Kosten eten en drinken

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Kosten eten en drinken

#16 Bericht door prajak » maandag 29 augustus 2011, 16:32

Pieter, terecht, je bespaart gewoon niet op voeding voor koters ! Zo zit dat nu eenmaal. Goed eten is net zo gewoon als een broek aan hun kont ! Wat het ook kost. Beknibbelen op eten voor de kinderen en wellicht zelf een dikke auto onder de kont en dure wijnen in huis. Dat is de omgekeerde wereld.

fvliege
Veel ervaring
Veel ervaring

#17 Bericht door fvliege » maandag 29 augustus 2011, 17:45

Onze zoon heeft 500 bath p.week (5 dagen)voor eten en drinken tussen de middag in de ochtend en avond eet hij bij ons thuis. hij is 17 jaar en betaald daar ook zijn benzine van. En hij weet dat we zelf niet op eten besparen. Verder ook met Prajak en Mart eens

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door elst99 » maandag 29 augustus 2011, 17:53

Jullie bekijken het allemaal met een westerse bril!
Als ze 150 Bht. p.d. krijgt voor eten, zou ze op maand basis 4500 Bht ALLEEN VOOR VOEDSEL HEBBEN. Terwijl jullie zeggen dat het gemiddelde loon in de Isan 4000 / 6000 Bht is, als het dat al is.
Hoe wonen de studenten, wat kost de universiteit, en de kleding? Je kunt me toch niet wijsmaken, dat al die studenten, ouders hebben die dat kunnen betalen. Zou een meisje je meer dan 10.000 Bht p.m. kosten, je zal er 2 of 3 hebben.
In Hua Hin aan de ontbijttentjes s'morgens 25 Bht. staan allerlei groenten een gedroogd visje en rijst, s'middags voor 25 Bht. een noodlesoep en niet uit een pakje. Je moet het niet met ons eetpatroon vergelijken.
Ben bang dat als ze meer geld krijgen, de fastfoods bezoeken, nog slechter.
Natuurlijk wil je dat ze gezond eten, maar met 18 heb je hier in Nederland en in Thailand daar geen zicht op.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Acer
komt net kijken
komt net kijken

#19 Bericht door Acer » maandag 29 augustus 2011, 18:26

@prajak

Wederom met veel aandacht de reactie gelezen en uiteraard dank hiervoor.

Echter, het door U gestelde “heb ik de indruk dat je voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten over de rug van dat kind. MAG het wel wat kosten ?” is absoluut niet aan de orde.

Ik gun haar alles maar er zijn grenzen en tracht met open vizier helderheid te (gaan) krijgen vandaar mijn posting.
Het lijkt mij zinvol om U meer info te verstrekken over het stellen van mijn vraag hier.

Dubbeltje op de eerste rij:

Kosten school staat niet ter discussie
Kosten huur kamer staat niet ter discussie

Kosten t.a.v. eten en drinken hebben mijn twijfels.
-het is niet aan mij wat ze wel of niet wil eten-
Het is wel aan mij om te kunnen beoordelen of het geld ook besteed zal worden waar het voor is.
-mijn gedane opmerking dat ik niet hoef uit leggen, evenzo U mij niet hoeft uit te leggen hoe een Thai denkt en mogelijk kan handelen, heb ik in de afgelopen 7.5 jaar Thailand wel opgedaan.
Naar ik mag aannemen zullen wij beide genoegzaam bekent zijn dat een Thai zich weinig aantrekt van een andere cultuur.
Zeker kinderen kennen weinig respect als er een “farang” aanwezig is.
Het is voor hen allemaal vanzelfsprekend dat het wat extra kan worden.

De beloofde meer info;

Dochter heeft de beschikking over:
- een notebook incl.internet op haar kamer
- een auto (nieuw)
benzine wordt door mij betaald, als ze wekelijks even thuis komt gaat de tank weer vol.......................................
- Blackberry
Sinds 1 maand onder voorwaarde ik de kosten van internet niet voor mijn rekening nam
- Eigen kamer

Kosten school, huur kamer, licht en water mijn rekening

Verder maandelijks een toelage van 4.500baht voor eten en drinken
en
3.000baht voor diversen

Naar mijn bescheiden mening een riant bedrag, waarom dan twijfel over kosten eten en drinken?
Sinds 2 weken vernam ik regelmatig dat er gebeld werd naar mijn vrouw en na 2 ringtones weer werd opgehangen.
Het signaal dat “mama” even moest terug bellen reden? Precies geen bel tegoed...................
Afgelopen vrijdag wederom een ring van 2 maal en mama weer terug bellen, reden van bellen was.
Haar auto was in de garage ivm schade die ze had veroorzaakt –wat ze vergeten was te melden en ik constateerde toen ze thuis was.
Maar, tevens melding ze dat ze geen geld meer had, ja Prajak 01-08-2011 overgemaakt via ATM 7.500baht en dan vaststellen dat op 26-08-2011 er geen geld meer is............

