Leven in Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
JTL
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 37
Lid geworden op: donderdag 10 juli 2008, 11:19

Re: Leven in Thailand

#31 Bericht door JTL » maandag 12 april 2010, 13:55

Bekijk het over anderhalf jaar nog eens zou ik zeggen ;) aangezien je pas over 2 jaar van plan bent echt te gaan.

Maar als alles dan nog het zelfde is bedoelende je relatie, omzet zaak in Thailand etc.

Gewoon gaan als een speer zou ik zeggen :) !!

@Sert, Prajak, Geert S mooie antwoorden :)


@elst99 Wellicht zijn zij reeds tevreden als ze goed kunnen leven. Iets wat wel moet lukken met 50.000 baht pm (rijk worden hoeft heus niet voor iedereen). Bovendien is het restaurantje niet gericht op toerisme maar op de locals dus de toerist die er wel komt is mooi meegenomen ;).


@Jeanette Waarom iets nieuws beginnen als dit een reeds bewezen concept is ? Het restaurantje loopt al goed naar zijn zeggen en ervaring van zijn vriendin. Veranderingen kunnen altijd nog gedaan worden maar een nieuw resort opbouwen :roll: weet je wel hoeveel geld dat kost ? Ik denk dat er weinig mensen zijn die zoveel geld hebben en dit risico kunnen/willen nemen. Maar zeker niet op je 25ste zonder rijk geboren te zijn.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Leven in Thailand

#32 Bericht door Jeanette » maandag 12 april 2010, 19:39

JTL schreef: @Jeanette Waarom iets nieuws beginnen als dit een reeds bewezen concept is ? Het restaurantje loopt al goed naar zijn zeggen en ervaring van zijn vriendin. Veranderingen kunnen altijd nog gedaan worden maar een nieuw resort opbouwen :roll: weet je wel hoeveel geld dat kost ? Ik denk dat er weinig mensen zijn die zoveel geld hebben en dit risico kunnen/willen nemen. Maar zeker niet op je 25ste zonder rijk geboren te zijn.
Nee joh, jullie niet, ik bedoel nieuwe plannen makers. Want er lijkt iedere week wel iemand te starten in Thailand. Dus ik dacht; "Gat in de markt, wie springt er in?"
Ik wens je hen het allerbeste toe daar hoor.

NieTan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zondag 14 februari 2010, 17:19
Locatie: Utrecht- Koh Samui

Re: Leven in Thailand

#33 Bericht door NieTan » dinsdag 13 april 2010, 22:27

Meningen zijn goed bedoeld alleen snap niet dat er zon discussie ontstaat over het overnemen van het restaurant.
Zoals ik al heb gezegd ga ik geen diepte investering doen dus hebben we niks te verliezen. Ook weten we goed waar we aan beginnen (al lijken anderen hier het ook erg goed te weten :roll: ) Ik zou liever wat andere aanvullende informatie krijgen die mij helpen bij mijn vertrek. Is het mogelijk om mij uit te schrijven in mijn woonplaats en nog wel een bedrijf op mijn naam te hebben in Nederland? Ik denk dat ik er een vof van ga maken en dan inkomen maandelijks uit de zaak trek en dat als onbelastbaar inkomen ontvang in Thailand.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Leven in Thailand

#34 Bericht door Jim » dinsdag 13 april 2010, 23:53

NieTan schreef:Meningen zijn goed bedoeld alleen snap niet dat er zon discussie ontstaat over het overnemen van het restaurant.
welkom op het thailand forum :D
Ik zou liever wat andere aanvullende informatie krijgen die mij helpen bij mijn vertrek. Is het mogelijk om mij uit te schrijven in mijn woonplaats en nog wel een bedrijf op mijn naam te hebben in Nederland? Ik denk dat ik er een vof van ga maken en dan inkomen maandelijks uit de zaak trek en dat als onbelastbaar inkomen ontvang in Thailand.
weet je wat jij zou moeten doen?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Leven in Thailand

#35 Bericht door dutch » woensdag 14 april 2010, 05:34

Ik trof onderstaand aan op het internet (auteur naamloos)
quote
I believe that chances of success or survival in Thailand are better if you belong to one of the following groups. If you are rich and also sensible with your money, then go ahead. If an international company or similar offers you a high salaried job in Thailand, then fine. If you are retired or have steady funds from abroad and want to live modestly on those funds, go ahead, but watch yourself. And if you're a young traveller seeing the world, and you want to spend some time in Thailand teaching or whatever for the experience, then that's fine too.

