Laat even weten als je posts verwijderd

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Laat even weten als je posts verwijderd

#31 Bericht door trompetter » maandag 25 april 2011, 11:21

baco101 schreef: ik begrijp best dat een moderator veel vrije tijd er in steekt en nooit iedereen tevreden kan stellen maar ik vind het wel zwak om je heel strak achter de regels te verschuilen.
Het valt erg mee beste Baco!

De periode van het opzetten van een nieuw forum vergt vrij veel van je tijd omdat
je in den beginne simpelweg het enige schrijvende lid bent.
Als je dat honderd procent aandeel in de berichten hebt weten terug te brengen
tot onder de tien procent zie je al spoedig het licht aan het einde van de tunnel.

Ik wist het Chiangrai forum in anderhalf jaar tijd van nul tot op iets van tussen de
vijftien en twintig berichten dagelijks te brengen met iets van 12.500 hits per maand.
Om het smeuig te houden hield ik een marge aan van iets van tien procent voor
berichten die niet on-topic waren.

In de drie jaar dat ik het forum modereerde heb ik misschien iets van twee berichten
verwijderen moeten. Dat ervoer ik als een persoonlijke nederlaag, want het gaf aan
dat het me niet gelukt was een sfeer te creëren die dat bij voorbaat zou uitsluiten.

Ik heb altijd eventuele bedenkingen in het openbaar geuit omdat ik geen enkele reden
zou kunnen bedenken om dat niet te doen en omdat ik vind dat dat zo hoort.
Ik ben hooguit een enkele keer gedwongen geweest eens enkele dagen schrijfpauze
op te leggen ter afkoeling.

Ik had geen anonieme aangevers in dienst, dus ik deed het toch echt alleen.
Er ging gemiddeld hooguit een kwartiertje per dag in zitten (exclusief mijn eigen bijdragen
natuurlijk).
Ik begrijp van Jumbo dat er hier dus niet minder dan twee moderatoren actief zijn die bovendien
nog eens ondersteund worden door anonieme aangevers. En dat voor een totaal van hooguit
vijftien postings per dag ...

Zou deze 'overkill' het antwoord zijn op de vraag waarom er zo ontzettend veel berichten
verdwijnen? Pakweg één moderator cq assistent per drie berichten! En zou het feit dat de
ene helft van het forum de andere helft modereert tevens de reden zijn dat dit veelal 'scheef'
gebeurt?

met vr. gr.
T.

Ben
Expat
Expat

#32 Bericht door Ben » maandag 25 april 2011, 11:39

trompetter schreef:
baco101 schreef: ik begrijp best dat een moderator veel vrije tijd er in steekt en nooit iedereen tevreden kan stellen maar ik vind het wel zwak om je heel strak achter de regels te verschuilen.
Het valt erg mee beste Baco!

De periode van het opzetten van een nieuw forum vergt vrij veel van je tijd omdat
je in den beginne simpelweg het enige schrijvende lid bent.
Als je dat honderd procent aandeel in de berichten hebt weten terug te brengen
tot onder de tien procent zie je al spoedig het licht aan het einde van de tunnel.

Ik wist het Chiangrai forum in anderhalf jaar tijd van nul tot op iets van tussen de
vijftien en twintig berichten dagelijks te brengen met iets van 12.500 hits per maand.
Om het smeuig te houden hield ik een marge aan van iets van tien procent voor
berichten die niet on-topic waren.

In de drie jaar dat ik het forum modereerde heb ik misschien iets van twee berichten
verwijderen moeten. Dat ervoer ik als een persoonlijke nederlaag, want het gaf aan
dat het me niet gelukt was een sfeer te creëren die dat bij voorbaat zou uitsluiten.

Ik heb altijd eventuele bedenkingen in het openbaar geuit omdat ik geen enkele reden
zou kunnen bedenken om dat niet te doen en omdat ik vind dat dat zo hoort.
Ik ben hooguit een enkele keer gedwongen geweest eens enkele dagen schrijfpauze
op te leggen ter afkoeling.

