Het uitkleden van de zorg in NL

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Bericht
Auteur
elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Het uitkleden van de zorg in NL

#31 Bericht door elst99 » donderdag 28 oktober 2010, 13:49

Prima dat je me niet serieus wil nemen, dat mag! Heb er zelf geen moeite mee.
Maar om de patiënten verwend te noemen, gaat me echt te ver. Weet ook niet hoelang je uit Nederland weg bent en of je de laatste jaren van de ziekenhuizen of andere hulp in Nederland afhankelijk bent geweest, zodat je het recht hebt er over te oordelen. Maar goed, ik ben van mening dat geld niet het enige is wat zou kunnen helpen, de motivatie is bij zowel artsen en verplegend personeel weg. En dat heb ik uit eerste hand, de administratie die de artsen moeten voeren, vertellen ze mij, breekt ze de nek, houden veel te weinig tijd over voor het werk waar ze voor opgeleid zijn.
Waarom zijn er in Duitsland en België geen wachtlijsten? Jij zegt dan wel dat het overal zo is, maar daar vergis je je vreselijk. Van mijn ziektekostenverzekering mag ik direkt over de grens, omdat daar geen wachtlijsten zijn. Probeer maar is om een afspraak te maken met een oogarts, mevrouw ik heb een afspraak voor u over 3 maanden. Ga naar de dermatoloog, mevrouw we hebben over 3 maanden een tijd voor u. Dan moet je eerst weer je huisarts inschakelen en die moet dan een afspraak maken en ja hoor het lukt over 14 dagen. Zelfs als het om een kwaadaardig tumor gaat.
Och wat een verwende patiënt, sorry dat ik hatelijk wordt, maar het is wel de praktijk!
En neem dit nu maar is wel serieus, want dit is de praktijk! En we hebben een goede verzekering en dat vind ik dan het enige eerlijke dat het bij iedereen hetzelfde gaat of je nu weinig of veel betaald.
Ga je het vergelijken met Engeland moet je daar ook is naar de salarissen kijken van het verplegend personeel, dan zie je dat ze in Nederland het best betaald worden.
Mijn chirurg, waar we een hele leuke band mee hebben, is met 56 gestopt omdat hij meer met reconstructies bezig was van fouten die er gemaakt zijn in het ziekenhuis en niet meer toe kwam waar hij eigenlijk voor was opgeleid.

Ik geloof namelijk niet dat het alleen met geld op te lossen is! Maar de tijdsdruk van iedereen
die naast zijn gezin een baan heeft en dus ook andere prioriteiten heeft, zal bij velen de nek breken.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gast

Re: Het uitkleden van de zorg in NL

#32 Bericht door Gast » donderdag 28 oktober 2010, 14:05

printen44 schreef:Niet alleen in Nederland, maar in de meeste westerse landen rijzen de kosten voor zorg, medisch- en ouderenzorg de pan uit. Niet verwonderlijk, want de mens wordt in die landen ouder, dus heeft het meer zorg nodig. Tel daarbij op dat er minder mensen in het arbeidsproces betrokken raken en die moeten het meeste geld ophoesten voor die zorg.

Tel daarbij op dat de medische- en zorg-apparatuur steeds verfijnder en dus duurder worden en dat steeds meer mensen van die apparatuur gebruik maken. Geen wonder dat verschillende regeringen de kosten van zorg naar beneden willen halen, althans niet teveel wil laten stijgen.

Voor diegene met een ruime beurs is er geen probleem, want die kunnen elk soort zorg kopen. Maar voor "Jan Modaal" is het wel een probleem. Steeds meer moet hij bijbetalen om zich van een goede zorg te verzekeren en de "basis-verzekering" wordt steeds meer uitgekleed.

Een oplossing voor dit probleem. Ik zou het niet weten en vele regeringen weten het ook niet. Met allerlei kunstgrepen proberen ze de kosten en daarmee goede zorg in stand te houden, maar eigenlijk is het water naar de zee dragen. Terugkeren naar vroegere tijden is niet mogelijk. De "verwende" westerse mens eist steeds meer van de zorg. En die kan dat op den duur niet meer aan.

