Problemen Kantharalak

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Khemkhaeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Problemen Kantharalak

#16 Bericht door Khemkhaeng » zaterdag 05 februari 2011, 12:07

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WweAd_RSL2I[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=F9a82eYONPQ[/youtube]

Nieuws van vanochtend.

Khemkhaeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door Khemkhaeng » zaterdag 05 februari 2011, 12:11

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door Jim » zaterdag 05 februari 2011, 12:30

Weer schermutselingen Thailand en Cambodja
BANGKOK - Thaise en Cambodjaanse militairen hebben zaterdagochtend (lokale tijd) opnieuw op elkaar geschoten in het betwiste gebied rond de negenhonderd jaar oude hindoetempel Preah Vihear. Bij de gevechten zijn tot dusver drie mensen omgekomen. Vrijdag waren er ook al schermutselingen in het grensgebied.

Militaire commandanten van Thailand en Cambodja besloten zaterdag tot een wapenstilstand, na overleg in een grensstad. „Thailand en Cambodja zullen de troepen ook niet versterken”, zei een woordvoerder van het Thaise leger. Cambodja bevestigde de wapenstilstand, maar zei dat de situatie nog steeds gespannen is.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/8935 ... tml?p=26,1
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door prajak » zaterdag 05 februari 2011, 12:39

Ik weet het Gardensafari en als ik straks terug kom van de heupoperatie is uit mijn huis alles verdwenen dat herinnert aan roken...die afspraak hebben we al gemaakt. Tja, in het ziekenhuis zal ik het 8 dagen zonder moeten doen..... Nu op zoek naar zoethout als compensatie....en terug naar het item dat al erg genoeg is.

Sven.G
komt net kijken
komt net kijken

#20 Bericht door Sven.G » zondag 06 februari 2011, 14:38

Op dit moment is Kantharalak beschoten met kanon vuur van de Cabidanen , er is al een gebouw geraakt en mensen slaan op de vlucht,
on der de bewoners van Kantharalak is paniek uitgebroken .

Bart
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Bart » zondag 06 februari 2011, 15:44

Tja Cambodja heeft veel ervaring met oorlog voeren uit de Kmer tijd, zijn dus echt niet bang... Volgens de internationale media provoceert Thailand...btw die Padleider heeft 8 jaar gekregen in Cambodja, wat een gezichtsverlies [|(

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#22 Bericht door prajak » zondag 06 februari 2011, 16:48

De provocatie komt eerder van de buren. Die 4 km2 tuin is betwist en beide landen mogen dan niets uitvoeren op dat terrein. Cambodja bouwt er een toegangsweg, Thailand nu dus ook. Er staan forse legereenheden aan beide kanten. Komt het tot een oorlog dan is Cambodja volstrekt kansloos. Thailand heeft vele malen meer leger en materiaal.

Het hele Cambodjaanse gokwezen is afhankelijk van Thaise mensen en een gesloten grens, het eerste wat je doet bij oorlog, brengt hen schade. De meeste toeristen aan de Cambodjaanse heiligdommen landen in Bangkok en gaan dan verder; Cambodja heeft maar beperkt internationaal vliegverkeer. Thailand is de enige aardige buur van Cambodja, Laos heeft weinig betekenis en van Vietnam moet men daar nog steeds niets hebben al heeft Vietnam hen gered van Pol Pot en zijn bende.

Cambodja zou best een toontje lager kunnen zingen.

Maar ja, de beide problemen zijn rond tempels. En dat ligt gevoelig. Jaren terug was er al een probleem toen een Thaise actrice wat ongelukkig opmerkte dat de Angkor Wat, HET heilgdom van Cambodja, eigenlijk Thais is. Men bestormde de Thaise ambassade in Cambodja !

Wij doen daar nuchter over. Als een Belg komt vertellen dat de Sint Servaas uit Maastricht in Hasselt hoort te staan dan halen we de schouders op en laten de man opnemen in Venray.

Maar laat een Duitser komen vertellen dat de Dokwerker in Berlijn thuishoort ? Ik denk dat er geen Mercedes heel blijft......

Zo heeft ieder land zijn gevoeligheden.

Mart
Erelid
Erelid

#23 Bericht door Mart » zondag 06 februari 2011, 18:00

Vandaag vielen er weer doden :oops:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door Wouter_Udon » zondag 06 februari 2011, 20:43

Cambodja roept VN te hulp tegen Thailand PHNOM PENH - Premier Hun Sen van Cambodja heeft de Verenigde Naties zondag gevraagd „de invasie van Thailand tot staan te brengen”. Dat meldde de staatstelevisie. Militairen uit Cambodja en Thailand vuurden ondanks een wapenstilstand zondagmiddag opnieuw op elkaar in het grensgebied van beide landen nabij de negenhonderd jaar oude hindoetempel Preah Vihear.

