Schrijnende armoede.............

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat

Re: Schrijnende armoede.............

#16 Bericht door dutch » vrijdag 03 april 2015, 02:52

Hua Thale schreef:Volgens mij is armoede een te hoge mate van ontevredenheid maar kan het verkeerd zien.
Zou Genesis daar eerst eens een definitie van willen geven.
Zogauw de basis behoefte van een mens niet meer voldaan kan worden zoals eten kleding en een dak boven het hoofd begrijp ik natuurlijk.
Ik geloof zeer zeker,dat je hier een belangrijk punt aankaart.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

joepattaya
Expat
Expat

#17 Bericht door joepattaya » vrijdag 03 april 2015, 02:59

Wat is dit voor een topic zeg? Niks beters te doen?
Als je het over armoede wil hebben, definieer dan eerst het begrip armoede.
En als het over armoede in Thailand gaat, spiegel het begrip "armoede" dan tegen de Thaise samenleving en zet je Westerse bril even af.

Als je dat gedaan hebt, dan zijn we zo klaar hier.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door prajak » vrijdag 03 april 2015, 04:08

Precies 3 jaar geleden heb ik een onderwerp opgestart over hoe men rondkomt in de regio waar ik woon.

Geen vetpot maar zo lang er werk is kan men de gewone dingen kopen en de schuld op de scooter afbetalen.

viewtopic.php?f=8&t=820841

Genesis wil het hebben over schrijnende armoede. Die is er ook in deze regio en helemaal als de heer des huizes vrouw en kinderen alleen achterlaat en er ziekte of invaliditeit in het spel is. Dan zal de familie moeten ingrijpen maar als die ook arm zijn als de luizen?

Dus ben benieuwd waar Genesis mee komt.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door ron » vrijdag 03 april 2015, 06:29

genesis schreef:
ron schreef:
Wat in Nederland telt,telt wereldwijd:Met werken kom je uit de sh"t...........met slapen en zielig doen niet.
Ik werk meer dan de gemiddelde Nederlander, eerst 2 x 14 dagen 12 uur per dag, daarna ben ik 3 weken vrij waarbij ik dan op een nul uren contract ook ruim voldoende uren maak (klaag niet hoor vind werken leuk, geeft gevoel van vrijheid en onafhankelijk en dan niet eens de centjes voor mezelf benutten :mrgreen: ), maar uit de 'sh*t'..... hangt er vanaf welke shit je bedoeld, want geld lost niet alles op Ron........ :|

Genesis
Hoi Genesis

Uit jou vorige verhalen blijkt echt wel dat je jezelf het apelazerus werkt,dus slaat mijn antwoord zeker niet op jou!!
De topic-omschrijving was/is wat wazig.en weet niet precies waar je naar toe wilt......

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#20 Bericht door Gardensafari » vrijdag 03 april 2015, 06:41

Zonder dat de topicstarter echt is begonnen wordt er al lekker gediscuzeurd.
Daarom is dit zo'n leuk forum, ook al loopt het soms uit de klauw.

[|)
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Rens » vrijdag 03 april 2015, 11:52

Ik ben over een paar uur in Caracas (Venezuela), daar zie je collectieve armoede omdat "het" er domweg niet is, terwijl de mensen, althans de grote groep niet "echt" armlastig is. Men vindt andere manieren, want men heeft nog wat te bieden, daarnaast is het collectief een probleem hebben, vaak nog een voordeel in deze situatie.

De individuele armoede dat is de ergste vorm, deze mensen delen hun ellende nog niet eens en zijn totaal aangewezen op anderen of de misdaad, puur om te kunnen overleven, zonder ook maar enig overdrijven.

Over een uur gaan waar ik nu ben de winkels open en ik zal wat meesjouwen die kant op, het wordt hoogst gewaardeerd. De wat meer kapitaalkrachtigen uit Venezuela zie je ook boodschappen doen in het Caribisch gebied, de kosten wegen op tegen wat er in het eigen land voor betaalt moet worden.