If you don't fall into one of these groups, then you should probably only consider Thailand for short holidays. Many middle aged westerners in particular (including professionals) like the idea of living there, having a business or making some money and "enjoying life" in Thailand. But very few make it, including most of the western food restaurant, girlie or gay bar owners and alike you might meet in Thailand who boast about their good life there. It is common for faltering foreigners to try and keep up appearances. Many end up broke, broken-hearted or crazed, sometimes all three! Some will leave to try and pick up the pieces of their shattered lives elsewhere. Thailand 'got them' in the end.
unquote
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

NieTan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zondag 14 februari 2010, 17:19
Locatie: Utrecht- Koh Samui

Re: Leven in Thailand

#36 Bericht door NieTan » donderdag 15 april 2010, 13:37

dutch schreef:Ik trof onderstaand aan op het internet (auteur naamloos)
quote
I believe that chances of success or survival in Thailand are better if you belong to one of the following groups. If you are rich and also sensible with your money, then go ahead. If an international company or similar offers you a high salaried job in Thailand, then fine. If you are retired or have steady funds from abroad and want to live modestly on those funds, go ahead, but watch yourself. And if you're a young traveller seeing the world, and you want to spend some time in Thailand teaching or whatever for the experience, then that's fine too.

If you don't fall into one of these groups, then you should probably only consider Thailand for short holidays. Many middle aged westerners in particular (including professionals) like the idea of living there, having a business or making some money and "enjoying life" in Thailand. But very few make it, including most of the western food restaurant, girlie or gay bar owners and alike you might meet in Thailand who boast about their good life there. It is common for faltering foreigners to try and keep up appearances. Many end up broke, broken-hearted or crazed, sometimes all three! Some will leave to try and pick up the pieces of their shattered lives elsewhere. Thailand 'got them' in the end.
unquote
Ik vind dit een beetje heel erg zwart wit gedacht. Dat je met een goede basis verder komt lijkt me logisch, maar het meest hangt af van je persoonlijke instelling en kracht. Er zullen ook zat andere zijn hier op het forum die niet in deze categorieen vallen en het ook redden.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Leven in Thailand

#37 Bericht door dutch » donderdag 15 april 2010, 13:55

Ik lees dit niet als kritiek op een enkeling maar als geldend voor de gemiddelde immigrant ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Leven in Thailand

#38 Bericht door Sert » donderdag 15 april 2010, 14:14

In de afgelopen jaren heb ik genoeg mensen gezien die het geprobeerd hebben. Pakweg 40% overleeft het 1e jaar niet en verdwijnen weer, een illusie rijker en een hoop geld armer.
Dit zijn over het algemeen mensen die niet in staat zijn om de cultuurverschillen te begrijpen en niet luisteren naar anderen.

Daarnaast is er een grotere groep die het wel redt. Vooral door te luisteren naar anderen en gebruik te maken van de kennis van anderen. Kernwoord in al die pogingen: innovatie.
Kom met een business idee dat niet of nauwelijks te kopieren is door Thai, en dat nieuw is. En er moet natuurlijk een markt voor zijn (location-location-location...)

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Leven in Thailand

#39 Bericht door Wouter_Udon » donderdag 15 april 2010, 14:29

Sert schreef:In de afgelopen jaren heb ik genoeg mensen gezien die het geprobeerd hebben. Pakweg 40% overleeft het 1e jaar niet en verdwijnen weer, een illusie rijker en een hoop geld armer.
Dit zijn over het algemeen mensen die niet in staat zijn om de cultuurverschillen te begrijpen en niet luisteren naar anderen.

