Sin sod

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Van der Meer
kenner
kenner

Re: Sin sod

#211 Bericht door Van der Meer » zondag 26 juni 2011, 13:12

Trots? Zo u wilt. Maar ik besteed het geld liever aan iets anders. Is er werkelijk nooddruft dan wil ik wel betalen. Daar is in mijn schoonfamilie (nog) geen sprake van. Ik vertik het alleen om voor luxe en leegloperij te dokken.

Ik heb hier trouwens eens wat navraag gedaan:

Een Pakistaanse man : Ik geld naar mijn familie sturen? Worden het kasplantjes. Ik werk mij hier te pletter. En wie kan ik daar vertrouwen? Heb inderdaad een huis voor moeder gekocht.
Zou op haar naam komen. Later bleek dat mijn broer het voor de helft op zijn naam had gezet.
***!

Een Somalische man: Geld sturen? Ha Ha Nee Nee. Hoe meer je stuurt, des te harder ze gan brullen om meer! Alleen in extreme noodgevallen.

Een Ghanese vrouw: Alles verdwijnt daar. Ik had daar een mooie vrijwel nieuwe auto gekocht.
Toen ik een jaar later in Ghana terugkwam was het ding bijna schroot. Liep niet meer. Kilometerteller vol. Door mijn broer verhuurd! Slechte wegen, lange afstanden. Auto total loss.
Geen cent kreeg ik er van mijn familie, die toch de huur gevangen had, terug.

Nog een Ghanese vrouw; In de jaren 90 heb ik jarenlang geld gestuurd. Daarvan zou mijn familie een mooi huis bouwen. Ik werk mij te pletter. Maak hotekamers schoon.
Toen ik na een paar jaar naar Ghana ging om mijn huis te bekijken, mijn broers hadden steeds optimistische verhalen gestuurd over de voortgang van de bouw, stonden er enkel een paar palen in de grond. In de haast neergezet. Ws een dag voor mijn komst. Geld weg.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#212 Bericht door Jim » zondag 26 juni 2011, 13:46

Van der Meer schreef:Ik heb hier trouwens eens wat navraag gedaan:
waar woon je? in een asielzoekersopvanghuis?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Van der Meer
kenner
kenner

#213 Bericht door Van der Meer » zondag 26 juni 2011, 14:42

Nederlandse regering-Griekenland.

Farangs-schoonfamilie. 55555

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#214 Bericht door Gardensafari » zondag 26 juni 2011, 15:49

Tsja, sommige mensen hechten zó aan hun geld, dat daarvan iets opgeven niet in ze opkomt.
Anderen zullen er maar eens plezier van hebben :cry:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

jumbo
Expat
Expat

#215 Bericht door jumbo » maandag 27 juni 2011, 02:18

DeDe schreef:
Mart schreef:
Ik wil mijn familienaam in stand houden!
Mijn zoon - een Thaise moeder - heeft gewoon mijn famulienaam.
Waarom moeilijk doen over Tata :?:
Natuurlijk Mart, ook Tarik draagt mijn , voor Thai niet uit te spreken en moeilijk te schrijven naam, van der Schaaf.
Toen ik 2004 in Sneek aangifte wilde gaan doen van zijn geboorte had ik bedacht dat het misschien makkelijker voor hem zou zijn als hij de familienaam van mijn vrouw zou hebben. De ambtenaar van burgerzaken in Sneek heeft toen de Thaise wet erop nageslagen en waarschuwde mij. Als hij de familienaam van mijn vrouw zou krijgen wordt dat in Thailand gezien als een kind van een ongehuwde moeder. Daarop heb ik besloten dat de Thaise ambtenaren maar aan zijn achternaam moeten wennen en tot nu toe heeft het geen problemen opgeleverd.
beetje vreemd dat ze aan de persoon zijn achternaam kunnen zien dat het de achternaam van zijn moeder is??? Of ben ik te kortzichtig??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

jumbo
Expat
Expat

#216 Bericht door jumbo » maandag 27 juni 2011, 02:32

Geld sturen of geven aan je partner is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van je eigen situatie.
Ik heb in NL 2 schoolgaande/studerende kinderen en die ondersteun ik, mijn Thaise vrouw hier heb ik zelf gevraagd te stoppen met werken zodat ze zich fulltime om haar dochter en voornamelijk mij kan bekommeren en ik vervang logischerwijze haar gestopte inkomsten.
Lijkt mij allemaal niet meer als billijk.
Als je dan een inkomen hebt van 1 of misschien zelfs 2 keer modaal dan wordt het zeuren, vandaar nogmaals de afhankelijkheid van de eigen situatie, niet alleen voor wie je wilt of moet zorgen maar ook de middelen hebben om dat te kunnen doen.....

