Schrik en verwondering.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Schrik en verwondering.

#16 Bericht door Henk Korat » maandag 25 februari 2013, 09:26

RuudThai schreef:
ron schreef:
RuudThai schreef:GEEN notaris inschakelen, dure en nutteloze zaak. Zal morgen antwoorden, moet nu zelf achter iets dringends aan.
Is de hond van de buren weer bezig dan. :cheesy: :clap:

Ron
Nee nee Ron, geen hond maar weer iets typisch Thais waar we volgens mijn echtgenote ineens achteraan moesten. Totdat ze zoëven nog maar even belde en er achter kwam dat betrokkene vandaag niet huis is.... Gelukkig DAT ze nog belde anders hadden we voor niks gereden!

Maar daarom kan ik nu wat uitgebreider ingaan op het probleem van Dutch.
Van een huwelijk in Nederland wordt een akte opgemaakt in de huwelijksgemeente. Als dat huwelijk wordt ontbonden door echtscheiding (of nietigheid, voor de kenners) dan wordt op de kant van die akte een melding geplaatst die verwijst naar de elders ingeschreven echtscheidingsakte in dezelfde gemeente.
Bij een huwelijk dat ontbonden wordt door overlijden wordt geen kantmelding op de huwelijksakte geplaatst. Bijv. Frankrijk doet dat wel maar in Nederland wordt dat niet gedaan waardoor het lijkt of het huwelijk nog in stand is.
Daar kan niemand iets aan doen, ook een notaris niet.

Dutch heeft zich in 1998 laten uitschrijven uit de GBA van zijn Nederlandse gemeente wegens emigratie en staat dus niet meer ingeschreven in Nederland. De GBA is een 'levende' administratie waar alle actuele personen zijn ingeschreven en kunnen worden gemuteerd. Als je uit Nederland vertrekt verwerkt de vertrekgemeente dat, houdt zelf wat verwijsgegevens in z'n geautomatiseerde archief en stuurt via het netwerk gegevens naar het centraal register in Den Haag. Bij beide instanties kunnen geen mutaties meer worden verwerkt in de gegevens van betrokkene, het is een 'statisch' register.

Dus de overlijdensakte van de vrouw van Dutch is - als het goed is - doorgestuurd naar dat centraal register dat echter geen gegevens meer mag toevoegen aan het gearchiveerde bestand van Dutch, dus het huwelijk kan daar niet worden ontbonden. Wel worden alle papieren mutaties daar opgeslagen.
Zodra je dan je weer aanmeldt bij een Nederlandse gemeente om opnieuw te worden ingeschreven haalt die gemeente de gegevens op via het centraal register waarna ze na enkele dagen per post de eventuele papieren mutaties krijgen toegezonden en die kunnen verwerken.

Het is dus logisch dat Dutch in Den Haag bij het centraal register nog als gehuwd staat want dat was hij immers op het moment van vertrek. En als hij bij de Nederlandse ambassade ook nog als gehuwd staat betekent dat, dat die ambassade het centraal register in Den Haag raadpleegt en met hetzelfde officiële antwoord komt.
De nationaliteit van de overleden echtgenote van Dutch doet niet terzake in dit verband.

Nu lijkt het mij niet noodzakelijk om verklaringen uit Nederland aan te vragen. De verklaring van huwelijksbevoegdheid wordt afgegeven door de Nederlandse ambassade in Bangkok.
Ik zou de daar gevraagde papieren http://thailand.nlambassade.org/product ... iland.html overleggen met het betreffende aanvraagformulier. Als je daar dan een kopie van de overlijdensakte bijvoegt dan moet de ambassade voldoende bewijs hebben dat ze de huwelijksbevoegdheidsverklaring kunnen afgeven.

Ik kan dat verifiëren bij de ambassade, maar die is vandaag dicht wegens Maha Bucha.

