Sin sod

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

Re: Sin sod

#181 Bericht door Gardensafari » maandag 20 juni 2011, 19:42

Van der Meer schreef: Merkwaardig is het wel dat ik aan diverse Thais het volgende heb gevraagd:
Wat zou u liever hebben? 5 zonen of 5 dochters.
Probeert het u het eens.
Vraag het eens in China.
Daar willen ze allemaal een zoon.
Want daar betaalt de familie van de vrouw de sinsod....
Meisjes worden zelfs gedumpt of ter adoptie afgestaan.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#182 Bericht door Henk Korat » maandag 20 juni 2011, 19:51

Alhoewel off topic, in China is sinds een aantal jaren al een tekort aan vrouwen. Daarom worden vrouwen ontvoerd en wordt veel geld betaald om met een vrouw te kunnen trouwen. De emancipatie is nog nooit zo snel gegaan dan in China. De vrouwen zijn in een machtspositie gekomen en zitten daar confortabel. De adoptie politiek heeft daar behoorlijk aan bijgedragen. Wie ooit in het White Swan Hotel in Guangzhou is geweest, kan daar over meepraten. Leve de 1 kinds gedachte met een voorkeur voor een zoon.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#183 Bericht door Gardensafari » maandag 20 juni 2011, 20:26

Henk Korat schreef:Alhoewel off topic, in China is sinds een aantal jaren al een tekort aan vrouwen. Daarom worden vrouwen ontvoerd en wordt veel geld betaald om met een vrouw te kunnen trouwen. De emancipatie is nog nooit zo snel gegaan dan in China. De vrouwen zijn in een machtspositie gekomen en zitten daar confortabel. De adoptie politiek heeft daar behoorlijk aan bijgedragen. Wie ooit in het White Swan Hotel in Guangzhou is geweest, kan daar over meepraten. Leve de 1 kinds gedachte met een voorkeur voor een zoon.
Henk, ik geloof je direct.
Ik was in China in 2002 en inderdaad dat is in een land als China lang geleden.
Toen was er nog de één-kind-politiek.
Maar zelfs de officiële Chinese gids uitte heel voorzichtig enkele bedenkingen.
Nu spreken zelfs Chinese deskundigen van de "blunder van de vorige eeuw."

Mijn reis naar China eindigde in Hong Kong.
Daarvoor zat Guangzhou.
Alwaar ik verbleef in, geloof het of niet, the White Swan Hotel.
Ik was er dus niet voor adoptie, maar heb het daar wel gezien.
Deze kids zaten op hun adoptief ouders te wachten.
Als ik goed kijk: allemaal meisjes.

Afbeelding

Het is allemaal off-topic, maar dit is een dusdanig groot toeval...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Van der Meer
kenner
kenner

#184 Bericht door Van der Meer » maandag 20 juni 2011, 20:42

Ze werden niet enkel gedumpt NA de geboorte. Echos konden voorspellen of het kind geld zou gaan opbrengen of kosten. Zo ook in India. Stel dat men hetzelfde zou gaan doen met de mannelijke boorlingskjes in Thailand! Een gigantisch vrouwenoverschot als gevolg. Gehoorzamend aan de mechanismen van de markt, vraag en aanbod, zal de prijs (Sin Sod) dalen!!
Nu schijnt het bovendien zo te zijn, heb ik ergens gelezen, dat vrouwen veel makkelijker een Thais paspoort krijgen dan mannen.
Een Hollandse vrouw die met een Thaise man trouwt, zo stond er, komt in aanmerking voor een Thais paspoort.
Dit zal u als man, als u het al wilt, niet lukken.
Met zon vrouwen tekort echter zal men niets nalaten om u over te halen in Thailand te gaan wonen.
U krijgt een paspoort, u mag eindelijk ook een stukje grond bezitten enz.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#185 Bericht door Henk Korat » maandag 20 juni 2011, 20:55

Laten we teruggaan naar het onderwerp, de Sin Sod. Ik vond de zijwegen zeer aangenaam. Zij prikkelden mijn kennis.

