Leven in Thailand

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Bean
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Leven in Thailand

#16 Bericht door Bean » donderdag 02 juni 2011, 15:53

RuudThai schreef:
jumbo schreef:Het zou handiger zijn als je de link die je na ongetwijfeld lang zoeken hebt gevonden ook even vermeldt zodat alle voorwaarden bekeken kunnen worden??? Als het niet teveel moeite is om te doen voor de overige forumleden??
Ik zal je geruststellen: het kostte mij geen enkele moeite om dit op te zoeken aangezien ik het uit m'n hoofd wist :lol: . Tenslotte heb ik ooit geleerd voor gemeenteambtenaar (jaja, daar moet je ook voor leren en nog flink ook!) en dan krijg je veel recht: bestuursrecht, gemeenterecht, staatsrecht, privaatrecht en omdat ik verder leerde voor burgerzaken kwamen daar nog burgerlijke standrecht, vreemdelingenrecht en..... nationaliteitsrecht bij.
Dus het staat in artikel 15, lid 2c van de Rijkswet op het Nederlanderschap 1984:

Artikel 15
1. Het Nederlanderschap gaat voor een meerderjarige verloren:
a. door het vrijwillig verkrijgen van een andere nationaliteit;
b. door het afleggen van een verklaring van afstand;
c. indien hij tevens een vreemde nationaliteit bezit en tijdens zijn meerderjarigheid gedurende een ononderbroken periode van tien jaar in het bezit van beide nationaliteiten zijn hoofdverblijf heeft buiten Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten, en buiten de gebieden waarop het Verdrag betreffende de Europese Unie van toepassing is, anders dan in een dienstverband met Nederland, Aruba, Curaçao of Sint Maarten dan wel met een internationaal orgaan waarin het Koninkrijk is vertegenwoordigd, of als echtgenoot van of als ongehuwde in een duurzame relatie samenlevend met een persoon in een zodanig dienstverband;
d. door intrekking door Onze Minister van het besluit waarbij het Nederlanderschap is verleend, welke kan plaatsvinden, indien de betrokkene heeft nagelaten na de totstandkoming van zijn naturalisatie al het mogelijke te doen om zijn oorspronkelijke nationaliteit te verliezen;
e. indien hij zich vrijwillig in vreemde krijgsdienst begeeft van een staat die betrokken is bij gevechtshandelingen tegen het Koninkrijk dan wel tegen een bondgenootschap waarvan het Koninkrijk lid is;
f. door intrekking door Onze Minister van het besluit waarbij de verkrijging van het Nederlanderschap is bevestigd, welke kan plaatsvinden, indien de vreemdeling als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onder e, heeft nagelaten na de verkrijging van het Nederlanderschap het mogelijke te doen om zijn oorspronkelijke nationaliteit te verliezen.

2. Het eerste lid, aanhef en onder a, is niet van toepassing op de verkrijger
a. die in het land van die andere nationaliteit is geboren en daar ten tijde van de verkrijging zijn hoofdverblijf heeft;
b. die voor het bereiken van de meerderjarige leeftijd gedurende een onafgebroken periode van tenminste vijf jaren in het land van die andere nationaliteit zijn hoofdverblijf heeft gehad; of
c. die gehuwd is met een persoon die die andere nationaliteit bezit.

De hele wet is te lezen op: http://wetten.overheid.nl/BWBR0003738/g ... 15-03-2011

Maar er blijven altijd mensen die denken dat ze de wet naar hun eigen hand kunnen zetten [|( .
Heer Ruud.
Volgende keer graag meteen die link als je het toch uit je hoofd weet . [|)
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Mart
Erelid
Erelid

#17 Bericht door Mart » donderdag 02 juni 2011, 17:14

RuudThai schreef: Dat is weer eens halve info: een uitzondering op deze regel is wanneer je de nationaliteit aanneemt van je echtgeno(o)t(e). En dat komt nogal eens voor. Misschien wat minder in Thailand want naturalisatie is hier nogal moeilijk.
Dus: een Nederlander(se) die gehuwd is met iemand van Italiaanse, Thaise, Turkse, Marokkaanse enz. nationaliteit en vervolgens dezelfde nationaliteit als zijn partner verkrijgt, blijft Nederlander. :idea:
Dit is info van ........ niks.
Maak mij maar eens wijs hoe men dat dan moet doen :?
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#18 Bericht door Gardensafari » donderdag 02 juni 2011, 20:32

Mart schreef:
RuudThai schreef: Dat is weer eens halve info: een uitzondering op deze regel is wanneer je de nationaliteit aanneemt van je echtgeno(o)t(e). En dat komt nogal eens voor. Misschien wat minder in Thailand want naturalisatie is hier nogal moeilijk.
Dus: een Nederlander(se) die gehuwd is met iemand van Italiaanse, Thaise, Turkse, Marokkaanse enz. nationaliteit en vervolgens dezelfde nationaliteit als zijn partner verkrijgt, blijft Nederlander. :idea:
Dat is enigszins ongenuanceerd.
De informatie is juist.
En dat zegt niets over het realisatiegehalte van bedoelde info.
Zo ben ik alvast begonnen Thai te leren.
En na drie maanden heb ik de haan al onder de knie.
Jammer dat het Thaise alfabet zo lang is... :(
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door Henk Korat » donderdag 02 juni 2011, 21:06

Ik ken iemand die na zijn pensioen zijn huis in België verkocht en in Chang Mai is gaan wonen.
Maar hoe zit dat dan met zijn paspoort?
Als je geen domicilie hebt in België verlies je toch je Belgisch paspoort?
Moet je dan een Thais paspoort aanvragen?
Ik stel deze vraag aangezien ik over enkele jaren ook in Thailand ga wonen en mijn hele hebben en houden in België ga verkopen
Wat is deze Belg nu met jullie antwoorden opgeschoten? Knappe hulp. Ik dacht dat alleen de Fransen een "Cock" gedrag hadden.

