Prijs-stijgingen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Prijs-stijgingen

#31 Bericht door Wereldvreemd » dinsdag 26 april 2011, 06:50

jumbo schreef:Ooooooh, nou begin ik de economie principes te begrijpen, de premier, en hij alleen of zijn vader, bepalen de consumenten prijzen.
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat het vraag en aanbod was [|)
Uiteraard, met een kleine kanttekening. Als je een goede positie hebt, kun je het aanbod (of de vraag) manipuleren. Zoals ik het begrepen heb, denken sommige Thai dat dit gebeurd met bijvoorbeeld palmolie.
Het zou niet de eerste keer zijn dat het aanbod kunstmatig laag gehouden wordt door of minder te verkopen of minder invoer toe te staan.

Ik weet niet of de premier of zijn papa een vinger in de palmolie hebben, maar niks is onmogelijk.
- -

jumbo
Expat
Expat

#32 Bericht door jumbo » dinsdag 26 april 2011, 07:56

Ook Thailand heeft daar zijn wetgeving in en die wordt vast gehandhaafd zie Thaksinen voornamelijk zijn vrouw.
Het kan uiteraard altijd maar niet zo open en bloot en dat zeer publieke figuren bepalend zijn zoals op dit forum gesuggereerd...en dat zonder gevolgen..

Iedereen met een gezond verstand kan je aangeven onder welke omstandigheden bepaalde producten schaars en dus duurder zijn, dat kan je zelf ook nazoeken.
Of denk je dat er ergens schuren met miljarden eieren staan die later de markt overstromen, dat heeft toch ook weer zijn gevolg in een veel te lage prijs..
eieren zijn beperkt houdbaar in een niet gekoelde omgeving, vindt die extra opslagruimte maar eens
Maar ja complot-theorien zijn altijd leuk....maar niets minder dan een theorie anders was het wel anders genoemd!!!
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mart
Erelid
Erelid

#33 Bericht door Mart » dinsdag 26 april 2011, 08:37

Vanmorgen weer eens even 30 kakel verse eieren op een farm wezen kopen, echt de grootste. Winkelprijs 116 TB, rechtstreeks 106 TB, De wist per tray is dus slechts 10 TB.

Enige weken geleden betaalde ik voor een tray 87 TB.
Volgens de farm eigenaar zijn de gestegen voedselprijzen de oorzaak, mede veroorzaakt door de hogere brandstof prijzen.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#34 Bericht door Loe » dinsdag 26 april 2011, 08:44

niet alleen levensmiddelen worden duurder maar ook salarissen. Vorig jaar betaalde je nog goed als je 200 per dag betaalde in de Isaan nu komt niemand meer onder de 250. Maar wat wil je als de rubber prijs ineens verdubbeld?

RuudThai
Expat
Expat

#35 Bericht door RuudThai » dinsdag 26 april 2011, 13:03

Mart schreef:Vanmorgen weer eens even 30 kakel verse eieren op een farm wezen kopen, echt de grootste. Winkelprijs 116 TB, rechtstreeks 106 TB, De wist per tray is dus slechts 10 TB.

Volgens de farm eigenaar zijn de gestegen voedselprijzen de oorzaak, mede veroorzaakt door de hogere brandstof prijzen.
Een paar maanden geleden las ik dat de regering voorstelde om de eieren voortaan niet meer per stuk te gaan verkopen met een prijs naar de grootte van de eieren, maar per gewicht.
Dat is om een of andere reden niet doorgegaan, maar die regering heeft toen wel de garantieprijzen voor eieren verhoogd wat ten gunste komt van de eierboeren.
In dat geval zou die farmeigenaar iets over het hoofd gezien kunnen hebben.... :shock:

vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#36 Bericht door vleespet » dinsdag 26 april 2011, 15:07

RuudThai schreef:
Wereldvreemd schreef:
vleespet schreef: Abhisit was preceded in public service by his father, Athasit (อรรถสิทธิ์) Vejjajiva, a former president of Mahidol University and the Royal Institute of Thailand[26] and who is now director of Charoen Pokphand Foods, Thailand's largest agribusiness firm and part of the Charoen Pokphand Group, known throughout Thailand as CP.[27]

