Tengels, takken en rouwranden

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Bean
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Tengels, takken en rouwranden

#16 Bericht door Bean » maandag 10 september 2012, 05:45

Gardensafari schreef:En dat zijn ervaren Thailand-kenners.
Wat een gezeik.
In Thailand smakken ze.
In China boeren ze na het eten.
En als Nederlanders scherp eten snuiten ze aan tafel hun neus leeg.
En dat vindt een Thai pas vies!
Dit en het veroordelen van plukken aan een vis vindt ik bepaald niet getuigen van begrip voor een andere cultuur.

Het smakken en plukken vindt ik niet zo'n probleem .
Maar dat er een paar snotterende thai aan zitten die met hun eigen lepel
in elke pot graaien als opscheplepel .
Ik probeer dan om zo snel mogelijk eten op mijn bord te krijgen om de bacillen van de mee eters niet direct binnen te krijgen ,Ja dat vinden de Thai ongepast.
Het gebruik van een zakdoen door de farang is voor mij ook geen probleem ,Hij gebruikt hem tenminste en dat kan je van vele niezende Thai niet zeggen die presteren het om in een keer 1 miljard bacillen over het eten uit te strooien .Hand voor de mond kennen velen NIET .
Maar ja de drugstore moet ook leven :Whistle:
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

dutch
Expat
Expat

#17 Bericht door dutch » maandag 10 september 2012, 07:09

Men heeft het steeds maar over "DE THAI" .
Absolute nonsens.Ik heb het in mijn eigen familie nooit zo gezien(en dat in 28 jaren),evenmin als bij de talloze etentjes die ik bij Thaise vrienden in huis heb gehad.
Mijn nieuwe "boeren" familie, gebruikt ook opscheplepels en eet deels met de "tengels" e.e.a. afhankelijk wat er op de tafel (grond) staat.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door Jim » maandag 10 september 2012, 08:14

de opscheplepels zie ik alleen af en toe gebruikt worden in restaurants en thuis voor de rijstpot.
voor de rest schept iedereen met eigen lepel wat van de gemeenschappelijke schotels.

thuis in the sticks worden kip en (laatste restjes) vis idd met de hand uit elkaar geplukt.
maar dat gebeurt pas nadat ik m'n portie heb gehad, want anders krijgen ze een uitbrander van mrs. jim :)

zelf heb ik er niet zo'n probleem mee, trouwens.
het ergste vind ik de vliegen.
ik krijg dan echt geen hap door m'n keel als ik continu de vliegen bij m'n bord vandaan moet houden.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door prajak » maandag 10 september 2012, 10:04

Horren en deurdiscipline.

Het eerste is een kwestie van monteren, het tweede een kwestie van steeds weer herhalen want men denkt niet aan deuren en horren. Dieren zijn van 'boven' afkomstig en waarom zou je die buiten sluiten ? Waarom zou je autolampen aandoen als 'boven' de zon wegdoet ?

Bij mij thuis hebben ze het geleerd en bezoekende kinderen kennen allemaal het Thaise woord voor 'deur' op de manier waarop ik het uitbarst ! MUGGEN rammel ik er bij. Maar ja, zij komen uit woningen waar geen horren zijn, deuren alleen voor in de nacht en muggen iets voor buiten de klamboe....

Heel kleine mieren tolereer ik wel aan tafel want die hou je niet tegen, ook niet nu we een keer per week onder de eettafel spuiten. Die zijn hardnekkig. Om die reden gaat alles wat aan eten open is, ook indien buiten de koelkast houdbaar, toch de koelkast in.

