwijt en jij ook......

Van der Meer
kenner
kenner

#34 Bericht door Van der Meer » woensdag 07 november 2012, 01:21

Smiling faces smiling faces sometimes they dont tell the truth... Smiling faces smiling faces sometimes, pretend to be your friend Een soul klassieker die , vreemd genoeg, in Thailand veelvuldig en spontaan door mijn hoofd zingt.

mai mi tang
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#35 Bericht door mai mi tang » zaterdag 27 april 2013, 23:00

Bij tijdelijk gemis aan "grootschrijvers" :lol: en frikandelverslaafden :cheesy: haal ik dit leerzame topic even omhoog.

Mijn verhaaltje bestaat uit 5 afleveringen. De Thaise glimlach zonder gezichtsverlies.
Met dank aan- en respect vóór... een herstellende Dutch.

Ik ben goed voor minstens 4 maal knippen per seizoen.
Mijn kapper is een ware kunstenaar met een tondeuse met verschillende opzetmessen, meerdere scharen, scheermesjes, kwast en andere attributen.
Een vakman die mijn respect verdient. Hij gaat altijd zéér nauwgezet tewerk. Niets, maar dan ook werkelijk hélemaal niets, ontsnapt aan zijn aandacht...
Neusharen, wenkbrauwen, wimpers, haren in en òp de oren, nek, schouders en rug... Na zo'n 25 minuten stap ik altijd, als herboren, uit de stoel. Ik waardeer die man.
Hij geeft mij altijd het gevoel, dat ik extra zorg en aandacht heb gekregen en dit laat ik altijd blijken, middels een fooi.

Oók heb ik voor hem, weleens een mooie pin up kalender uit Nederland meegenomen. Speculaasjes en banketstaaf heeft hij óók weleens mogen proeven...
Met enige regelmaat neem ik plaats aan zijn wacht- en leestafel. Zomaar... Een beetje kijken langs de weg en de krant door bladeren.
Soms bied ik hem wat te drinken aan en dan haal ik 2 blikjes fris bij de naastgelegen mini-market.
Ik kom de kapper in het dagelijks leven regelmatig tegen. Meestal op één van de markten of in de buurtsuper.
Hij schenkt mij dan een vriendelijke glimlach en vervolgens hebben wij een gemoedelijk kletspraatje…

Afgelopen winter, op de eerste dag na aankomst, is de begroeting natuurlijk weer allerhartelijkst. Echt ouwe jongens, krentenbrood.
Ik neem plaats in de stoel en het laken gaat over mij heen. Mijn oog valt vrijwel meteen op een, in het Thais geschreven papiertje, formaat A5. Haren knippen 100 baht.
Voorheen was het 75 baht. Een prijsverhoging van maar liefst 33%.! Maar ja, alles wordt tenslotte duurder. Voor iedereen... Honderd plus tip en klaar. Geen probleem. Dacht ik...
Ik ga wat vaker op die lat zitten. In plaats van 'm steeds hoger te leggen…

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#36 Bericht door Gardensafari » zaterdag 27 april 2013, 23:58

Prachtig begin!
Ben benieuwd naar de rest.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#37 Bericht door Henk Korat » zondag 28 april 2013, 05:41

Goedkope kapper en als hij echt zo goed is, krijg je waar voor je geld. :clap: :clap:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#38 Bericht door weten » zondag 28 april 2013, 07:46

Het zal wel principe zijn maar een prijsverhoging van 33% !!!!had je dat holland ook gepikt ik denk het niet.

Als ik zoiets zou doen dan ben ik binnen een mnd. door m,n werk heen,het is eigenlijk niet zo gek dat Thailand in snel tempo duurder wordt en degen die zo makkelijk ja zeggen en dan ook nog eens een fooi geven zorgen ervoor dat als je volgend jaar komt het op z,n minst de tip duurder is geworden, en dan geef je weer tip en dan binnen 3 jaar is de prijs verdubbelt,zovaak in thailand geweest en nog steeds niet weten hoe het daar werkt.

Die thais lachen zicht rot en vallen bijkans om van verbazing ,ik wordt duurder en die falangs blijven maar teveel geven nou dan ben ik zeker nog steeds te goedkoop dom heel dom.
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

RuudThai
Expat
Expat

#39 Bericht door RuudThai » zondag 28 april 2013, 07:55

weten schreef:Het zal wel principe zijn maar een prijsverhoging van 33% !!!!had je dat holland ook gepikt ik denk het niet.
Ja maar het minimumloon is hier van 200 naar 300 baht per dag gegaan dus dat moeten ze toch ergens vandaan halen?
Als in Nederland het minimumloon met 50 % zou stijgen dan betaal je ook niet meer dezelfde prijs bij de kapper..... [|(

mai mi tang
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#40 Bericht door mai mi tang » zondag 28 april 2013, 09:00

