Satang van eer

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Satang van eer

#16 Bericht door Henk Korat » zondag 26 mei 2013, 13:40

OK, ik denk, dat Taco inderdaad 5% per maand bedoelt.

Geld lenen in Thailand heeft de laatste jaren een vlucht genomen. Kon je vroeger als particulier bijna geen consumptieve lening krijgen, nu wordt je ermee doodgegooid. Je koopt een brommer, TV, een koelkast een auto, enz., enz., op krediet en je betaalt per maand. De rente is hoog, maar echt geen 5% per maand.

Ook op hypothecair gebied zijn de Thaise banken ruimer van geest geworden. Er wordt nog steeds een verschil gemaakt tussen boeren, burgers en buitenlui aan de ene kant en ambtenaren aan de andere kant, maar toch het neemt een vlucht.

Goed voor de economie, maar hoe lang houd je het vol.

Ik ben het met Ruud eens, dat de rente lager wordt als je meer zekerheden stelt. Maar dat is in Nederland ook zo.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

RuudThai
Expat
Expat

#17 Bericht door RuudThai » zondag 26 mei 2013, 13:55

Henk, de banken hier baseren hun leningen op 3 types:
MLR 7.25
MOR 7.55
MRR 8.10
Wat het precies inhoudt weet ik niet, maar dit zijn volgens mij rentepercentages van de Bank of Thailand en daar komt een opslag op van de gewone bank.
Wij hebben een paar keer leningen afgesloten en hypotheken. Die leningen kwamen uit op ongeveer 10 à 11 % per jaar.
Maar als je bij de woekeraar gaat lenen (en veel mensen moeten dat want die krijgen niks van de bank of hebben daar al hun maximum bereikt) dan kan de rente oplopen tot 10 % per maand. Ook daar hebben wij ervaring mee, of liever gezegd mijn vrouw die wel eens wat heeft geleend bij zo'n halve crimineel omdat ze voor haar winkel wilde inkopen en ze is nogal onafhankelijk ingesteld en wilde het mij niet vragen.... :happyno: :giggle2:

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door Loe » zondag 26 mei 2013, 14:07

ruud,

een beetje dom van je vrouw ;), maar ja rekenen is niet de sterkste kan an een Thai [|(

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door Henk Korat » zondag 26 mei 2013, 14:23

RuudThai schreef:Henk, de banken hier baseren hun leningen op 3 types:
MLR 7.25
MOR 7.55
MRR 8.10
Wat het precies inhoudt weet ik niet, maar dit zijn volgens mij rentepercentages van de Bank of Thailand en daar komt een opslag op van de gewone bank.
Wij hebben een paar keer leningen afgesloten en hypotheken. Die leningen kwamen uit op ongeveer 10 à 11 % per jaar.
Maar als je bij de woekeraar gaat lenen (en veel mensen moeten dat want die krijgen niks van de bank of hebben daar al hun maximum bereikt) dan kan de rente oplopen tot 10 % per maand. Ook daar hebben wij ervaring mee, of liever gezegd mijn vrouw die wel eens wat heeft geleend bij zo'n halve crimineel omdat ze voor haar winkel wilde inkopen en ze is nogal onafhankelijk ingesteld en wilde het mij niet vragen.... :happyno: :giggle2:
Waar zo'n onderwerp toe kan leiden. Nu zit ik me te verdiepen in de Thaise rente types. Maar ja, wel interessant.

Ik heb wat terug kunnen vinden op de Bangkok Bank site:

http://www.bangkokbank.com/BangkokBank/ ... Rates.aspx

en MRR is inderdaad een basisrente vastgelegd door de Centrale Bank van Thailand.

Hierin vind je ook een bevestiging van wat Ruud zei, dat een gedekte lening goedkoper is dan een blanco lening.

Maar ik ben geschrokken van de percentages. De basisrente, of wat wij in Nederland het promesse disconto zouden noemen, is in Thailand 2,75%. OK dat is voor direct opvraagbaar geld, maar een hypothecaire rente van 15% of een blanco lening aan de MKB voor 16% te zien is toch wel veel. Ook de banken moeten veel geld verdienen.

