Meubels inkopen/verkopen in Thailand

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Meubels inkopen/verkopen in Thailand

#16 Bericht door prajak » dinsdag 22 maart 2011, 16:13

Het lijkt gezever in de ruimte. Ik denk dat we hier te doen hebben met een commercieel bedrijf dat reklame probeert te maken in een forum waar geen reklame toegestaan is.

kemsia
komt net kijken
komt net kijken

#17 Bericht door kemsia » woensdag 23 maart 2011, 12:39

dutch schreef:
kemsia schreef:een ding wil ik er nog over kwijt, in al die jaren dat ik in Thailand kom ben ik weinig kwaliteitsspullen tegen gekomen wat in Thailand gemaakt wordt, behalve het gebruikelijke handicraft spul. Het valt me ook op hoe slecht de huizen gebouwd worden.
Ik heb de laatste jaren in Indonesie nogal wat houten meubelen gekocht.(teak en mahonie)
Het houtsnijwerk van diverse teak meubelen is absoluut mooier/verfijnder dan dat wat je in Thailand kan krijgen.Daar was ook mijn vrouw (thaise) het over eens en zij was de drijvende motor achter de aankopen.
Ook de mahonie kasten ben ik hier kwalitatief nog niet tegen gekomen.
Wij hebben echt welbewust voor onze verhuizing dit alles aangeschaft.
Dat ben ik helemaal met je eens Dutch en een goede keuze om dat zo te doen, het is niet bedoeld als kritiek wat sommige misschien opvatten als zijnde afgeven op Thailand, het is gewoon een feit wat me elke keer weer opvalt in Thailand dat men zo weinig aandacht eraan besteedt om alles wat beter te maken dat is toch jammer ? Ik heb helemaal geen hekel aan Thailand ofzo, ben tenslotte ook met een Thaise getrouwd, maar ook zij geeft toe dat de kwaliteit in Thailand meestal te wensen over laat tenzij je uiteraard bij hele dure speciaalzaken gaat zoeken, maar dat zal ongetwijfeld ook import zijn. Mijn posting is niet in eigenbelang, ik heb er helemaal geen belangen bij, en dat kan ik ook niet hebben, want ik woon nu niet in Thailand, laat staan dat ik zoiets zelf kan regelen integendeel, echter mijn familie vanuit Indonesie heeft alleen een balletje opgegooid om te zien of er misschien mogelijkheden zijn of mensen hier op dit forum die kontakten hebben of mensen kennen in Thailand die interesse hierin zouden hebben om op het juiste spoor te komen. Ik zelf ben geenzins van plan hier een bedrijf in te beginnen of ertussen te gaan zitten, of reclame te maken, daar heb ik geen tijd voor en gewoonweg omdat ik nu geen plannen heb naar Thailand te verhuizen, mogelijk pas op mijn 65e en dan wil ik niet meer actief zijn.

Akang
Expat
Expat

#18 Bericht door Akang » woensdag 23 maart 2011, 15:06

Rotzooi tenzij je bij de betere zaken gaat kijken, dat is in NL toch ook?! De achterkant van iedere ikea kast is spaanplaat hoor en de zijkant meestal MDF, daarin tegen is hier echt teakhout en tropisch hard hout....dus wie zoekt zal vinden en nee niet bij de thaise variant van de Leen Bakker!
Even the longest journey starts with the first step...

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door mooatje » woensdag 23 maart 2011, 20:39

Akang schreef:Rotzooi tenzij je bij de betere zaken gaat kijken, dat is in NL toch ook?! De achterkant van iedere ikea kast is spaanplaat hoor en de zijkant meestal MDF, daarin tegen is hier echt teakhout en tropisch hard hout....dus wie zoekt zal vinden en nee niet bij de thaise variant van de Leen Bakker!
Iemand die een klein beetje de moeite doet om rond te kijken in Thailand kan mooie meubels vinden in kwaliteitshout.Maar kwaliteit heeft zijn prijs.En goedkoop willen importeren en duur verkopen?Als je over voldoende kapitaal beschikt is dit misschien mogelijk.
Je hoeft helemaal geen kenner te zijn om te weten dat kwaliteitsvol hardhout,niet zomaar te vinden is.
Kijk maar naar de rommel die je op de Europese markt vind,trekt krom na enkel jaren.

Thailand heeft kwaliteit,maar je moet wel je geldbeugel(portemonnee)durven opendoen.
We leven niet meer in de 60-er jaren.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

NieTan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door NieTan » woensdag 23 maart 2011, 22:13

De kwaliteit van de houten meubels in Indonesie is over het algemeen beter als die van de thaise markt.
Maar in Indonesie word ook ontzettend veel troep gemaakt, meubels van hout wat ze teak noemen.
Dit is 8 van de 10 keer local wood. Local wood die ze veelal gebruiken lijkt erg op teak kwa uitstraling, maar de eigenschappen zijn heel anders. Logisch want het lokale hout is ongeveer 10 keer zo goedkoop.