Armoede is relatief, zelfs klimaat afhankelijk. Wat het niet hebben van een dak boven je hoofd betekent dat is is in Europa totaal anders dan in Zuid-Amerika bijvoorbeeld. Verder is het ook vaak de geest van het volk welke bepaalt wat wel of niet echte armoede is, en hier heb ik het dus niet over de individuele armoede. Groeps armoede in Europa of Noord-Amerika wordt anders gezien dan elders. De ervaring voor een individu zal niet veel verschillen.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#22 Bericht door genesis » vrijdag 03 april 2015, 15:13

Armoede, echte armoede......wat is de definitie daarvan, de referentie...... dat is voor een ieder verschillend.

Ik heb een relatie waarvan zij zegd: Ik wil er niet over spreken, waarom............ Omdat het voor de meesten niet te bevatten is.....

Als ze het dan al (probeert) uit te leggen, dan krijgt ze vaak te horen, maak je geen zorgen, het komt wel goed............ :roll:

Nou het KOMT NIET GOED! zeker niet uit zichzelf en soms/vaak ook niet hoe goed je je best ook doet! De plaats waar je geboren word in de wereld bepaald voor het grootste gedeelte wat je toekomst zal zijn....

Als dat een hutje (bamboo) in een bergdorpje is, waar de vader niet in staat is te werken en moeders als loonwerker de kost moet verdienen voor 5 kinderen..............

En dat loon eigenlijk nauwelijks voldoende is voor een goede maaltijd (altijd alles laten wellen in water en wat er maar bij kan zo klein mogelijk versnijden om het maar wat volume in de maag te geven....) waarbij een ei al een luxe is en niet terug te vinden is in het karige eten.....

Vlees al helemaal niet op het menu staat en als er dan al vlees is, het de gevangen ratten & vogeltjes zijn uit het bos................

Je als klein meisje al met je moeder (11 a 12 jaar) mee moet werken op het land, je je kleinste broertje op je rug draagt als je daar werk en naar je moeder brengt om die de borst te geven en je andere broertje aan de hand mee neemt die slecht 2 jaar ouder is..............

Pas op je 12de naar de lagere school kan en ook daar je broertje mee neemt op je rug in de klas......

Het 'huis' (bamboo hutje) de regen naar binnen lekt, het vreselijk koud is in de wintertijd (je slaapt in een dichtgeriste Big Bag), je de sterren door de gaten in het dak kan zien (klinkt voor ons als 'romantiek' maar is het voor haar zeker niet......)

Er nul en generlei marge is voor tegenslagen want die zijn niet op te vangen en alles moet in de eerste keer lukken, want er is geen ruimte voor een herkansing omdat er de middelen niet voor zijn en de bijbehorende stress die daar uit voorkomt......................

Je op je 20ste naar de grote stad gaat (CM) om daar te kijken wat de mogelijkheden zijn om een beter bestaan te creeren voor je familie als 20 jarige....................

Je je zelf in slaap huilt als in CM het hard regent en koud is en je maar al te goed beseft hoe je familie het dan heeft in het thuisdorp in hun bamboo hutje met alle gaten en kieren......

Je jezelf het leplazerus werkt om al het geld dat je verdient maar naar je familie te sturen en zelf leeft van 1 pakje noodless van 6 baht per dag omdat je jezelf niet beter wil verzorgen omdat de positie van je familie je door je ziel snijdt..................

Je door deze positie vanaf het begin van je leven elke emotie elk moment van je leven er 1 is van overleven vandaag de daag en morgen moeten we maar verder zien of we er nog kunnen zijn............

Je daardoor alleen maar kan denken aan het eerste belang van je familie en daarbij helemaal jezelf vergetend, je door je goede bedoelingen jezelf daarmee te veel wegcijfert en ze daarmee onbedoeld afhankelijk maakt aan je.