Ik geef mijn partner een vast bedrag per maand daar kan ze mee doen en laten wat ze wilt.
Daarnaast betaal ik nog wat terugkerende kosten zoals scholing.
Heb daar absoluut geen moeite mee, niet kwa uitgaven en omdat ik het niet echt normaal zou vinden om haar familie te ontzeggen wat ik mijn familie zo gemakkelijk geef..
We zijn tenslotte partners, man en vrouw, een echtpaar....

Mart
Erelid
Erelid

#217 Bericht door Mart » maandag 27 juni 2011, 03:09

jumbo schreef: beetje vreemd dat ze aan de persoon zijn achternaam kunnen zien dat het de achternaam van zijn moeder is??? Of ben ik te kortzichtig??
Kortzichtig ? Ben van mening van niet ! :giggle2: maar ....... het wordt wel zichtbaar in een aantal gevallen.
Op school moeten kinderen een soort stamboom samenstellen.
Naam van het kind, naam van moeder, haar vader en moeders naam, naam van vader, zijn vader en moeders naam. :roll:
Ook op een ongehuwdheids verklaring zijn deze gegevens zichtbaar.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

jumbo
Expat
Expat

#218 Bericht door jumbo » maandag 27 juni 2011, 04:42

Mart schreef:
jumbo schreef: beetje vreemd dat ze aan de persoon zijn achternaam kunnen zien dat het de achternaam van zijn moeder is??? Of ben ik te kortzichtig??
Kortzichtig ? Ben van mening van niet ! :giggle2: maar ....... het wordt wel zichtbaar in een aantal gevallen.
Naam van het kind, naam van moeder, haar vader en moeders naam, naam van vader, zijn vader en moeders naam. :roll:
Thanks, nestorix, die had ik zien aankomen, maar andere kinderen of ouders zullen die informatie toch niet doorkrijgen van de onderwijzers of directie van de school?? En de onderwijzers, die zouden 'beter moeten weten' :D :D

In ieder geval hoef je met een normale sollititatie procedure, in NL of TH, vooralsnog niet te doen...en ik neem dat je je ook geen stamboom hoeft te tekenen indien je een relatie aangaat of met vriendjes gaat spelen...

Het was gewoon een wat slappige opmerking en dat wilde ik aantonen...

DeDe
Erelid
Erelid

#219 Bericht door DeDe » maandag 27 juni 2011, 11:14

Goh, wat ben ik blij , mijnheer Jumbo , dat u met intelligente en snedige bijdragen aan dit forum deelneemt.
Dat is niet aan een ieder gegeven. Ik heb alleen proberen weer te geven wat er over achternamen in de Thaise wet staat.
Het woord " sollititatie" kon ik niet in het woordenboek vinden, maar mocht u sollicitatie bedoelen, kan dat toch niet op een kind van 7 jaar slaan.Dus om met uw woorden te spreken, slappig gezwam in de ruimte.
Fijne dag verder gewenst, Dirk.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#220 Bericht door Henk Korat » maandag 27 juni 2011, 12:12

Mart schreef:
Mart, ik heb, naar aanleiding van jouw opmerking, die ik buitengewoon serieus neem, nog even op de ongehuwdheidsverklaring van mijn vrouwtje gekeken. Ik zie daar geen stamboom en de naam van haar vader staat er wel op als 1 van de 3 getuigen, maar dat is het.

Is dat soms per district anders?
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Mart
Erelid
Erelid

#221 Bericht door Mart » maandag 27 juni 2011, 15:01

Henk ik geloof je.
Mijn ervaring is van ruim 15 jaar geleden. Dit zojuist nog even met mijn vrouw besproken.
Het heeft toen heel wat voeten in aarde gehad, want zelfs de overlijdens akte van haar echtgenoot was "onvindbaar". We zijn meerdere malen getuigen geweest van een zoek actie.
Later is zij met haar ouders en haar voormalige schoonouders op het district kantoor geweest en daar heeft men toen een geschreven verklaring opgemaakt.