Ik had geen anonieme aangevers in dienst, dus ik deed het toch echt alleen.
Er ging gemiddeld hooguit een kwartiertje per dag in zitten (exclusief mijn eigen bijdragen
natuurlijk).
Ik begrijp van Jumbo dat er hier dus niet minder dan twee moderatoren actief zijn die bovendien
nog eens ondersteund worden door anonieme aangevers. En dat voor een totaal van hooguit
vijftien postings per dag ...

Zou deze 'overkill' het antwoord zijn op de vraag waarom er zo ontzettend veel berichten
verdwijnen? Pakweg één moderator cq assistent per drie berichten! En zou het feit dat de
ene helft van het forum de andere helft modereert tevens de reden zijn dat dit veelal 'scheef'
gebeurt?

met vr. gr.
T.
12.500 hits per maand
:lol:
Hier per dag . ;)

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#33 Bericht door trompetter » maandag 25 april 2011, 14:13

Ben schreef:
12.500 hits per maand
:lol:
Hier per dag . ;)
Ik praat over ruim vijf jaar geleden.
Hoeveel hits had dit forum toen?

Hoeveel er heden ten dage op het Chiangrai forum neerdalen is mij
uiteraard niet bekend.
Dat aantal zal ongetwijfeld gegroeid zijn, denk je niet?

In vijf jaar is veel veranderd. Veel meer mensen hebben computers
aangeschaft en hebben vervolgens de zegeningen van internet
ontdekt. Wist je trouwens dat grote delen van de wereld vijf jaar
geleden niet eens toegang hadden tot internet?
De toegang tot internet is de laatste vijf jaar namelijk explosief toegenomen.
Dat zou jij toch ook moeten weten.

Bovendien zijn veel meer mensen in Thailand geinteresseerd geraakt en veel meer
mensen gaan in Thailand op vakantie. Dat heeft het interesse doen toenemen.

Chiang Rai is overigens een weliswaar groeiende stad, het blijft edoch
een van de kleinere steden in Thailand. Daar staat natuurlijk wel weer
tegenover dat thaivisa momenteel het grootste landen forum ter wereld is
en daar lift het regionale Chiangrai forum natuurlijk op mee.
Ik denk dat je verbaasd zou staan als je de huidige cijfers naast de door
jou genoemde zou zetten.

Helaas, je vergelijking loopt dus mank: je vergelijkt appels met peren.

Je vergelijkt namelijk het internet gebruik in 2005 met dat in 2011
en je vergelijkt de interesse voor een land met dat voor een kleinere stad.

Hoe meen jij trouwens te weten dat dit forum zoveel bezoekers heeft?
Ben jij soms degene die zich achter het moderator pseudonym 'Patriot'
verschuilt?

met vr.gr.
T

PS: Ik zal je cijfer eens opzoeken en dat naast de laatste gegevens van tv leggen.
Als je dit forum en thaivisa als landenforums met elkaar vergelijkt dan kun je natuurlijk
wel inpakken. Kijk maar eens op het lijstje. Thaivisa is niet alleen het grootste
landenforum maar zit bij de top-vijftig fora ter wereld! Dus een beetje meer
terughoudend met je tromfantelijke smilies misschien. :mrgreen:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#34 Bericht door prajak » maandag 25 april 2011, 14:49

Hum, het kan niet moeilijk zijn het aantal berichten per dag te berekenen. In de hoofdpagina helemaal onderaan staat dat getal. Als je dat consequent noteert op een vast uur van de dag en dat twee weken doet heb je een redelijk betrouwbaar gegeven al zijn er altijd gekken die op een dag 12 dingen plaatsen over zaken als een heup..... Ik denk dat er meer dan 15 berichten per dag worden geplaatst. Ik zal eens nakijken wanneer de ton werd bereikt, zal toch ergens staan. Ge hoort van me......