Op mijn verzoek nam ze haar bankboek mee en dit bekeek ik de volgende dag –ze kwam om de auto op te halen-

Ja Prajak, ga dan maar eens vragen waar e.e.a dan aan uitgegeven is, je kan dat 1 keer vragen of 10 keer maar het is en blijft onduidelijk.
Want de Thai kent geen problemen, maakt geen problemen en snapt al helemaal niet waarom ik dit vraag.

Dus dat dubbeltje op de eerste rang leuke vermelding maar ik herken mij daar niet in.
Als blijkt dat toelage onvoldoende is en men dit genoegzaam mij duidelijk kan maken, zal dit aangepast worden door mij.

Het merendeel van de Thai kan niet met geld omgaan of, het onjuist besteden is mijn ervaring.

Acer
komt net kijken
komt net kijken

#20 Bericht door Acer » maandag 29 augustus 2011, 18:30

DeDe schreef:Wat ik me afvraag is of Acer zelf ook uitkomt met 150 bath voor eten en drinken per dag.
Misschien dat hetgeen ik als antwoord op Prajak schreef je meer duidelijkheid geeft..
En dan zal je gestelde vraag aan mij overbodig zijn want daar gaat het niet om.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Jeanette » maandag 29 augustus 2011, 20:03

Ik denk dat je haar gruwelijk verwent hebt. Een nieuwe auto? Voor een 18 jarige? En dan amper respect terug krijgen? Tja, 't is niet mijn feestje, bij mij ging de kraan een eind dicht en pas weer open bij goede cijfers. Waar is de balans tussen krijgen en geven?

En de kreet "voor een dubbeltje op de eerste rang zitten" vind ik verre van misplaatst.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#22 Bericht door Gardensafari » maandag 29 augustus 2011, 20:52

Voor eten vind ik B 150 per dag niet veel.
Wat je voor de rest aan haar geeft, lijkt mij duidelijk niet te weinig.
Maar daar ging je vraag niet over.

Eten is, net als in Nederland, in Thailand duur geworden.
Mijn (Thaise) vrouw is nu in Thailand.
Ze is geschrokken van de prijzen.
Eieren, kokosolie: erg duur geworden.
Anderhalf jaar geleden kostte 1 kilo varkensvlees 120 Baht.
Nu kost 1 kilo 170 Baht.
Dat zijn vele tientallen procenten meer.

Dus is 150 Baht per dag heel normaal lijkt mij.
Natuurlijk kun je goedkoper eten.
En veel duurder.

Ook ik vind eerder die auto overdreven dan die 150 Baht voor eten.
Zo slecht zijn tsjoek-tsjoek, taxi, bus en trein in Thailand nu ook weer niet.
En een beetje is het natuurlijk je eigen schuld.
Als je aan een blaag een eigen auto geeft, dan kun je niet verwachten dat ze voor 50 Baht per dag gaat eten.
De eer, het aanzien ophouden in Thailand is nu eenmaal erg belangrijk.

Maar goed, ik bekijk het ook maar van een afstandje.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#23 Bericht door perry » maandag 29 augustus 2011, 22:01

Nou zeg je vraagt hier op het forum of 150 bht te veel is of te weinig voor eten.

Maar dochter heeft de beschikking over een nieuwe auto internet laptop.
je zult het wel kunnen betalen maar ik persoonlijk vind het erg overdreven.