Maar hebben wij dan zelf niet bijgedragen aan die wedloop om maar steeds betere zorg te verkrijgen? Ouderen worden in bejaardenhuizen gestopt, mantelzorg wordt steeds minder. En wij maar eisen dat de overheid voor alles moet zorgen. En als die overheid daar een poging toe waagt, is er harde kritiek over de wijze waarop. Maar in principe willen we dat de overheid voor alles moet zorgen en dat eigen verantwoordelijkheid voor jezelf en voor anderen zoveel mogelijk uit de weg wordt gegaan.

Zelfs hier in Thailand wordt nu al gewaarschuwd voor de gevolgen van het ouder worden van de Thais. Omdat mantelzorg hier in Thailand nog steeds wijd en zijd gegeven wordt, valt het niet zo op. Maar steeds meer zal ook Thailand in die maalstroom van betere zorg en minder mantelzorg gezogen worden en dan is hier het probleem nog groter dan in de westerse landen.
De wetenschap en de huidige cijfers liegen er niet om, maar over het algemeen hebben de meeste Westerse mensen een inactieve leefstijl. De meeste mensen eten ongezond, drinken alcohol, roken en sporten-en bewegen niet of nauwlijks. Ik ben er van overtuigd dat sport en gezonde voeding heel veel kan bijdragen aan het voorkomen van allerlei (welvaarts)ziekten en het besparen op medicijnen. Mensen met overgewicht hebben ook vaker te maken met depressies.

Sport en een gezond voedingspatroon kan preventief werken op het gebied van pathologie, zoals bij hart-en vaatziekten, diabetes type 2, het metaboolsyndroom, osteoporose en misschien wel bepaalde vormen van kanker. Maar het is heel moeilijk om mensen in beweging te brengen, letterlijk en figuurlijk.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het uitkleden van de zorg in NL

#33 Bericht door prajak » donderdag 28 oktober 2010, 16:22

Gast legt de vinger op de zere plek. Maar dat is tegen het zere been ! Wij zijn lui en vadsig. En eten verkeerd. En in ons eten zit rommel. En we roken en drinken en gebruiken snoepjes. Ademen ook verkeerde lucht in. Dat kan allemaal ons einde betekenen.

Maar we worden door die knappe artsen steeds ouder en dat kost meer pensioen en meer zorgpoen. Ik wil daarom een lans breken (van gewoon goedkoop hout) om het systeem als in de film Soylent Green in het leven te roepen. Je hebt er genoeg van, ziet het niet zitten, gaat dan naar "huis" en wordt in een nette kamer met jouw liefste kleuren en muziek in slaap gedommeld en sterft de dood van een onschuldige. Jouw lijf wordt daarna in stukken ontleed voor de mensen die een transplant nodig hebben en de rest wordt toegevoegd aan voedsel voor de armen. Van mijn eigen toch redelijk fors lijf kan best een gezin een paar maanden eten. Goed doorkookt, wat sjalotten en knoflook en dan is ook het hardste stuk nog te pruimen. Ik sta er voor.

Maar heb gemerkt dat ik weinig volgelingen heb......

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Het uitkleden van de zorg in NL

#34 Bericht door Wouter_Udon » donderdag 28 oktober 2010, 16:25

prajak schreef:Gast legt de vinger op de zere plek. Maar dat is tegen het zere been ! Wij zijn lui en vadsig. En eten verkeerd. En in ons eten zit rommel. En we roken en drinken en gebruiken snoepjes. Ademen ook verkeerde lucht in. Dat kan allemaal ons einde betekenen.

Maar we worden door die knappe artsen steeds ouder en dat kost meer pensioen en meer zorgpoen. Ik wil daarom een lans breken (van gewoon goedkoop hout) om het systeem als in de film Soylent Green in het leven te roepen. Je hebt er genoeg van, ziet het niet zitten, gaat dan naar "huis" en wordt in een nette kamer met jouw liefste kleuren en muziek in slaap gedommeld en sterft de dood van een onschuldige. Jouw lijf wordt daarna in stukken ontleed voor de mensen die een transplant nodig hebben en de rest wordt toegevoegd aan voedsel voor de armen. Van mijn eigen toch redelijk fors lijf kan best een gezin een paar maanden eten. Goed doorkookt, wat sjalotten en knoflook en dan is ook het hardste stuk nog te pruimen. Ik sta er voor.