Een notaris in Nederland inschakelen is in elk geval onnodig want die kan daar niets doen. Mocht er toch een verklaring uit Den Haag moeten komen dan kan dat simpelweg door Dutch zelf worden aangevraagd na vooraf even contact te hebben gehad via telefoon of email.

Ik hoop dat ik alles duidelijk heb gemaakt, tenslotte heb ik ervoor geleerd zeggen ze dan... ;)

Ruud, een ontzettend duidelijk verhaal. Petje af.

En Dutch gefeliciteerd met je voornemen met je vriendin te trouwen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door Wouter_Udon » maandag 25 februari 2013, 09:46

RuudThai schreef:
ron schreef:
RuudThai schreef:GEEN notaris inschakelen, dure en nutteloze zaak. Zal morgen antwoorden, moet nu zelf achter iets dringends aan.

Ron
Nee nee Ron, geen hond maar weer iets typisch Thais waar we volgens mijn echtgenote ineens achteraan moesten. Totdat ze zoëven nog maar even belde en er achter kwam dat betrokkene vandaag niet huis is.... Gelukkig DAT ze nog belde anders hadden we voor niks gereden!

Van een huwelijk in Nederland wordt een akte opgemaakt in de huwelijksgemeente. Als dat huwelijk wordt ontbonden door echtscheiding (of nietigheid, voor de kenners) dan wordt op de kant van die akte een melding geplaatst die verwijst naar de elders ingeschreven echtscheidingsakte in dezelfde gemeente.
Bij een huwelijk dat ontbonden wordt door overlijden wordt geen kantmelding op de huwelijksakte geplaatst. Bijv. Frankrijk doet dat wel maar in Nederland wordt dat niet gedaan waardoor het lijkt of het huwelijk nog in stand is.

Dutch heeft zich in 1998 laten uitschrijven uit de GBA van zijn Nederlandse gemeente wegens emigratie en staat dus niet meer ingeschreven in Nederland. De GBA is een 'levende' administratie waar alle actuele personen zijn ingeschreven en kunnen worden gemuteerd. Als je uit Nederland vertrekt verwerkt de vertrekgemeente dat, houdt zelf wat verwijsgegevens in z'n geautomatiseerde archief en stuurt via het netwerk gegevens naar het centraal register in Den Haag. Bij beide instanties kunnen geen mutaties meer worden verwerkt in de gegevens van betrokkene, het is een 'statisch' register.

Dus de overlijdensakte van de vrouw van Dutch is - als het goed is - doorgestuurd naar dat centraal register dat echter geen gegevens meer mag toevoegen aan het gearchiveerde bestand van Dutch, dus het huwelijk kan daar niet worden ontbonden. Wel worden alle papieren mutaties daar opgeslagen.
Zodra je dan je weer aanmeldt bij een Nederlandse gemeente om opnieuw te worden ingeschreven haalt die gemeente de gegevens op via het centraal register waarna ze na enkele dagen per post de eventuele papieren mutaties krijgen toegezonden en die kunnen verwerken.

Het is dus logisch dat Dutch in Den Haag bij het centraal register nog als gehuwd staat want dat was hij immers op het moment van vertrek. En als hij bij de Nederlandse ambassade ook nog als gehuwd staat betekent dat, dat die ambassade het centraal register in Den Haag raadpleegt en met hetzelfde officiële antwoord komt.
De nationaliteit van de overleden echtgenote van Dutch doet niet terzake in dit verband.

Nu lijkt het mij niet noodzakelijk om verklaringen uit Nederland aan te vragen. De verklaring van huwelijksbevoegdheid wordt afgegeven door de Nederlandse ambassade in Bangkok.
Ik zou de daar gevraagde papieren http://thailand.nlambassade.org/product ... iland.html overleggen met het betreffende aanvraagformulier. Als je daar dan een kopie van de overlijdensakte bijvoegt dan moet de ambassade voldoende bewijs hebben dat ze de huwelijksbevoegdheidsverklaring kunnen afgeven.

Ik kan dat verifiëren bij de ambassade, maar die is vandaag dicht wegens Maha Bucha.

