Bouw vraag

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

Re: Bouw vraag

#16 Bericht door Sert » vrijdag 13 mei 2011, 18:21

Allereerst: zonneboilers worden hier veel gebruikt. Zelfs heel eenvoudig zelf te maken.

Terug naar de leidingen:
Het aantal branders en de vlamhoogte daarvan zijn regelbaar. Water heter dan 50 graden verbrandt je huid (lees: doet pijn), om dat te voorkomen stel ik de vlam altijd zo af dat je je hand nog onder het hete water kan houden. Maar die temperatuur is natuurlijk een benadering, ik heb geen thermometer gebruikt.

Bacterie groei is eigenlijk de reden dat ik niet zo happig ben op die zonneboiler. Onze watertanks staan volledig in de schaduw, en het water uit de kraan is best koel: hooguit 15 graden. In 15 graden zal er minder bacterie vorming ontstaan dan in een watertank gevuld met water van 35 graden.
Wat wellicht wel kan werken, is om het water door een leidingsysteem op het dak te laten lopen en direct daarna naar de douche, zonder opslag van opgewarmd water. Maar da's een kwestie van uitrekenen welke lengte dat zongedeelte moet hebben.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door Jeanette » vrijdag 13 mei 2011, 18:56

Het beste is toch een mengkraan. Vorig jaar schreef ik vanaf Koh Ngai .....
De hutten zijn wel grappig en best wel confortabel, een groot vierkant van gevlochten wathever met een stroo dak erboven, louvre ruitjes om wind te vangen, aan de ene muur een ventilator en aan de andere een airco. Je stookt hier dus niet voor de vogeltjes maar je koelt ze. De badkamer is een ommuurd plaatsje met afdakje, de douche heeft alleen warm water en omdat de druk erg laag is kun je er beslist je haren niet wassen, veel te heet.
..... dus met een mengkraan was alles in orde geweest. Zelfs tussen de 30 en de 35 graden is immers prima in de tropen. Maar wij zaten daar 5 nachten en jij wil gewoon je eigen huis zo confortabel mogenlijk maken en je isolatie wens is er w.s. ook op gericht dat je de warmte afgifte niet ook nog eens met de airco moet neutraliseren.

Lijkt me leuk zoiets op te bouwen, neem je voldoende tijd voor het duiken?

P.S. Gooi een handje zilveren munten in het waterresorvoir, het kan een niet werkend fabeltje zijn maar je weet maar nooit.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#18 Bericht door Gardensafari » vrijdag 13 mei 2011, 21:34

Volgens mij moet het water uit de "heetwaterkraan" heter zijn dan 35 graden.
Allerlei bacteriën, zoals Legionella, overleven 35 graden.
En de Legionella bacterie komt via de stoom de mens binnen.
Het niet drinken van het leidingwater helpt dus niet.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

somtam
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#19 Bericht door somtam » vrijdag 13 mei 2011, 22:38

Sert schreef:Allereerst: zonneboilers worden hier veel gebruikt. Zelfs heel eenvoudig zelf te maken.

Terug naar de leidingen:
Het aantal branders en de vlamhoogte daarvan zijn regelbaar. Water heter dan 50 graden verbrandt je huid (lees: doet pijn), om dat te voorkomen stel ik de vlam altijd zo af dat je je hand nog onder het hete water kan houden. Maar die temperatuur is natuurlijk een benadering, ik heb geen thermometer gebruikt.

Bacterie groei is eigenlijk de reden dat ik niet zo happig ben op die zonneboiler. Onze watertanks staan volledig in de schaduw, en het water uit de kraan is best koel: hooguit 15 graden. In 15 graden zal er minder bacterie vorming ontstaan dan in een watertank gevuld met water van 35 graden.
Wat wellicht wel kan werken, is om het water door een leidingsysteem op het dak te laten lopen en direct daarna naar de douche, zonder opslag van opgewarmd water. Maar da's eenkwestie van uitrekenen welke lengte dat zongedeelte moet hebben.
Als het water wat door de leiding gaat maar hoger is, zodra het je huid moet gaan aanraken daar heb je dan de mengkraan voor dat het niet pijn doet.
Liever 10 vogel's in de lucht dan 1 in de hand.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door Duiker » zaterdag 14 mei 2011, 18:11

Een zonneboiler is geen bak water die je in de zon warm laat worden, en waaruit je vervolgens water tapt. Dat zou gevaarlijk zijn.