Ik denk dat zij aan 150 bht niet genoeg heeft of??
Werk om te leven leef niet om te werken.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door Pieter » dinsdag 30 augustus 2011, 01:48

fvliege schreef:Onze zoon heeft 500 bath p.week (5 dagen)voor eten en drinken tussen de middag in de ochtend en avond eet hij bij ons thuis. hij is 17 jaar en betaald daar ook zijn benzine van. En hij weet dat we zelf niet op eten besparen. Verder ook met Prajak en Mart eens

Hoe groot is hij ?? 1 meter 59 ???

en aan al die thaise zorgzame moeders die hun kinderen bij oma gedumpt hebben voordat ze naar NL vertrokken
(of lang daarvoor al)

Ja het leven in Thailand is een stuk duurder geworden

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

joopuberda
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#25 Bericht door joopuberda » dinsdag 30 augustus 2011, 03:37

In Hua Hin aan de ontbijttentjes s'morgens 25 Bht. staan allerlei groenten een gedroogd visje en rijst, s'middags voor 25 Bht. een noodlesoep en niet uit een pakje. Je moet het niet met ons eetpatroon vergelijken.

kijk dit zijn prijzen van voor de oorlog. Dit soort discusie,s zijn gevaarlijk. In Holland wordt er mee gelezen en dan ook met name door lieden welke van plan zijn de AOW aan te passen aan de prijsstandaard van het land waar men naar toe vertrekt.

150 bath, Pieter schetst het al een liter pak appelsientje kost zo over de 50 bath, en dan zal het arme kind ook nog wel een fles Chokchai melk 830 ml van 45 bath nodig hebben om te overleven. Anders heb je inderdaad kinderen die niet boven de 150 cm uitkomen als ze 18 jaar of ouder zijn. De hele dag op de campus dan zal je ook wel een bak Koffie willen op de corner van de campus geen luxe hoor een bak koffie 35 bath minimaal. Eten s,morgens 40 bath is nu vrij normaal voor de goedkoopste van goedkoopste maagvulling welke je op de straat kan kopen, als je geluk hebt schijt je je darmen er niet uit.. maar om nou ieder dag op de straat te gaan eten dan gaan we toch ook niet uit van een normale levensstandaard zoals wij die in Holland stellen. een avond Dinner zoals wij die volgens nederlandse maatstaven gewend zijn Vlees, groente, rijst of aardappels kost toch zo 150 bath in de goedkoopste plaats. Wij kunnen niet van junk food uit gaan 30 dagen per maand . TV programas zoals met hoeveel geld kun je van Amsterdam naar egypte reizen zijn hier toch niet aan de orde.
terug naar de vraagstelling kun je van 150 bath per dag eten en drinken uitgaande van nederlandse maatstaven?. In holland kun je daar ook van overleven in thailand ook , lees het goed OVERLEVEN. om toch normaal te eten en te drinken 500 bath per dag en dan heb je nog geen luxe maar op een standaard niveau. ;)

Mart
Erelid
Erelid

#26 Bericht door Mart » dinsdag 30 augustus 2011, 04:44

Beste Acer,

Het lijkt er meer op dat U de Thaise cultuur onder de loupe wilt leggen, dan de kosten van eten en drinken.

Nadat ik de “nadere info“ had gelezen, stelde ik me de vraag:
- Wie is er nu gek, de pleegvader, de stiefdochter, of de moeder ?

De jonge vrouw is nu 18 jaar, U heeft 7.5 jaar ervaring op gedaan in Thailand, dus kent haar van jongst af aan.
Eerder schreef ik:
Wij hebben er ook een van 18 jaar op de universiteit.
Als het alleen voor eten en drinken is, is 100 B/per dag voldoende.

Maar ja....... wanneer is het genoeg
Mijn pleegzoon woont al vanaf zijn 6e levensjaar bij ons. Ik heb dus een deel van zijn opvoeding gedaan, soms in strijd met zijn moeder.
Studeert nu in Ubon, woont met 3 vrienden in een huis, hebben elk een eigen slaapkamer.
De benodigde “inventaris” hebben ze gezamenlijk ingebracht. Koken periodiek zelf.
De kosten van huur, water, electra, tv en internet wordt gezamenlijk betaald, pakweg 1500 pm

Hij heeft ook een notebook, een gewone telefoon – nog geen 1000 B - een brommer – 2 jaar oud – komt maandelijks naar huis – met de bus, 5 uur onderweg –

Uiteraard worden de directe kosten, schoolgeld, huur, en ook de indirecte kosten betaald.

In mijn studenten tijd – geen studie financiering – wilde ik ook wel eens iets extra’s. Een wijs man, mijn vader zei dan: “ga er maar voor werken”.
Dat heb ik mijn zoon ook bij gebracht. Zelfs als hij thuis is, zijn er altijd klusjes voor hem.

Terug naar de vraag: Wie is er nu gek ?