Een notaris in Nederland inschakelen is in elk geval onnodig want die kan daar niets doen. Mocht er toch een verklaring uit Den Haag moeten komen dan kan dat simpelweg door Dutch zelf worden aangevraagd na vooraf even contact te hebben gehad via telefoon of email.

Ik hoop dat ik alles duidelijk heb gemaakt, tenslotte heb ik ervoor geleerd zeggen ze dan... ;)

Kijk, zo word je gewaardeerd, en terecht. Compliment!

Dutch, van harte gefeliciteerd met jullie voornemen om te gaan trouwen.
Live your dream, don't dream your life.

Ais
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door Ais » maandag 25 februari 2013, 20:18

Ik vind het eigenlijk best schokkend dat dit zo de werkwijze is.
Voor, in dit geval Dutch, moet het toch aan komen als een klap, dat je, tot zover je een overlijden kunt 'afsluiten', je het hebt afgesloten voor jezelf en verder wilt gaan en er dan op zo'n manier, het achter instanties aanzitten, aan herrinderd moet worden. Een woord: Schande. [|(

Ben blij voor Dutch dat er gelukkig iemand vanaf weet.

Sterkte met de desbetreffende instantie(s)

En veel geluk in je nieuwe huwelijk :thumbsup:
- Wie z'n billen brand, mag blij zijn dat hij niet andersom stond -

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#19 Bericht door nbreeker » dinsdag 26 februari 2013, 05:11

Kijk Ruud ook dit kost me geen moeite om het over m'n lippen te krijgen,dit heb je nu eens keurig verwoord en een mede forumlid van goede informatie voorzien.

Ondanks dat zoals je al vermelde hiervoor heb gestudeerd toen je dit hele verhaal voor Dutch bij elkaar typte moest je toch weer even nadenken zodat je niet de weg kwijt raakte in dit doolhof aan informatie.
Als je nu in je andere berichtgevingen ook eerst even nadenkt en het dan op het forum zet zonder de Thai's in hun eigen land alle namen onder de zon toebedeeld,dan is het teneerste prettiger lezen en ten tweede krijgen mensen dan misschien een andere indruk van je,want het is natuurlijk niet zo dat ik me alleen stoor aan je manier van schrijven alleen ja ik laat het je weten,ik kan me indenken dat je me dat niet altijd in dank afneem.Maar ik wilde je dit compliment aangaande Dutch niet onthouden,dus bij deze.
Wie weet reiken wij elkaar nog eens de hand en kijken elkaar recht aan.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door ron » dinsdag 26 februari 2013, 08:15

"Wie weet reiken wij elkaar nog eens de hand en kijken elkaar recht aan."

Tja....................de wonderen zijn de wereld toch nog niet uit,blijkbaar.
Dat ik dit nog (mischien) mag meemaken.
26e........een gedenkwaardige dag.

Afbeelding

Ron. :angel:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

dutch
Expat
Expat

#21 Bericht door dutch » zondag 03 maart 2013, 05:35

RuudThai schreef:
ron schreef:

Ron

Ik heb besloten om de in mijn bezit zijnde Thaise overlijdensakte opnieuw te laten vertalen en dit handeltje dan van stempels te laten voorzien bij de Thaise autoriteiten en dan een en ander aan te bieden bij de ambassade.Ik ben het (vooral gevoelsmatig) eens met de mening dat Nederland slechts een administratie fase is en wel aangestuurd door de Nederlandse ambassade.

Ook ik ben van mening dat zij uiteindelijk een rol moeten spelen in een goede administratieve afwikkeling.
Helaas kan ik geen computer bewijzen overleggen van mijn akties in die tijd,omdat deze computer volkomen gecrasht is in de begin jaren 2008 en ook een expert er geen soep meer van kon koken.
Het is duidelijk dat ik geen contact heb gehad met Den Haag,omdat ik dacht dat informatie naar de ambassade voldoende zou zij.Deze beweert dus van niets te weten (??),maar daar is inmiddels de 3e ploeg aan het werk sedert deze gebeurtenissen en het heeft geen zin in een nietes/welles discussie verzeild te raken.
M.i. is de dubbele nationaliteit ( in Nederland/Frankrijk/Duitsland/Indonesie als Nederlandse en in Thailand als Thaise te boek staan) er debet aan,dat deze verwarring is ontstaan.

