De positivoos

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Gesloten
Bericht
Auteur
brake034
Expat
Expat

Re: De positivoos

#166 Bericht door brake034 » woensdag 29 mei 2013, 06:23

Ruud, veel universiteiten hebben Thaise cursussen, zo ook: http://en.snru.ac.th/components/content ... php?id=125
Gewoon vragen, misschien ook mogelijk voor niet studenten.......
Marcel

brake034
Expat
Expat

#167 Bericht door brake034 » woensdag 29 mei 2013, 13:14

En Ruud, lijkt het je wat, Thaise leren op de uni?
Ikzelf heb er enorm veel plezier in, leeftijd staat leren niet in de weg, mijn pa is 75 en studeert geschiedenis in Leiden voor zijn doctoraal.
Marcel

RuudThai
Expat
Expat

#168 Bericht door RuudThai » woensdag 29 mei 2013, 13:22

Er zijn hier 2 universiteiten, de Rajabhat en de Kasetsart. Wij kennen daar een paar docenten van en van hen hebben we gehoord dat er geen cursussen Thais voor farang worden gegeven. Zal te maken hebben met het lage aantal farang dat in deze streek woont en waarvan bovendien de overgrote meerderheid met pensioen is en geen interesse heeft.
In streken met meer bedrijvigheid zijn vaak ook jongere buitenlanders in dienst van die bedrijven en dan zullen daar meer mogelijkheden zijn om Thais te leren. De stad Sakon Nakhon heeft maar 60.000 inwoners, met er tegen aanliggende dorpjes rond de 100.000.

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#169 Bericht door nbreeker » woensdag 29 mei 2013, 13:35

brake034 schreef:No plomplem Ron, ik sprak de klant gisteren en hij wil met me in Seoul wat sightseeing doen naast het werk.
Jaaaaren geleden was ik al eens 3 weken in Busan (Pusan mag ook geloof ik) voor mijn werk.

Was nog een heel gedoe want het hotel was knotsduur en mijn collega's creditcard was onvoldoende voor de 3 weken reservering, ik had gelukkig me Amex bij me.
Ik ben voor m'n werk ook vaak in Pusan geweest,ik werkte op een eiland voor de kust genaamd Okpo,we bouwden daar een semi submersible boorplatform.We gingen van Pusan naar Okpo met een hovercraft.

Heb wel leuk gestapt toendertijd in Pusan het bier was niet zo duur maar als je je liet verleiden om een bord fruit te nemen draaiden ze je een poot uit.
Het toilet was een gat in de grond en stonk enorm,dus als wij moesten plassen wezen ze naar een deur en stond je buiten en moest je gewoon tegen de muur.maar ik heb er toch wel gelachen.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

brake034
Expat
Expat

#170 Bericht door brake034 » woensdag 29 mei 2013, 13:47

Hai Ruud, dus de website is kul? Sprak toch over een cursus voor 2012?!

Nbreeker, ikzelf werk in de afsluiter business en lever aan up en downstream klanten.
Deed veel werk voor FPSO's van SBM/Gusto bijvoorbeeld.
Vroeger de afsluiters zelf, nu lever ik de kennis wat een stuk minder vermoeiend en financieel risicovol is.
Marcel

brake034
Expat
Expat

#171 Bericht door brake034 » woensdag 29 mei 2013, 14:34

Verder een rustig dagje voor mij maar Pun was de hele dag in de weer met haar oudste zus, ziekenhuis in en uit, terug naar ander ziekenhuis.
We zeggen vaak, het kost weinig maar je krijgt ook weinig.....zeker in de staats ziekenhuizen.
Pun heeft gisteren in het grote Chiang Rai staats ziekenhuis geslapen, op de grond naast haar zus die op een bed in de gang geparkeerd stond.

Pun is dus afgepeigerd en valt straks op de bank in diepe slaap, zal haar straks naar bed bewegen dan slaapt ze lekkerder.

Volgende keer laten we het onderzoek doen in Sriburin in CR, een privé hospitaal met een prima service.
Overigens veel bergstammen in dat ziekenhuis, de lokale Thais noemen alle stammen onder 1 classifier, Meaw wat in feite de grootste stam in de buurt is.
In Sriburin ziekenhuis veel HiSo Meaw! En de Thai zeggen dan dat dat van de pilletjes verkoop komt.........

Smokkel van drugs en met name Ya Bah is een bekend verschijnsel in onze provincie en voedsel voor een apart draadje, gezien de lange geschiedenis met deze problematiek.
Marcel

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#172 Bericht door Henk Korat » woensdag 29 mei 2013, 14:57

Ik ben benieuwd naar dat draadje Brake.