Lekker opgefrist kom ik uit de stoel en haal een honderdje (knippen) en een twintigje (fooi) uit mijn portemonnee.
Maar hij begint mij héél omstandig uit te leggen, dat de buitenlanders tegenwoordig 150 baht moeten betalen.
"Je maakt zeker een grapje?" Vraag ik hem. Nee, de kapper maakte géén grapje... Hij verlangde 150 baht.
"Waar staat dat dan?" vroeg ik hem, wijzend naar het A5 papiertje. Hij bleef, vriendelijk glimlachend, het antwoord schuldig...
En vervolgens doe ik hem de volgende suggestie: "Hang dan een aparte prijslijst op voor buitenlanders. Ik vind dit niet beleefd hoor!
Ik betaal je nu het gebruikelijke bedrag plus tip en niet méér."
Dom, vragend en vriendelijk kijkend was het iets van: "De farang hebben nu eenmaal meer geld dan de Thai en..." nog een hoop bla, bla, bla…
Er leek er geen ontkomen aan. Meneer wilde persé 150 baht incasseren.
Ik probeer het nog een keer glimlachend met een sarcastisch: "Heeft Boeddha je geleerd om de farang te besodemieteren?"
Maar het ging hem helaas niet worden... Dat zag ik aan zijn gezicht. Diep zuchtend haal ik mijn knip weer tevoorschijn en registreerde bij hem, iets van triomf...
Ik bleef vriendelijk glimlachen, maar het moet er ongeveer hebben uitgezien als "een boer die kiespijn heeft"...
Ik stop het twintigje resoluut weer terug in mijn knip, leg het honderdje naast hem op de kaptafel, stap op mijn brommer en rij -uiterst beheerst- weg.
Maar in werkelijkheid was ik pisnijdig, vol onbegrip en hevig teleurgesteld in "mijn kapper".
Ik ga wat vaker op die lat zitten. In plaats van 'm steeds hoger te leggen…

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#41 Bericht door v@go » zondag 28 april 2013, 09:04

Nu wordt niet alles duurder in Thailand de prijs van een uur Thaise massage is in 7 jaar nog steeds dezelfde 200 THB
alleen omgerekend in €'s wel duurder maar zelf schieten ze daar niets mee op.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#42 Bericht door v@go » zondag 28 april 2013, 09:09

mai mi tang schreef:Lekker opgefrist kom ik uit de stoel en haal een honderdje (knippen) en een twintigje (fooi) uit mijn portemonnee.
Maar hij begint mij héél omstandig uit te leggen, dat de buitenlanders tegenwoordig 150 baht moeten betalen.
"Je maakt zeker een grapje?" Vraag ik hem. Nee, de kapper maakte géén grapje... Hij verlangde 150 baht.
"Waar staat dat dan?" vroeg ik hem, wijzend naar het A5 papiertje. Hij bleef, vriendelijk glimlachend, het antwoord schuldig...
En vervolgens doe ik hem de volgende suggestie: "Hang dan een aparte prijslijst op voor buitenlanders. Ik vind dit niet beleefd hoor!
Ik betaal je nu het gebruikelijke bedrag plus tip en niet méér."
Dom, vragend en vriendelijk kijkend was het iets van: "De farang hebben nu eenmaal meer geld dan de Thai en..." nog een hoop bla, bla, bla…
Er leek er geen ontkomen aan. Meneer wilde persé 150 baht incasseren.
Ik probeer het nog een keer glimlachend met een sarcastisch: "Heeft Boeddha je geleerd om de farang te besodemieteren?"
Maar het ging hem helaas niet worden... Dat zag ik aan zijn gezicht. Diep zuchtend haal ik mijn knip weer tevoorschijn en registreerde bij hem, iets van triomf...
Ik bleef vriendelijk glimlachen, maar het moet er ongeveer hebben uitgezien als "een boer die kiespijn heeft"...
Ik stop het twintigje resoluut weer terug in mijn knip, leg het honderdje naast hem op de kaptafel, stap op mijn brommer en rij -uiterst beheerst- weg.
Maar in werkelijkheid was ik pisnijdig, vol onbegrip en hevig teleurgesteld in "mijn kapper".
Vertel hem dat je de volgende keer naar een andere gaat ....Mijn kapper in Nederland vraagt €18,50 en ik krijg een kop koffie.

Maar ben niet teleurgesteld als ik het pand verlaat. Maar ik snap je frustratie.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#43 Bericht door Hua Thale » zondag 28 april 2013, 10:06

Met verbazing lees ik je verhaal mai mi tang.
Kom er net vandaan hier aan de rand van Korat.
Ga altijd bij een van de vele kappertjes in veelal een soort van garage box.
Laatste jaar dus bij een dame die knippen en scheren model San san oftewel tondeuse en scheermes voor dertig Bath per onderdeel doet totaal zestig Bath dus.
Gediplomeerd want die hangen boven de spiegel met foto uitreiking.
Een twintig tot dertig minuten werk met een kleine nek massage erbij afhankelijk van het aantal wachtende.
Dat is de prijs op een tien Bath meer of minder bij allemaal en er zitten er hier een handvol op een kilometer of twee.
T.I.P. geef je in een restaurant of drinkgelag max. 10 % zo zijn er nog een beperkt aantal beroepen moeten ze ook nog wel die extra aandacht geven waar TIP op slaat maar domweg tip geven omdat ................... je geld zat heb en hun zo arm zijn lachwekkend. :crazy:
Duwen ze jouw bij iedere gedane actie een tip in je handen in de BV .nl. :?:
Heel veel Thailanders willen graag nu ze het vaak zachtjes aan wat beter beginnen te krijgen tot het gilde "List en bedrog" toetreden met juist ja die Thaise glimlach.
Laatst gewijzigd door Hua Thale op zondag 28 april 2013, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#44 Bericht door Gardensafari » zondag 28 april 2013, 10:21

Het zo zoet begonnen verhaal neemt een onverwachte wending.
Ben nu nog meer benieuwd naar het vervolg!
Knor, knor,

Hans

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#45 Bericht door Jeanette » zondag 28 april 2013, 10:51

Ik zou de 20 al nee-schuddend opbergen en in de ene hand 100 baht en in de andere 150 baht nemen.

En dan duidelijk maken dat als hij voor de 150 gaat je nooit meer terug komt. Kiest hij voor de 150 dan uitgebreid [8) lachend afscheid nemen met de allerbeste wensen voor de toekomst. ( [|( sstt)

Ook voor kappers geld geen hand vol maar een land vol. :mrgreen:

(maar voor mij zou het over elektrisch ontharen gaan en dat is geen €2,50 of €3,75) :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”