Ik vind het te gemakkelijk om te zeggen dat Ruud zijn vrouw zich verrekend heeft. Als je je leveranciers moet betalen, er is geen geld en de tijddruk hoog, dan kun je soms niet anders.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door Henk Korat » zondag 26 mei 2013, 14:33

Even een kleine correctie. De MRR wordt niet door de Centrale Bank van Thailand vastgesteld, maar door de banken zelf. Zie bijgaande tabel van de bij de Centrale Bank bekende rentes:

http://www.bot.or.th/english/statistics ... _Rate.aspx

De verschillen zijn opmerkelijk. Ga ik verder onderzoeken. :crazy: :crazy:

RuudThai
Expat
Expat

#21 Bericht door RuudThai » zondag 26 mei 2013, 15:04

Loe schreef:ruud,

een beetje dom van je vrouw ;), maar ja rekenen is niet de sterkste kan an een Thai [|(
Loe, niet domheid, maar eergevoel. Ze wil gewoon bewijzen dat ze een winkel kan runnen zonder mijn financiële hulp. En dat ze een eigen inkomen kan verwerven wat belangrijk voor haar is als ik eenmaal gestrekt op de houtstapel bij de tempel in het bos lig..... :angel: :Whistle:

Dus dan leent ze liever een keer 10.000 baht bij zo'n woekeraar en moet ze elke dag de rente van 30 baht aan de bezonnebrilde jongen op de brommer betalen en het eind van de maand die 10.000 terug plus het restje rente. Tja, eergevoel en gezichtsverlies.... spreek me er niet van! Raar volk, die Thai! :crazy:

brake034
Expat
Expat

#22 Bericht door brake034 » zondag 26 mei 2013, 15:39

Een zeer lucratieve manier van geld verdienen met geld wat je over hebt, loansharking.
Het staat niet op het lijstje van verboden beroepen, sterker nog, het is een wat grijs circuit......

Kan geld opleveren maar ik zou oppassen voor blauwe bonen in deze business.
Maar mensen die qua investering het optimale resultaat willen behalen en de menselijke maat vergeten zijn een interessante zakelijke kans.

Geld lenen is tenslotte onder Thaksin een zeer acceptabel verschijnsel geworden, geld lenen voor je auto, je nieuwe laptop, je nieuwe mobieltje of Ipad??
Erger nog, geld lenen voor je rijstzaad, je kunstmest en de tractorhuur?! Na het oogsten van de rijst net genoeg over om alle leningen af te lossen.... [|(
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#23 Bericht door prajak » zondag 26 mei 2013, 16:07

Pandjeshuizen rekenen 24 procent, vernam ik. Neem daarin mee dat men de waarde van het onderpand bewust zo laag inschat dat bij verkoop het geld altijd terugkomt. Toch lijkt dat een manier van lenen die beter is dan je overgeven aan de haaien.

Wat de haaien betreft, ik heb ooit eens zoiets gezien, een betaling van 20 procent per maand noemt men dat. Dat klopt niet. Er was een maandbedrag afgesproken voor aflossing en rente en de rente over de uitstaande hoofdsom was 20 procent. De rest was aflossing. Ik hoef niet te melden dat je er nimmer vanaf komt op deze manier. Het werd wel netjes in een boekje aangetekend.....

Wat blauwe bonen betreft...

Oma naast me had een zoon en die had grote dorst. Zo grote dorst dat hij bij de haaien een schuld had van 4 ton baht. Die kwamen op een dag oma vertellen dat ze nog een blauwe boon over hadden voor junior. Oma verkocht toen haar huis (het tweede huis) voor 4 ton aan haar schoonzoon en kon de haaien afbetalen. Het mocht haar zoon niet baten, hij heeft zich dood gezopen.

Een ander geval herinner ik me. Haalde de landelijke pers. Mevrouw Haai was zo ontevreden over de terugbetaling door een van haar debiteuren dat ze die maar een hand afhakte. Tja, dat schiet niet op, zo kun je geen geld meer verdienen om af te lossen. Mevrouw Haai zit dat nu te bedenken in de bak.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door Henk Korat » zondag 26 mei 2013, 16:27

brake034 schreef:Een zeer lucratieve manier van geld verdienen met geld wat je over hebt, loansharking.
Het staat niet op het lijstje van verboden beroepen, sterker nog, het is een wat grijs circuit......

Kan geld opleveren maar ik zou oppassen voor blauwe bonen in deze business.
Maar mensen die qua investering het optimale resultaat willen behalen en de menselijke maat vergeten zijn een interessante zakelijke kans.