Echt goed ''droog'' hard hout is ook in Indonesie duur. Vorig jaar heb ik 15 teak houten tafels laten maken.
Heb het hout zelf gekocht op een teak plantage in Oost Java (banguangi) ben met het hout naar een meubel maker gegaan
en heb mijn ontwerp aan hem voorgelegd met de vraag of hij deze meubels kon maken van een degelijke kwaliteit.

Antwoord was ja, maar de praktijk bleek heel anders.... [|(
Toen ik de meubels kwam conroleren bleek de constructie heel anders te zijn als afgesproken en heb alle tafels moeten
cancelen. De meubelmaker had er 4 weken werk in zitten met 3 man. Heb geen cent betaald. Uiteindelijk het hout voor halve prijs moeten verkopen dus hoop geld verloren. Container vertrok ook al binnen een week naar Nederland dus er was geen tijd meer om het te herstellen. Toen zat ik met een half gevulde container die ik heb moeten opvullen met andere spullen.

Houten meubels uit azie naar Europa exporteren is niet moeilijk maar degelijke kwaliteits meubels exporteren wel.
Het meest voorkomende probleem is het vochtgehalte. Hout word in 9 van de 10 gevallen niet goed gedroogd en is dan zeker niet geschikt voor de europese markt. Ik heb een vochtmeter hiervoor. Mocht je hout willen kopen koop dit dan met een vochtgehalte onder de 10% dan zit je goed voor de europese markt. Voor de aziatische markt ligt het anders omdat het klimaat al veel vochtiger is zal het minder problemen geven. Als je geen verstand van houten meubels hebt begin dan maar niet aan de export/import hiervan. Bespaart je een hoop geld en elende.

dutch
Expat
Expat

#21 Bericht door dutch » donderdag 24 maart 2011, 00:37

mooatje schreef:
Akang schreef:Rotzooi tenzij je bij de betere zaken gaat kijken, dat is in NL toch ook?! De achterkant van iedere ikea kast is spaanplaat hoor en de zijkant meestal MDF, daarin tegen is hier echt teakhout en tropisch hard hout....dus wie zoekt zal vinden en nee niet bij de thaise variant van de Leen Bakker!
Iemand die een klein beetje de moeite doet om rond te kijken in Thailand kan mooie meubels vinden in kwaliteitshout.Maar kwaliteit heeft zijn prijs.En goedkoop willen importeren en duur verkopen?Als je over voldoende kapitaal beschikt is dit misschien mogelijk.
Je hoeft helemaal geen kenner te zijn om te weten dat kwaliteitsvol hardhout,niet zomaar te vinden is.
Kijk maar naar de rommel die je op de Europese markt vind,trekt krom na enkel jaren.

Thailand heeft kwaliteit,maar je moet wel je geldbeugel(portemonnee)durven opendoen.
We leven niet meer in de 60-er jaren.
Ik moet hier de eerste meubelmaker nog vinden.
Het barst van de meubelzaken ,maar allemaal zonder uitzondering gevuld met spaanplaat en geperst hout en plastic.
Een toonzaal of een meubelzaak inlopen en een grote keus uit massief houten meubels hebben, is mij nog niet overkomen.
Als het je al eens in Bangkok lukt dan is het Italiaans spul.(wel goede kwalitiet maar niet mijn smaak).
Heb tientallen jaren geleden in CM wel wat gezien maar,zoals eerder gezegd, ik vond het houtsnijwerk minder mooi als dat van de Indonesische meubelen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Akang
Expat
Expat

#22 Bericht door Akang » donderdag 24 maart 2011, 01:47

[/quote]

Ik moet hier de eerste meubelmaker nog vinden.
Het barst van de meubelzaken ,maar allemaal zonder uitzondering gevuld met spaanplaat en geperst hout en plastic.
Een toonzaal of een meubelzaak inlopen en een grote keus uit massief houten meubels hebben, is mij nog niet overkomen.
Als het je al eens in Bangkok lukt dan is het Italiaans spul.(wel goede kwalitiet maar niet mijn smaak).
Heb tientallen jaren geleden in CM wel wat gezien maar,zoals eerder gezegd, ik vond het houtsnijwerk minder mooi als dat van de Indonesische meubelen.[/quote]

Nee dat is waar, wij hebben teakhouten meubels, hout komt van Cambodjaanse grens en al onze meubels zijn gemaakt door timmerman hier en mijn man, alles bij elkaar nog altijd goedkoper dan menig wandkast van Ikea o.d. en stuk origineler ook.

