RuudThai schreef:Mart schreef:Vanmorgen weer eens even 30 kakel verse eieren op een farm wezen kopen, echt de grootste. Winkelprijs 116 TB, rechtstreeks 106 TB, De wist per tray is dus slechts 10 TB.
Enige weken geleden betaalde ik voor een tray 87 TB.
Volgens de farm eigenaar zijn de gestegen voedselprijzen de oorzaak, mede veroorzaakt door de hogere brandstof prijzen.
Een paar maanden geleden las ik dat de regering voorstelde om de eieren voortaan niet meer per stuk te gaan verkopen met een prijs naar de grootte van de eieren, maar per gewicht.
Dat is om een of andere reden niet doorgegaan, maar die regering heeft toen wel de garantieprijzen voor eieren verhoogd wat ten gunste komt van de eierboeren.
In dat geval zou die farmeigenaar iets over het hoofd gezien kunnen hebben....

het probleem in Thailand met tekorten wordt gecreerd door de gouden bergen van de export en de concurrentie in Thailand zelve met de locale boertjes... dat geldt voor de meeste producten hier genoemd.
Daarnaast is men met de agrarische industrie afhankelijk van oogsten en dus het onvoorspelbare weer.
Voor sommige producten was de kou die op een vreemd moment langskwam alsmede de wateroverlast in andere delen van Thailand de oorzaak van de prijsstijging
Reden als brandstof (diesel prijs is al maanden gepind) en import zijn lariekoek mede door de zwakke dollar en euro en daarnaast de quotaties in dollars in deze contreien
De markt is gebaseerd op onzekere en oncontroleerbare factoren in deze regio..
Maar 1 ding kan ik met zekerheid wel vertellen. Het is niet zo dat de algemene directie van CP, een forse ondermening, heeft besloten om de eiermarkt te bevriezen om zodoende Abhisit sr. de gelegenheid te geven winsten te maken om de verkiezing van zijn zoon te bekostigen....
L*lkoek uit de superklasse!!