Geld lenen is tenslotte onder Thaksin een zeer acceptabel verschijnsel geworden, geld lenen voor je auto, je nieuwe laptop, je nieuwe mobieltje of Ipad??
Erger nog, geld lenen voor je rijstzaad, je kunstmest en de tractorhuur?! Na het oogsten van de rijst net genoeg over om alle leningen af te lossen.... [|(
Brake, mee eens. Hier in Thailand is daar een goede voedingsbodem voor. De mensen zijn zich absoluut niet bewust van de mogelijkheden in de leen industrie en hebben de ogen in het algemeen slechts gericht op 1 ding, namelijk het feitelijke bezit van iets. Het materialisme is ook groot in Thailand. Moet je eens kijken bij de goud shops, toen op de televisie gemeld werd, dat het enorm druk was bij de goudshops in Bangkok, vanwege de lage goudprijs. Het is een onvolwassen markt en daar profiteren de loansharks van of om in Amerikaanse termen te blijven, de Repo guys.

Zou ik me daarmee bezig willen houden? Nou nee, ik heb meer dan voldoende fatsoen in mijn lijf om daar niet aan te beginnen. Helaas moet ik wel Thaise familieleden helpen, die het slachtoffer van een loanshark zijn geworden.

Wat die goudhandelaren betreft. Dat is nu de legale manier van loansharking. Je kan geld bij hun lenen, maar dan wel goud, chanot en dergelijke als onderpand. Rente hoog, bedreiging hoog, afwikkeling kort maar krachtig.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door yandre » zondag 26 mei 2013, 17:03

ja nu ik was begin deze maand in china town bangkok
bij de goudwinkels ja vrouw was jarig en wilde een gouden
armband.ok we gaan eens kijkken nu een zaak waar ik al meer was geweest
enkele jaren terug .
nu leek wel uitverkoop hadden zeker 30 mensen voor ons eer wij aan de beurt
waren bij de verkoper.
ok wat armbanden gezien en als ik zag wat er links en rechts zo verkocht werd
dikke stapels met 1000 bath biljeten dacht ik zo nou en eens rekende in euro
menig juwelier in de kalverstraat zou jaloers zijn met zo omzet .
maar goed in de tussen tijd veranderde de prijs van goud in koop
als je weer terug verkoopt aan de winkelier.
ok maar de prijs van de armband bleef gelijk.
maar goed de vrouw een mooie armband rijker en ik wat lichter hier in de portefeule.
ze vertelde de meeste zien het als inverstering en als ze geld nodig hebben ruilen ze het weer in .
ja zo kan je het ook bekijkken alleen de prijs die je terug krijg toch altijd lager.
maar goed gebeurd natuurlijk in nederland ook dat mensen in nood beleenen bij de lommerd.
maar dit was toch even een andere kijk op de thai in bangkok
ook vertelde ze mij waar of niet goud bij deze zaak goede kwaliteit nu goud is goud voor
mij natuurlijk in nederland karaat verschil en hier de zuiverheid ze vertelde 96% goud
nu zal wel .
heb er geen verstand van .

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#26 Bericht door Henk Korat » zondag 26 mei 2013, 17:15

yandre schreef:ja nu ik was begin deze maand in china town bangkok
bij de goudwinkels ja vrouw was jarig en wilde een gouden
armband.ok we gaan eens kijkken nu een zaak waar ik al meer was geweest
enkele jaren terug .
nu leek wel uitverkoop hadden zeker 30 mensen voor ons eer wij aan de beurt
waren bij de verkoper.
ok wat armbanden gezien en als ik zag wat er links en rechts zo verkocht werd
dikke stapels met 1000 bath biljeten dacht ik zo nou en eens rekende in euro
menig juwelier in de kalverstraat zou jaloers zijn met zo omzet .
maar goed in de tussen tijd veranderde de prijs van goud in koop
als je weer terug verkoopt aan de winkelier.
ok maar de prijs van de armband bleef gelijk.
maar goed de vrouw een mooie armband rijker en ik wat lichter hier in de portefeule.
ze vertelde de meeste zien het als inverstering en als ze geld nodig hebben ruilen ze het weer in .
ja zo kan je het ook bekijkken alleen de prijs die je terug krijg toch altijd lager.
maar goed gebeurd natuurlijk in nederland ook dat mensen in nood beleenen bij de lommerd.
maar dit was toch even een andere kijk op de thai in bangkok
ook vertelde ze mij waar of niet goud bij deze zaak goede kwaliteit nu goud is goud voor
mij natuurlijk in nederland karaat verschil en hier de zuiverheid ze vertelde 96% goud
nu zal wel .
heb er geen verstand van .
Yandre, al bij mijn eerste contacten met de Thaise cultuur werd het duidelijk voor mij dat "met goud behangen zijn" een werkelijk toonbeeld van rijkdom is. Net zoals met een patserigge BMW of Mercedes rijden. In de west europese cultuur is dat een bontjas, een grote diamant en een Mercedes, hier het goud. Dat is volgens mij, overgevlogen vanuit China, want ook daar zag ik de goudhandeleren goed zaken doen. Al met al, goud blijft altijd wel z'n waarde houden. :clap: :clap:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#27 Bericht door driver » zondag 26 mei 2013, 17:24