Zorg dat Pun een goede nachtrust krijgt. Toen mijn schoonvader in het staatsziekenhuis hier in Nakhon Ratchasima lag, was het eerste dat ik gedaan heb, een ziekte/ongevallen verzekering afsluiten voor onze (stief) dochters. Wat een soberheid. Pun heeft, na zoveel jaren Nederland, niet lekker op die grond gelegen en ik wed niet of nauwelijks geslapen.

Ik heb me al die tijd al af lopen vragen wat je deed. Ja, ik wist dat je ondernemer was, maar waarin. Leuk te lezen dat je bezig bent met afsluiters. In mijn vroege bankjaren ben ik een ondernemer tegengekomen, die daarin handelde. Is me altijd bijgebleven.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

brake034
Expat
Expat

#173 Bericht door brake034 » woensdag 29 mei 2013, 15:14

Dank je Henk,

Nee, Pun heeft slecht geslapen en het gaat gelukkig wat beter met haar zus, als ik het goed begrijp heeft ze een TIA gehad.

Echter maakt dit alles in haar relatie met de familie een onderdeel uit van Pun's re-inburgeringsproces in Thailand.
Na 25 jaar in Nederland is Pun geen echte Nederlander maar ook nauwelijks een echte Thai.
Ze mist veel van de moderne spreektaal, kan moeilijk op de goede Thaise woorden komen en als ze lekker aan het kletsen is hoor ik elke zin minimaal 1 Nederlands woord waarbij de Thaise gesprekspartner moeite heeft Pun te begrijpen.

Ik denk wel eens dat dit proces van re-inburgering voor Pun moeilijker is dan mijn inburgeringsproces.
Marcel

RuudThai
Expat
Expat

#174 Bericht door RuudThai » woensdag 29 mei 2013, 15:46

brake034 schreef:Hai Ruud, dus de website is kul? Sprak toch over een cursus voor 2012?!
Nou, het is niet kul maar alleen voor internationale studenten. En nou ben ik wel internationaal maar geen student. Hoewel je je hele leven blijft studeren, zeker als je met een Thaise vrouw getrouwd bent... :Whistle:
Ik had zoiets ook wel gehoord maar ze hebben het op de cursuslijst gezet omdat dat schijnbaar een verplichting is om bepaalde overheidssubsidies binnen te slepen. Maar hier zie je geen enkele internationale student (of het moeten andere Aziaten zijn, die herken ik nauwelijks) dus zo'n cursus gaat dan gewoon niet door.

Maar ik zie staan dat ze in 2012 een cursus van 3 à 4 weken gaven dus ik kan ze eens mailen en langs mijn neus weg vragen of ze die dit jaar ook geven en of ik daar aan mee kan doen. Als het niet kan dan antwoorden ze niet (zo ken ik de Thai tenminste, gezichtsverlies om nee te zeggen) en anders geef ik ze voer om na te denken en misschien positief te antwoorden.
Wordt vervolgd. :angel:

brake034
Expat
Expat

#175 Bericht door brake034 » woensdag 29 mei 2013, 16:03

Hoi Ruud,

Mijn ervaring is dat mails niet zo goed werken, misschien beter in persoon gaan vragen veel beter.
Al doen ze het niet op de uni krijg je misschien contact met de persoon die de cursus zou moeten geven en kun je privé een deal met hem/haar sluiten? Ik betaal de AUA 270 baht per uur voor privé les, das toch een goede prijs? Ik voel me er goed bij en mij lerares ook.......
Marcel

brake034
Expat
Expat

#176 Bericht door brake034 » donderdag 30 mei 2013, 13:34

Raar dagje vandaag, weinig energie ook en bloedheet.....
Heb even weinig positiefs te melden dus vandaag.
Marcel

