Als je benieuwd bent naar een Thaise boerderij en plaatsvervangend trots wilt zijn op onze Nederlandse koe, is een bezoek aan Farm Chok Chai zeker de moeite waard.
Eerst even de naam. In het begin dacht ik Chok Chai, maar zo heet toch de plaats aan de andere kant van Khao Yai en deze farm ligt in Pak Chong. Het probleem werd bij het eerste bezoek al opgelost. De eigenaar heet Chokchai.
Deze farm is indrukwekkend. Het is een zich zelf instandhoudend bedrijf. Het heeft fokstieren, verbouwt alle voedsel zelf, laat met cowboys de koeien grazen in de eigen wei bij Khao Yai, verwerkt het melk, slacht het vee en verwerkt en verkoopt het vlees. De huiden en het leer vinden hun weg naar schoenen, riemen, poppen, etc.
Het heeft, a;s ik me goed herinner, 2.500 melkkoeien en 500 kalveren, enters, zwangere koeien en een paar fokstieren.
Door de weeks worden twee tours gehouden. De eerste om 10:00 uur en de tweede om 14:00 uur. Je wordt begeleid door prachtig mooie cowgirls. In het weekend zijn er veel tours per dag, maar dan is het ook lekker druk.
Op het terrein heb ik tenminste twee restaurants gezien, waar je heerlijke steaks kunt eten.
De website werkte niet toen ik erop klikte, maar hier is het:
http://www.farmchokchai.com/th/index.html
Deze farm ligt langs de expresweg Khorat naar Bangkok na mueang Pak Chong en de weg naar Khao Yai en net voor het verlaten van de Changwat Nakhon Ratchasima en het binnengaan van de Changwat Saraburi.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)