Een zonneboiler is een bak met water, waarvan het water door de zon verwarmd wordt. Koud water stroomd vervolgens in een leiding door die bak met heet water, en wordt zo opgewarmd. Het resultaat is heet water. Zo is het veel minder gevaarlijk.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

joepattaya
Expat
Expat

#21 Bericht door joepattaya » zondag 15 mei 2011, 03:23

vleespet schreef:De normale manier is de leidingen in de muur,dus muren infresen leiding erin en weer dichtmaken.
Geen isolatie nodig en het ziet er gewoon netter uit.
Volgens mij moeten ook dan de leidingen voorzien van een flexible omhulling, anders heb je door de hoge temperatuur-schommelingen in no-time scheuren.

dutch
Expat
Expat

#22 Bericht door dutch » zondag 15 mei 2011, 04:26

future expat harm schreef:
Wat ik overigens niet begrijp is dat als je gratis zon hebt waarom bijna niemand in Thailand daar gebruik van maakt dmv een zonneboiler. Het ding verdient zich zelf terug en als je een klein beetje handig bent kun je hem zelf maken waardoor je het geld nog sneller terug hebt verdiend. Zodra je maar ergens langs de middellandse zee omhoog kijkt zie je die dingen al op de daken van de huizen. Zodra wij zo ver zijn met de bouw van ons huis komen er 3 zonneboilers op.
Zoals ik al eens eerder heb vermeld heb ik een zonneboiler op mijn dak.
300 liter en deze bedient 5 badkamers, met in elke natte cel 2 aansluitingen (douche en wastafel).Warm water vanaf de boiler via een koperen leiding.
Terugverdienen is eigenlijk bijna niet mogelijk als je het uitsluitend financieel bekijkt ,maar het gemak......... .Altijd loeiend heet water waarbij je absoluut de mengkraan nodig hebt.
Aanschaf was zo ongeveer een 150.000 baht (als ik het me goed herinner ;) )
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

DeDe
Erelid
Erelid

#23 Bericht door DeDe » zondag 15 mei 2011, 12:46

Gardensafari schreef:Volgens mij moet het water uit de "heetwaterkraan" heter zijn dan 35 graden.
Sorry, maar hier spreek je jezelf tegen. Als de legionella bacterie dood gaat in water heter dan 35 graden kan die nooit via stoom je lichaam binnenkomen,stoom onstaat pas bij 100 graden. Moet zijn bij verneveling van water. Voorkomen kun je het door een UV filter.
Komt trouwens zelden voor en als het voorkomt zoals op die show in Abcoude (?), dan raakt het hele land in paniek.
Als gewezen eigenaar van een passagiersboot weet ik daar alles van.
Groeten Dirk.

DeDe
Erelid
Erelid

#24 Bericht door DeDe » zondag 15 mei 2011, 12:49

Duiker schreef:Een zonneboiler is geen bak water die je in de zon warm laat worden, en waaruit je vervolgens water tapt. Dat zou gevaarlijk zijn.

Een zonneboiler is een bak met water, waarvan het water door de zon verwarmd wordt. Koud water stroomd vervolgens in een leiding door die bak met heet water, en wordt zo opgewarmd. Het resultaat is heet water. Zo is het veel minder gevaarlijk.
Wat is er dan gevaarlijk aan direct door de zon verwarmd water, i.p.v. door een warmtewisselaar?
Dirk.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door Jim » zondag 15 mei 2011, 12:55

dutch schreef: Terugverdienen is eigenlijk bijna niet mogelijk als je het uitsluitend financieel bekijkt ,maar het gemak......... .Altijd loeiend heet water waarbij je absoluut de mengkraan nodig hebt.
pfff.. dat is idd een bak geld.

nou hoef ik maar 1 badkamertje te voorzien van heet water (en mss de keuken) dus dan zal het hopelijk wel een stuk goedkoper kunnen.
heb je dat in korat gekocht?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#26 Bericht door Gardensafari » zondag 15 mei 2011, 15:03

