Jim schreef:wikipedia schreef:Neger is een aanduiding voor de oorspronkelijke, donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara, met uitzondering van de Hoorn van Afrika[1]. Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, wat zwart betekent (het is niet duidelijk of het daarvoor een afgeleide was van het Latijnse niger of het Griekse necro).
De benaming 'neger' of 'negroïde' wordt soms ook gebruikt voor de oorspronkelijke bewoners van Melanesië, die eveneens negroïde kenmerken hebben, ofschoon ze niet direct verwant zijn met zwarte Afrikanen.
Volgens het Woordenboek der Nederlandse Taal komt het woord in het Nederlands voor het eerst voor in 1644, verwijzend naar de lading van een slavenschip. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord 'neger' tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had.[2] De meningen of de term tegenwoordig als aanduiding voor een persoon met een donkere huidskleur neutraal of beledigend is, lopen uiteen. Volgens de dienst van de Vlaamse overheid is 'zwarte' alvast een neutraler woord dan 'neger.'[3]
Ja, en een stukje verder komt dan het door mij aangehaalde deel waaruit weer blijkt dat 'zwarte' in onze regio als discriminerend wordt ervaren en neger nauwelijks:
'Deze Amerikaanse gevoeligheden over het woord zijn niet zonder meer naar het Nederlandse taalgebied te transponeren. Hier wordt wel het Afrikaanse leenwoord nikker (of kaffer) doorgaans aan zeer negatieve gevoelens, racisme en discriminatie gekoppeld en als een echt beladen scheldwoord ingeschaald, maar voor het woord
'neger' is dat niet zonder meer het geval. Dit wordt in Nederland en België nog gezien als
een gewone, onbeladen aanduiding voor mensen met een (zeer) donkere huidskleur, vergelijkbaar met de term blanke.
Het is zelfs maar de vraag of zwarte in ons taalgebied niet eigenlijk een negatievere bijklank heeft - dit dus in tegenstelling tot de gevoelens hierover zoals die in de VS ervaren worden'.
Ik zal nog maar eens "Tien kleine negertjes" van Agatha Christie gaan lezen, het boek staat nog in mijn boekenkast in ons andere huis.
En v@go schreef: '"vertikaal minder bedeelde, meer gepigmenteerde mede mens" , maar volgens oudere single-dames zijn ze elders meer bedeeld, reden dat ze hun vakantie in landen als Goudkust, Ghana enz. doorbrengen

.