Onveilig Nongkhai in de nacht

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid

Re: Onveilig Nongkhai in de nacht

#31 Bericht door Mart » donderdag 18 november 2010, 18:10

Borowolf schreef:Na een jaartje Thailand heb ik het idee dat "de jeugd" hier aan het afscheid nemen is van allerlei tradities in dit land. Wat ik meemaak bij jongeren is dat ze niet meer luisteren naar ouderen (zoals naar ik begrepen heb de traditie/cultuur was) maar doen waar ze zelf zin in hebben (ik kan ze dat niet kwalijk nemen). [$)
Ik kan hier over meepraten. Ik woon dat wat langer in Thailand.
Toen ik kennis maakte met mijn huidige echtgenote, was zij weduwe en had een zoon van 4 jaar, die noodgedwongen ( wat mama moest de kost verdienen ) bij zijn oma was geparkeerd. Ten tijde van mijn huwelijks aanzoek - dus ook contact met haar ouders - heb ik kenbaar gemaakt dat ik van mening was - en ben - dat een moeder de gelegenheid moet krijgen om zelf een kind op te voeden. Aldus werd besloten dat haar zoon nog een jaartje bij oma zou blijven. Na een jaar is hij bij ons komen wonen. Aangezien mijn vrouw het begrip traditie en cultuur al redelijk met een korreltje zout nam, is hij redelijk westers opgevoed.
We woonde toen in Cha-am en af en toe nam hij - en wij ook - deel aan tradities. Nu is hij 18 en woont sinds een half jaar in Ubon op kamers, om daar verder te studeren.
Tijdens de afgelopen vakantie was hij 4 weken thuis. Aan vele dingen kon ik constateren dat met de tradities niet of nauwelijks meer rekening houdt. Formeel ging hij een keer met ons mee naar de tempel aangezien het een familie aangelegenheid was. Verder gaat hij nu gewoon zij eigen gang. Bijna dagelijks is er wel telefonisch contact en wat ik er dan van begrijp is hij hij meer bezig is met zijn toekomst dan alle bijkomende gewoontes.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

jumbo
Expat
Expat

#32 Bericht door jumbo » vrijdag 19 november 2010, 02:43

Mijn mening;
tegen de tijd dat ze een gezin hebben met een drinkende man en blerende koters en niet voldoende geld ondanks het ploeteren in de fabriek gaan ze vanzelf weer terug naar de 'tradities'

Mondigheid is een teken van vermodernisering van de maatschappij, later komen ze er achter dat die maatschappij hun mondigheid anders dan binnenskamers niet accepteert of hebben ze zelf kinderen die toch een voorbeeld moeten hebben en vallen ze terug op de normen en waarden
aangeleerd door hun ouders of traditie.
Overigens is armoe een positieve factor in gevallen waar men denkt dat tradities een waarde hebben.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#33 Bericht door pong » zondag 21 november 2010, 03:57

maar nog even: complimenten, khun Prajak, vwb het ABC-Thai aanleren. Helaas zijn de volgende lesjes wat moeilijker; bepaalde klinkers, zoals EE, AAI en OO komen nl. niet op de juiste plek te staan, maar voor hun lettergreep. (de stad PRAE spel je als AE-P-R).
Dan een nog moeilijker lesje: sommige letters mogen nooit helemaal voorop en dan wordt een stomme Oh-ong daar geparkeerd. Maar daar zijn ook weer uitzonderingen op.
Dit zijn overigens dingen die de Thai zelf ook zeer uitermate lastig vinden. En die deels dat a''lles uit je kop leren'' wel verklaren.
(Sprite van de Coca-net als 7up) spel je als SA-AAI-P-R-dat verklart dus die aparte s-pa uitspraak. In het Thai staat het er nl. precies zo.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#34 Bericht door Pieter » zondag 21 november 2010, 04:19

jumbo schreef:Mijn mening;
tegen de tijd dat ze een gezin hebben met een drinkende man en blerende koters en niet voldoende geld ondanks het ploeteren in de fabriek gaan ze vanzelf weer terug naar de 'tradities'

Mondigheid is een teken van vermodernisering van de maatschappij, later komen ze er achter dat die maatschappij hun mondigheid anders dan binnenskamers niet accepteert of hebben ze zelf kinderen die toch een voorbeeld moeten hebben en vallen ze terug op de normen en waarden
aangeleerd door hun ouders of traditie.
Overigens is armoe een positieve factor in gevallen waar men denkt dat tradities een waarde hebben.
Helaas zijn die normen en waarden (waar hebben we het over met de PVV in NL als referentie maar dat terzijde)
in Thailand je ook spiegelen aan grote geld-graaiers.
Waarvan er 1 het voor elkaar heeft dat elke dag op nationale tv uitgebreid wordt verteld hoe goed die wel niet is..
en de laatste tijd vooral zijn kinders.
de andere krijgt dat alleen nog in de provincie voor elkaar.

Zijn de dagelijkse normen en waarden een afspiegeling van het verkeer [|( [|(

Zoáls die tegenspeler van die gejeesde Thaise nederlander mr Kaktus al zei:

KWEETNIE

Pieter [8) :mrgreen: 8-)
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”