Uitslag
Eerst een voorwoord.
Voordat ik definitief naar Thailand vertrok was een van mijn afwijkingen het verzamelen van Nederlandse postzegels en munten.
Ik had een complete postfrisse postzegelverzameling vanaf mijn geboorte jaar, die ik destijds compleet heb verkocht.
Met de komst van de euro kwam er tevens een eind aan die hobby. Of het voorgevoel was, weet ik niet, maar de echte zilveren munten, zoals dubbeltjes, kwartjes en speciaal guldens en rijksdaalders hadden mijn speciale aandacht. De collectie guldens en rijksdaalders brachten gemiddeld 25 x de waarde op, dwz een rijksdaalder van een bepaald jaar bracht gemiddeld ca 70 gulden op. Ook die collectie heb ik verkocht.
Jaren geleden was ik betrokken bij de ontruiming van een woning van een overleden broer van mijn schoonmoeder. Bij de familie bestond geen enkele belangstelling voor de “ oude troep “ en alles zou op de brandstapel gaan, cq als lompen en metalen worden verkocht.
Nu moet ik zeggen dat ik ook weinig belangstelling had kasten en dergelijke, doch snuffelde wel rond. Ik toonde belangstelling voor een oud strijkijzer uit het jaar nul en een oud schilderij. Ook potjes en pannetjes bekeek ik en trof zowaar een aantal oude munten aan.
Mijn betrokkenheid werd kennelijk gewaardeerd dus mocht ik meenemen wat ik wenste.
Bij thuiskomst bleek mijn afwijking voor het verzamelen van munten nog niet over was.
In de loop der jaren ben ik in het bezit gekomen – niet gekocht – van een hoeveelheid oude munten en bankbiljetten. Via google kwam ik in eerste instantie niet veel aan de weet.
Onlangs kwam ik in het bezit van een bankbiljet van 1 bath. Dat zette me op een goed spoor.
Op het bankbiljet staat : Thomas de la Rue –London -, zodoende kwam ik oa op :
http://dancewatchers.com/Thai_paper_cur ... _sale.html
Op pagina 3 van de site staan de afbeldingen.
Het in mijn bezit zijnde exemplaar komt overeen met afbeelding TN 39 uit 1955
Als ik van dit gegeven uitga zouden de eerste munten dus in 1858 zijn gemaakt..
Op andere sites staat veelal vermeld : Voor 1860 was er geen enz enz.
Mijn vraag was:
Wanneer is de Thaise munt gekomen ?
Hoe betaalde men vroeger dan ?
Ik ben in het bezit van zeer oude munten. Er wordt ook geschreven over bullets, hetgeen veelal vertaald wordt met buisjes.
Ik heb een “ bullet “ lijkt inderdaad meer op een soort kogel dan op een buisje.
Aangezien ik, maar kennelijk U ook niet ergens het juiste gegeven heeft gevonden, is er geen winnaar, doch verloot ik nu onder de navolgende inzenders
Sert , Greenthaiway, Duiker, Wouter Udon, V@go, Borowolf, Rdteth, Zeeman, Ben, Wereldvreemd, Pong, Somtam, Steven, het bankbiljet van 60 B.
Ik heb onze CHANG in vertrouwen genomen als “notaris “ Daar is het juiste getal gedeponeerd. Ik nodig U dus uit om een getal op te geven, onder de 60.
Indien in de eerste ronde er geen winnaar is, is het reserve getal van toepassing.
Indien ook dan niemand het juiste geval heeft, is hij/zij die er het dichts bij is, de winnaar.
Na deze prijsvraag zal ik een item openen over oude munten en bankbiljetten, zodat we er met elkaar daar wat meer te weten over kunnen komen.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was