Maar heb gemerkt dat ik weinig volgelingen heb......
Iedereen is bang om aangklaagd te worden voor kanibalisme. :lol: :lol:
Live your dream, don't dream your life.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het uitkleden van de zorg in NL

#35 Bericht door prajak » donderdag 28 oktober 2010, 16:38

Wouter, jij hebt duidelijk de film Soylent Green niet gezien ! Kijk eens bij mevrouw Google en zeg dan of je hem wilt hebben van me. Niet zo geschikt voor kinderen. En als het om eten gaat heb ik ook de film La Grande Boeuf voor je. HELEMAAL niet geschikt voor kinderen.....

Trouwens, kannibalisme, herinner je je dat vliegtuigongeluk ergens in Zuid Am nog ? Daar hebben de overlevenden uit pure noodzaak de doden opgegeten. Ze zijn er niet voor vervolgd.
En ook die Afrikanen niet, zie de boekjes van Kuifje, die vroeger een kookpot hadden klaar staan voor mensenvlees ! Wat een leeuw kan eten kan de mens ook hoor ! En daar komt dat NL gezegde vandaan. "Je bent om op te vreten !". De enige reden dat mijn dame nog bij me is is het feit dat ik dat niet in het Thais kan uitdrukken. Maar laat ik het netjes houden.

zeeman
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 32
Lid geworden op: vrijdag 05 september 2008, 14:45

Re: Het uitkleden van de zorg in NL

#36 Bericht door zeeman » donderdag 28 oktober 2010, 16:46

ik weet een oplossing zoals ik onlangs al eens reageerde in een topic heb ik pas een ooglid correctie laten doen in thailand.
Aangezien de verzekering dit niet betaald(logisch want is eigenlijk een luxe probleem) waren de kosten in nederland ongeveer 1200 euro in thailand 400 euro
Ik ook een nieuwe kroon moest hebben kosten in nederland 650 euro in thailand 90 euro.
Totale besparing 1360 euro aangezien ik voor bovenstaand niet verzekerd was moest ik dit dus ook zelf betalen.
Als ik dan de kosten van ticket en verblijf eraf haal ongeveer 1000 euro,had ik dus een leuke vakantie en ook nog 360 euro verdient.
Denk dat veel operatie's beter uitgevoerd kunnen worden in landen als thailand en de nazorg aanmerkelijk goedkoper is dan in nederland.
De oplossing is dan ook meer patienten naar thailand evt met europese artsen die dit dan ook weer mogen combineren met vakantie's zowel voor artsen verplegendpersoneel patienten enz

groet Jan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het uitkleden van de zorg in NL

#37 Bericht door prajak » donderdag 28 oktober 2010, 16:52

In de regio Pattaya zitten al Duitse tandartsen en technikers die dat doen. Zes maanden zon en werken, zes maanden in eigen land. En goedkoper dan in de EU. Kroon- en brugwerk net zo duur hier als in de EU maar dan heb je er twee tickets bij en hotel en vakantie. En pijn in je mond maar dat is in de EU ook zo. Tandartsen ! Praat me er niet van. Ik heb een kunstgebit en ben van die lui af......

zeeman
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 32
Lid geworden op: vrijdag 05 september 2008, 14:45

Re: Het uitkleden van de zorg in NL

#38 Bericht door zeeman » donderdag 28 oktober 2010, 17:09

prajak ja ken dat ben ook niet zo'n held met de tandarts altijd ook een klein spuitje
ook al ben ik (ex)zeeman [8)
maar geloof direct dat er al duitsers zijn die dit doen mij is het goed bevallen en bij een volgende kroon zeker weer naar thailand.
Hoop ooit mijn vrouw over tehalen voor een een optrekje in thailand maar dat is een een ander verhaal en hoort niet in deze topic thuis.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Het uitkleden van de zorg in NL

#39 Bericht door Mart » donderdag 28 oktober 2010, 17:11

:?: :roll: :mrgreen:
NIJMEGEN - Zorgverzekeraar VGZ betaalt een eerste afspraak via een datingsite voor vrijgezellen, zo heeft het bedrijf bekendgemaakt.
:oops: :oops: :oops: :oops:

http://www.ad.nl/ad/nl/1003/You/article ... date.dhtml
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Het uitkleden van de zorg in NL