Ze je ook nog eens gaan 'claimen' waardoor je jezelf soms een slaaf voelt van je familie.............

Ze eigenlijk weinig tot geen blijk geven van jouw persoonlijk welbevinden/geluk, omdat je ze goedbedoeld ook afhankelijk hebt gemaakt van jou................

Ja............... dat is een trauma een hele diepe groef op de ziel...............

Een amputatie van een ledemaat, ja dat is makkelijk te zien, want dat zit aan de buitenkant........ Maar een trauma waarbij je alles in het leven ervaart als levensbedreigend alsof het je laatste kans is in het leven van dit moment..................

Hoe kan je dan een 'normaal' leven opbouwen...............

Wij (IK!) in de westerse wereld denken dat liefde voor elkaar het hoogste goed is en vanuit die positie alles op te lossen en te behappen is...............

Nou ik moet onderhand tot de conclusie komen dat dat pertinent niet zo is, overleven is veel belangrijker en als we kunnen praten vanuit de 'comfort zone', ja dat kunnen we de zaken die we zo verheven vinden aan gaan hangen, maar niet voordat we in die comfort positie zijn....... En dan nog, dan kom je in die 'comfort zone' dan nog zit de armoede zo diep in je systeem in je genen, dat het nooit meer weg gaat............

Dus 'schrijnende armoede' is een enorme aanslag op de mens de persoon waarvan we (of laat ik bij mezelf blijven IK!) de gevolgen niet kan overzien..................

Dit is een enorme complicatie als je in relatie treedt met een mens die vanuit die positie komt, met alle trauma's die dat met zich mee brengt, het is soms als er een 'glasplaat' tussen zit, je zit elkaar wel, maar echt tot elkaar komen.......................

Genesis

To be continued..............

brake034
Expat
Expat

#23 Bericht door brake034 » vrijdag 03 april 2015, 15:22

Genesis maakt van zijn hart en gevoelens geen moordkuil, dat doen weinig mensen hem na.

Hoe moeilijk is de relatie tussen twee zo sterk verschillende mensen en hoe sterk wordt de band indien je elkaar in je hart toelaat?
Ik kan maar 1 raad geven, leef per dag en begin elke dag opnieuw, vrolijk en opgewekt.

In Mei vieren Pun en ik ons 25 jarig huwelijk, hoop dat Genesis me dat nadoet en dan zie ik die twee wel over pakweg 22-24 jaar, bij mijn leven en welzijn, ergens in de mooie Rai!
Marcel

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door genesis » vrijdag 03 april 2015, 15:30

brake034 schreef:Genesis maakt van zijn hart en gevoelens geen moordkuil, dat doen weinig mensen hem na.

Hoe moeilijk is de relatie tussen twee sterk verschillende mensen en hoe sterk wordt de band indien je elkaar in je hart toelaat?
Ik kan maar 1 raad geven, leef per dag en begin elke dag opnieuw, vrolijk en opgewekt.

In Mei vieren Pun en ik ons 25 jarig huwelijk, hoop dat Genesis me dat nadoet en dan zie ik die twee wel over pakweg 22-24 jaar wel, bij leven en welzijn, ergens in de mooie Rai!
Marcel ik ben geen 'superman', ik kan 'het' niet voor een ander doen (heb ik in mijn vorige relatie geprobeerd, maar 15 jaar van ziekte en na herstel tot de conclusie komen dat alles weg is wat je samen had hoe hard je je best ook doet....... het is (soms) niet genoeg......)

Soms is de schade te groot, dat is niet vanaf buiten waarneembaar, liefde kan een 'sleutel' zijn maar is (helaas.... :cry: ) niet (altijd) de oplossing........

Daarom is echte armoede (zonder dat er daarbij direct sprake is van 'dood' gaan van de honger, maar waarbij de basis zaken wel verder ontbreken), zo ontzettend beschadigend voor een mens....

