wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#31 Bericht door dutch » vrijdag 19 maart 2010, 09:20

gjastip schreef:Beste forumleden
Voor alle duidelijkheid, het is me bekend, dat bij veel maatschappijen de reisverzekering aan beperkingen gebonden is daarom heb ik bewust gezocht naar een verzekering voor 365 dagen en deze gevonden bij Delta Loyd.
Ook weet ik (maar niet zeker) dat je met een verblijf van langer dan 6 mnd in het buitenland uitgeschreven dient te worden uit Nederland.
Grote vraag blijft waarom ik dit antwoord dan toch van de zorgverzekering heb gekregen, zullen die dan niet op de hoogte zijn van de regels?
Voorlopig denk ik, dat ik er mijn voordeel mee moet doen toch!!!
Zie mijn eerdere vraag omtrent premies!
Er zijn inmiddels meerdere (ook Nederlandse) maatschappijen die in het buitenland verzekeren.Echter,zover mij bekend, gebruiken ze wel de leeftijds staffel die buitenlandse maarschappijen hanteren.
Kan je dat eens nakijken?
Indien niet.wel.......dan ben je een bijzondere geluksvogel :lol:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

gjastip
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 62
Lid geworden op: donderdag 25 februari 2010, 22:02

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#32 Bericht door gjastip » vrijdag 19 maart 2010, 11:44

Hoi Dutch
In de brief wordt niets vermeld over premies dus ga ik ervan uit dat ik de huidige zorgverzekering behoud en dat is ondanks mijn 59 jaar aan basispremie € 85,00 p.mnd
aanvullende premie € 34,00 p. mnd kwijt ben.
Basispremie heeft ook niets met leeftijd te maken in Holland en dat is dan misschien wel het enige goede aan Holland

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#33 Bericht door Loe » zondag 21 maart 2010, 13:13

Uitschrijven uit het GBA (gemeentelijke Basis Administratie) moet als je meer dan 8 maanden per jaar in het buitenland bent. Dit heeft dus niets te maken met de belastingregels en ook niet met de verzekering.

Een reisverzekering dekt niet alles en meestal niet het hele jaar. Een Basis verzekering is verplicht in Nederland maar volgens mij flink duurder indien je ook in het buitenland verzekerd wil zijn voor alles.
Lees maar goed de kleine lettertjes ook al geven je een polis die volgens jou alles dekt dan nog kun je bij het moment van uitbetaling zeer bedrogen uitkomen.

Verzekeringen hebben maar een doel: NIET UITKEREN, tenzij ze niet anders meer kunnen.

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#34 Bericht door Edje » zondag 21 maart 2010, 14:01

Loe schreef:Uitschrijven uit het GBA (gemeentelijke Basis Administratie) moet als je meer dan 8 maanden per jaar in het buitenland bent. Dit heeft dus niets te maken met de belastingregels en ook niet met de verzekering.

Een reisverzekering dekt niet alles en meestal niet het hele jaar. Een Basis verzekering is verplicht in Nederland maar volgens mij flink duurder indien je ook in het buitenland verzekerd wil zijn voor alles.
Lees maar goed de kleine lettertjes ook al geven je een polis die volgens jou alles dekt dan nog kun je bij het moment van uitbetaling zeer bedrogen uitkomen.

Verzekeringen hebben maar een doel: NIET UITKEREN, tenzij ze niet anders meer kunnen.
Als je ingeschreven blijft in NL bv bij een eigen kind (bij broer of zuster etc. werkt dit niet want dan ben je voordeurdeler, belasting) mag je een wereldreis maken van max. 360 dagen per jaar. Dit heeft geen gevolgen voor je zf verzekering, tenminste bij CZ niet, mijn verzekering.
Onderdeel van CZ is OHRA waar ik mijn reisverzekering heb afgesloten voor één jaar met stilzwijgende verlenging.
Deze verzekering dekt alleen de kosten die CZ niet vergoed, maar wel 365 dagen per jaar mits je opgeeft welke data je in het buitenland verblijft.
Uitschrijven uit het GBA is dus ook niet van toepassing want je staat alreeds ingeschreven.
Er staat ook nergens in de wet dat je niet elk jaar een wereldreis mag maken.
Een bezoekje van twee weken per jaar aan familie, vrienden, kennissen etc. is voldoende om aan je nieuwe avontuur te beginnen, mits je alle instanties in kennis stelt van je nieuwe wereldreis. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Groetjes; Edje

Gebruikersavatar
Soi 24
Expat
Expat
Berichten: 310
Lid geworden op: maandag 02 juni 2008, 20:53
Locatie: Nongprue, Banglamung

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#35 Bericht door Soi 24 » zondag 21 maart 2010, 15:02

Laten we er voor het gemak eens even vanuit gaan dat het helemaal klopt wat jij zegt. Dan zou je het hele jaar in Thailand kunnen verblijven en maar een keer op en neer naar NL hoeven te gaan om je zorgverzekering in stand te houden.