Nou, junior is blij. Grote dozen De Ruyter hagelslag en chocoladevlokken voor de boterham aangekomen, en voor mij heel veel potjes sambal oelek, manis, brandal en badjak van Conimex. Heerlijk.En drop in alle vormen. Tja, ik mocht eens te slank worden.....

dutch
Expat
Expat

#20 Bericht door dutch » maandag 10 september 2012, 10:20

Er is in mijn huis geen (echt nauwelijks) vlieg of mug of mier te bekennen.
Zoals Prajak al aangaf:Horren discipline is de meest belangrijke.
Eens per 2 maanden wordt er rondom het huis incl. de overstekende dakrand gespoten. 2 maal per jaar wordt het ondergrondse dripsysteem gevuld.Op 2 plaatsen in het huis is er een electrisch apparaatje aan de wand met daaraan een flesje muggenverdelger.
Op 3 plaatsen in het huis ligt/hangt er een ouderwetse vliegenmepper die echter nauwelijks gebruikt wordt omdat het zelden voorkomt dat er bij het binnen/buiten gaan van het huis iets meeglipt.
Groenten die uit eigen tuin door de familie wordt aangeleverd blijft buiten i.v.m. de mieren die je gratis meekrijgt.(Buiten wassen).
Mijn vrouw zal absoluut geen enkel dier(tje) meppen vanuit haar Buddhistische achtergrond en zal mij ook ten alle tijden boycotten in enigerlei actie mijnerzijds tegen welk dier dan ook. :cheesy:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Wereldvreemd » dinsdag 11 september 2012, 22:30

dutch schreef: Mijn vrouw zal absoluut geen enkel dier(tje) meppen vanuit haar Buddhistische achtergrond en zal mij ook ten alle tijden boycotten in enigerlei actie mijnerzijds tegen welk dier dan ook. :cheesy:
Mijn vrouw is zo vriendelijk geweest om daar toch nog een onderverdeling in aan te brengen. Muggen mogen wel doodgeslagen worden, maar wespen niet. :shock: Het aantal wezens dat mag sterven is overigens klein. Toch vrees ik de dag dat ze er achter komt dat je in Nederland van muggen geen malaria krijgt. Dat zal de dag worden dat alleen malariamuggen gedood mogen/moeten worden.

Aanvullend mogen wij op basis daarvan ook levende have op het erf hebben om vervolgens daarvan eieren of melk te eten. Dat was om soortgelijke redenen niet goed, maar toen ben ik afgehaakt want deze logica ging mijn pet te boven. Zeker met ons eieren verbruik, is het beter om een complete legbatterij te hebben.

Gelukkig ben ik een volgzame man. :angel:

Als onze zoon weer eens een worm vangt, en in twee stukken breekt, dan is het huis te klein: slecht voor zijn karma. Vreemd genoeg ben ik dan altijd verantwoordelijk voor zijn karma en krijg van onderuit de pan. Het doet er niet toe of ik er bij ben of niet. :(
- -

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#22 Bericht door Jeanette » woensdag 12 september 2012, 09:04

Dus jouw vrouw is ook een beetje wereldvreemd? :mrgreen: Een doorgebroken worm gaat toch niet dood?

[|)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#23 Bericht door prajak » woensdag 12 september 2012, 09:41

"...Een doorgebroken worm gaat toch niet dood?..."

Zeker weten ? Het is lang geleden dat ik Bomans' "Eric of het klein insectenboek" las maar zover ik me herinner ging die echt wel dood hoor..... :giggle2:

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door Jeanette » woensdag 12 september 2012, 10:05

Regenwormen hebben een groot herstellingsvermogen (regeneratie). Aan de voorkant kunnen tot maximaal vier segmenten verwijderd worden, die daarna gewoon weer opnieuw gevormd worden. Worden er meer verwijderd, maximaal 15, dan kunnen ze niet allemaal weer aangroeien. Bij meer dan 15 gaat de regenworm dood. Aan het achtereinde kunnen veel meer segmenten verwijderd worden. Als een regenworm doormidden breekt kan alleen het voorstuk in leven blijven.