Als ik voor mezelf spreek in mijn leven, veel zaken waren een keuze van mezelf, maar wat als je je nu bevindt in een positie waar geen keuzes zijn nouja 1 dan.............

Genesis
Laatst gewijzigd door genesis op vrijdag 03 april 2015, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

brake034
Expat
Expat

#25 Bericht door brake034 » vrijdag 03 april 2015, 15:39

Genesis, we hebben het er al eerder over gehad, middels privé berichten.
Niemand heeft een handleiding voor een relatie, het is elke keer verschillend want elk mens is anders.

De beste oplossing die ik kan bedenken is de moeilijkste om te verwezenlijken, laat het los.
Je kunt het niet sturen, niet controleren, niet beïnvloeden, want als je dat probeert dan keert het zich tegen je.

Het is net als motorrijden, hoe meer je kijkt naar waar je niet naar toe wil, hoe meer je daar naar toe rijdt!
Kijk naar waar je naar toe wil, hou dat voor ogen en laat verder alles los, vertrouw in de Dao.
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#26 Bericht door prajak » vrijdag 03 april 2015, 15:54

Iedereen heeft een rugzakje. Ook partners in andere landen of in andere, betere omstandigheden. En de een gaat daar beter mee om dan de ander.

Je trekt de relatie altijd een stukje mee in wat je in de rugzak hebt. Daar moet je het samen mee doen. In westerse landen zijn er deskundigen die de relatie kunnen bijstaan (tegen x euro uiteraard) maar in dit land moet je het zelf opknappen.

Kai en ik zijn totaal verschillend en we hebben best wel eens woorden, en wie nooit woorden heeft mag NU zijn vinger opsteken, maar we komen er tot nu toe altijd uit.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#27 Bericht door genesis » vrijdag 03 april 2015, 15:59

prajak schreef:Iedereen heeft een rugzakje. Ook partners in andere landen of in andere, betere omstandigheden. En de een gaat daar beter mee om dan de ander.

Je trekt de relatie altijd een stukje mee in wat je in de rugzak hebt. Daar moet je het samen mee doen. In westerse landen zijn er deskundigen die de relatie kunnen bijstaan (tegen x euro uiteraard) maar in dit land moet je het zelf opknappen.

Kai en ik zijn totaal verschillend en we hebben best wel eens woorden, en wie nooit woorden heeft mag NU zijn vinger opsteken, maar we komen er tot nu toe altijd uit.
Dan ben je een gelukkig mens

Genesis

brake034
Expat
Expat

#28 Bericht door brake034 » vrijdag 03 april 2015, 16:10

Als je niet uit de situatie kunt komen, dan is dat een gegeven feit.
Je kunt trekken aan een dood paard wat je wil, maar er komt geen leven meer in.

Laat het los, niet meer aan trekken, het komt vanzelf goed!
Marcel

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#29 Bericht door genesis » vrijdag 03 april 2015, 16:15

brake034 schreef:Als je niet uit de situatie kunt komen, dan is dat een gegeven feit.
Je kunt trekken aan een dood paard wat je wil, maar er komt geen leven meer in.

Laat het los, niet meer aan trekken, het komt vanzelf goed!
Daar zeg je wat............ wanneer concludeer je dat het paard 'dood' is....................

Ik ken mezelf een beetje.............daar kan ik zo 15 jaren aan spenderen............. :|

Genesis

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#30 Bericht door prajak » vrijdag 03 april 2015, 16:17

Genesis, op mijn leeftijd ben ik wat milder aan het worden. De wilde haren zijn er af en je aanvaardt meer van de ander.

Realist zijn. Ik heb een pleegkind van 12, dat telt hard mee bij de afweging. Geven en nemen is ook zo'n kreet. Maar zou 't echt niet meer gaan met Kai dan vliegt ze er uit. Beter twee harten kapot dan drie.

Terug naar armoede. Ga je het ook hebben over de armoede bij de 80+ procent in dit land?

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”