Dat je hier niet struikelt over de kwaliteitsmeubelen is een ding dat zeker is maar er is hier wel aan mooi materiaal te komen en nog altijd goedkoper dan in NL
Even the longest journey starts with the first step...

joepattaya
Expat
Expat

#23 Bericht door joepattaya » donderdag 24 maart 2011, 02:33

Hoeveel meubelmakers wil je hebben? In ons klantenbestand hebben we er zo'n 150 en allemaal in de omgeving Centraal en Oost. Een paar in het Noorden en een paar in het Zuiden.

Zo'n 80% exporteert naar het Westen (USA, EU) en Japan. Kwaliteiten lopen uiteen van goedkoop CKD tot peperduur design-meubilair. We zien ook steeds meer meubelfabrieken openen of overgenomen worden door buitenlanders, die vervolgens ook de zaak gaan runnen.

Grote jongens als Index, Bangkok Masterwood, Quality Wood, Planet Furniture, Podium, Siam Thanee produceren medium tot superieure kwaliteit, van waaibomen-hout tot teak al blijft dat laatste veelal voorbehouden aan de kleinere "handi-craft-achtige" OTOP bedrijven.

De export is de laatste 2 jaar drastisch teruggelopen en is zich nu beetje voor beetje aan het herstellen. Noodgedwongen richt men zich nu meer op de domestic en Aziatische markt.

dutch
Expat
Expat

#24 Bericht door dutch » donderdag 24 maart 2011, 03:11

joepattaya schreef:Hoeveel meubelmakers wil je hebben? In ons klantenbestand hebben we er zo'n 150 en allemaal in de omgeving Centraal en Oost. Een paar in het Noorden en een paar in het Zuiden.

Zo'n 80% exporteert naar het Westen (USA, EU) en Japan. Kwaliteiten lopen uiteen van goedkoop CKD tot peperduur design-meubilair. We zien ook steeds meer meubelfabrieken openen of overgenomen worden door buitenlanders, die vervolgens ook de zaak gaan runnen.

Grote jongens als Index, Bangkok Masterwood, Quality Wood, Planet Furniture, Podium, Siam Thanee produceren medium tot superieure kwaliteit, van waaibomen-hout tot teak al blijft dat laatste veelal voorbehouden aan de kleinere "handi-craft-achtige" OTOP bedrijven.

De export is de laatste 2 jaar drastisch teruggelopen en is zich nu beetje voor beetje aan het herstellen. Noodgedwongen richt men zich nu meer op de domestic en Aziatische markt.
Nou.....om te beginnen zou ik het wel leuk vinden om het adres van een showroom hier in het Oosten (liefst omgeving Korat-Surin) te krijgen.
Ik heb de laatste jaren (meerdere keren per jaar) OTOP beurzen bekeken en tot mijn spijt is de kwaliteit van het houtwerk daar niet echt best. Servies kasten/linnen kasten zijn er nauwelijks.Wel een soort vitrine kastjes en ander klein spul.Nogmaals niet van kwaliteit om er over naar huis te schrijven.(Uiteraard zullen smaken/meningen verschillen ;) )
Ronald Reagan

joepattaya
Expat
Expat

#25 Bericht door joepattaya » donderdag 24 maart 2011, 04:13

dutch schreef:
joepattaya schreef:Hoeveel meubelmakers wil je hebben? In ons klantenbestand hebben we er zo'n 150 en allemaal in de omgeving Centraal en Oost. Een paar in het Noorden en een paar in het Zuiden.

Nou.....om te beginnen zou ik het wel leuk vinden om het adres van een showroom hier in het Oosten (liefst omgeving Korat-Surin) te krijgen.
Ik heb de laatste jaren (meerdere keren per jaar) OTOP beurzen bekeken en tot mijn spijt is de kwaliteit van het houtwerk daar niet echt best. Servies kasten/linnen kasten zijn er nauwelijks.Wel een soort vitrine kastjes en ander klein spul.Nogmaals niet van kwaliteit om er over naar huis te schrijven.(Uiteraard zullen smaken/meningen verschillen ;) )
En toch is er wat dat betreft goed te kopen. In de buurt van Chiang Mai is bijvoorbeeld een soort van OTOP-dorp: Ban Tawai. Daar vindt je van alles; van 'goedkoop' spul tot kwaliteits-meubelen. Ik moet toegeven, dat ik in de Korat-Surin contreien geen showroom/meubelfabriek kan opsommen.

