MOB in Bangkok

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat

Re: MOB in Bangkok

#16 Bericht door printen44 » maandag 11 november 2013, 15:30

Een troost hebben de, de prijs voor de rijst voor binnenlandse consumptie gaat naar beneden. De regering kan de beloofde bedragen niet meer betalen, ruim boven de wereldmarktprijs, en nu wordt de rijst verkocht op de reguliere markt met een heleboel korting. Voor een ton normale rijst krijgt de rijstboer nu 4000-6000 baht i.p.v. de beloofde 13.000-16.000. Tenminste als ik de Thaise media mag geloven.mag geloven.

Mevrouw Geluk kwam er nu ook achter dat je een baht maar een keer kan uitgeven. Maar in principe hebben de rijstboeren weinig aan de beloofde bedragen gehad. De corruptie was zo groot bij de tussenhandelaars en de speciaal voor dat "rijsthypotheek-schema" dat de rijstboeren niet veel meer kregen als nu.

Onder vrijwel alle regeringen van de afgelopen vijftig jaar was er corruptie, maar deskundige economen spreken van, dat sinds mevrouw Geluk aan het bewind is, was de corruptie nog nooit zo hoog geweest. Vandaar dat Mevrouw Geluk en haar consorten, die amnestiewet steunt. Ook onderzoeken naar corrupte politici en anderen wordt stopgezet als de wet echt wet wordt.

En Vleespet maar de Phue Thai Party ophemelen als de redder in de nood voor Thailand. Met de uitspraak van het Internationale Hof, de corruptie die welig tiert, van de beloofde 360 miljard baht voor waterhuishouding is maar 6 miljard daadwerkelijk uitgegeven. Waar de rest van het geld gebleven is, is onbekend en het krampachtige volhouden van amnestiewetgeving, ruim zes wetten zijn er ingediend, waaronder de laatst, een blanco cheque, gaat Thailand roerige tijden tegemoet.

En maar volhouden dat de Phue Thai Party de belangen van het volk aan haar boezem drukt en ten volle behartigd.

Erik
Veel ervaring
Veel ervaring

#17 Bericht door Erik » dinsdag 12 november 2013, 23:33

BKK_Bert schreef:hoi,
Ok, ik hoop dat het dan wel zal meevallen. Mijn vriendin woont, en heeft haar toko nabij het Rajanmangala stadium/ Ramkhamhaeng road.
Blijf toch wel de BKK-post lezen en mijn vriendin zal ongetwijfeld ook vertellen hoe het er dagelijks voorstaat.
Dank voor de info.
Bert
Je kan ook @RichardBarrow volgen op Twitter. Hij geeft over de hele dag erg veel informatie wat er gaande is.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door Pieter » woensdag 13 november 2013, 03:22

RuudThai schreef:Met "die hele ouwe" zal ze wel deze bedoelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Prem_Tinsulanonda.
Oftewel Generaal Prem die naar ik meen de hoogste adviseur van de koning is en die op de achtergrond een enorme invloed heeft op delen van de politiek en het leger.
Men verdenkt hem ook als de grote initiator achter de coup tegen Thaksin.

Maar het kan ook generaal Chavalit zijn, ook hij heeft een grote machtspositie op de achtergrond.

En tja, al die dinosaurussen moeten eens opstappen (of uitsterven), dat zou misschien enige vernieuwing brengen. Ik vond oud-premier Abhisit (Democratische Partij) zo'n vernieuwende factor, jong, goed (westers) opgeleid, maar hij heeft slechts een korte periode geregeerd zodat hij zich nauwelijks kon bewijzen.
Nu zitten de Thai weer met de roodhemdige elite opgescheept maar daar hebben ze zelf voor gekozen (met de nodige omkoopcenten van Thaksin).
Als Abhisit nu zou weten of kunnen invoelen wat een armere thai moet doen om zijn dagelijkse kost te verdienen.
Aardige man maar qua beslis en output eigenijk ook gewoon een flapdrol.

(Net als die grote mond burgermeester en die geel sjurt Sondhi)

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

RuudThai
Expat
Expat

#19 Bericht door RuudThai » woensdag 13 november 2013, 05:07

Nou, "grote mond" Thaksin kan ook inbinden en lekker in de zandbak blijven spelen:

Thaise amnestiewet van de baan

dinsdag 12 nov 2013, 02:45 NOS-nieuws

Thailand krijgt toch geen amnestiewet voor de schuldigen van het politieke geweld van de afgelopen jaren. De wet, die begin deze maand werd aangenomen door het Huis van Afgevaardigden, is in de Senaat gesneuveld.