#40 Bericht door printen44 » donderdag 28 oktober 2010, 18:00

Prajak, Soylent Green heb ik wel een paar keer gezien. Prachtige film met Charlton Heston in een van zijn betere rollen. En niet e vergeten Edward G. Robinson in een van zijn laatste rollen. Prachtige film, een aanrader, maar dan zonder de kinderen erbij.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Het uitkleden van de zorg in NL

#41 Bericht door Mart » donderdag 28 oktober 2010, 18:15

Prajak, ik weet dat het moeilijk is om uit die boomhut te komen, maar de liefde lokt je wel naar je woonst. Als je weer eens niets anders te doen hebt, zet dan de vermenigvuldiggingmachine maar weer een keer aan.
Ik breng wel weer een keer "erwtensoep" en Unox rookworst.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Het uitkleden van de zorg in NL

#42 Bericht door Wouter_Udon » donderdag 28 oktober 2010, 19:02

prajak schreef:Wouter, jij hebt duidelijk de film Soylent Green niet gezien ! Kijk eens bij mevrouw Google en zeg dan of je hem wilt hebben van me. Niet zo geschikt voor kinderen. En als het om eten gaat heb ik ook de film La Grande Boeuf voor je. HELEMAAL niet geschikt voor kinderen.....

Trouwens, kannibalisme, herinner je je dat vliegtuigongeluk ergens in Zuid Am nog ? Daar hebben de overlevenden uit pure noodzaak de doden opgegeten. Ze zijn er niet voor vervolgd.
En ook die Afrikanen niet, zie de boekjes van Kuifje, die vroeger een kookpot hadden klaar staan voor mensenvlees ! Wat een leeuw kan eten kan de mens ook hoor ! En daar komt dat NL gezegde vandaan. "Je bent om op te vreten !". De enige reden dat mijn dame nog bij me is is het feit dat ik dat niet in het Thais kan uitdrukken. Maar laat ik het netjes houden.
Soylent Green heb ik inderdaad nog nooit gezien maar ik heb hem intussen gevonden dus hoop ik hem morgen te kunnen bekijken. Die film over dat vliegtuigongeluk in Zuid-America heb ik wel gezien. Die mensen hadden "geluk" dat de lichamen geconserveerd werden door de sneeuw en vrieskou. Wat de leeuw eet kan een mens ook eten maar ik heb het dan bij voorkeur wel het liefst gekookt.

Tot slot: probeer het eens met: Teerak, khun nakin. Ze zal je vast wel begrijpen ;) :lol: :lol: :lol:
Live your dream, don't dream your life.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Het uitkleden van de zorg in NL

#43 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 05 november 2010, 09:20

Zorgpremies stijgen harder dan verwacht.

http://www.telegraaf.nl/overgeld/rubrie ... html?p=5,1
Live your dream, don't dream your life.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het uitkleden van de zorg in NL

#44 Bericht door prajak » vrijdag 05 november 2010, 15:51

Is de vraag niet ethisch ? Hoe oud mogen we worden; en met "oud" komen kwalen, hoe noem je die kwalen, "ziek" of "ouderdom"; hoeveel mag behandeling kosten per behandeling, per jaar, in jouw leven ? Mag het uitmaken dat je een rokende zuiplap bent of een jonge moeder met koters in huis ? Voor gewone behandeling, of voor transplantatie ?

Kijk naar internationale polissen. Er is een verzekerd jaarbedrag en alles wat meer kost dok je zelf. Er is een life limit en dan stopt de dekking. Iedere medische handeling is uitgedrukt in een percentage van het jaarbedrag. Kost het meer dan mag je zelf de knip trekken of verrekken.
Dat is de kijk die de commercie heeft op jouw gezondheid. Je bent klant nummer zoveel en tegen jouw premie, gekoppeld aan leeftijd, en het risico dat je wat krijgt wordt een maximum bepaald.

In NL geldt de solidariteit. In de basispremie zitten vrijwel alle behandelingen en voor bijzondere dingen kun je extra verzekerd worden. Het is goed dat je vrije artsenkeuze hebt en dat het in beginsel niet uitmaakt wat het kost. Gezondheid en herstel daarvan is nummer een. Niet voor niets is shoppen in NL gemeengoed en dan niet voor de poen maar voor de beste behandeling. En met veel succes, leer ik uit eigen kring.