Waarschijnlijk is door de invoering van de automatisering het nu anders.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

jumbo
Expat
Expat

#222 Bericht door jumbo » dinsdag 28 juni 2011, 02:36

DeDe schreef:Goh, wat ben ik blij , mijnheer Jumbo , dat u met intelligente en snedige bijdragen aan dit forum deelneemt.
Dat is niet aan een ieder gegeven. Ik heb alleen proberen weer te geven wat er over achternamen in de Thaise wet staat.
Het woord " sollititatie" kon ik niet in het woordenboek vinden, maar mocht u sollicitatie bedoelen, kan dat toch niet op een kind van 7 jaar slaan.Dus om met uw woorden te spreken, slappig gezwam in de ruimte.
Fijne dag verder gewenst, Dirk.

Fijn dat je een woordenboek hebt, dat kan je dus niet weerhouden tot verdere deelname aan het forum :lol:

Ik zou zeggen neem de taak om ons uit te leggen hoe jij bijvoorbeeld aan iemand zijn achternaam kan zien of het een kind is van gehuwde ouders of een kind dat de achternaam van de moeder draagt?? En in welk geval zou men dan gewaarschuwd door een Sneekse gemeenteambtenaar die de Thaise wet erop nasloeg :D (zoals je dat zelf uitdrukte) En waarvoor dit gewaarschuwd zijn dan.... verlicht ons... zodat wel allemaal de diepere gedachte achter deze waarschuwing zien..
De ambtenaar van burgerzaken in Sneek heeft toen de Thaise wet erop nageslagen en waarschuwde mij. Als hij de familienaam van mijn vrouw zou krijgen wordt dat in Thailand gezien als een kind van een ongehuwde moeder
Dat hij de conclusie om een 'waarschuwing' te geven omdat het als een kind van een ongehuwde moeder zou worden geregistreerd uit de wet vandaan haalde vind ik zowiezo als wonderbaarlijk.. waarom zou een kind met slechts de achternaam van de moeder als een kind van een ongehuwd moeder moeten worden gezien...
Kennelijk had je de keuze volgens de Thaise wet anders had hij je niet hoeven te waarschuwen en als die keuze er is in de wet zal het toch algemeen goed zijn???
Dan zullen er toch ook Thai zijn die voor die keuze gaan?? Anders was er geen noodzaak tot een wet?? Het mag en kan dus volgens de wet dus is het een algemeen bekend principe??

DeDe
Erelid
Erelid

#223 Bericht door DeDe » dinsdag 28 juni 2011, 10:46

Beste mijnheer Jumbo,
Indien nodig mag u best het woordenboek een keer lenen,staat op internet.
De gemeenteambtenaar in kwestie is een vrouw , die met een man van buiten de Schengen landen is getrouwd en daardoor nogal eens tegen wetten aanliep, anders dan in Nederland.
Verder heb ik de Thaise wet niet geschreven, erger nog heb hem niet eens gelezen, maar waarom zou ik aan haar uitleg twijfelen.
Zou Tarik de achternaam van mijn vrouw hebben gekregen, dan wil dat ook zeggen dat ik niet de biologische vader ben.
Of men dat kan zien of niet, het kan b.v. bij een erfenis wel een rol spelen.

luc.cc
Veel ervaring
Veel ervaring

#224 Bericht door luc.cc » woensdag 29 juni 2011, 00:30

Ik dacht dat dit topic ging over Sinsod?
Zit men hier maar te l*llen over familienaam, wat heeft dat nu te maken met Sinsod.
Dat deze heren een nieuw topic openen over familienamen.
Fijn om hier te zijn

DeDe
Erelid
Erelid

#225 Bericht door DeDe » woensdag 29 juni 2011, 03:50

luc.cc schreef:Ik dacht dat dit topic ging over Sinsod?
Zit men hier maar te l*llen over familienaam, wat heeft dat nu te maken met Sinsod.
Dat deze heren een nieuw topic openen over familienamen.
Sorry Luc , je hebt gelijk, voor mij is de discussie gesloten.
Dirk.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”