De dochter maakt haar moeder gek ! De moeder maakt haar partner gek !

Geef zelf het antwoord maar.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#27 Bericht door elst99 » dinsdag 30 augustus 2011, 07:04

Joopburda dat zijn nog steeds de prijzen in Hua Hin waar de Thai s'morgens zijn ontbijt eet op een krukje aan de weg. Zelfs bij Tesco een goedgevulde visballensoep 40 Bht. of een Padthai koon voor 50 Bht. in de eetcorner!
Ik stel het niet anders voor het was 1 Mei nog steeds zo. Ik weet de prijzen omdat onze dame in het hotel, daar voor ze komt werken met haar kind voordat ze die om 8 uur naar school brengt eet en het net bij ons aan de overkant is. En de mensen van het gemeentehuis en de banken in de buurt daar veelal eten. En bij de campus van bijvoorbeeld Suan Dusit universiteit in Bangkok staan allerlei tentjes net naast de muur, met allerlei saté's, soepen, fruit en kleine maaltijden voor heel weinig.
Dat menig Europeaan zijn Thaise familie niet vertrouwd, want dat komt hier wel vaker terecht of onterecht naar voren, geeft jou niet het recht mij te verwijten dat ik vooroorlogse prijzen naar voren breng. Waar slaat dat op!
Je mag het al helemaal niet met Nederland vergelijken en de kinderen in Nederland zijn de langste ter wereld of dat van het gezonde voedsel komt is te betwijfelen, denk meer van tussendoortjes, chips, frisdrank, snoep e.d. Je moest eens weten hoeveel kinderen zonder ontbijt in de klas komen en eens in hun overblijftrommeltje kijken! Dan praat je wel anders!
Het eetpatroon van Nederland verschilt met Thailand enorm en ik denk dat als ze zich aan hun eetpatroon houden ze het gezondste blijven, minder hart en vaatziekten en kanker komen daarvoor.
En Nederland mag mee lezen als je er alleen van je AOW wil leven, dan moet je zeker niet gaan. Het wordt wel steeds wat duurder.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#28 Bericht door yandre » dinsdag 30 augustus 2011, 07:31

nu wordt het antwoord al gegeven noodels vissoep enz
gemiddeld dan 50 bath .
3 maal een maaltijd meestal glas water gratis .
is de 150 bath of meer voor wat variatie toch de
kosten . dus komt dit wel aardig overeen.
ga je europees eten ja weer andere prijzen .

perry
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#29 Bericht door perry » dinsdag 30 augustus 2011, 08:22

Zoals ik al zei zijn dochter komt nooit met 150 bht uit dat was vroeger en als ze met een nieuwe auto aan komt dan zal ze ook wel meer nodig hebben dan is het gauw een burgertje bij Mc Drek. :giggle:
Werk om te leven leef niet om te werken.

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#30 Bericht door Luc » dinsdag 30 augustus 2011, 08:59

een thai eet anders, leeft ook anders dan europeanen.
een thai eet 4 - 5 - 6... keer per dag, wanneer hij honger of goesting heeft, bordje leeg eten hoort daar niet erg veel bij.
Im = (voldaan) is stoppen.
Het bordje wordt ergens weggekegeld en staat er maar wat te staan tot het wordt weggekieperd.
Tweemaal van hetzelfde bordje eten is veelal not done.
Het is wel heel gemakkelijk alles van de eetstalletjes en karretjes te gaan halen, je moet wel weten dat die mensen daar ook van leven, dus er winst op maken.
Naar de suppermarkten gaan komt er wel stelselmatig in, maar gelijk buitenlanders eenmaal per week grote inkopen doen, prijsvergelijk maken, nadenken, tellen, naar promoties kijken enz....nog niet erg.
Op elke hoek van de straat is wel een 7/11 en dat is handiger.
Ze kopen ook heel veel kleine verpakkingen en dat kost niet veel - denken ze - totdat je het naar hoeveelheid gaat omrekenen.
Iedereen doet naar eigen vermogen, of wat hij wil, mij niet gelaten.
Ik weet wel heel zeker dat vele Thaien heel veel geld kapot scheuren door geen onderhoud van hun goederen, verspilling van eten en niet kunnen (of willen) rekenen.
Als je als Europeaan heel uw leven zoals een gemiddelde Thai zou hebben geleefd waren er heel wat minder buitenlanders die een tripje naar hun eigen kuststreek zouden kunnen permiteren, laat staan naar Thailand komen.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”