Ik kan hier over meepraten. Ik woon dat wat langer in Thailand.Borowolf schreef:Na een jaartje Thailand heb ik het idee dat "de jeugd" hier aan het afscheid nemen is van allerlei tradities in dit land. Wat ik meemaak bij jongeren is dat ze niet meer luisteren naar ouderen (zoals naar ik begrepen heb de traditie/cultuur was) maar doen waar ze zelf zin in hebben (ik kan ze dat niet kwalijk nemen).
Toen ik kennis maakte met mijn huidige echtgenote, was zij weduwe en had een zoon van 4 jaar, die noodgedwongen ( wat mama moest de kost verdienen ) bij zijn oma was geparkeerd. Ten tijde van mijn huwelijks aanzoek - dus ook contact met haar ouders - heb ik kenbaar gemaakt dat ik van mening was - en ben - dat een moeder de gelegenheid moet krijgen om zelf een kind op te voeden. Aldus werd besloten dat haar zoon nog een jaartje bij oma zou blijven. Na een jaar is hij bij ons komen wonen. Aangezien mijn vrouw het begrip traditie en cultuur al redelijk met een korreltje zout nam, is hij redelijk westers opgevoed.
We woonde toen in Cha-am en af en toe nam hij - en wij ook - deel aan tradities. Nu is hij 18 en woont sinds een half jaar in Ubon op kamers, om daar verder te studeren.
Tijdens de afgelopen vakantie was hij 4 weken thuis. Aan vele dingen kon ik constateren dat met de tradities niet of nauwelijks meer rekening houdt. Formeel ging hij een keer met ons mee naar de tempel aangezien het een familie aangelegenheid was. Verder gaat hij nu gewoon zij eigen gang. Bijna dagelijks is er wel telefonisch contact en wat ik er dan van begrijp is hij hij meer bezig is met zijn toekomst dan alle bijkomende gewoontes.