Maar nu de volgende vraag. Je wordt ziek in Thailand. Wat nu? Kun jij je op kosten van je Nederlandse verzekeraar laten behandelen in Thailand? Of gaat de verzekeraar van situatie tot situatie beoordelen of je maar naar NL moet komen om een behandeling te ondergaan. En dat kan natuurlijk ook vervelende gevolgen hebben bij ernstige en/of langdurige aandoeningen, denk bijvoorbeeld aan kanker, hart-problemen, suikerziekte. In dat geval moet je tegen je wil misschien wel weer heel lang in NL gaan wonen, terwijl je al met je hele hebben en houwen in Thailand zit.
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#36 Bericht door prajak » zondag 21 maart 2010, 17:21

Het is het bekende spanningsveld. Je wilt in TH wonen en jouw NL zorg houden. Dan mag je je niet uitschrijven uit NL. Big Bro heerst en ziet alles. Dus moet je zo creatief mogelijk omgaan met de regels van de NL bevolkingsadministratie, de regels van de zorgklub, de belasting in TH (180 dagen in een kalenderjaar) en vooral blijven tellen en de regeltjes naleven. En er rekening mee houden dat regels in NL zomaar kunnen veranderen.

Ingeschreven in NL betekent dat je NL belasting en premie volksverzekering moet dokken. En de zorgklub. Tel dat eens op en zet dat af tegen de premie die je in TH betaalt of bij een internationale zorgklub. En ben je medisch gezien een kneusje, geen polis meer.

Vraag je af of je het risico kunt dragen. Ik loop er nu tegenaan. Nieuwe heup kost tegen de 5 k euro. Ik ben 8 jaar hier en betaal geen NL en TH belasting en geen zorgpremie. Die centen staan op de bank. Maar kanker ? 20 k Euro is heel gewoon voor een chemo. Een nieuwe lever of hart kost 500 k euro. Nou, voor die laatste optie heb ik geen centen genoeg. Ben ik dan 63, 73 of 83 ? Vind ik het dan welletjes of wil ik meer ? Ik weet niet hoe ik over 10 of 20 jaar zal handelen.

Hou in het achterhoofd dat je altijd terug kunt naar NL, inschrijven, en een polis nemen en belasting dokken. En je laten behandelen. Maar wil je dan Thailand wel uit ? Ik, voor mijzelf, ken het antwoord op 83. Het is nee. Dan maar opstoken. Het is eens genoeg geweest.

Maar op 73 ? Of morgen ?

gjastip
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 62
Lid geworden op: donderdag 25 februari 2010, 22:02

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#37 Bericht door gjastip » zondag 21 maart 2010, 21:42

Edje
Dat is nou de constructie waar ze mij in feite toe verplichten en ja ook Delta Loyd heeft een verzekering voor 365 dagen.
Bovendien heb ik reeds enige ervaring met VGZ in het buitenland (na een ongeluk van mijn broer) en ik kan niet anders zeggen deze was fantastisch, bijna dagelijks informeren of alles naar wens was. Ja echt waar!!!! dus daar heb ik alle vertrouwen in

Gebruikersavatar
Soi 24
Expat
Expat
Berichten: 310
Lid geworden op: maandag 02 juni 2008, 20:53
Locatie: Nongprue, Banglamung

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#38 Bericht door Soi 24 » zondag 21 maart 2010, 23:07

Het ongeval van je broer in het buitenland is een ABC/tje voor een reis- en zorgverzekeraar. Meestal moeten ze dan gewoon behandeling in het buitenland toestaan. Daar zit het probleem niet. Nee bij het ouder worden krijgen mensen nu eenmaal last van hun prostaat, hart en andere meer langdurige en-of chronische aandoeningen waarvoor je bijvoorbeeld hele dure medicijnen moet hebben.

Dat is het heel anders en zal de zorgverzekeraar (ook al weten jij en ik dat het misschien wel goedkoper is in Thailand) graag zien dat je je in NL laat behandelen om het proces (en de kosten dus) beter te kunnen volgen/ in de hand te houden.

Ik ga hier een beetje op door omdat de (gebrek aan) zorgverzekering eigenlijk voor mij het belangrijkste beletsel is om mij in Thailand te vestigen nu of later. Ik ben kerngezond op dit moment en ook geen lijst met gebreken uit het verleden, maar toch. Ben dus net als velen op zoek naar een oplossing om op mijn gemak in Thailand te zitten met een goedgevulde spaarrekening en niet alsmaar te moeten denken dat door een vervelende aandoening die spaarpot in een klap leeg is met misschien nog wel schulden erbij of anderszins op hangende pootjes berooid en wel naar het vaderland te moeten terugkeren.........
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#39 Bericht door Loe » maandag 22 maart 2010, 00:04

Hallo Edje,

Ik heb jouw constructie nog eens onder de loep genomen, maar toch betwijfel ik of alles wel volgens de kleine lettertjes in orde is. Ik hoop natuurlijk wel voor jouw, want je bent al eens op de koffie gekomen en dat gun je niemand twee keer.