Ik heb dit hier al vaker aangegeven en als sommige mensen dan nog het verband niet zien zijn ze of ontzettend dom of blind.
Niet alleen jij noemt dit verband. Ook veel Thai geven de elite de schuld. De prijzen rijzen de pan uit en ik ken Thai die ondertussen een extra baan nemen om toch hun levensstandaard (hoger dan gemiddeld) in stand te houden....
De elite is hier minstens verdeeld in 2 kampen: de Shinawatraclan en de Democratenclan. Bij de Democraten zit de "oude" elite en bij het andere kamp is het wat gemeleerd. Ik heb steeds het gevoel dat Thailand nu beter af is met de oude "adel" dan met de Shinawatrakliek. Die laatsten zijn erg uit op direct gewin, dus zakkenvullen. De oude adel voelt zich, zeker nu, verplicht tot een zeker sociaal gevoel t.a.v. de minder bedeelden.
Ik voel dat het voor Thailand beter zal zijn dat bij de komende verkiezingen de Democraten - eventueel met andere partijen - de winst zullen behalen want op termijn kunnen die meer rust brengen in het land dan de Puea Thai partij. Dat is momenteel gewoon een ondermaatse, aan Thaksin verplichte partij die alleen maar onrust zal veroorzaken en daarmee de prijzen zal opdrijven. En ondanks de vele bezweringen van de legerleider dat er geen coup gepleegd gaat worden, wat voor een uitslag de verkiezingen ook zullen opleveren, geloof ik die voor geen cent.
Hij - generaal Prayuth Chan-Ocha - staat bekend als anti-Thaksin en een hardliner en als groot aanhanger van de monarchie, dus zal hij een zege van een anti-monarchale partij met Thaksin aan het hoofd absoluut niet accepteren.
Dus een nieuwe coup ligt dan in het verschiet.
Vorige week was er een zware storing bij satelliet Thaicom 5, bijna een hele dag op zwart. Meteen gonsde het van de geruchten over een militaire coup. Dus zo gevoelig ligt dat hier.
Niet zo'n gelukkig gekozen voorbeeld Ruud,Prayuth Chan-Ocha is iemand met veel bloed aan zijn handen en een machtsgeil persoon.
En ook nu weer is zijn rol in het conflict met cambodja niet helemaal zuiver.
Een zeer gevaarlijk persoon,die zelf graag de touwtjes in handen zou willen hebben.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

jumbo
Expat
Expat

#37 Bericht door jumbo » woensdag 27 april 2011, 01:29

Loe schreef:niet alleen levensmiddelen worden duurder maar ook salarissen. Vorig jaar betaalde je nog goed als je 200 per dag betaalde in de Isaan nu komt niemand meer onder de 250. Maar wat wil je als de rubber prijs ineens verdubbeld?
en dan vooral als rubber voornamelijk uit het zuiden vandaan komt of is er een hoge aftrek onder de Isan bevolking van rubber producten??

jumbo
Expat
Expat

#38 Bericht door jumbo » woensdag 27 april 2011, 01:38

RuudThai schreef:
Mart schreef:Vanmorgen weer eens even 30 kakel verse eieren op een farm wezen kopen, echt de grootste. Winkelprijs 116 TB, rechtstreeks 106 TB, De wist per tray is dus slechts 10 TB.

Een paar maanden geleden las ik dat de regering voorstelde om de eieren voortaan niet meer per stuk te gaan verkopen met een prijs naar de grootte van de eieren, maar per gewicht.
Dat is om een of andere reden niet doorgegaan, maar die regering heeft toen wel de garantieprijzen voor eieren verhoogd wat ten gunste komt van de eierboeren.
In dat geval zou die farmeigenaar iets over het hoofd gezien kunnen hebben.... :shock:

het probleem in Thailand met tekorten wordt gecreerd door de gouden bergen van de export en de concurrentie in Thailand zelve met de locale boertjes... dat geldt voor de meeste producten hier genoemd.

Daarnaast is men met de agrarische industrie afhankelijk van oogsten en dus het onvoorspelbare weer.
Voor sommige producten was de kou die op een vreemd moment langskwam alsmede de wateroverlast in andere delen van Thailand de oorzaak van de prijsstijging
Reden als brandstof (diesel prijs is al maanden gepind) en import zijn lariekoek mede door de zwakke dollar en euro en daarnaast de quotaties in dollars in deze contreien
De markt is gebaseerd op onzekere en oncontroleerbare factoren in deze regio..

Maar 1 ding kan ik met zekerheid wel vertellen. Het is niet zo dat de algemene directie van CP, een forse ondermening, heeft besloten om de eiermarkt te bevriezen om zodoende Abhisit sr. de gelegenheid te geven winsten te maken om de verkiezing van zijn zoon te bekostigen....
L*lkoek uit de superklasse!!