De wet zou iedereen amnestie geven die betrokken was bij het politieke conflict dat Thailand in zijn greep houdt sinds 2006, toen premier Thaksin Shinawatra werd afgezet. Het conflict eiste de afgelopen jaren naar schatting honderd levens.

Averechts
De amnestiewet was bedoeld om de rust in het land terug te brengen, maar de aanname ervan door het lagerhuis werkte averechts. Dagelijks gingen tienduizenden inwoners de straat op om tegen de wet te protesteren.

Veel mensen vreesden dat de wet de weg zou vrijmaken voor een terugkeer van Thaksin, die nu in ballingschap leeft. Het voorstel voor de wet was namelijk gedaan door de partij van de huidige premier Yingluck Shinawatra, een zus van Thaksin.

De Thaise Senaat gaf gehoor aan de protesten en stemde unaniem tegen de wet. Dat vindt de oppositie echter niet genoeg. De grootste oppositiepartij blijft de bevolking oproepen tot meer betogingen om de regering ten val te brengen.
---------------
Binnenkort weer een coup van het leger 'omdat de bevolking daarom vraagt'? :mrgreen:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door prajak » woensdag 13 november 2013, 07:24

Vreemd dat men Thaksin een balling noemt. Balling betekent een verbod ergens te verblijven. Napoleon was zo een persoon.

Thaksin is helemaal niet verboden in Thailand te verblijven. In tegendeel, men heeft een leuk kamertje voor hem gereed met drie keer per dag een maaltijd en een uurtje luchten op de binnenplaats.... Wat wil je nog meer ? Nu zit ie te verpieteren in een zandbak....

(Verpieteren, mag dat woord nog wel ? :giggle: )

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door pong » woensdag 13 november 2013, 07:48

Terug naar het onderwerp: de MOB.
Die wordt dus elke dag groter. Elke dag marcheren er wel bepaalde groepen naartoe om steun te betuigen. Vooral s'avonds is het een leuk uitje voor de BKKse middenstand. Het inmiddels algemene uniform is zwart T-shirt met opdruk tegen de amnestie-of waar je ook tegen bent, en een lint met kleur Thaise vlag (=dubbel die van ons!) met fluitje-20 bt. Helaas gaat het fluiten tot diep in de nacht door.
Vanmorgen zag ik dat het hele gebied in Dusit-ruim rond Parlement, geheel is afgezet met prikkeldraad, doorlaatsluizen voor echte bewoners etc. 1000en man riot police-vooral nietsdoen. de zoo is voorlopig niet toegankelijk.
(helaas moet ik tevens meedelen dat de tiepies westerse idee van Abhisit totaal niet door de Thai wordt gedeeld: hij kan niet eens goed Thai spreken is het eensluidend oordeel-dus maw een 1/2 farang, dat ook bij overtuigde dem-aanhangers.
De sfeer is overigens-en ik kan het goed vergelijken, in hetzelfde gebied was in 2010 rood aan het bezetten- erg vriendelijk, geen betaalde oproepkrachten uit verweggisan, gratis eten+drinken en vrij veel zuiderlingen. Veel instanties zoals scholen in dit gebied zijn voorlopig uitgezet. Politie is vrijwel afwezig.
Nog een leuke bijkomstigheid: zone ligt tegen Wat Sraket aan=de golden mount, die altijd de week rond Loy Kratong een gigantiese fair heeft. Die werd zo 10/11 geopend met een rgootse optocht, met antieke auto's, fiets-samlors etc. rond 7.00 s'morgens. Dus s'avonmds is het gehele verker totaal lamgelegd. Ze leven vreedzaam naast elkaar.

Jos Flachs
Expat
Expat

#22 Bericht door Jos Flachs » woensdag 13 november 2013, 08:00

pong schreef:De sfeer is overigens-en ik kan het goed vergelijken, in hetzelfde gebied was in 2010 rood aan het bezetten- erg vriendelijk, geen betaalde oproepkrachten uit verweggisan, gratis eten+drinken en vrij veel zuiderlingen. Veel instanties zoals scholen in dit gebied zijn voorlopig uitgezet. Politie is vrijwel afwezig.
Ik woon in Ratchaprasong, achter de Britse ambassade. Tijdens die bezetting in '10 zijn we gewoon thuis gebleven. Op een gegeven moment (heel erg snel...) de enigen plus de bewaking. Ben erg regelmatig gaan kijken naar het rode circus, was best gezellig toen.