RuudThai
Expat
Expat

#177 Bericht door RuudThai » donderdag 30 mei 2013, 14:52

brake034 schreef:Hoi Ruud,

Mijn ervaring is dat mails niet zo goed werken, misschien beter in persoon gaan vragen veel beter.
Al doen ze het niet op de uni krijg je misschien contact met de persoon die de cursus zou moeten geven en kun je privé een deal met hem/haar sluiten? Ik betaal de AUA 270 baht per uur voor privé les, das toch een goede prijs? Ik voel me er goed bij en mij lerares ook.......
Ik heb ze toch een mailtje gestuurd want dan kan het even bezinken, in groter verband worden besproken, voorgelegd aan de grote baas, voor advies aan de centrale organisatie in Bangkok gestuurd, op ambtelijk niveau bij de onderwijsinspectie neergelegd, doorgestuurd naar het ministerie van Onderwijs, in het wekelijks overleg daar als voorstel behandeld, ter goedkeuring voorgelegd aan de topambtenaar dus de secretaris-generaal, die vervolgens niet zelf durft te besluiten en het voorlegt aan de deputy-minister die vindt dat het een zaak is voor de minister zelf waarop in de maandelijkse ministerraad een discussie losbarst of gepensioneerde farang überhaupt gebruik mogen maken van onderwijsfaciliteiten voor Thai en buitenlandse studenten bestemd waarna positief besloten wordt maar wel eerst in een wetswijziging moet worden vastgelegd die vervolgens door adviesraad zus en adviesraad zo heen moet.... afijn, dan zijn we 10 jaar verder...... ;) :cheesy: :cheesy: :cheesy:

brake034
Expat
Expat

#178 Bericht door brake034 » donderdag 30 mei 2013, 15:11

Zal ik mijn Thaise lessen inscannen voor je? Heb je alleen iemand nodig om mee te oefenen......

Heb ook wat van die doe het zelf cursussen (inclusief de bekende Linguaphone cursus Thais, toen 600 gulden!! op cassette, nu op CD overgezet) maar vreemde ogen dwingen, de leraar/lerares is een goede stimulans.

Bovendien zijn die doe het zelf cursussen niet in staat je de grammatica goed uit te leggen.
Marcel

RuudThai
Expat
Expat

#179 Bericht door RuudThai » donderdag 30 mei 2013, 15:34

brake034 schreef:Zal ik mijn Thaise lessen inscannen voor je? Heb je alleen iemand nodig om mee te oefenen......

Heb ook wat van die doe het zelf cursussen (inclusief de bekende Linguaphone cursus Thais, toen 600 gulden!! op cassette, nu op CD overgezet) maar vreemde ogen dwingen, de leraar/lerares is een goede stimulans.

Bovendien zijn die doe het zelf cursussen niet in staat je de grammatica goed uit te leggen.
Thaise lessen voor mij inscannen hoeft niet, bedankt, maar ik heb cursusboeken, -bandjes en -dvd's van diverse pluimage. Een cursus hier bij de boekhandel gekocht (Engels-Thai), een Amerikaanse cursus op tapes nog uit de tijd van de Vietnam-oorlog geloof ik :giggle: en een dvd met de cursus van Rosetta Stone die ik nog nooit heb bekeken...... Plus wat cursusmateriaal van de dame in Amsterdam waar ik (en anderen) een aantal lessen heb gevolgd. En natuurlijk de bekende woordenboeken.

Dus materiaal genoeg maar ik mis a.) de drijfveer en b.) de noodzaak om Thais te kennen.
Maar als ik mij kan aanmelden voor een cursus zit er tenminste enige dwang achter en dan zou het moeten lukken want met het leren van een taal heb ik niet veel moeite. Hoewel de leeftijd gaat meespelen uiteraard.
Ik wacht wel even een antwoord af en komt dat niet binnen een week dan kan ik altijd in persoon gaan informeren bij die universiteit. Ik kom er elke dag langs als ik mijn vrouw naar haar winkel breng die pal tegenover de universiteit ligt! :)

brake034
Expat
Expat

#180 Bericht door brake034 » donderdag 30 mei 2013, 16:41

Ik had inderdaad ook al dat spul maar kwam nooit toe aan het ook echt te leren.

Mijn drijfveer en noodzaak zijn geboren uit de stelling dat als ik hier wil wonen ik ook met de lokale bewoners moet kunnen communiceren. Een vrijwillige inburgering zeg maar, wil een soort Mehmet Pamuk in Thailand zijn!

Als Pun iets overkomt en ik spreek de taal niet, hoe kan ik haar dan helpen en hoe help ik mezelf?
In het Noord Thaise buitenste buitenbos spreken erg weinig mensen Engels.

Bovendien voel ik dat als ik geen Thais spreek, ik met niemand om kan gaan behalve de expats, dat verrijkt mijn levenservaring nauwelijks. Ik spreek dan alleen met Pun en gebruik haar als mijn vertaalbuis naar de lokale Thais, dat is ook niet eerlijk voor Pun want ze spreekt wel prima Nederlands in de 25 jaar dat ze in NL woonde.......
Marcel

Gesloten

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”