Ik heb nog niet gezegd hoe het bij mij ging. Nu hier, THE COMING OUT. Ik ben nog niet getrouwd met mijn lieve Tong, omdat ik dat, na het overlijden van mijn vrouw, nog niet kan opbrengen. Laffaard ja, trouwe echtgenoot ja. Desondanks heb ik een Sin Sod betaald en in volle bewustzijn. Ik mocht van Tong zelf het bedrag kiezen. 100 Euro of 200 Euro was goed. Haar ouders en andere broers en zusters, tantes en ooms zijn niet vermogend. Ik ving echter op (jullie weten wel hoe dat gaat) dat er wrevel was tussen de moeder en haar zus over een stukje grond op een stratefische positie en ik wist wat zusje zou vragen. Laat ik nou de Sin Sod (zonder te trouwen, maar wel met een feest zonder Budhe) op dat bedrag bepaald hebben. :giggle:

Zo kan het dus ook. Niet moeilijk doen over die Sin Sod. Je houdt van je vrouwtje of niet. :worshippy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#186 Bericht door Nimnuan » maandag 20 juni 2011, 21:15

Gardensafari schreef:
Van der Meer schreef: Merkwaardig is het wel dat ik aan diverse Thais het volgende heb gevraagd:
Wat zou u liever hebben? 5 zonen of 5 dochters.
Probeert het u het eens.
Vraag het eens in China.
Daar willen ze allemaal een zoon.
Want daar betaalt de familie van de vrouw de sinsod....
Meisjes worden zelfs gedumpt of ter adoptie afgestaan.
Zou dat ook niet te maken hebben met de familienaam in stand houden?
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#187 Bericht door Gardensafari » maandag 20 juni 2011, 21:26

Op 11 april 2009 schreef ik dit op dit forum in het draadje Dowry.
Ja de sinsod komt onder allerlei namen regelmatig terug:
Hier hoe ik erover denk. Ik ben in december afgelopen jaar met mijn lief Boeddhistisch getrouwd (niet voor de wet). Een "echt" huwelijk was ook niet nodig, ze had al een Nederlands paspoort. Na gepraat ben ik akkoord gegaan met 300.000 Baht. Dat was zo'n € 6.000. Veel? Ach ik ken Nederlandse koppeltjes die alleen al dat bedrag aan de bruidsjurk spenderen. Om zoiets even in het juiste daglicht te plaatsen.
Ik heb de dag van mijn leven gehad!
Eerst een ceremonie met negen monnikken. Echt indrukwekkend, alleen om 07:07 uur, dus onchristelijk vroeg! Het was dan ook boeddhistisch, natuurlijk. En let wel: alle familieleden en vrienden waren nog op tijd ook, dus het kan wel in Thailand. Ik had een mooi Thais pak aan, we werden geschminkt door een heuse en heel aardige katoy en de familie kookte bijna de gehele nacht door. Ik dacht voor ons, maar het bleek voor de boeddha's...
Toen een echte intocht, met pistoolschoten, trommelaars en veel familie, kennissen en drank. Vervolgens de ceremonie met het geven van de bruidschat aan moeder. Duurt even, maar dan gaat ze er als een haas met het geld vandoor, terwijl alle vrouwen luidkeels roepen: "Lel, lel!".
Dan de waterceremonie, die duurt nog veel langer...
In de avond een gigantisch feest, met zo'n 600 man, een orkest, 16 danseressen, een zanger en een zangeres. En veel eten en drinken, natuurlijk. Ik heb daar weinig van terug gezien, want ik moest de tafels langs :o
De hele dag is mooi gefilmd en gefotografeerd, één van de weinige zaken die ik nog moest bijbetalen.

Het geld heb ik niet teruggezien. Wel weet ik dat moeder ongeveer 120.000 Baht heeft betaald voor de trouwerij. Verder heeft vader 80.000 Baht uitgegeven om suikerriet op zijn land te zetten. De man is 67 en wilde eindelijk suikerriet, want dat kan je vijf jaar laten staan. Daarvoor moest hij elk jaar twee keer aan de bak. Ze wonen tussen Saraburi en Lopburi, waar ze twee keer per jaar oogsten, waaronder de beroemde zonnebloemen. Maar het werd de man wat veel. Wie kan hem dat kwalijk nemen? Blijft voor de familie 100.000 en dat lijkt mij echt niet zo veel in een land zonder AOW.