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#39 Bericht door Pieter » woensdag 27 april 2011, 01:39

In ieder geval moet bijna alles vervoerd worden dus benzine prijzen zijn belangrijk

dus Prem zit in de olie en profiteert nu enorm

(olie achterhouden--> schraarste --> prijzen omhoog --> subsidie voor diesel, benzine tax omlaag --> meer geld voor Bassie)

onder het motto alles is voor Bassie (Prem niet de rest toch)

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

jumbo
Expat
Expat

#40 Bericht door jumbo » woensdag 27 april 2011, 02:47

Pieter schreef:In ieder geval moet bijna alles vervoerd worden dus benzine prijzen zijn belangrijk

dus Prem zit in de olie en profiteert nu enorm

(olie achterhouden--> schraarste --> prijzen omhoog --> subsidie voor diesel, benzine tax omlaag --> meer geld voor Bassie)

onder het motto alles is voor Bassie (Prem niet de rest toch)

Pieter
Transport gaat per diesel, CNV en LPG allemaal gepinde prijzen...
Olie is duurder door de dollar en problemen in het Midden Oosten.. :roll: :roll: :roll:

joepattaya
Expat
Expat

#41 Bericht door joepattaya » woensdag 27 april 2011, 02:48

stevenl schreef:
vleespet schreef:Er komen nieuwe verkiezingen aan,en Abhisit en pa lief kiezen eieren voor hun geld,het geïnvesteerde geld om zoonlief op die stoel te krijgen moet natuurlijk wel worden terug verdiend,het liefst met een flinke winst natuurlijk.
Dat het gewone volk daarvan de dupe is kan ze geen reet schelen,ze denken waarschijnlijk dat een opstand zoals in de arabische wereld hier niet kan uitbreken.
En om de aandacht af te leiden maken we gewoon bonje met cambodja.
Je geeft hiermee blijk geen verstand te hebben. Sorry, kan het niet anders formuleren.
Steven, nu betrap ik je voor de zoveelste keer op de uitlating, dat iemand volgens jou geen verstand (van iets) heeft.
In plaats van louter deze kreet te plaatsen, doe je er goed aan om dan duidelijk te maken waarom vleespet volgens jouw geen verstand heeft.
Dit soort kretologie kan me gestolen worden!

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#42 Bericht door stevenl » woensdag 27 april 2011, 03:00

joepattaya schreef:Steven, nu betrap ik je voor de zoveelste keer op de uitlating, dat iemand volgens jou geen verstand (van iets) heeft.
In plaats van louter deze kreet te plaatsen, doe je er goed aan om dan duidelijk te maken waarom vleespet volgens jouw geen verstand heeft.
Dan lees je het toch niet.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#43 Bericht door Pieter » woensdag 27 april 2011, 03:15

Dus hoe je het ook uitlegt:

ALLES IS VOOR BASSIE

Afbeelding

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

jumbo
Expat
Expat

#44 Bericht door jumbo » woensdag 27 april 2011, 03:35

stevenl schreef:
joepattaya schreef:Steven, nu betrap ik je voor de zoveelste keer op de uitlating, dat iemand volgens jou geen verstand (van iets) heeft.

Kan me prima vinden in Steven zijn stelling al had het anders verwoord kunnen worden...
Vleespet (en Pieter ) delen dezelfde duim of lezen dezelfde krant, beperkte oplage van 2...

joepattaya
Expat
Expat

#45 Bericht door joepattaya » woensdag 27 april 2011, 03:43

jumbo schreef:
stevenl schreef:

Kan me prima vinden in Steven zijn stelling al had het anders verwoord kunnen worden...
Vleespet (en Pieter ) delen dezelfde duim of lezen dezelfde krant, beperkte oplage van 2...
Kan best zijn Jumbo, en het maakt mij niet uit welke krant men leest en wat of de oplage is.
Het gaat mij erom dat het wel lekker kort de bocht is om op posts te reageren met: Je hebt (er) geen verstand (van).
Dit impliceert dat de betreffende er dus WEL verstand van blijkt te hebben, maar neemt vervolgens niet de moeite om dat kenbaar te maken.
Als men daar dan weer aanmerkingen opmaakt, dan is de goedkope repliek: Dan lees je het toch niet!!
En daar wringt hem de schoen...............men dient eerst te lezen om uit te vinden wat de inhoud van een post is.

Maar goed, ik heb mijn boodschap overgebracht. Het laatste woord is ongetwijfeld aan .......... :?:

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”