Maar als ik google en de site van de wetteksten ed nalees, zie ik toch steeds terugkomen dat je je uit moet schrijven indien je langer dan 8 maanden in een kalenderjaar buiten Nederland verblijft. ze spreken zelfs indien je een vermoeden hebt dat je dit bent.
Dus wanneer jij een wereldreis plant voor 350 dagen kun je niet meer van vermoeden spreken en zou je je moeten laten uitschrijven uit het GBA. Een postadres is dan niet voldoende om verzekerd te blijven.

Nogmaals ik hoop dat je gelijk hebt want dan zal ik daar binnenkort ook gebruik van gaan maken :oops: maar ik betwijfel het ten zeerste en zal indien ik weer in Nederland ben eens goede informatie (zwart op Wit) gaan opvragen

groetjes Loe

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#40 Bericht door yandre » maandag 22 maart 2010, 04:37

nu mijn ervaring er werd mij medegedeeld als ik hier thailand
woon dat er geen postadres wordt geaspecteerd door mijn
zorgverzekering je moet een vast adres hebben of huren
of koophuis op je naam in nederland maar goed misschien
verschilt het per gemeente en zorgverzekering?
nu toch hier gaan woonnen en ja heb wel wat medicijnnen
nodig maar zijn hier te koop of anders uit nederland laten
sturen mijn optie.
ga ik nog meer mankeren dan zelf betalen of eventueel
als echt niet anders kan eind in zicht door slopende ziekte
dan maar terug nederland.
dat is mij ervaring en voor een ieder de keus verzekeren in nederland
voor hier schrikbarend de prijs maar goed mijn idee.
hoop nog lang gezond in thailand te verblijven wil niet terug naar de kust

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#41 Bericht door Edje » maandag 22 maart 2010, 13:16

Ik doe het al 10 jaar, nooit geen problemen gehad. Ga wel elk jaar minimaal een keer naar NL.
Op dit moment moet ik geopereerd worden aan mijn sleutelbeen na een ongeval (eerder gemeld). Het CZ hiervan in kennis gesteld, geen enkel probleem.
Morgen ga ik onder het mes en de rekening wordt bij CZ gedeclareerd.
Groetjes; Edje

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#42 Bericht door Wouter_Udon » maandag 22 maart 2010, 13:19

Edje schreef:Ik doe het al 10 jaar, nooit geen problemen gehad. Ga wel elk jaar minimaal een keer naar NL.
Op dit moment moet ik geopereerd worden aan mijn sleutelbeen na een ongeval (eerder gemeld). Het CZ hiervan in kennis gesteld, geen enkel probleem.
Morgen ga ik onder het mes en de rekening wordt bij CZ gedeclareerd.
Succes met de operatie en het herstel.
Live your dream, don't dream your life.

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#43 Bericht door Phuket Dragon » woensdag 24 maart 2010, 16:55

Uitschrijven uit NL , zonder verzekering in Thailand leven en zou er zwaar medisch aan je gesleutelt moeten worden terug naar NL en inschrijven, en je bent weer volop verzekerd. En opnames zijn hier nog betaalbaar voor een falang.....
Is er ook geen fraude in het geding.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

Gebruikersavatar
Soi 24
Expat
Expat
Berichten: 310
Lid geworden op: maandag 02 juni 2008, 20:53
Locatie: Nongprue, Banglamung

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#44 Bericht door Soi 24 » woensdag 24 maart 2010, 21:48

Wanneer je acute problemen aan je rikketik krijgt en men moet (zwaar) opereren en jij moet flink herstellen dan ben je ook Thailand zomaar tienduizenden euro's kwijt en herstellende hartpatienten krijgen doorgaans van hun dokter een vliegverbod opgelegd.

Ik zoek geen spijkers op laag water, ik heb dit in mijn omgeving twee keer meegemaakt (de heren waren overigens wel verzekerd in hun thuisland). Geen zorg als je die pegels niet kunt ophoesten dan belt het ziekenhuis de politie wel.........die komen je dan mooi ophalen.......

De optie om dan maar terug naar NL te gaan en je daar te verzekeren is in dat geval dus niet de oplossing.

De optie is dus wel legaal, maar bergt grote risico's in zich bij echte acute problemen.
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

gjastip
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 62
Lid geworden op: donderdag 25 februari 2010, 22:02

Re: wonen in thailand en ingeschreven staan in nederland

#45 Bericht door gjastip » woensdag 24 maart 2010, 23:16

Erg kort door de bocht om de problemen op te zoeken want inderdaad er zijn momenten en voorvallen dat je niet a la miniute terug kunt en dan vraag ik me af is het dat waard.
Dan liever een doosje bier in de week minder en een verzekering in Thailand nemen

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”