Mijn lieve vrouwtje werkt in Nederland en we hebben goede afspraken. Zij betaalt zelf haar mobiele telefoon, de ziekteverzekering, de toko en al onze kleding (ja, ook de mijne). En ze betaalt zelf maandelijks haar familie. Ik heb alleen toegezegd te helpen als er iets ernstigs gebeurd, maar tot dusver is dat nooit gebeurd.

Misschien ben ik er ingetuind, maar zelf heb ik dat gevoel bepaald niet. Ik lees veel verhalen hier met echte verbazing. En ik denk regelmatig: misschien zijn de barmeiden niet te vertrouwen, maar kerels die alleen naar Thailand gaan, bijvoorbeeld naar Pattaya, zijn dat nu lichtende voorbeelden van "goede farang"?

Ach, voorlopig ga ik deze discussies uit de weg. Het kan mij immers ook nog steeds overkomen. Maar na een paar jaar samenwonen kan er altijd iets misgaan. Dat kan aan één van de twee liggen, aan allebei, aan cultuurverschillen enzovoorts. Maar ook in Holland loopt een derde van alle huwelijken stuk...
Wij zijn nog steeds samen en worden eigenlijk steeds gelukkiger. We begrijpen elkaar steeds beter. Onze afspraken, ook financieël staan als een huis. En we lachen samen steeds meer om "stomme Thaise gewoontes" en "idiote Hollandse denkbeelden". Al blijven we er natuurlijk aan vasthouden.

Oh ja, bedenk wel de Thai Baht stond toen op ergens tussen 50 en 53.
Knor, knor,

Hans

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#188 Bericht door Henk Korat » maandag 20 juni 2011, 21:35

Dat. Gardensafari, eindigt de discussie over Sin Sod. Het gaat simpelover liefde, elkaar vertrouwen en je zeeuwje zunigheid soms laten varen. Gardensafari, het was een genoegen :worshippy: :worshippy: [|) [|)

Van der Meer
kenner
kenner

#189 Bericht door Van der Meer » donderdag 23 juni 2011, 08:08

Wat betreft het aanhouden van de familienaam....
Er ontstaan ook nieuwe familienamen in Thailand.
Van der Meer is er dus een van. Hoe dat in het Thai geschreven gaat worden weet ik niet.
Ork thalai saap of zoiets? En dan in Thais schrift.

jumbo
Expat
Expat

#190 Bericht door jumbo » donderdag 23 juni 2011, 09:43

Van der Meer schreef:Wat betreft het aanhouden van de familienaam....
Van der Meer is er dus een van. Hoe dat in het Thai geschreven gaat worden weet ik niet.
Ik heb een businesscard met aan de achterkant de verthailing van mijn naam
letterlijk worden de letters vertaald naar het Thaise alfabet, maar luk kreungs met een
westerse achternaam heten gewoon Tata Young ofzoietsn en niet de vertaling van de naam
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#191 Bericht door vleespet » donderdag 23 juni 2011, 11:52

Wij zijn nog steeds samen en worden eigenlijk steeds gelukkiger. We begrijpen elkaar steeds beter. Onze afspraken, ook financieël staan als een huis. En we lachen samen steeds meer om "stomme Thaise gewoontes" en "idiote Hollandse denkbeelden". Al blijven we er natuurlijk aan vasthouden
Jij hebt in ieder geval niks te veel betaald,Nok is een schatje. :worshippy:
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Van der Meer
kenner
kenner

#192 Bericht door Van der Meer » donderdag 23 juni 2011, 13:40

jumbo schreef:
Van der Meer schreef:Wat betreft het aanhouden van de familienaam....
Ik heb een businesscard met aan de achterkant de verthailing van mijn naam
letterlijk worden de letters vertaald naar het Thaise alfabet, maar luk kreungs met een
westerse achternaam heten gewoon Tata Young ofzoietsn en niet de vertaling van de naam
Off the topic, maar toch wel interessant. Goed we zitten in Nederland. De meesten hier te lande hebben geen moeite met het uitspreken van de naam Van der Meer. Hoewel, met al die immigranten? Maar u bedoelt dan dat als Tata Young dan later drie zonen krijgt die Tata Young als achternaam krijgen? Of veranderen ze van naam? Gaat makkelijk schijnt het. Of moeders naam? Hoe zit het dan met mijn rechten? Ik wil mijn familienaam in stand houden!