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#35 Bericht door prajak » maandag 25 april 2011, 14:56

Eind augustus 2010 100.000 berichten.
Eind april 2011 118.000
Effe rekenen, 75 per dag gemiddeld.
Dat is toch een hoop hoor voor een hoofdmoderator in NL, een moderator in TH en enkele hulpen (onder meer voor het deel in Thaise taal) en dan is maar de vraag wie echt kan ingrijpen......ik wil het niet weten.

max
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#36 Bericht door max » maandag 25 april 2011, 21:12

Ik snap eerlijk gezegd de ophef die er op dit moment met name door trompettert wordt gemaakt niet helemaal. Het schermen met een ander forum is leuk, zeker als je daar moderator bent geweest, maar je vergeet telkens te vermelden waarom je het daar niet meer bent.

Dit is een Nederlandstalig forum met een meer beperkte doelgroep en valt niet in het vergelijk met een internationaal, daarbij komt dat dit forum al jaren een stabiel moderatorteam heeft. Daarnaast komt dat bij een forum als thaivisa de commerciële kant de boventoon voert gevoed door de medewerkers, als je daar als gebruiker niet binnen dat plaatje past wordt er een ban uitgedeeld, zeker als je kritiek uitoefent, en dat is bij dit forum niet het geval. Als ik hier moderator zou zijn, dan had ik ongetwijfeld ook al een ban uitgedeeld. Dit moderatorteam beschikt over de kwaliteit om dit topic te laten stan. Mijn complimenten, hier kunnen nog veel moderatoren wat van leren.

Uiteindelijk gaat het niet om de hits of bezoekersaantallen, samenstelling moderatorteam, zelfs niet om de gestelde 15 berichten welke per dag worden geplaatst (een simpel rekensommetje geeft dan overigens aan dat het forum zou zijn opgericht in 1989).

Max
Als je merkt dat je op een dood paard rijdt, kom er dan vanaf.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#37 Bericht door Duncan » maandag 25 april 2011, 23:54

trompetter schreef:
Ik stel voor het systeem met anonieme 'aangevers' overboord te zetten en meneer Duncan
tot moderator te benoemen. Dat maakt een einde aan de geheimzinnigheid.

met vr. gr.
T.
Neen, dank u ( mocht u dit serieus menen ). Ik modereer al op diverse deelfora ( waaronder Off Topic ) van een hobbyforum met voornamelijk opgroeiend postpubergespuis dus mijn bordje is redelijk gevuld.
En over die anonieme tippers; als mod ben je meer tijd kwijt met het bediscussieren en beargumenteren via PM waarom je in dit geval geen - of niet de gewenste - actie onderneemt dan met het zelf scannen van de topics en actief ingrijpen ( op ons forum soms zelfs proactief ). Ik ben derhalve geen fan van dat tip/report systeem. Dit even terzijde.
Overigens kom ik hier net kijken dus is het acceptatieniveau onder de leden vermoedelijk nihil.

Maar, terugkomend op het modden, een verklaring in het topic zelf scheelt - op ons forum in ieder geval - een hoop gemekker en gemier, reacties en tegenreacties.
Geheel of gedeeltelijk deleten van post zorgt gewoon voor onduidelijkheid, en als je dat middels een simpel postje kan voorkomen,. why not?

Maar goed, het is Chang zijn forum, dus zoals het aloude spreekwoord luidt:
De mens wikt, maar Chang beschikt.

* trekt er nog maar eentje open, en helaas geen Leo, zelfs geen Chang Draught :cry: *

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#38 Bericht door Borowolf » dinsdag 26 april 2011, 01:55

Als ik hier moderator zou zijn, dan had ik ongetwijfeld ook al een ban uitgedeeld.
O, omdat de kritiek je niet aanstaat?
Want ik zie nu niet direct een post (meer) die niet door de beugel kan.
Dus jij als moderator zou voor mij onacceptabel zijn. :mrgreen:
Als je al geen kritiek op een forum meer mag hebben..... dit is een voorstel tot verbetering
en als je dat niet anders kunt zien dan het hebben van kritiek dan moet je geen moderator willen zijn, vind ik.
Dus nee, ik vind het helemaal niet bijzonder dat Chang deze discussie laat staan.