Ik moet dus voldoende officiële papiertjes en de daarbij behorende officiële vertalingen overleggen , om gehoor te vinden bij de ambassade (lijkt mij.)???
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#22 Bericht door prajak » zondag 03 maart 2013, 06:34

De aanhouder wint, Dutch, dus zet door. Succes.

dutch
Expat
Expat

#23 Bericht door dutch » zondag 03 maart 2013, 06:44

prajak schreef:De aanhouder wint, Dutch, dus zet door. Succes.
Het zou te gek zijn voor woorden als je dit niet,redelijk eenvoudig,zou kunnen recht zetten.
Met redelijk eenvoudig , bedoel ik dan de door mij aangegeven manier.(gebaseerd op Ruudthais bericht)

Ik laat overigens een advocaten buro e.e.a. opknappen,voor wat betreft de Thaise kant en ga dan vervolgens naar de ambassade om dit handeltje in te leveren en af te laten handelen in Nederland.
Ronald Reagan

RuudThai
Expat
Expat

#24 Bericht door RuudThai » zondag 03 maart 2013, 07:09

Om voortaan te voorkomen dat je weer aktes moet laten vertalen en legaliseren: laat dat nu doen met deze overlijdensakte en zometeen ook met je huwelijksakte en stuur die dan naar de gemeente Den Haag, afdeling inschrijving buitenlandse akten, dan kun je voortaan altijd daar uittreksels verkrijgen.
En dus altijd Nederlands bewijs leveren van deze gebeurtenissen.
Ik hoop voor je dat alles lukt bij de ambassade, succes! :thumbsup:

dutch
Expat
Expat

#25 Bericht door dutch » zondag 03 maart 2013, 07:24

RuudThai schreef:Om voortaan te voorkomen dat je weer aktes moet laten vertalen en legaliseren: laat dat nu doen met deze overlijdensakte en zometeen ook met je huwelijksakte en stuur die dan naar de gemeente Den Haag, afdeling inschrijving buitenlandse akten, dan kun je voortaan altijd daar uittreksels verkrijgen.
En dus altijd Nederlands bewijs leveren van deze gebeurtenissen.
Ik hoop voor je dat alles lukt bij de ambassade, succes! :thumbsup:
Mijn huwelijksakte is officieel in het Engels zowel als het Thais vertaald en voorzien van de nodige officiële stempels.
Overigens leverde mijn telefoontjes met Den Haag voor als nog niets op.(het beroemde doorwijs gebeureb ;) ).Daarom denk ik dat ik in eerste instantie met het handeltje naar de ambassade zal stappen,maar zal de door jou aangegeven Haagse afdeling zeker niet vergeten :thumbsup:
Ronald Reagan

frank1961
komt net kijken
komt net kijken

#26 Bericht door frank1961 » dinsdag 12 maart 2013, 13:47

Met interesse het verhaal gelezen. Ik stuit op hetzelfde problem met mijn scheiding. Ik kan hem nergens registreren volgens de gemeente van waaruit ik ben vertrokken naar het Buitenland. Het was geen problem tot dat ik besloot om te trouwen met mijn Thaise vriendin en ik neen bewijs nodig had dat ik gescheiden ben. Mijn scheiding heft plaats gevonden in Dubai waar ik woonachtig ben.
De papieren zijn vertaald en gelegaliseerd. Landelijke taken in den haag kunnen niets doen en ook de gemeente Dordrecht zegt niets te kunnen doen.