De Cambodjaanse regering meldde zondag dat een vleugel van de tempel, die sinds 2008 op de lijst van werelderfgoederen van VN-organisatie Unesco staat, door het geweld is ingestort.

Zaterdag kwamen de legercommandanten van beide landen een wapenstilstand overeen, na enkele dagen van beschietingen. Een commandant van het Cambodjaanse leger zei dat de Thai zondag dat bestand negeerden en dat de Cambodjanen terugschoten. Een Thaise legerwoordvoerder zei berichten over schotenwisselingen te hebben ontvangen.

De gevechten in het gebied van 4,6 vierkante kilometer rond de tempel, dat door beide landen wordt opgeëist, hebben zeker vijf mensen het leven gekost.

De tempel is volgens internationaal recht van Cambodja, maar de ingang die het best kan worden gebruikt, ligt net in Thailand. De kwestie heeft de afgelopen jaren geregeld tot botsingen tussen militairen van beide landen geleid.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/8942 ... buitenland
Live your dream, don't dream your life.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door Wereldvreemd » zondag 06 februari 2011, 21:01

prajak schreef:De provocatie komt eerder van de buren. Die 4 km2 tuin is betwist en beide landen mogen dan niets uitvoeren op dat terrein. Cambodja bouwt er een toegangsweg, Thailand nu dus ook. Er staan forse legereenheden aan beide kanten. Komt het tot een oorlog dan is Cambodja volstrekt kansloos. Thailand heeft vele malen meer leger en materiaal.
De provocatie van de buren zie ik niet zo. De toegangsweg is een logische beslissing, want tenslotte wil je toeristen naar de tempel krijgen.

Wat betreft die oorlog: op papier geef ik je gelijk, maar de regio heeft laten zien dat de strijd moeizaam kan zijn. Ik geloof niet dat de Thai het hele land kunnen en willen bezetten. Grote vraag wordt de reactie van de internationale gemeenschap. De VS en Europa zullen Cambodja willen steunen, maar China zal dat proberen tegen te houden, Als de VS en Europa hulp bieden aan Cambodja, dan heeft Cambodja nog altijd problemen, maar Thailand's probleem is dan vele malen groter.
- -

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#26 Bericht door carpediem » maandag 07 februari 2011, 13:22

Waarom vechten Thailand en Cambodja vanwege een tempel?

Van onze redactie − 07/02/11, 11:07 :Volkskrant

AMSTERDAM - Voor de vierde achtereenvolgende dag vechten Cambodjaanse en Thaise militairen aan de grens tussen de twee landen. Duizenden burgers zijn het grensgebied ontvlucht. Inzet: een tempel.

Preah Vihear heet de tempel uit de elfde eeuw in het Cambodjaans, en officieel is het een Cambodjaanse tempel. Er moest zelfs een beslissing van het Internationaal Gerechtshof van de Verenigde Naties in Den Haag (jawel, er is een bescheiden Nederlandse connectie) aan te pas komen in 1962 om dat te bekrachtigen. Maar de Thai claimen dat de tempel van hen is. Volkskrant-correspondent Michel Maas: 'En er is maar een kleine aanleiding nodig om de vlam in de pan te laten slaan.'

Grens
Het probleem is dat de tempel staat in een gebied dat een natuurlijke grens vormt tussen de twee landen. Bovendien werd het lang beheerst door Thailand, totdat de Thai werden gedwongen zich terug te trekken uit het gebied door de Fransen, toen nog koloniale heersers in Cambodja. Maar de tempel werd niet alleen aan Cambodja toegekend in 1962, hij kwam ook op de Werelderfgoedlijst in 2008. Daar zat een kaartje bij waarin Thais grondgebied toe werd gekend aan Cambodja. 'En de Cambodjanen plaatsten ook nog een bord bij de tempel met de tekst: 'Hier zijn Thaise militairen ons land binnengevallen', zegt Michel Maas. 'Daarop trokken Thaise demonstranten naar de grens, die werden weer opgepakt, en dan hoeft er maar een schot te vallen of iedereen begint te schieten.'

Granaten
Dat schieten gebeurt dit keer niet alleen met geweren, maar ook met granaten en zware artillerie, volgens Michel Maas. 'Het schijnt dat de tempel zelf ook beschadigd is, hoewel er toch niet al te veel van over is.