Dat het modereren tijd kost. Ja, dat begrijp ik. Dat het veel tijd kost... nou... ik volg zelf ook alle threads en zo veel tijd kost mij dat op dit forum niet, hoor. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het werk niet waardeer. Maar mijn tijd zit het hem in het posten en niet in het lezen van die paar berichtjes per dag hier.
Zeker niet als je kunt rekenen op een of twee anonieme aangevers met de juiste instelling en een beetje rekening houdt met het onderwerp en de mensen die posten. De optie "bekijk actieve onderwerpen" maakt het dan erg gemakkelijk.

Maar nogmaals, een interessante discussie, maar daar gaat het mij allemaal niet om.
Ik vraag gewoon of iemand mij wil laten weten wanneer er een van mijn posts verwijderd wordt en waarom.
Tot nu toe zie ik de nodige mensen die daar voor zijn, een aantal van wie het niet hoeft en zo goed als niemand die er tegen is. Het lijkt me dus duidelijk wat "de klant" wil. En wat mij betreft kunnen we deze thread hiermee beeindigen. Het is dan verder aan Chang.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

jumbo
Expat
Expat

#39 Bericht door jumbo » dinsdag 26 april 2011, 02:01

Je hebt modereren en modereren. Ik denk dat Trompetter met zijn ervaring daar wel wat meer over kan uitwijden...

Naar mijn mening is het zo dat persoonlijke aanvallen gemodereerd moeten worden en daarnaast wanneer een topic geheel off-topic gaat....of indien het forum gevaar loopt door bijvoorbeeld discussies over het koningshuis.
Voor de rest anything goes??

Probleem is dat je en totaal onpartijdig persoon moet hebben en dus met de melee aan onderwerpen op een relatief klein forum juist meerdere mensen ter beschikking moet hebben
omdat je dan altijd mensen beschikbaar hebt die geen mening over een bepaald onderwerp
hebben.

Wellicht daarom dat ik denk dat Trompetter zijn moderator pet aan de wilgen heeft gehangen want die heeft werkelijk overal een mening over :lol: :lol: Ja,ja ik weet het, de pot en de ketel :P
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#40 Bericht door elst99 » dinsdag 26 april 2011, 02:13

Wat een zelfkennis Jumbo, dat biedt perspektief ;)
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

jumbo
Expat
Expat

#41 Bericht door jumbo » dinsdag 26 april 2011, 02:16

elst99 schreef:Wat een zelfkennis Jumbo, dat biedt perspektief ;)
'Zelfkennis is het begin van alle wijsheid en het einde van de meeste illusies'

Dank je... :oops:
Laatst gewijzigd door jumbo op dinsdag 26 april 2011, 02:17, 1 keer totaal gewijzigd.

marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid

#42 Bericht door marinusmali » dinsdag 26 april 2011, 02:16

Jumbo....schrijft...
Naar mijn mening is het zo dat persoonlijke aanvallen gemodereerd moeten worden en daarnaast wanneer een topic geheel off-topic gaat..

Ik ben het daarmee voor 1000% eens. [|) [|) [|) [|)

Dit forum is voor informatie en discussie en niet voor persoonlijke aanvallen of om achtergronden van iemand te belichten en hem of haar te vernederen.
Dit lokt alleen maar tegen reactie uit (waar ook ik, mij schuldig aan heb gemaakt) en misschien stress, wat niet goed voor het hart is :evil: :evil:
Dit is en was niet mijn doel toen ik mocht deelnemen aan dit forum.