Ik hoop een manier te vinden om dit op te lossen, de antwworden op het forum helpen me wel wat op weg en ik zal proberen jullie op de hoogte te houden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#27 Bericht door prajak » woensdag 13 maart 2013, 09:42

Ik ben voor Dutch op deze zaak gesprongen.

Ik heb Bangkok gebeld en morgen gaan ze voor ons het systeem in met Dutch' BS nummer om te zien wat er nu feitelijk staat geregistreerd.

Maar in geen geval geeft de ambassade de verklaring (dat je huwelijksbevoegd bent) af op basis van een overlijdensverklaring. Men wil een akkoord uit Den Haag waar de bevoegde afdeling blijkt te heten Bureau Landelijke Taken.

Nu Dutch er al achter is gekomen dat hij als gehuwd staat geregistreerd zal de procedure, onder voorbehoud van wat morgen volgt, als volgt zijn.

Originele overlijdens akte en die is in het Thais
Gecertificeerd vertalen naar Engels
Beide stukken naar de Consulaire Dienst op Chaeng Wattana
Daarna alles naar de ambassade voor nog een stempel

Deze vier taken gaat Dutch niet zelf doen maar daarvoor heb ik wel een goed adres in Bangkok.

Daarna naar Den Haag, het zojuist genoemde bureau.

De laatste stap heb ik nog niet helder; doen wij dat, doet de ambassade dat, moet er een briefje bij, maar daar ga ik nog achteraan.

Een paar dagen/weken/maanden daarna zal Dutch dan aan de ambassade de verklaring gaan vragen dat hij huwelijksbevoegd is. De ambassade gaat dat controleren...juist..bij die afdeling in Den Haag, en als men het daar heeft aangetekend en positief advies geeft dan krijgt Dutch van de ambassade het briefje.

Of dat dan naar Thais moet, en stempels van hier tot ginder, dat horen we later wel weer.

Mijn contact in deze bij de ambassade is de heer Hans Draaisma en ik hoop dat ik zijn naam goed schrijf.

Morgen verder.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#28 Bericht door prajak » woensdag 13 maart 2013, 09:45

Frank1961, als ik het vorenstaande doorzet naar jouw situatie dan denk ik dat je de ambassade in jouw woonland moet vragen naar de procedure want je bent gescheiden naar het recht van jouw woonland Dubai.

Dat zou kunnen betekenen dat de ambassade daar de door jou aangeleverde stukken zal certificeren naar de wetten van dat land en daarna moet het naar landelijke taken. Dus ik zou nogmaals de ambassade daar vragen om advies.

dutch
Expat
Expat

#29 Bericht door dutch » woensdag 13 maart 2013, 09:59

Zoals reeds telefonisch doorgegeven; Hartelijk dank voor de bemiddeling.
Dat we e.e.a. publiceren zal misschien weer een ander helpen in voorkomend geval.
Tot dusver bedankt voor (op dit moment) onmisbare assistentie [|)
Ronald Reagan

frank1961
komt net kijken
komt net kijken

#30 Bericht door frank1961 » woensdag 13 maart 2013, 12:49

Landelijke taken,

Ik heb daar al de nodige ervaring mee en het is niet het meest publieksvriendelijke ambtelijk apparaat. De gemeente Dordrecht is erg behulpzaam en sture gevraagde stukken op zonder betaling gewoon om de burger te helpen. Tot nu toe het enige advise wat ik kreeg was mij weer in te laten schrijven in Dordrecht en de scheiding na een paar dagen daar registreren en weer uitschrijven.

Ze hebben gebeld met Den Haag maar daar zeggen ze niets of weinig te kunnen betekenen. De ambassade in \Bangkok antwoorde telefonisch dat ik de IND maar ,moest proberen??????? Geen idee wat die er mee van doen hebben. Morgen weer ff bellen met de ambassaade in Bangkok en de Ambassade hier en dan vandaar weer verder hobbelen.

Uit eindelijk kan het opgelost worden misschien moeten we alleeen de weg nog even vinden.

Groeten en bedankt voor al de info.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”