RuudThai schreef:Nee nee Ron, geen hond maar weer iets typisch Thais waar we volgens mijn echtgenote ineens achteraan moesten. Totdat ze zoëven nog maar even belde en er achter kwam dat betrokkene vandaag niet huis is.... Gelukkig DAT ze nog belde anders hadden we voor niks gereden!ron schreef:Is de hond van de buren weer bezig dan.RuudThai schreef:GEEN notaris inschakelen, dure en nutteloze zaak. Zal morgen antwoorden, moet nu zelf achter iets dringends aan.![]()
![]()
Ron
Maar daarom kan ik nu wat uitgebreider ingaan op het probleem van Dutch.
Van een huwelijk in Nederland wordt een akte opgemaakt in de huwelijksgemeente. Als dat huwelijk wordt ontbonden door echtscheiding (of nietigheid, voor de kenners) dan wordt op de kant van die akte een melding geplaatst die verwijst naar de elders ingeschreven echtscheidingsakte in dezelfde gemeente.
Bij een huwelijk dat ontbonden wordt door overlijden wordt geen kantmelding op de huwelijksakte geplaatst. Bijv. Frankrijk doet dat wel maar in Nederland wordt dat niet gedaan waardoor het lijkt of het huwelijk nog in stand is.
Daar kan niemand iets aan doen, ook een notaris niet.
Dutch heeft zich in 1998 laten uitschrijven uit de GBA van zijn Nederlandse gemeente wegens emigratie en staat dus niet meer ingeschreven in Nederland. De GBA is een 'levende' administratie waar alle actuele personen zijn ingeschreven en kunnen worden gemuteerd. Als je uit Nederland vertrekt verwerkt de vertrekgemeente dat, houdt zelf wat verwijsgegevens in z'n geautomatiseerde archief en stuurt via het netwerk gegevens naar het centraal register in Den Haag. Bij beide instanties kunnen geen mutaties meer worden verwerkt in de gegevens van betrokkene, het is een 'statisch' register.
Dus de overlijdensakte van de vrouw van Dutch is - als het goed is - doorgestuurd naar dat centraal register dat echter geen gegevens meer mag toevoegen aan het gearchiveerde bestand van Dutch, dus het huwelijk kan daar niet worden ontbonden. Wel worden alle papieren mutaties daar opgeslagen.
Zodra je dan je weer aanmeldt bij een Nederlandse gemeente om opnieuw te worden ingeschreven haalt die gemeente de gegevens op via het centraal register waarna ze na enkele dagen per post de eventuele papieren mutaties krijgen toegezonden en die kunnen verwerken.
Het is dus logisch dat Dutch in Den Haag bij het centraal register nog als gehuwd staat want dat was hij immers op het moment van vertrek. En als hij bij de Nederlandse ambassade ook nog als gehuwd staat betekent dat, dat die ambassade het centraal register in Den Haag raadpleegt en met hetzelfde officiële antwoord komt.
De nationaliteit van de overleden echtgenote van Dutch doet niet terzake in dit verband.
Nu lijkt het mij niet noodzakelijk om verklaringen uit Nederland aan te vragen. De verklaring van huwelijksbevoegdheid wordt afgegeven door de Nederlandse ambassade in Bangkok.
Ik zou de daar gevraagde papieren http://thailand.nlambassade.org/product ... iland.html overleggen met het betreffende aanvraagformulier. Als je daar dan een kopie van de overlijdensakte bijvoegt dan moet de ambassade voldoende bewijs hebben dat ze de huwelijksbevoegdheidsverklaring kunnen afgeven.
Ik kan dat verifiëren bij de ambassade, maar die is vandaag dicht wegens Maha Bucha.
Een notaris in Nederland inschakelen is in elk geval onnodig want die kan daar niets doen. Mocht er toch een verklaring uit Den Haag moeten komen dan kan dat simpelweg door Dutch zelf worden aangevraagd na vooraf even contact te hebben gehad via telefoon of email.
Ik hoop dat ik alles duidelijk heb gemaakt, tenslotte heb ik ervoor geleerd zeggen ze dan...
Ruud, een ontzettend duidelijk verhaal. Petje af.
En Dutch gefeliciteerd met je voornemen met je vriendin te trouwen.