Na afloop ook rondgelopen door de puinhopen. Vooral gekeken hoe die knapen dit hadden opgezet. Dat was 100% professioneel. Militair professioneel, bedoel ik. Waarschijnlijk heeft Sae Daeng zijn kennis en kunde verhuurt aan mr. T. De roadblocks waren eenvoudig, maar effectief. Er stonden overal generatoren voor stroom. Van types die je beslist niet bij de Praxis huurt. Bushaltes waren verandert in douche cabines, aangesloten op brandkranen, met goede koppelingen en verloopstukken. Echt niet houtje-touwtje werk.

Betaalde oproepkrachten heb ik toen niet gezien (de weken voor de ontruiming), maar die waren er beslist wel. Al was het alleen maar om de vrachtwagens met gastanks te kunnen laten springen.

Ik moet eerlijk zeggen dat de roden de boel een stuk beter georganiseerd hadden dan de groene clowns het Thais operette gezelschap de strijdkrachten. De officiers opleiding staat volgens mij in Hollywood:

Afbeelding
Thaise officieren in opleiding

RuudThai
Expat
Expat

#23 Bericht door RuudThai » woensdag 13 november 2013, 08:10

Jos Flachs schreef:[
Ik moet eerlijk zeggen dat de roden de boel een stuk beter georganiseerd hadden dan de groene clowns het Thais operette gezelschap de strijdkrachten.
Misschien een jihad-opleiding in Jemen gehad? :evil:

Jos Flachs
Expat
Expat

#24 Bericht door Jos Flachs » woensdag 13 november 2013, 08:27

Ik heb grote bewondering voor Thaise manschappen en onderofficeren, en omgekeerd evenredig voor officieren. Met Thaise manschappen wil je echt geen trammelant maken. Die werken onder omstandigheden die in Nederland al 150 jaar geleden niet meer geaccepteerd werden.

Thaise officieren? Hoe hoger de rang, hoe verder verwijderd van de werkelijkheid. Het verschil tussen een Thaise officier en een trolleybus: een trolleybus stopt als hij de draad kwijt is...

Sae Daeng was kolonel, heel eventjes generaal, van de special forces. Thailand heeft nogal wat special forces. Deels bajesklanten die daar hun tijd uitdienen, deels ongure lui die hier iets bij verdienen, deels Thaise boeren die dienst doen in de Thaise NatRes annex special forces. Die troepen worden ingezet, o.a. vlak over de grenzen.

Daar heeft Sae Daeng een behoorlijke reputatie opgebouwd met ruime praktijk ervaring. Hij stond bekend als een no nonsense man die van aanpakken wist. Wat hij gedaan heeft is zijn ervaring gebruiken om de bezetting van Bangkok te organiseren. Vooral op hoger niveau. +4000 man plus families zes weken onderbrengen en voeden is een vak apart.

Dus als je een capabele man met vele jaren ervaring hebt die een special ops moet organiseren tegenover een bende klunzen die promotie gemaakt hebben omdat ze a) uit de juiste familie komen en b) de vereiste dienstjaren hebben is het niet zo gek moeilijk om beter georganiseerd te zijn.

Voorbeeldje: de ontruiming van Lumpini park ging op volgorde van anciënniteit. :cheesy: :cheesy:
Dus de King's Guards op rechts, daarnaast de Queen's Guards dan garde cavalerie, vervolgens de rest. Dit is bij het Staten Leger na de slag bij de Mookerhei niet meer voorgekomen.

