Haamtjodrot

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
RuudThai
Expat
Expat

Re: Haamtjodrot

#31 Bericht door RuudThai » woensdag 09 februari 2011, 14:44

Gardensafari schreef:Welk één onvoorstelbare flauwekul.
Neen, in Nederland is de lompheid niet te vergelijken met die in Thailand.
Hans, waar in mijn stukje vergelijk ik Thailand met Nederland? Ik heb nergens Nederland erbij betrokken, dus als dit deel van je antwoord mijn opmerkingen over Thailand betrof, is het een slag in de lucht.
Het ging mij puur om aan de kaak stellen van het wijdverbreide gevoel dat de Thai zo'n hoogstaand en fijnbesnaard volk zouden zijn. Als je hier voor vast al wat langer woont, dan is je ervaring gewoon anders. Misschien dat het hogere echalon wel die fijne besnaring heeft, dat weet ik niet want ik verkeer niet in die contreien. Maar voor de rest is het gewoon een boers volk met weinig oog voor werkelijke beschaving, cultuur, normen en waarden. Het land lijkt mogelijk wel op een moderne staat, maar de gemiddelde inwoner heeft de ontwikkelingen niet kunnen bijbenen en loopt 50 jaar achter. En daarom zie je dingen die wij Westerlingen als iets archaïsch zouden beoordelen.
Ik klaag daar niet over, ik registreer het alleen. En probeer er mee te leven.

En als je wilt vergelijken met Nederland, goed. Nederland is een superrijk maar ook supermaterialistisch land waar een ongelooflijke zakelijke hardheid de boventoon voert. Dat is alleen maar erger geworden met het huidige kabinet. Als je ergens lompheid zoekt dan vind je het wel bij deze gedoogcoalitie die simpele menselijke waarden opzijzet (bijv. het algemeen erkend Europees recht op gezinsvorming en -hereniging) en dat vervangt door de macht van de bezuinigingen.
Vroeger werd wel eens gezegd dat de wereld wordt geregeerd door de 3 K's: Kerk, K*t en Kapitaal. De eerste 2 hebben nog iets sociaals, iets menselijks maar zijn als macht verdwenen, alleen de K van Kapitaal regeert nog.

Zoals Ron al schreef, is in Nederland een nogal directe wijze van communicatie gebruikelijk. Dat komt misschien hard over, en tactloos, maar je weet tenminste wél waar je aan toe bent. Ik vind dat prettiger dan het gebuig en geknip met allerlei afspraken, toezeggingen, beloftes enz. waar de Thai zo van houdt maar waar je geen donder aan hebt want als ze zich omdraaien zijn ze het al vergeten.
Ik heb niet een speciale voorkeur voor het wonen in Thailand of in Nederland, beide hebben voor- en nadelen en die moet je tegen elkaar afwegen om te beslissen welke kant het opgaat.
Vijf jaar geleden kozen we voor Thailand, maar het kan ook zo maar gebeuren dat we teruggaan naar Nederland op enig moment.
Die nuchtere insteek moet je altijd houden, vind ik.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#32 Bericht door prajak » woensdag 09 februari 2011, 16:25

Gistermorgen sneed een Thaise auto een farang op de fiets af. Elleboog tegen de spiegel en de spiegel verdraaide wat. De chauffeur stapte uit en was boos tegen de farang; wat die wel niet dacht ? De farang, bijna 70 en al 30 jaar hier, haalde stevig uit naar de Thai in uitstekend Thais en ook enkele omstanders gaven de Thaise chauffeur verbaal van katoen. Tien meter verder op een hoek zat een Thaise politiemeneer achter zijn stalen desk en ... stak geen poot uit !

De Thaise meneer stapte in en reed weg. Farang gewond ? Nee, een blauwe plek en die gaat wel weg. Nummerbord werd genoteerd en de farang gaat naar het bureau van politie. Daar loopt hij een luitenant-kolonel tegen het lijf en die hoorde het verhaal wel aan maar had slechts een minzame glimlach, zoeen als vroeger de MP met de naam generaal P die om die glimlach en vooral om zijn zwijgen bekend stond en thans nog verkeert in de allerhoogste kringen rond de paleizen in dit land.

Zou de Thai ook zijn doorgereden als hij een Thai had geraakt ? Natuurlijk. Het was gewoon een hufter.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#33 Bericht door Jim » woensdag 09 februari 2011, 16:52