Goud: Ik kijk er ook wel eens naar als ik in Thailand ben en vlgs Suk is het motto : Hoe dikker de ketting hoe rijker je bent of meer status je krijgt .Ze zien dat je geld hebt of had begrijp ik eruit.
De vraag is : Het goud wat in Thailand te koop is dat is vlgs mij toch anders dan het goud wat hier in Nederland in de winkels ligt en wat is dan het verschil tussen bijv kleur, karaat en waarde ?

gr driver

RuudThai
Expat
Expat

#28 Bericht door RuudThai » zondag 26 mei 2013, 17:25

Henk Korat schreef: Yandre, al bij mijn eerste contacten met de Thaise cultuur werd het duidelijk voor mij dat "met goud behangen zijn" een werkelijk toonbeeld van rijkdom is. Net zoals met een patserigge BMW of Mercedes rijden. In de west europese cultuur is dat een bontjas, een grote diamant en een Mercedes, hier het goud. Dat is volgens mij, overgevlogen vanuit China, want ook daar zag ik de goudhandeleren goed zaken doen. Al met al, goud blijft altijd wel z'n waarde houden. :clap: :clap:
Maar die waarde fluctueert nogal.
Toen wij 7 jaar geleden hier kwamen wonen kocht mijn vrouw wat goud voor rond de 10.000 baht per goud-baht. In de navolgende jaren steeg het, eerst geleidelijk maar toen ging het vorig jaar ineens doorstijgen naar 26.000 baht begin dit jaar. Daarna daalde het weer.
Toen die hausse op gang kwam bij de goudwinkels was de prijs in 1 nacht met een kleine 3000 baht gedaald naar iets van 18.000 baht.
Dus als je het voor 26.000 baht hebt gekocht en je had een maand geleden toevallig net geld nodig, dan was je wel 8000 baht kwijtgeraakt in de handel.....

Trouwens, in de echte Hi-So kringen is dik goud not done. Daar behangen ze zich liever met edelstenen en parels.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#29 Bericht door driver » zondag 26 mei 2013, 17:30

RuudThai schreef:
Henk Korat schreef: Yandre, al bij mijn eerste contacten met de Thaise cultuur werd het duidelijk voor mij dat "met goud behangen zijn" een werkelijk toonbeeld van rijkdom is. Net zoals met een patserigge BMW of Mercedes rijden. In de west europese cultuur is dat een bontjas, een grote diamant en een Mercedes, hier het goud. Dat is volgens mij, overgevlogen vanuit China, want ook daar zag ik de goudhandeleren goed zaken doen. Al met al, goud blijft altijd wel z'n waarde houden. :clap: :clap:
Maar die waarde fluctueert nogal.
Toen wij 7 jaar geleden hier kwamen wonen kocht mijn vrouw wat goud voor rond de 10.000 baht per goud-baht. In de navolgende jaren steeg het, eerst geleidelijk maar toen ging het vorig jaar ineens doorstijgen naar 26.000 baht begin dit jaar. Daarna daalde het weer.
Toen die hausse op gang kwam bij de goudwinkels was de prijs in 1 nacht met een kleine 3000 baht gedaald naar iets van 18.000 baht.
Dus als je het voor 26.000 baht hebt gekocht en je had een maand geleden toevallig net geld nodig, dan was je wel 8000 baht kwijtgeraakt in de handel.....

Trouwens, in de echte Hi-So kringen is dik goud not done. Daar behangen ze zich liever met edelstenen en parels.
Hi-So kringen zitten hier vlgs mij niet dus praten over goud is wel okee Ruud ;) .
Een zwager van Suk koopt ook goud als belegging vlgs hem maar ik doe het niet omdat ik niet weet wat goed is qua kopen e.d.

gr driver

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#30 Bericht door Henk Korat » zondag 26 mei 2013, 17:35

Met het Thais goud is niets mis mee. Wij Ollanders moeten alleen wennen aan de kleur, dus het gehalte. Wij zien 14 en 18 karaats gewoon en niet 24 karaats. Maar ja, met goud beladen betekent in Thailand echt veel.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”