jumbo
Expat
Expat

#26 Bericht door jumbo » donderdag 24 maart 2011, 09:06

dutch schreef: Ik moet hier de eerste meubelmaker nog vinden.
Heb tientallen jaren geleden in CM wel wat gezien maar,zoals eerder gezegd, ik vond het houtsnijwerk minder mooi als dat van de Indonesische meubelen.
Ik heb hier (Bangkok) meubels laten maken, massief, zelf vorm en kleur bepaald...
Soi furniture is een begrip in Bangkok, altijd gedacht dat het upcountry beter geregeld zou zijn
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat

#27 Bericht door dutch » donderdag 24 maart 2011, 09:17

jumbo schreef:
dutch schreef: Ik moet hier de eerste meubelmaker nog vinden.
Ik heb hier (Bangkok) meubels laten maken, massief, zelf vorm en kleur bepaald...
Soi furniture is een begrip in Bangkok, altijd gedacht dat het upcountry beter geregeld zou zijn
Ben er van overtuigd dat ook hier wel e.e.a. te vinden zal zijn.
In Indonesie (Jakarta-Bandung-Yokjakarta-Surabaja dus over heel Java) zijn er letterlijk overal wijken te vinden met een concentratie aan meubelmakerijen.Ik vond het ook opvallend dat de Thaise gemeenschap,die ik kende van de Thai club en de Kv.K,zonder uitzondering met regelmaat grote meubelstukken in Indonesie aankocht en naar huis (Thailand) verscheepte. :lol: Het ging,volgens eigen zeggen,bij deze mensen niet om de prijs ,maar om de kwaliteit en het houtsnijwerk.
Ronald Reagan

jumbo
Expat
Expat

#28 Bericht door jumbo » vrijdag 25 maart 2011, 02:06

dutch schreef: Ben er van overtuigd dat ook hier wel e.e.a. te vinden zal zijn.
In Indonesie (Jakarta-Bandung-Yokjakarta-Surabaja dus over heel Java) zijn er letterlijk overal wijken te vinden met een concentratie aan meubelmakerijen.Ik vond het ook opvallend dat de Thaise gemeenschap,die ik kende van de Thai club en de Kv.K,zonder uitzondering met regelmaat grote meubelstukken in Indonesie aankocht en naar huis (Thailand) verscheepte. :lol: Het ging,volgens eigen zeggen,bij deze mensen niet om de prijs ,maar om de kwaliteit en het houtsnijwerk.
Ik denk dat de kwaliteit ook beter is, dus je zou bijna denken dat er een markt is voor de OP.
Zelf had ik eea aan houtsnijwerk waarvan jammer genoeg nog 1 over een zaaiende boer
Een prachtig stukje handwerk waar zelfs de Thai, die geinteresseerd zijn althans, handenwringend naar staan te kijken.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

kemsia
komt net kijken
komt net kijken

#29 Bericht door kemsia » vrijdag 25 maart 2011, 12:52

Mart schreef:
kemsia schreef:een ding wil ik er nog over kwijt, in al die jaren dat ik in Thailand kom ben ik weinig kwaliteitsspullen tegen gekomen wat in Thailand gemaakt wordt, behalve het gebruikelijke handicraft spul. Het valt me ook op hoe slecht de huizen gebouwd worden.
Sorry, vertel nu eens waar en wanneer je in Thailand bent geweest.
Graag wil ik je als deskundige laten zien dat er nu 2011 wel degelijk goede huizen worden gebouwd. Mogelijk in de plaatsen waar je bent geweest staan er mogelijk huizen die tig jaar geleden zijn gebouwd. Daar wonen ook vaak mensen die hun dochters naar bepaalde steden sturen om wat extra te verdienen. Die " service dames " vallen dan vaak in de klauwen van de "jagers". Maar er zijn "roofdieren" en zelfs een belangen vereniging kan de wonden niet helen. :lol:
Ben in januari 2011 in Thailand geweest, regio Bangkok, Chachoengsao, Khorat en Hua Hin
Verschillende nieuwe villages(compounds) gezien, een enkele inderdaad goed gebouwd, maar
de meeste niet. Ook oudere huizen gezien, zelfde probleem. Tevens in het verleden onderzocht of er een export markt in Thailand is voor kwaliteits spullen naar Europa, nee dus.
Behalve het gebruikelijke industrieele (plastics,rubber), hardisks, rijst, zijde, canned fruit en handicraft is de kwaliteit onvoldoende en inmiddels Thailand te duur geworden

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#30 Bericht door Jeanette » vrijdag 25 maart 2011, 17:49

Wij hebben een klooster/museum bezocht en dat leek net een betere meubelzaak. Daar zie je dan wel 20 eettafels met 4 stoelen in rijen opgesteld, massief en ingelegd met de mooiste materialen. Of banken uit één stuk hout gesneden. Het wordt dus wel gemaakt maar waar?

Zonde....

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”