Chapeau RuudThai. ik begrijp nu waarom al die Marokanen een dubbele Nationaliteit hebben.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#20 Bericht door Gardensafari » donderdag 02 juni 2011, 21:22

Henk Korat schreef:
Ik ken iemand die na zijn pensioen zijn huis in België verkocht en in Chang Mai is gaan wonen.
Ik stel deze vraag aangezien ik over enkele jaren ook in Thailand ga wonen en mijn hele hebben en houden in België ga verkopen
Wat is deze Belg nu met jullie antwoorden opgeschoten? Knappe hulp. Ik dacht dat alleen de Fransen een "Cock" gedrag hadden.

Chapeau RuudThai. ik begrijp nu waarom al die Marokanen een dubbele Nationaliteit hebben.
Henk, dit is het thailandforum.NL.
Weten wij veel hoe zulks in België is geregeld!
Dus gissen wij wat vanuit het Nederlander zijn.
En dat kun je ons toch moeilijk euvel duiden.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Henk Korat » donderdag 02 juni 2011, 22:17

Gardensafari je hebt gelijk. Laten die Belgen het maar zelf uitzoeken.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#22 Bericht door Gardensafari » donderdag 02 juni 2011, 23:07

Ach, je kunt het ze niet kwalijk nemen.
Ze hebben nu, vanaf 1 juni, het wereldrecord formeren (van een regering) te pakken.
Stond daarvoor op naam van Cambodja: een communistisch land met een koning.

De Belgen hebben een probleem.
Omdat ze geen regering hebben, groeit de economie tegen de klippen op!
Maar de staatsschuld ook.
Knor, knor,

Hans

jumbo
Expat
Expat

#23 Bericht door jumbo » vrijdag 03 juni 2011, 01:21

Henk Korat schreef:

Laten we een naar de 'vraag' kijken.
De vraagsteller weet niet of de persoon in kwestie een Thais paspoort of Thaise nationaliteit heeft, hij vermoedt dat en vraagt dan aan anderen hoe zijn vermoeden eventueel tot stand KAN zijn gekomen... gesteund door een vraag over domicilie en paspoort kwijt raken.....Beetje vaag of niet??

Dus voor een duidelijk antwoord moet je een duidelijke vraag stellen??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door Pieter » vrijdag 03 juni 2011, 01:37

jumbo schreef: Laten we een naar de 'vraag' kijken.
De vraagsteller weet niet of de persoon in kwestie een Thais paspoort of Thaise nationaliteit heeft, hij vermoedt dat en vraagt dan aan anderen hoe zijn vermoeden eventueel tot stand KAN zijn gekomen... gesteund door een vraag over domicilie en paspoort kwijt raken.....Beetje vaag of niet??

Dus voor een duidelijk antwoord moet je een duidelijke vraag stellen??
En voor een onduidelijke vraag krijgen we ellelange zwets discussies als antwoord

het antwoord is ook niet relevant want Belgie bestaat over 10 niet eens meer.

Pieter [|) [|)
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

jumbo
Expat
Expat

#25 Bericht door jumbo » vrijdag 03 juni 2011, 01:57

Pieter schreef: En voor een onduidelijke vraag krijgen we ellelange zwets discussies als antwoord
Afbeelding
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#26 Bericht door Gardensafari » vrijdag 03 juni 2011, 08:00

Pieter schreef:
En voor een onduidelijke vraag krijgen we ellelange zwets discussies als antwoord

Pieter [|) [|)
Op duidelijke vragen volgt een duidelijk antwoord.
Maar op vage vragen kun je zwetsantwoorden geven.
En toevallig zijn er veel leden op dit forum die daar goed in zijn!

En trouwens, over zwetsen gesproken, na de 10 in jouw antwoord volgt geen eenheid.
Doel je op jaren, maanden of eeuwen....
Knor, knor,

Hans

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#27 Bericht door mooatje » vrijdag 03 juni 2011, 08:23

Gardensafari schreef:
Pieter schreef:

Pieter [|) [|)

En trouwens, over zwetsen gesproken, na de 10 in jouw antwoord volgt geen eenheid.
Liefst maanden.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#28 Bericht door Gardensafari » vrijdag 03 juni 2011, 10:37

mooatje schreef:
Gardensafari schreef:
Pieter schreef:

Pieter [|) [|)

Liefst maanden.
:lol: :lol: :D :D :lol: :lol:
Knor, knor,

Hans

RuudThai
Expat
Expat

#29 Bericht door RuudThai » vrijdag 03 juni 2011, 15:48

Mart schreef:
Zoals Gardensafari al schreef is deze info juist. Maar je moet een beetje gevoel hebben om wetteksten te lezen en dat is niet iedereen evenveel gegeven.
Ik ben bekend met een Nederlandse man die al jaaaaaren in de regio Chonburi woont, gehuwd is met een Thaise vrouw, geheel is ingeburgerd (zelfs al heeft meegespeeld in een Thaise film) en die is vorig jaar of zo genaturaliseerd tot Thais staatsburger. Met behoud van het Nederlanderschap. No ploplem [|) [8) .

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”