Mijn motto is:

LATEN WE HET LEUK HOUDEN, ZODAT WE OP ELKAAR KUNNEN BOUWEN.... :lol: :D [8),

vandaar mijn onderschrift......

joepattaya
Expat
Expat

#43 Bericht door joepattaya » dinsdag 26 april 2011, 02:44

trompetter schreef:
joepattaya schreef: Wag ff, dus je verwacht van de moderator WEL dat hij alle posten doorleest en al naargelang actie onderneemt (volgens de regels van deze 'gemeenschap'), maar JIJ neemt niet de moeite om even een PB te sturen met een vraag om uitleg?
Zoals Chang al aangeeft, kan een moderator zonder enige kennisgeving een post aanpassen/verwijderen. Da's duidelijk en daar zul je het mee moeten doen als je binnen deze gemeenschap mee wilt doen. Ben je het hier niet mee eens, dan blijft er niets anders op dan een forum op te zoeken wat meer aansluit bij jouw zienswijze van hoe een forum zou moeten werken.
Ook IK heb in het verleden posten van mijn hand zien verdwijnen. Niet altijd heb ik de Mod om uitleg gevraagd, maar als ik vroeg om uitleg dan kreeg ik die keurig.
Omdat je blijkbaar 'namens de directie' spreekt een vraagje aan je:
Ik spreek niet namens de directie, ook niet blijkbaar, maar ik verkondig mijn mening als lid van deze community, die zich WEL kan verenigen met de regels van dit forum, ook al ken ik ze niet letterlijk.
Ook ik ga wel eens mank en dan mis ik ook wel eens een post. In de meeste gevallen snap ik de verwijdering en ga er verder niet over discussieren.

Het grote verschil met bijvoorbeeld een Thaivisa en dit forum, is dat Thaivisa een 90% moderator-forum is terwijl dit een 90% leden-forum is. Thaivisa is doorspekt van censuur en moderatoren op TV zijn louter en alleen bezig om berichten aan te passen of te verwijderen.
Enerzijds is dat natuurlijk te wijten aan het gemiddelde denkniveau en intelligentie van de poster, maar ThaiVisa is haar doel al lang en breed voorbij en is nu min of meer commercieel en een goed lopend bedrijf!

jumbo
Expat
Expat

#44 Bericht door jumbo » dinsdag 26 april 2011, 02:50

joepattaya schreef:
Het grote verschil met bijvoorbeeld een Thaivisa en dit forum, is dat Thaivisa een 90% moderator-forum is terwijl dit een 90% leden-forum is. Thaivisa is doorspekt van censuur en moderatoren op TV zijn louter en alleen bezig om berichten aan te passen of te verwijderen.
Enerzijds is dat natuurlijk te wijten aan het gemiddelde denkniveau en intelligentie van de poster, maar ThaiVisa is haar doel al lang en breed voorbij en is nu min of meer commercieel en een goed lopend bedrijf!
MAX
Dit is een Nederlandstalig forum met een meer beperkte doelgroep en valt niet in het vergelijk met een internationaal, daarbij komt dat dit forum al jaren een stabiel moderatorteam heeft. Daarnaast komt dat bij een forum als thaivisa de commerciële kant de boventoon voert gevoed door de medewerkers, als je daar als gebruiker niet binnen dat plaatje past wordt er een ban uitgedeeld, zeker als je kritiek uitoefent, en dat is bij dit forum niet het geval. Als ik hier moderator zou zijn, dan had ik ongetwijfeld ook al een ban uitgedeeld. Dit moderatorteam beschikt over de kwaliteit om dit topic te laten stan. Mijn complimenten, hier kunnen nog veel moderatoren wat van leren.

Beiden prima analyses!!!

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#45 Bericht door trompetter » dinsdag 26 april 2011, 03:21

max schreef:Ik snap eerlijk gezegd de ophef die er op dit moment met name door trompettert wordt gemaakt niet helemaal. Het schermen met een ander forum is leuk, zeker als je daar moderator bent geweest, maar je vergeet telkens te vermelden waarom je het daar niet meer bent.
Max
Nou beste Max,

ik ben ook geen misdienaar meer, alhoewel ik tijdens mijn laatste toer
door Isaan enkele malen gestopt ben om een katholieke kerk te fotograferen.
Ook tennissen doe ik al een tijdje niet meer, niet omdat ik van m'n geloof
gevallen ben (C1 ging nog, maar hoger kwam ik niet), maar om mijn rechter-
knie een wat langer leven te gunnen.

Snappez-vous?