Bronnen: nl.wikipedia.org/wiki/Regenwormen#Herstellingsverm
Misschien kunnen wij op onze leeftijd beter googelen dan herinneren. :mrgreen:

[|)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door prajak » woensdag 12 september 2012, 15:22

Bij Bomans was de worm in tig stukken gezaagd door mieren. Alleen de kop leefde nog en vertelde klagend zijn verhaal aan de jongeman Eric die door het behang in de dierenwereld was beland. Het boek was een verjaardagsgeschenk van mijn ouders omdat ik nu eenmaal (ook) Erik heet.... Hoe oud was ik ? Geen idee, 6, 7, weet niet meer.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#26 Bericht door Wereldvreemd » woensdag 12 september 2012, 22:11

Jeanette schreef:Dus jouw vrouw is ook een beetje wereldvreemd? :mrgreen: Een doorgebroken worm gaat toch niet dood?

[|)
Hier sla je de plank mis. Mijn vrouw is niet een beetje wereldvreemd, want mijn vrouw is Thaise. Thailand is de hele wereld voor haar en al die andere landen liggen op andere planeten. Kortom mijn vrouw is niet wereldvreemd, want Thailand is de wereld, maar ze is verder wel vreemd in het universum. En dan denk ik maar, wie weet wel het fijne van universum.

Een Thai heeft nou eenmaal een middeleeuws wereldbeeld. Google gebruik je vooral niet om op zoek te gaan naar informatie, ook niet over wormen. Feiten zijn alleen de waarheid als een Thai het zegt. Als vele onderzoeken het tegenovergestelde bewijzen, dan blijft de Thai het gelijk hebben. En daar helpt Google dus niet echt mee, want Google geeft nogal eens feiten weer die niet in het Thaise wereldbeeld passen.

Volg je me nog? Tja, en als je daar de hele dag mee geconfronteerd wordt dan voel je als Nederlander in Thailand wereldvreemd. Tenslotte kom je volgens de Thai van die andere planeet.
- -

RuudThai
Expat
Expat

#27 Bericht door RuudThai » woensdag 12 september 2012, 22:35

Wereldvreemd schreef:
Jeanette schreef:Dus jouw vrouw is ook een beetje wereldvreemd? :mrgreen: Een doorgebroken worm gaat toch niet dood?

[|)
Hier sla je de plank mis. Mijn vrouw is niet een beetje wereldvreemd, want mijn vrouw is Thaise. Thailand is de hele wereld voor haar en al die andere landen liggen op andere planeten. Kortom mijn vrouw is niet wereldvreemd, want Thailand is de wereld, maar ze is verder wel vreemd in het universum. En dan denk ik maar, wie weet wel het fijne van universum.

Een Thai heeft nou eenmaal een middeleeuws wereldbeeld. Google gebruik je vooral niet om op zoek te gaan naar informatie, ook niet over wormen. Feiten zijn alleen de waarheid als een Thai het zegt. Als vele onderzoeken het tegenovergestelde bewijzen, dan blijft de Thai het gelijk hebben. En daar helpt Google dus niet echt mee, want Google geeft nogal eens feiten weer die niet in het Thaise wereldbeeld passen.

Volg je me nog? Tja, en als je daar de hele dag mee geconfronteerd wordt dan voel je als Nederlander in Thailand wereldvreemd. Tenslotte kom je volgens de Thai van die andere planeet.
Grinnik :giggle: grinnik :giggle2: grinnik :giggle3: , inderdaad, ik heb van mijn vrouw NOOIT gelijk als mijn mening tegenover die van een Thai komt te staan. In het verkeer kunnen de Thai de meest stompzinnige, idiote en levensgevaarlijke capriolen maken, maar IK ben de schuldige..... :( :crazy:

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#28 Bericht door Jeanette » donderdag 13 september 2012, 10:06

Wereldvreemd schreef:

[|)

Sorry lieverd, het was een woordgrapje.
Kijk, dit kwam het eerst in mij op. Dat zou ik nu eigenlijk moeten veranderen in "Sorry Wereldvreemd, het was een woordgrapje". :giggle3:

Eerlijk gezegd ben ik blij als vrouw wat afstandelijker te staan t.o.v. de Thaise bevolking, ze hebben mij harder nodig dan ik hen.
Ik overdrijf mijn dankbaarheid vaak om ze geen gezichtsverlies te geven.

(Oeps, weer zo'n vreemde Jeanette uitspraak.) [8) 8-) [8)

[|)

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”