'Het is voor beide regimes wel handig, zo'n conflict aan de grens. Dan hoeft men zich minder bezig te houden met problemen in het binnenland.'
pluk de dag (carpediem)

Khemkhaeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#27 Bericht door Khemkhaeng » maandag 07 februari 2011, 15:30

Heb zonet vernomen van een neef die bij Thaise defensie werkt dat zelfs het nieuwe eigen gemaakte MLRS systeem DTI-1 naar de grens is gestuurd 2 stuks. Kunnen tot 200 kilometer ver reiken. (om gewoon eigen speeltje te testen)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hzu-vDINFt4[/youtube]

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#28 Bericht door carpediem » maandag 07 februari 2011, 15:47

Al een aantal keren ben ik vandaag aangesproken hier in het dorp of ik afwist van het gebeuren tussen Thailand en Cambodja.
Het lijkt erop dat het een aardige impact heeft op de bevolking. Zelfs angst voor een oorlog en wie dan wel de sterkste zal zijn.
Mogelijk komt dit door de informatie via de media, die dat mogelijk gekleurd doorgeeft.

Kan iemand die de thaise media volgt (in het thais) daar iets over vertellen.
Kan ik mogelijk beter begrijpen wat mijn dorpsbewoners bewegen.
Zowel met de tsunami, de coup en de demonstraties heb ik niet zoveel interesse meegemaakt bij de gewone thai.
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#29 Bericht door prajak » maandag 07 februari 2011, 16:31

"...De provocatie van de buren zie ik niet zo. De toegangsweg is een logische beslissing, want tenslotte wil je toeristen naar de tempel krijgen...."

Die toegangsweg ligt op betwist gebied. Slechts de tempel is aan C toegewezen, over de 4 km2 grond is geen beslissing gevraagd aan de arbiters. Op een heel oude Franse kaart wordt de tuin bij de tempel getekend vanwege de "waterscheiding" al weet ik niet wat dat is. Het heeft voor Thailand geen juridische betekenis.

Vanaf C grondgebied is de tempel niet te bereiken of je zou een kabelbaan moeten bouwen.

In de overeenkomst tussen beide landen staat duidelijk dat geen van de landen de tuin mag gebruiken zolang het betwist is. Cambodja houdt zich daar niet aan. Thailand nu ook niet en forceert toegang voor haar militairen.

Er zijn doden gevallen voor een ouwe bouwvallige tempel; een trieste zaak. Er zijn alleen maar verliezers. Tijd voor internationale bemiddeling. Die is al eens aangeboden door Singapore maar de stijfkoppen in beide landen denken er zelf wel uit te komen. Niet dus.

Nou, wat dan. Een internationale politiemacht op die 4 km2 ? Te zot voor woorden. En er ligt nog een tempel met gevoeligheden op de grens.......

En de oorlog rond het continentaal plat is nog niet eens uitgebroken. Dat kan ook nog. Daar heeft Cambodja in -opnieuw- betwist gebied concessies verleend voor boren naar gas.

Ik vroeg mijn dame naar de gebeurtenissen; zij volgt de Thaise TV. Zij had voor Cambodjanen woorden over die ik maar niet zal herhalen op straffe van herrie met de moderatie......

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#30 Bericht door Wereldvreemd » maandag 07 februari 2011, 19:13

prajak schreef:Die toegangsweg ligt op betwist gebied. Slechts de tempel is aan C toegewezen, over de 4 km2 grond is geen beslissing gevraagd aan de arbiters. Op een heel oude Franse kaart wordt de tuin bij de tempel getekend vanwege de "waterscheiding" al weet ik niet wat dat is. Het heeft voor Thailand geen juridische betekenis.
De Thai herinneren zich die kaart heel goed, maar gebruiken hem zoals het hun uitkomt. Ze hebben er ook een aantal voordeeltjes uitgehaald. Die oude kaart is door de Thaise regering van destijds ook bekrachtigd.... Een waterscheiding is de scheiding tussen twee stroomrichtingen van het water (oftewel, welke kant stroomt het regenwater op). Destijds is alleen geen afspraak gemaakt over het continentale plat.
Mijn vrouw stelt gewoonweg dat het een slechte regering van destijds was. Overigens wel vol lof over het koningshuis in die tijd.....

Of die toegangsweg op betwiste grond ligt, weet ik niet. Ik ben er niet geweest en heb er nog geen betrouwbare bronnen voor gevonden. Hetzelfde geldt trouwens voor het verhaal dat het Thaise leger een weg aan het bouwen is over betwist gebied.

Uiteraard hebben de Thai geen goed woord over, voor de Cambodjanen, Burmezen, Vietnamezen, etc. Jarenlange propaganda via eenzijdige films en indoctrinatie via beroerde geschiedenislessen en media hebben er toe geleid dat alle omringende landen altijd in de fout gingen en de Thai nooit. Dat Thailand de Japanners meehielp, zijn ze vaak al vergeten, laat staan de rest van de geschiedenis..... :evil:
- -

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”