Hans, waar in mijn stukje vergelijk ik Thailand met Nederland? Ik heb nergens Nederland erbij betrokken, dus als dit deel van je antwoord mijn opmerkingen over Thailand betrof, is het een slag in de lucht.Gardensafari schreef:Welk één onvoorstelbare flauwekul.
Neen, in Nederland is de lompheid niet te vergelijken met die in Thailand.
Het ging mij puur om aan de kaak stellen van het wijdverbreide gevoel dat de Thai zo'n hoogstaand en fijnbesnaard volk zouden zijn. Als je hier voor vast al wat langer woont, dan is je ervaring gewoon anders. Misschien dat het hogere echalon wel die fijne besnaring heeft, dat weet ik niet want ik verkeer niet in die contreien. Maar voor de rest is het gewoon een boers volk met weinig oog voor werkelijke beschaving, cultuur, normen en waarden. Het land lijkt mogelijk wel op een moderne staat, maar de gemiddelde inwoner heeft de ontwikkelingen niet kunnen bijbenen en loopt 50 jaar achter. En daarom zie je dingen die wij Westerlingen als iets archaïsch zouden beoordelen.
Ik klaag daar niet over, ik registreer het alleen. En probeer er mee te leven.
En als je wilt vergelijken met Nederland, goed. Nederland is een superrijk maar ook supermaterialistisch land waar een ongelooflijke zakelijke hardheid de boventoon voert. Dat is alleen maar erger geworden met het huidige kabinet. Als je ergens lompheid zoekt dan vind je het wel bij deze gedoogcoalitie die simpele menselijke waarden opzijzet (bijv. het algemeen erkend Europees recht op gezinsvorming en -hereniging) en dat vervangt door de macht van de bezuinigingen.
Vroeger werd wel eens gezegd dat de wereld wordt geregeerd door de 3 K's: Kerk, K*t en Kapitaal. De eerste 2 hebben nog iets sociaals, iets menselijks maar zijn als macht verdwenen, alleen de K van Kapitaal regeert nog.
Zoals Ron al schreef, is in Nederland een nogal directe wijze van communicatie gebruikelijk. Dat komt misschien hard over, en tactloos, maar je weet tenminste wél waar je aan toe bent. Ik vind dat prettiger dan het gebuig en geknip met allerlei afspraken, toezeggingen, beloftes enz. waar de Thai zo van houdt maar waar je geen donder aan hebt want als ze zich omdraaien zijn ze het al vergeten.
Ik heb niet een speciale voorkeur voor het wonen in Thailand of in Nederland, beide hebben voor- en nadelen en die moet je tegen elkaar afwegen om te beslissen welke kant het opgaat.
Vijf jaar geleden kozen we voor Thailand, maar het kan ook zo maar gebeuren dat we teruggaan naar Nederland op enig moment.
Die nuchtere insteek moet je altijd houden, vind ik.