Daarnaast is er een grotere groep die het wel redt. Vooral door te luisteren naar anderen en gebruik te maken van de kennis van anderen. Kernwoord in al die pogingen: innovatie.
Kom met een business idee dat niet of nauwelijks te kopieren is door Thai, en dat nieuw is. En er moet natuurlijk een markt voor zijn (location-location-location...)
Weliswaar niet zo schokkend maar wel als voorbeeld, want jouw opmerking is een waarheid als een koe: Bij ons in de wijde omtrek van zo'n 15 km was er geen benzinepomp te bekennen. Dus zijn wij een aantal jaren geleden begonnen met de verkoop hiervan. En het liep als een trein. Dat zagen andere Thaien uit de omgeving ook en waar ze voorheen nooit over nagedacht hadden kon nu blijkbaar plotseling wel en zijn ook een benzinepomp begonnen. Nu zijn er in de omgeving een stuk of 8 en niemand haalt een behoorlijke omzet.
Maar stug door blijven gaan.
Live your dream, don't dream your life.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Leven in Thailand

#40 Bericht door printen44 » donderdag 15 april 2010, 15:41

Wouter_Udon schreef:
Sert schreef:In de afgelopen jaren heb ik genoeg mensen gezien die het geprobeerd hebben. Pakweg 40% overleeft het 1e jaar niet en verdwijnen weer, een illusie rijker en een hoop geld armer.
Dit zijn over het algemeen mensen die niet in staat zijn om de cultuurverschillen te begrijpen en niet luisteren naar anderen.

Daarnaast is er een grotere groep die het wel redt. Vooral door te luisteren naar anderen en gebruik te maken van de kennis van anderen. Kernwoord in al die pogingen: innovatie.
Kom met een business idee dat niet of nauwelijks te kopieren is door Thai, en dat nieuw is. En er moet natuurlijk een markt voor zijn (location-location-location...)
Weliswaar niet zo schokkend maar wel als voorbeeld, want jouw opmerking is een waarheid als een koe: Bij ons in de wijde omtrek van zo'n 15 km was er geen benzinepomp te bekennen. Dus zijn wij een aantal jaren geleden begonnen met de verkoop hiervan. En het liep als een trein. Dat zagen andere Thaien uit de omgeving ook en waar ze voorheen nooit over nagedacht hadden kon nu blijkbaar plotseling wel en zijn ook een benzinepomp begonnen. Nu zijn er in de omgeving een stuk of 8 en niemand haalt een behoorlijke omzet.
Maar stug door blijven gaan.
Dat gebeurt hier met regelmaat van de klok. Opend iemand een soep-restaurant, waar er in de wijde ongeving geen enkele is, staan er in no-time drie of vier van die soep-tenten. Aantal klandizie blijft gelijk, maar dan verspreid over die soep-tenten en het gevolg is dat ze allemaal binnen afzienbare tijd dicht gaan. In Ngao zijn er 3 apotheken langs elkaar. De een begon er 4 jaar geleden en nu staan er 3 langs elkaar en nog een twee binnen 100 meter van die drie.

Ik ken een paar Nederlanders die hier en zaak wilde beginnen, vaak een IT-zaak, want dan kun je vanuit je huis in Thailand werken. Allen zijn ze gefrustreerd naar Nederland teruggekeerd, want de aanpassing aan de Thai was te moeilijk. Verbindingen waren niet al te best, Mai pen rai, kreeg men als antwoord als ze klaagde, er werd wat aangerommeld, maar alles bleef bij het oude. Als je op de Nederlandse voet her wil beginnen, begin er niet aan. :lol:

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Leven in Thailand

#41 Bericht door Sert » donderdag 15 april 2010, 15:48

Heel mooi voorbeeld inderdaad: de verkoop. Zolang het om zaken gaat, waarop geen service geleverd hoeft te worden, dan kan elke Thai dat en zal het ook meteen kopieren.
Maar zodra je iets start waarbij service belangrijk is, dan is dat meteen je sterkste concurrentie troef: een Thai zal nooit het concept service begrijpen. En van dat feit zijn er voorbeelden genoeg, kijk maar naar de fora die bomvol staan met opmerkingen over TrueVisions en TOT, om eens twee bedrijven te noemen die veel producten verkopen maar daar nauwelijks service op weten te leveren.....