Even serieus: ik vind het leuk om dingen op te starten.
Daarom vind ik het ook plezierig om in Thailand te wonen.
Als je een aansprekend idee hebt, verzamel je gelijkgezinden
om je heen en je begint simpelweg.
Er kan hier veel meer dan je mocht denken.

Ik vind het bovendien ontzettend leuk om met Thaise mensen te werken.
Op het moment dat je het als een 'klus' zou zien, ga je de mist in.
Zie je het als een 'proces' waar je deel van uit mag maken, dan heb je de grootste lol.
Ik heb hier zowel op het gebied van onderwijs, kunst, media en sport hele leuke dingen
mogen doen.

De prachtige Chiangrai Hills FC is overigens een project van de Chao Pya Abhai
Raja Siammukulkij Foundation van graaf Gerald van der Straten Ponthoz en daar
zijn mij slechts hand- en spandiensten vergund. Ik heb wel de voorzet mogen geven,
die voor hem aanleiding was de zaak op poten te zetten.
Via de Thaise media zult u daar spoedig meer over horen.

Je start een proces, begeleidt en stuurt het nog een tijdje, en 'hup',
daar dient de volgende uitdaging zich aan.
Met een groep vrienden een friteskot in elkaar timmeren onder het
genot van een sprankelende Stella, jazeker, maar er vervolgens de
rest van m'n leven patat in bakken, nee, dat zie ik niet als een
roeping. Dat laat ik graag verder over aan hen, die graag frites bakken.
Zo dus ook het betreffende forum.

Ik ben al lang weer met andere dingen bezig, waarvan sommige ook
ten dele internet gebaseerd. Gelukkig niet allemaal, dat ga je tzt via
de engelstalige Thaise pers vernemen.

@ Prajak:
Wat wordt het onderdeel straks?
De honderd meter looprekje of de hinkstapsprong?
Hou ons op de hoogte!
Ik vond het toch wel geinig dat terwijl Mart en ik op de tribunes
zaten jij zeventig kilometer westwaarts in een ziekenhuisbed dezelfde
wedstrijd bekeek. Afgelopen weekend uit in Chonburi verloren met 1 - 0.
Jammer van de puntjes, maar we moeten niet vergeten dat Chonburi met
Buriram bovenaan staat in de thaise erdedivisie.
Zondag krijgen we hier Pattaya United op bezoek.
Je geliefde Nong Khai wist thuis een puntje van Maha Sarakham af te dwingen
en staat nu op een trotse dertiende plaats.
Dat biedt veel ruimte om te stijgen ...

Je cijfers zijn overigens schrikbarend, 75 postings per dag!
Dat zou dus betekenen dat op een dag als gisteren er iets
van 35 verwijderd zouden zijn ...

@ Ben:
Niet dat ik geen bewondering heb voor je goed vaderlandse inslag,
maar cijfers zijn, zoals we allen geboeid hebben mogen vaststellen,
niet altijd je sterkste kant geweest.
12.000 Hits per dag op dit forum? Waar haal je dat cijfer vandaan?

Het is me gebeurd dat ik (voor het foeballe) een verrekijker kocht in Mae Sai.
Grappig genoeg begon de vraagprijs toen ook bij eenzelfde 12.000.
Ik kreeg hem uiteindelijk mee voor 800 Baht omdat ik er geen dagvullend
programma van wilde maken en mijn maag bovendien steeds heviger begon
te knorren. Bekocht voelde ik me nog steeds ...

met vr. gr.
T.

PS: Bij de kritiek op het beleid bij het huidige thaivisa forum sluit ik mij
overigens aan. Sommige zeer goede moderatoren niet te na gesproken.
Men is daar met elkaar in discussie. Het forum wordt financieel zeer
verstandig geleid door een getalenteerde 'nerd', maar inhoudelijk is hij
niet thuis.
Oorspronkelijk opgezet om visum-trips lichtelijk te 'vergemakkelijken',
heeft de tijdsgeest het uitgebouwd tot een verkoopbaar geheel.
De overname door The Nation heeft het geen goed gedaan.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”