Palmolie tekort.

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
travelholic
komt net kijken
komt net kijken

Re: Palmolie tekort.

#16 Bericht door travelholic » vrijdag 04 maart 2011, 22:08

Hoi allemal,

Zeg je kan in principe ook nog gewoon de super gezonde kokosolie gebruiken om te woken! of zelf te maken met een oliepers uit nederland van www.piteba.nl
En kokosolie is zeer gezond kijk maar eens op internet,en niet alleen om met te wokken!
En dan bedoel ik de goede kokosolie,dus niet die verbrande rommel in die plastic flesjes,wat namelijk zeer slecht is want plastic migreert in de olie en die gebruik je weer om mee te wokken en komt weer in je lichaam.dus zo snel mogelijk in glazen potten!

groetjes van travelholic!
kijk ook eens op leefbewust.com
THAILAND MIJN SECOND HOMELAND!

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#17 Bericht door Gardensafari » vrijdag 04 maart 2011, 22:29

Is juist ook kokosolie niet veel duurder geworden de laatste tijd?
Mijn vrouw schrok van de kokosprijzen in Thailand ongeveer 3 weken geleden.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

DeDe
Erelid
Erelid

#18 Bericht door DeDe » zaterdag 05 maart 2011, 01:20

Vergeten in deze topic worden de speculanten. Na eerst de banken om zeep te hebben geholpen is nu de levensmiddelenmarkt aan de beurt. Op grote partijen rijst,suiker,olie en cocos wordt een optie genomen en na stijging van de prijs wordt het op de internationale markt gebracht. Men moet deze witte boorden criminelen aanpakken, maar daar het weer om het grote geld gaat, zal dat wel niet lukken. Dat er in vele arme landen hongersnood gaat ontstaan, met alle gevolgen van dien, zal deze sujetten een zorg zijn.Gelukkig hebben veel mensen in Thailand, net als wij, het rijstschuurtje weer vol.
Dirk.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door elst99 » zaterdag 05 maart 2011, 01:47

Hè hè, zou het ook zo mogen wezen dat door het mislukken van vele oogsten, door overstromingen in vele landen de prijzen zijn gestegen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door Wereldvreemd » zaterdag 05 maart 2011, 02:07

elst99 schreef:Hè hè, zou het ook zo mogen wezen dat door het mislukken van vele oogsten, door overstromingen in vele landen de prijzen zijn gestegen.
Spijker op zijn kop. Er zijn het afgelopen jaar uitzonderlijk veel oogsten verloren gegaan. Denk maar aan Oekraine en Rusland. Twee grote graanleveranciers en de gevolgen zullen nog lang te voelen zijn. In Australie is zo'n beetje iedere oogst mislukt. Elders op de planeet ook wateroverlast, stormen, kou, droogte....
- -

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door elst99 » zaterdag 05 maart 2011, 02:27

Het voedsel en watertekort zal over de hele wereld enorme problemen veroorzaken!
Daar wordt al een paar jaar voor gewaarschuwd!
Dat er met de olie gespeculeerd wordt, dat weten we er is genoeg voorraad, maar in het midden-oosten even geduvel, ja dan is de benzine gelijk weer op een recordhoogte.
Maar in Thailand waar de overstromingen hevig waren in het najaar, heeft niets met witte boorden te maken, dat ziet zelfs een eenvoudige thai.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

baco101
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#22 Bericht door baco101 » zaterdag 05 maart 2011, 10:33

weet helaas niet meer wie maar het was dacht ik een amerikaan die een paar jaar geleden al zei in de toekomst zullen de oorlogen niet meer gevochten worden voor olie/geloof maar voor water en voedsel
zal de Thaise logica nooit begrijpen.

Waarom laten sommige toeristen hun hersens thuis

opinions are like assholes, everybody has one

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#23 Bericht door Rene » zondag 06 maart 2011, 19:59

travelholic schreef:Hoi allemal,

Zeg je kan in principe ook nog gewoon de super gezonde kokosolie gebruiken om te woken! of zelf te maken met een oliepers uit nederland van http://www.piteba.nl
En kokosolie is zeer gezond kijk maar eens op internet,en niet alleen om met te wokken!
En dan bedoel ik de goede kokosolie,dus niet die verbrande rommel in die plastic flesjes,wat namelijk zeer slecht is want plastic migreert in de olie en die gebruik je weer om mee te wokken en komt weer in je lichaam.dus zo snel mogelijk in glazen potten!