DeDe schreef:
Gardensafari schreef:Volgens mij moet het water uit de "heetwaterkraan" heter zijn dan 35 graden.
Sorry, maar hier spreek je jezelf tegen. Als de legionella bacterie dood gaat in water heter dan 35 graden kan die nooit via stoom je lichaam binnenkomen,stoom onstaat pas bij 100 graden. Moet zijn bij verneveling van water. Voorkomen kun je het door een UV filter.
Komt trouwens zelden voor en als het voorkomt zoals op die show in Abcoude (?), dan raakt het hele land in paniek.
Als gewezen eigenaar van een passagiersboot weet ik daar alles van.
Groeten Dirk.
Spijkers op lage legionella's.
Je wist heel goed dat ik "verneveling" bedoelde.
En onder de douche wordt heel wat water verneveld.

En zeldzaam of niet, het is beter als de warmwaterstraal (en de warmwatervoorraad waaruit die straal voortkomt) zo heet mogelijk is.
Daar zijn we het toch over eens?

De grootste uitbraak was in Bovenkarspel (maar er waren er meer, zoals in Weurt).
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

dutch
Expat
Expat

#27 Bericht door dutch » zondag 15 mei 2011, 15:07

Jim schreef:
dutch schreef: Terugverdienen is eigenlijk bijna niet mogelijk als je het uitsluitend financieel bekijkt ,maar het gemak......... .Altijd loeiend heet water waarbij je absoluut de mengkraan nodig hebt.

nou hoef ik maar 1 badkamertje te voorzien van heet water (en mss de keuken) dus dan zal het hopelijk wel een stuk goedkoper kunnen.
heb je dat in korat gekocht?
Egat in Bangkok.
Architect heeft e.e.a. onder zijn hoede gehad,terwijl wij nog in Indonesie woonden.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#28 Bericht door prajak » zondag 15 mei 2011, 15:33

Nu gaat het ineens over bacterie-kweekjes zoals de Legionella. Uit wat voor een kraan tappen jullie dan ?

Ik tap mijn douche- en keukenwater, feitelijk al het water niet voor consumptie, uit het stadsnet van Nongkhai en dat water is gechloord/gechloreerd, hoe noem je dat, en komt uit een waterzuiveringsinstallatie, en in de kouwe tijd zet ik de el geyser aan en in de warme tijd is het water warm genoeg om zonder hulpmiddel te douchen. Het loopt via een 500 L tank en de pomp. Ik heb nog geen enkele bacterie-kwaal opgelopen en vertrouw op het toegevoegde chloor aan het water.

Ach, en dan zie ik de mensen uit de buurt. Die drinken regenwater en douchen er ook uit. Zijn wij niet wat te bang aangelegd ? Of zijn we te tere mensjes geworden ?

Mart
Erelid
Erelid

#29 Bericht door Mart » zondag 15 mei 2011, 15:36

Jim schreef:

heb je dat in korat gekocht?[/quote]

Tegen de tijd dat jij permanent in TH gaat wonen, zal alles wel veel goedkoper zijn :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#30 Bericht door Sert » zondag 15 mei 2011, 15:39

Duiker schreef:Een zonneboiler is geen bak water die je in de zon warm laat worden, en waaruit je vervolgens water tapt. Dat zou gevaarlijk zijn.

Een zonneboiler is een bak met water, waarvan het water door de zon verwarmd wordt. Koud water stroomt vervolgens in een leiding door die bak met heet water, en wordt zo opgewarmd. Het resultaat is heet water. Zo is het veel minder gevaarlijk.
Ik heb zitten zoeken, maar kan dit niet vinden. Op wikipedia staat dit plaatje:
Afbeelding
Hier wordt een reservoir opgewarmd, en datzelfde water stroomt vervolgens uit je douche kop.

Als iemand ergens een link heeft met iets van een bouwtekening? Ik denk dat ik dit goedkoper zelf kan bouwen.

Past mooi bij mijn hobby project koelkast-op-zonnenergie (om nog verder offtopic te gaan).

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”