...en hiermee heb ik dan Het Geheim van zaken-doen-in-Thailand verklapt. Het enige wat je dan nog nodig hebt, is dat ene gat in de markt (gaten-in-de-markt gaarne per pb sturen en niet publiekelijk posten :mrgreen: )

JTL
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 37
Lid geworden op: donderdag 10 juli 2008, 11:19

Re: Leven in Thailand

#42 Bericht door JTL » donderdag 15 april 2010, 22:45

Many end up broke, broken-hearted or crazed, sometimes all three!
Ach dit kan je overal in de wereld overkomen en heeft dus niets met Thailand te maken.
Als je zo dom bent om met een bepaald type vrouw te gaan die alleen uit is op je geld dan is het je eigen domme fout ;)

Ook in NL kom je ze tegen hoor mensen die jouw succes zien en vervolgens gratis mee liften op het succes wat jij hebt opgebouwd.

Door gewoon jouw bedrijf te copieren in alle opzichten en vervolgens met de eer proberen weg te komen hoe on orgineel ze ook bezig zijn.
Langzaam aan verlies je terrein doordat er zoveel clonen van jouw bedrijf zijn bij gekomen dat het beleg van je brood word weg genomen.
Ook al verdient niemand genoeg eraan ze gaan idd allemaal stug verder met hun zaakje ook al is de markt veelste klein voor zoveel spelers tja wat doe je eraan niets ...

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: Leven in Thailand

#43 Bericht door marinusmali » zaterdag 17 april 2010, 16:25

Je moet een restaurant beginnen wat de Thai niet kent, maar de buitenlander wel!!

Bijvoorbeeld een Indonesisch restaurant!!
Mijn vriend Jeroen zei nadat hij bij mij had gegeten:"Je moet een Indonesisch restaurant hier gaan beginnen in Hua Hin!!!!"
Waarom?
Omdat ik van koken hou en opgegroeid ben met de Indonesische keuken en dus zeer goed kan koken ook voor grote groepen.
Maar….. in mei wordt ik 60 jaar en heb geen zin meer om iets te ondernemen en de zorg daarvoor te dragen.

Of een Spaans restaurant beginnen!!!

Mijn vrienden zeiden dat ze nog nooit zo lekker Spaans hadden gegeten dan bij mij!!!! Ja de paella smaakte heerlijk vonden ze en ik vond dat eigenlijk ook wel!!

Of een Grieks restaurant!!!

Dit zijn keukens die de thai niet kent.

Ach mijn vingers beginnen al te jeuken om te starten maar…… ik zal het niet doen want ik heb het niet nodig en als je ergens aan begint moet je jezelf voor 100% geven!!!

Dus ondernemers die nog serieus een restaurant in Thailand willen opstarten, wel die kunnen bij mij informeren want het gaat om de “finger touch” bij het koken en het niet alleen maar in de pan flikkeren!!!

Succes!!!!!

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Leven in Thailand

#44 Bericht door Mart » zaterdag 17 april 2010, 18:03

marinusmali schreef:Je moet een restaurant beginnen wat de Thai niet kent, maar de buitenlander wel!!
Dus ondernemers die nog serieus een restaurant in Thailand willen opstarten, wel die kunnen bij mij informeren want het gaat om de “finger touch” bij het koken en het niet alleen maar in de pan flikkeren!!!

Succes!!!!!
En wat is dat voor een NL restaurant :?: :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Leven in Thailand

#45 Bericht door Wouter_Udon » zaterdag 17 april 2010, 18:18

Mart schreef:
marinusmali schreef:Je moet een restaurant beginnen wat de Thai niet kent, maar de buitenlander wel!!
Dus ondernemers die nog serieus een restaurant in Thailand willen opstarten, wel die kunnen bij mij informeren want het gaat om de “finger touch” bij het koken en het niet alleen maar in de pan flikkeren!!!

Succes!!!!!
En wat is dat voor een NL restaurant :?: :lol:

fingerspitzengefuhl??? :D
Live your dream, don't dream your life.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”