RuudThai
Expat
Expat

#25 Bericht door RuudThai » woensdag 13 november 2013, 10:18

pong schreef:Terug naar het onderwerp: de MOB.
Die wordt dus elke dag groter. Elke dag marcheren er wel bepaalde groepen naartoe om steun te betuigen. Vooral s'avonds is het een leuk uitje voor de BKKse middenstand. Het inmiddels algemene uniform is zwart T-shirt met opdruk tegen de amnestie-of waar je ook tegen bent, en een lint met kleur Thaise vlag (=dubbel die van ons!) met fluitje-20 bt. Helaas gaat het fluiten tot diep in de nacht door.
Vanmorgen zag ik dat het hele gebied in Dusit-ruim rond Parlement, geheel is afgezet met prikkeldraad, doorlaatsluizen voor echte bewoners etc. 1000en man riot police-vooral nietsdoen. de zoo is voorlopig niet toegankelijk.
(helaas moet ik tevens meedelen dat de tiepies westerse idee van Abhisit totaal niet door de Thai wordt gedeeld: hij kan niet eens goed Thai spreken is het eensluidend oordeel-dus maw een 1/2 farang, dat ook bij overtuigde dem-aanhangers.
De sfeer is overigens-en ik kan het goed vergelijken, in hetzelfde gebied was in 2010 rood aan het bezetten- erg vriendelijk, geen betaalde oproepkrachten uit verweggisan, gratis eten+drinken en vrij veel zuiderlingen. Veel instanties zoals scholen in dit gebied zijn voorlopig uitgezet. Politie is vrijwel afwezig.
Nog een leuke bijkomstigheid: zone ligt tegen Wat Sraket aan=de golden mount, die altijd de week rond Loy Kratong een gigantiese fair heeft. Die werd zo 10/11 geopend met een rgootse optocht, met antieke auto's, fiets-samlors etc. rond 7.00 s'morgens. Dus s'avonmds is het gehele verker totaal lamgelegd. Ze leven vreedzaam naast elkaar.
Maar Pong, wat wil die mob nou nog? Ze hebben toch hun hoofddoel bereikt: de Thaise Senaat zover krijgen dat ze die amnestiewet afwijzen? Ze kunnen toch onmogelijk met die paar tienduizend man een hele regering tot aftreden dwingen? Dat konden ook al de roodhemden niet in 2010, ondanks het zware terroristische geweld wat die gebruikten.
Speculeren ze werkelijk op een coup?

Jos Flachs
Expat
Expat

#26 Bericht door Jos Flachs » woensdag 13 november 2013, 11:14

Waarschijnlijk niet, maar mocht dat gebeuren is het aardig meegenomen. Deze regering is niet echt de meest populaire ooit, en dat ook buiten Bangkok. Plus dat de premier een van de minst capabele is. Dus waarom geen zout in de wond wrijven, nu ze toch bezig zijn?

RuudThai
Expat
Expat

#27 Bericht door RuudThai » woensdag 13 november 2013, 16:05

Misschien is dit het moment voor Thaksin om de joker in te zetten: jongere zus Yingluck af door de zijdeur en oudere zus Yaowapa op het toneel als nieuwe premier. Een dame met haar op de tanden, naar verluidt. Gelijk nog een aantal zwakkelingen in de ministersploeg vervangen door wat haviken die klaar zijn met hun 5 jaar ban op politieke functies.
Dan nog de Senaat onder druk zetten (eentje met een gaatje in z'n hoofd is genoeg) en dan is het doel in zicht: amnestie, de geconfisqueerde miljardjes terug en eerherstel van het enorme geleden gezichtsverlies.
Het is zo maar een gedachte hoor, maar TIT, je weet het nooit! :angel:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#28 Bericht door prajak » woensdag 13 november 2013, 17:10

Nee hoor, ik denk dat men nu even koest is.

De bekende tempel wordt nu aandachtspunt en de aanbeveling maar te stoppen met het weggooien van geld in het rijstplan. En de heer T heeft aangegeven dat zijn zoon wordt voorbereid de zaak over te nemen. Ik denk dat dat andere familid inmiddels is afgekeurd door de legertop die bestaat uit T's klasmaatjes.....maar nu wel kritischer zijn dan de ouwe hap die er eerst zat.

China gaat haar economie veranderen; Thailand moet mee. Thailand is de laatste twee jaar ernstig achtergebleven en dat merkt een bepaalde groep in de knip. En juist die groep is hier de baas. Niet een meneer in een zandbak en zijn familie, niet een democraat die niet weet wat democratie is. Nee, de TOP roert zich. En daar kun je maar beter naar luisteren.

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#29 Bericht door v@go » woensdag 13 november 2013, 23:52

In 2010 waren we in april in Bangkok en hebben tussen de protesten gelopen en die waren toen niet agressief.
Afbeelding
En dat protesteren vermoeiend is, is hier wel te zien.
Afbeelding
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#30 Bericht door Gardensafari » donderdag 14 november 2013, 00:52

:clap:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”