RuudThai schreef:Nederland is een superrijk maar ook supermaterialistisch land
thailand is dan armer, maar ook veel materialistischer.
ik heb zo het idee dat maar weinig thai de boodschap van boeddha hebben begrepen.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

jumbo
Expat
Expat

#34 Bericht door jumbo » donderdag 10 februari 2011, 02:13

Jim schreef:
RuudThai schreef:Nederland is een superrijk maar ook supermaterialistisch land
thailand is dan armer, maar ook veel materialistischer.
ik heb zo het idee dat maar weinig thai de boodschap van boeddha hebben begrepen.
Sterker nog, ik denk dat ze meer zien in zijn voetafdruk, palmafdruk of verschijning in bomen en wolkformaties. Boodschap?? Ik zie de onbegrijpende blikken en omhoogaande schouders alsmede de vingers gericht op de slaap al voor me en hoor het 'Jumbo baa maak. Poed arai??' wederom galmen in de door beelden en foto's van alle heiligen der heiligen omringde familiekamer.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#35 Bericht door pong » donderdag 10 februari 2011, 04:41

nog even terug naar het begin:
hier in BKk zegt men gewoon jod rot, het is niet tsj(hard), maar de hele zachte dzj.
Vaak staat er nog netjes bij: kwang pratu=voor de poort/deur
en soms zelfs met reden: mie rot awk/paay took wella= auto's in/uit 24 uur.
Wat hier in de grote stad ook heel vaak met zelfgemaakte HAAM bordjes wordt verboden: pissen en vuil storten. Er staat vaak zelfs een straf (=PRAP, een brabbeltje Thai uit het Duits?) bij, soms wel 2000 THB. Als roken wordt verboden, gebeurt dat eigenlijk altijd met nette officiele borden of banieren.
Maar aan zelfvervaardigde bordjes zie je veel meer: mee hong waang hay chao (hebben ruimte vrij-geven huren=kamer te huur) of nog vaker: rab samatr phuu naak karn= bieden open plek voor persoon werken=personeel gevraagd. Hoewel dit toetsenbord ook Thai heeft, duurt me dat nu te lang.
Over de inmiddels ontvlamde discussie over Thai zijn zo of wel/niet: DE Thai bestaat niet. Heel globaal (en vooral vergeleken met de Indonesier, die mij meest aan nog jonge kinderen doet denken), vindt ik ze als globale doorsnee net NL-pubers: altijd kijken hoever je kan gaan zonder dat je betrapt/bestraft wordt, die uit zijn proporties gegroeide liefde voor zuipen, roken en de altijd opspelende puberale hormonen met seksdrang, dat Zundapp-achtige motosay broem-broem doen, die bezopen racerijen met die motosays snachts, geen geweten over mis-daden, nooit meer als 1 sec. vooruitkijken, altijd geld te weinig. Wel heel charmant in het bespelen van domme westerse emoties. Ik vermoed dat Thailand daarom vooral ook populair is bij hetzelfde type toerist=de typerende Pattaya ganger.

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#36 Bericht door Luc » donderdag 10 februari 2011, 06:35

Er wordt de laatste tijd weer wat Thais, geschreven en omgezet op het forum, wel leuk.
Ik vind gelijk pong het vertaalt wel goed voor de nietkenners, kunnen ze toch iets oppikken.
Toch....
toek (nederlands) took (engels) = altijd
wellaa = (algemeen voor) tijd
dus, toek wellaa = al de tijd - altijd
khaa prab = geldboete, in de volksmond afgekort naar prab.
Nu nog even over het echt geschreven Thais...
rot = auto en wordt, r-t geschreven en dat is juist
niet r ao(keelklank) t
ook in een ander draadje wordt Poipet naar het Thais omgezet.
Dit is een Cambodiaans dorp juist over de grens
en moest je het al vertalen naar thais zou ik toch beginnen met een p en niet
met de j van jo - jak = reus.
Voor de rest schijnt de zon weer.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#37 Bericht door prajak » donderdag 10 februari 2011, 17:06

Pong, het is de TJ, de TJ van Tjeukemeer. Ik heb het nagezien in mijn woordenboek al zie ik het hier dagelijks op de borden. จอด geschreven als tj o d en uitgesproken als tjot.

Luc, tijd is WELAA, er staat en ik hoor nooit een dubbele L. De keelklank ao bestaat niet. Er is een lange en een korte keelklank en dat is de uh maar de keelklank is in dit forum niet goed weer te geven. Het Thaise telwoord EEN wordt zo gesproken.

Mijn leraar Thais is van Bangkok en spreekt ABT, algemeen beschaafd Thais. Op die basis kontroleert hij mijn uitspraak. Al weet ik ook dat men lokaal een andere uitspraak kan hanteren..... Dit land is zo lang als van Utrecht naar Gibraltar en je weet hoeveel talen/dialecten er alleen al in NL zijn, op die slechts 350 km......

Ach, die taal hier, moeilijk hoor. Ik ben weer begonnen, nu aan een vervolgcursus. Ik hoop over 5 jaar het niveau te hebben bereikt van 16-jarigen...... Spreken, lezen en schrijven..... maar verstaan zal moeilijk blijven in een tonale taal. Maar dat probleem heb ik ook met Frans. Als Fransen tegen me beginnen te ratelen ben ik snel het spoor bijster. En men spreekt hier Isan.....

Mart
Erelid
Erelid

#38 Bericht door Mart » donderdag 10 februari 2011, 17:59

RuudThai schreef: Ik klaag daar niet over, ik registreer het alleen. En probeer er mee te leven.

Vijf jaar geleden kozen we voor Thailand, maar het kan ook zo maar gebeuren dat we teruggaan naar Nederland op enig moment.
Die nuchtere insteek moet je altijd houden, vind ik.
Ruud, ... je bent op de goede weg.

Ruud, ... denk nog even na over de.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”