Hoe zou je het vinden als de arts je vertelt dat je 60+ bent en de operatie een paar ton kost ? Meneer, mevrouw, u bent wel een kostenplaatje hoor ! Dat kan bruin niet trekken. Kunt u niet stilletjes verrekken ? We geven u wel een pil tegen de pijn.....

Laten we blij zijn dat dit in NL en andere beschaafde landen niet plaatsvindt. Dat de (tanende) solidariteit er nog steeds is en dat de overheid de dekking bepaalt.

NL heeft een financieringstekort van tig en moet bezuinigen. Ik acht bezuinigen op zorg het slechtste dat er maar kan zijn. Maar we hebben een akelig rechts kabinet dat weigert het H woord te roepen terwijl NL op dat terrein een buitenbeentje is. Een land dat prioriteit geeft aan een JSF-ding dat waardeloos is in de strijd tegen terrorisme. Een land dat zich niet schaamt voor de "gaarkeukens" die de voedselbanken feitelijk zijn. Waar de zorg is volgepropt met managers, de politie en het onderwijs ook. Waar de heilig verklaarde marktwerking de thuiszorg heeft verkracht zodat jouw doorligwonden worden verzorgd door mensen die alleen een poetslap kunnen hanteren. Een land dat nog steeds weigert een extra belastingtarief in te voeren op excessieve beloningen. Een land waarin zorgbazen een miljoen ouwe guldentjes kunnen verdienen. Een land dat weigert paal en perk te stellen aan bonussen in het bankwezen - ja, een mooi convenant, we beloven dat.....

En toch is de zorg nog steeds toegankelijk.

Hoe anders is het in Thailand, voor de armen, een 80% van de bevolking ? Ik zie in het stadsziekenhuis, ik haal daar wel eens een bloedprikje, de afdeling gynaecologie. VIJFTIG en meer vrouwen iedere dag in diverse stadia van gezegendheid die worden beoordeeld door EEN vrouwenarts. Dat is serieproductie. Geen tijd voor een behoorlijk onderzoek, hoogstens een echo door een verpleegster die ook de beoordeling doet. Mensen met snijwonden die behandeld worden en die ik zie lopen met littekens die angstaanjagend uitzien. Als ik zie hoeveel mensen strompelen met letsel aan de benen denk ik wel eens dat men hier geen goede orthopeden heeft maar die zijn er wel doch zitten in prive klinieken. Dat kan Manop Eenvoud niet dokken. De national care heeft ernstige beperkingen.

Bejaardenzorg. Is oud worden een ziekte ? Nee, dus denk maar niet dat je in Thailand van hun AWBZ een rollator of rolstoel krijgt. Of subsidie om in een beschermde omgeving te gaan wonen. Autisten krijgen hier geen beschermd wonen en aangepast werken, met subsidie. Mensen die na een zwaar ongeval gaan "malen" lopen gewoon over straat en wonen thuis bij ouders die er geen raad mee weten. Ga maar bedelen......

NL is zo slecht nog niet qua zorg. Wees daar blij mee en koester dat.

Maar het zou zo maar de andere kant op kunnen gaan.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Het uitkleden van de zorg in NL

#45 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 05 november 2010, 17:33

Om met je laatste opmerking te beginnen: het zou zo maar eens de andere kant op kunnen gaan.
En dat gaat het ook zij het heel langzaam maar wel zeker.

Het eigen risico dat een paar jaar geleden is ingevoerd (bij invoering in 2008 was dat € 150,--) is voor dit jaar € 165,--: tien euro hoger dan in 2009. In 2011 is het eigen risico €175,-. In 2012 zal dit bedrag nogmaals worden verhoogd, naar €210,-.
In het begin was het eigen risico van toepassing op behandelingen in het ziekenhuis. Voor dit jaar wordt je eigen risico al aangesproken als je medicijnen nodig hebt, ook indien je chronisch ziek bent. En zo wordt de dekking dus steeds verder uitgehold en is dat in feite een dubbele premieverhoging.

Daarnaast blijft alles zoals het is in de gezondheidszorg: dikke salarissen van managers worden niet aangepakt. Procedures blijven zoals ze zijn, enz enz.

Door dit beleid zal er op een bepaald moment een gebrek aan solidariteit ontstaan omdat de mensen de alsmaar stijgende kosten niet meer willen dragen.
Live your dream, don't dream your life.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”