groetjes van travelholic!
kijk ook eens op leefbewust.com
Volgens mij is dat bij hogere temperaturen erger dan bij lage. Als je het in de koelkast bewaart is er volgens mij weinig risico.
Zet dus liever ook geen plastic bakjes met etenswaar in de magnetron.
Harder plastic geeft weer minder problemen. Het gaat hier over de weekmakers in het plastic.
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

joepattaya
Expat
Expat

#24 Bericht door joepattaya » maandag 07 maart 2011, 05:04

DeDe schreef:Vergeten in deze topic worden de speculanten. Na eerst de banken om zeep te hebben geholpen is nu de levensmiddelenmarkt aan de beurt. Op grote partijen rijst,suiker,olie en cocos wordt een optie genomen en na stijging van de prijs wordt het op de internationale markt gebracht. Men moet deze witte boorden criminelen aanpakken, maar daar het weer om het grote geld gaat, zal dat wel niet lukken. Dat er in vele arme landen hongersnood gaat ontstaan, met alle gevolgen van dien, zal deze sujetten een zorg zijn.Gelukkig hebben veel mensen in Thailand, net als wij, het rijstschuurtje weer vol.
Dirk.
Tja Dirk, da's het werk van de "commodity brokers". Die doen gewoon hun werk en zolang er genoeg voorhanden is is er geen vuiltje aan de lucht, maar nu ineens, bij een schaarste binnen de commodotie is Leiden-in-last.
Hier in Thailand speelt al jaren de commodity: Rijst een belangrijke rol.

Ik zit hier in de solvent handel en op het moment dat de ruwe olie prijs gaat stijgen, is er van een bepaald soort solvent ineens niets meer te krijgen. Wordt gewoon stomweg vastgehouden, totdat de olieprijs ver genoeg gestegen is EN totdat de klant bereidt is om veel meer te betalen. En ziedaar, weer iemand een lot uit de loterij.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door vleespet » maandag 07 maart 2011, 13:03

Ik ben net weer terug van 2 maandjes thailand en ik ben ook getuige geweest van de zogenaamde olie en suiker schaarste.
Als er werkelijk een schaarste zou zijn dan zou dat wereldwijd het geval moeten zijn,iets wat hier niet van toepassing is.
Er wordt hier duidelijk gespeculeerd met voedselprijzen,pikant detail hierbij is het feit dat de vader van Abhisit tevens de directeur is van de Charoen Pokphand Group (de grootste agribusiness van thailand)en mede daarom in staat om de rijst en olie prijzen te bepalen.
De mensen in de isan die van 6000THB per maand moeten rondkomen staat het water tot aan de lippen,speculanten die de voedselprijzen opdrijven zouden terecht gesteld moeten worden.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

changgarden
Veel ervaring
Veel ervaring
Contacteer:

#26 Bericht door changgarden » maandag 07 maart 2011, 16:29

Niet alleen olie en suiker, maar ook de kokosmelk kent sinds een tijdje een schaarste.
Al 2 maanden is het zoeken om aan een beetje voorraad te komen.

Zelfs bij de Makro was de olie op of was er zo'n tekort in aanvoer dat de aankoop per klant tot 3 flessen was beperkt. Gelukkig stond er afgelopen week wel weer wat in de schappen, sorry hoor maar heb gelijk 24 flessen gekocht.
Met een Thais/westers restaurant op mijn konto kan ik het me niet goed veroorloven op 'uit de voorraad' te lopen, zeker olie gaat er goed doorheen.
Nu zijn onze koks zeker geen verspillers, maar olie kun je slechts een aantal keer hergebruiken en dan moet het toch verschoont....

Kokosmelk haalt mijn collega bij haar in de buurt, daar is nog wel te krijgen maar de handige pakjes (hygienisch / goed te doseren) hebben toch mijn voorkeur.

Hoe het komt, komt het, maar prettig is het niet.
Laten we hopen dat e.e.a. zichzelf weer hersteld.

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#27 Bericht door v@go » zondag 01 mei 2011, 16:29

waar kan ik in Nederland in de buurt van Tilburg palmolie kopen?

Ik kan alleen in de toko rode palmolie vinden maar niet de normale?
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Thaimax
Expat
Expat
Contacteer:

#28 Bericht door Thaimax » maandag 02 mei 2011, 02:11

Voor de Olijfolie gebruikers:

Makro Chiangmai sinds kort ROBO olijfolie 5 liter slechts 1020 Baht ( italiaans) Bertoli 5 liter kost c.a. 250 Bath meer dus gebruik nu ROBO scheelt toch 50 Baht per liter, voor salades en dergelijke Bertoli extra virgin cold press en/of SABROSO ook prima.

Wij gebruiken uitsluitend olijfolie ook voor onze gasten....................
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#29 Bericht door Pieter » maandag 02 mei 2011, 03:28

Thaimax schreef: Bertoli extra virgin cold press en/of SABROSO ook prima.

Als je dat Unilever bocht zoals Bertoli als olijfolie beschouwd ja

een italiaan zou wel wat beters weten/gebruiken

Pieter [|( [|(
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

changgarden
Veel ervaring
Veel ervaring
Contacteer:

#30 Bericht door changgarden » maandag 02 mei 2011, 04:45

Thaimax schreef:Voor de Olijfolie gebruikers:

Makro Chiangmai sinds kort ROBO olijfolie 5 liter slechts 1020 Baht ( italiaans) Bertoli 5 liter kost c.a. 250 Bath meer dus gebruik nu ROBO scheelt toch 50 Baht per liter, voor salades en dergelijke Bertoli extra virgin cold press en/of SABROSO ook prima.

Makro Chiang Rai heeft ROBO olijfolie in flessen van 1 liter. Laatst gebruikt voor salade en pizzadeeg; prima olie voor een zeer redelijke prijs.

------------------
groeten uit het mooie noorden
Astrid
chang-garden.com

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”