4. De problemen……
Ik weet van het bestaan van farang die zich onder psychiatrische behandeling hebben moeten stellen na het laten bouwen van een huis door Thaise ingenieurs. Er zijn er die in een dwangbuis zijn afgevoerd naar een 'baan ba ba' voor welk woord het in onbruik geraakte begrip 'gekkenhuis' de beste vertaling is.
Farang die moeten worden vastgebonden in een stoel en wier deerniswekkend restant van leven bestaat uit het trommelen met de vingers op tafel als waren ze drummer in de Jostiband. Af en toe springen ze op en roepen “neen, g@dmiljaar !” waarna ze berustend ineenzakken op de stoel, het zinloze van hun protest inziend en ze verder gaan met het voeren van een gesprek met de geraniums in hun bescheiden verpleegvertrek.
Uit alles blijkt dat ze ernstig getraumatiseerd zijn. Er is zover ik weet nimmer onderzoek gedaan naar dit fenomeen maar het moeten er duizenden zijn die geestelijk afgestompt door het leven gaan, in een tuigje vastgebonden, en het is wachten op de geleerde drs die er op gaat promoveren.
En ik begrijp dit thans volkomen.
Die ingenieurs, echt, het zijn spierballen zonder hersens. Het zijn mensen die zeer bekwaam zijn in het hanteren van een voorhamer om in EEN klap een schroef in een stuk tropisch hardhout te rammen. Aardige mensen maar luisteren, tekeningen lezen, nee, niets van dat. Ze hebben iets van ‘we doen dit al 200 jaar zo en wat wil jij farang nou komen vertellen….’
En ik stel helemaal geen gekke eisen. Ik heb een plattegrond gemaakt van hoe ik de indeling wil en wat is daar nou moeilijk aan ?
De ene chicane na de andere doemt op en ik moet wat toegeven maar een aantal dingen blijf ik eisen en dan begint Kai de kant te kiezen van de ingenieurs ! Is ze nou helemaal belaaitafeld ? Maar ik begrijp het: zij zit ook vast in bouwstramienen. Eeuwen bouwcultuur zit in de hoofden. En de naay chaang zijn hoogedelachtbaar en in aanzien…..
Het begint al met hun lasapparaat.
Een brommend ding waar pinkdikke laskabels aanzitten en dikke stroomkabels maar geen stekker. Nee, natuurlijk niet, men wil de blote kabels steken in die houtje-touwtjeschakelkast waarop staat 30 amp en 250 volt. Maar de vorige naay chaang die dat deed veroorzaakte brand dus dat gebeurt niet meer. Ik heb een 25 amp zekering voor de patlom rohn en daar mag het in, onder luid protest van de heren. De sfeer was gemaakt hoor ! En 4x brandde de beveiliging door (dat zijn dunne metalen pennetjes die je koopt voor 5 baht het stuk…) maar dat heb ik liever dan fik….
Ach, en dan de rest…
Een douche is niet 80x120 maar bij hen 90x90 (maar de tegeltjes zijn 20 breed…); de douche heeft geen zijwandje maar bij mij wel; 1,50 meter is te veel voor een nette wc pot met billenspuit en een fonteintje - maar ik weet hoe slecht ter been oma is en dat ik steunen moet plaatsen naast de wc pot en dan moet je ruimte hebben….. maar in dit land tel je niet mee als je oud en kreupel bent, zelfs niet bij jouw eigen dochter…..je moet je maar redden. Naadloze nonsens vind ik dat. Laat het 200 euro meer kosten, dat doe je dan toch ? Overigens, die steunen zijn niet goedkoop.
We zijn er nog niet. De geyser wil men IN de douche; ik er net buiten. Geen stroom in een natte cel graag. Aardlekschakelaar ? Wat is dat ? Aardpen slaan ? De geyser aarden ? Nooit van gehoord. Nee, wij aarden op de nul die van de stroompaal komt…. Mooi, maar niet bij mij !
Dan heb ik een van de supergeleerde heren DRIE keer moeten uitleggen hoe de vier nieuwe ramen naar buiten draaien en met viltstift de scharnieren voorgetekend op de kozijnen en dan kijk ik vijf minuten niet en HUP ! daar steekt de beitel al in de verkeerde kant en kan meneer een stukkie hout gaan afslijpen om het gat te vullen…
En dan, stom stom stom van mij, heb ik geen draaikruk gekocht maar een deurklink zoals in Nederland te doen gebruikelijk. Twee handvatten en dan presteren ze het toch een klink naar achter te laten wijzen en een naar voren.... Tja, meneer farang, kijk maar, het past niet ... 'leuker kunnen we het niet maken...'. Ik heb gewacht tot de techneuten weg waren en de hoofdingenieur voorgedaan hoe je dit moet monteren..... Hij kon er gelukkig om lachen......
Maar eindelijk vordert dan de bouw en naar mijn zin al moet ik er iedere minuut bij blijven en er voor zorgen dat men de door mij opgestelde plattegrond er bij houdt en naleeft. Opletten in het kwadraat. Men zit zo vol met standaardmaten en ingebakken gewoontes dat men vergeet de eisen van de opdrachtgever serieus te nemen. Ze lachen je gewoon uit. En Kai zit als een gier te kijken of ik niet de edelachtbare heren ingenieur te hard aanpak. Want dan komt ze naar buiten rennen….en heb ik het gedaan. Als ik de ingenieurs aanpak is dat voor haar gezichtsverlies in de buurt. En gezichtsverlies dient te allen tijde vermeden te worden.
(Wordt morgen vervolgd met foto's)