Van der Meer
kenner
kenner

#193 Bericht door Van der Meer » donderdag 23 juni 2011, 14:12

vleespet schreef:
Wij zijn nog steeds samen en worden eigenlijk steeds gelukkiger. We begrijpen elkaar steeds beter. Onze afspraken, ook financieël staan als een huis. En we lachen samen steeds meer om "stomme Thaise gewoontes" en "idiote Hollandse denkbeelden". Al blijven we er natuurlijk aan vasthouden
Jij hebt in ieder geval niks te veel betaald,Nok is een schatje. :worshippy:
Het is inderdaad de vraag of het wat uitmaakt wat je betaalt. Ook al zou het een miljoen zijn.
Het gaat erom bij wie het terecht komt. Is er werkelijk liefde van BEIDE kanten en zijn de schoonouders eerlijke mensen, en u bent beide gelukkig, so what?
Helaas gaat het vaak anders. Maar al te vaak draait het enkel om de poen.
Dat hoeft verder geen betoog. "Buitenlandse man melkkoe voor Thaise famlie" Onze marc uit Belgie ha ha google dit maar eens.

Nu moet gezegd worden: sommige van die gemengde paartjes maken zon bizarre indruk dat
men er direct al onwillekeurig van uit gaat dat geld voor de Thaise het hoofdmotief is.
Zo zat ik laatst hier in Nederland in een wachtkamer komt er ook zon gemengd koppel binnen.
Zij, misschien achter in de 20, sexy gekleed, leek in alles de leiding te nemen.
Hij, tegen de 70. Dik. Zeker 3 keer naar de plee geweest in een half uur. Prostaat?
Ongetwijfeld loopt zij over van werkelijke verliefdheid.
Goed dit is extreem maar toch heb ik moeten constateren dat de meeste farangs een heel stukje ouder zijn dan het bruidje en over het algemeen niet moeders knapsten.
Toch zie je ook echtparen die qua leeftijd en uiterlijk bij elkaar passen. Hier kan ik me tenminste nog voorstellen dat de liefde wederzijds is.

Het vooroordeel leeft hier in Nederland overigens heel sterk.
Ik werk veel met vrouwen. Ik herinner me nog de reactie van veel van mijn vrouwelijke collegas toen ik met een Thaise aankwam.

Jij met een Thaise? Wat moet jij daarmee? Die heb jij toch echt niet nodig? Jij kunt hier toch genoeg vrouwen krijgen? Zon importbruidje. Uit een catalogus? Je kunt ze toch bestellen?
Het zijn altijd van die heel lelijke mannen die je met die vrouwtjes ziet! Zo zeiden zij.
En af en toe, vooral als ik zo eens rond kijk in Thailand (en hier) begrijp ik wel enigszins wat ze bedoelen. Maar af en toe ziet men dan wel eens een paar waarvan men denkt: Ja die matchen! Ook qua leeftijd
Hij, een jonge blonde adonis, zij een prachtige Thaise!
Maar ach we zien het maar zo sporadisch!

Maar goed, is zij oprecht en de familie ook, en we zijn natuurlijk allemaal geneigd te denken dat het bij ons anders en beter is dan bij de buurman, dan maakt het, zo vind ik geen bal uit wat men betaalt. Desnoods 2 miljoen. Als het goed terecht komt bij eerlijke mensen dan verdient u ook nog eens wat "boon" Bij ons zoiets dus als het verdienen van een iets comfortabeler stoel dan buurman in de hemel

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#194 Bericht door carpediem » donderdag 23 juni 2011, 17:18

En U mijnheer Van der Meer, U heeft nu de perfecte relatie???
pluk de dag (carpediem)

luc.cc
Veel ervaring
Veel ervaring

#195 Bericht door luc.cc » donderdag 23 juni 2011, 18:55

carpediem schreef:En U mijnheer Van der Meer, U heeft nu de perfecte relatie???
:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
Fijn om hier te zijn

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”