levensonderhoud farang t.o.v. thais

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: levensonderhoud farang t.o.v. thais

#16 Bericht door Jim » zondag 05 december 2010, 15:40

elst99 schreef: (..) en toch komen ze nog om geld en daar bedoel ik mee ze hebben nooit genoeg, (..)
dat lijkt me niet zo raar als je met je karige loontje tussen de vakantie vierende of overwinterende farang woont.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door Pieter » zondag 05 december 2010, 15:44

Het wordt weer tijd dat iemand Multatuli gaat lezen (Max Havelaar)

[|( [|( [|( [|( [|( [|(
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door prajak » zondag 05 december 2010, 16:03

Elst, er zijn in dit land 500.000 meer vrouwen dan mannen. Een vrouw die na scheiding met de koters blijft zitten heeft geen echte keus op de lokale huwelijksmarkt. Die moet wel buiten de deur gaan kijken. Kijk eens op de datingsites over Thailand, 80/90% is vrouw. Het inkomen van manlief valt weg, vaak het enige of het hoogste inkomen, dokken voor de vrouw of de koters is er niet bij, en zie je maar te redden. Dus gaan ze op zoek naar een witneus. Niks verkeerd aan.

NieTan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door NieTan » zondag 05 december 2010, 16:47

Wij farang hebben over het algemeen geld en zijn zuinig. We weten hoe we ons geld moeten uitgeven en maken daar vaak bewuste keuzes in. Een thai heeft meestal geen geld en kan er ook niet goed mee omgaan, als er geld is word dit gemakkelijk uitgegeven. Ik moet elst99 daar gelijk in geven dat het in veel gevallen nooit genoeg is. Echter is dit vooral het geval als er een farang in het spel is die ze kunnen plukken, ze verwachten dat wij naam jai tonen. Moeten ze hun eigen geld uitgeven dan zie je dat de thai ook vaak zuinig(kiniun) is.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#20 Bericht door Gardensafari » zondag 05 december 2010, 20:16

Ik denk dat het antwoord van Prajak (het eerste) het beste antwoord is op de gestelde vraag.
Farang stellen andere eisen aan de omgeving, het eten en drinken.
Geen wonder: ze komen uit een andere wereld!
Maar de Thai zijn nogal jaloers aangelegd, dus dat willen ze ook wel.
Uiterlijk vertoon gaat voor alles (behoudens misschien gezichtsverlies).

Maar de eerder genoemde 8k is beslist geen vetpot.
Mijn vrouw maakt naar haar ouders over zo'n 10.000 per maand (uit haar eigen verdiensten).
Daar leven dan de ouders van, twee zwagers, één schoonzus (met twee kleine kinderen).
Overigens werken die twee zwagers wel zelf! En één keer per jaar wordt er suikerriet van eigen land geoogst.
In de buurt wonen nog twee arme tantes.
En die verschijnen ook regelmatig aan de dis...
En hun mannen ook aan de liquide dis, zal ik maar zeggen. En die tantes hebben inwonende kleinkinderen.
De moeders van de kinderen zie ik heel erg zelden...

Maar als ik in Thailand ben, wordt het allemaal duurder.
Beter vlees (ik eet geen varkensoren), bier, hapjes, frisdrank, vers ijs in de koelboxen, rokertjes.
De rest eet, drinkt en rookt dan mee en van mij mogen ze.
Maar de rekening loopt alles inclusief vaak toch op tot zo'n 1000 tot 1500 baht per dag.
Maar daar hebben we dan gezellige avonden voor met zeker 10 tot 20 personen per keer.
En één keer laten we een heel varken aan het spit komen, en komt het halve dorp.
En ik hoef maar één keer hoofdschuddend te constateren dat het bier op is, of er rent er al eentje richting zijn brommert....
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Jim » zondag 05 december 2010, 21:30

Gardensafari schreef: Mijn vrouw maakt naar haar ouders over zo'n 10.000 per maand (uit haar eigen verdiensten).
ik zie dat je met open ogen in de jouw geld is ons geld en haar geld is haar geld val getrapt bent :lol:

maar gelukkig heb je geen sinsot betaald :?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#22 Bericht door Gardensafari » zondag 05 december 2010, 21:39

Jim schreef:
Gardensafari schreef: Mijn vrouw maakt naar haar ouders over zo'n 10.000 per maand (uit haar eigen verdiensten).
ik zie dat je met open ogen in de jouw geld is ons geld en haar geld is haar geld val getrapt bent :lol:

maar gelukkig heb je geen sinsot betaald :?
Ha, dat had je gedacht.
We hebben afspraken gemaakt wie wat betaalt. Zo betaalt zij uit haar geld het levensonderhoud van haar ouders.
Maar ook de inkopen voor ons eten bij de toko.
En ze betaalt voor ons allebei de kleding.
En ze is modebewust, ook wat mijn kleding betreft....
Dus, neen, niks ingetrapt, gewoon heldere afspraken gemaakt!

Sinsot heb ik wel betaald en geen moment spijt van gehad.
Maar dat heb ik in het betreffende topic al heel openhartig uit de doeken gedaan.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#23 Bericht door prajak » maandag 06 december 2010, 00:48

Natuurlijk is het feest als de farang in Thailand is en dan wordt er gevierd dat het een aard heeft. Gelijk hebben ze en jij ook want je hebt vakantie. Maar als je er niet bent zit de kouwe kant op een vast bedrag en daarmee moeten ze het doen en men leert snel. Dat is de juiste manier. Er is niets vreemds aan, kijk eens hoeveel nieuwe NL-ers poen sturen naar hun familie in A-land en B-streek. Gewoon mee doorgaan en er van genieten. Die bedragen verdient ze zelf met werken en zijn heel overzichtelijk.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door elst99 » maandag 06 december 2010, 01:47

Het ligt voor jullie allemaal anders als je vanuit een getrouwde/vriendin situatie praat, dan heb je een andere verplichting, denk ik maar zo!
Wij hebben het over personeel in ons hotel, waar zoals een ieder wel weet zo'n 6/7 maanden wonen.
Kennen het personeel die er net zolang als wij er komen werken, hun situatie's, hun kinderen.
We betalen voor de kinderen de schooluniformen, het eten op school, rechtstreeks aan de school! Voor 2 studenten hun "Universiteit".
Vaders zijn vaak buitenbeeld, ze zijn allemaal alleen, een is mia noi van een ass. tuk-tukdriver met promotiekansen.
Kennen hun inkomen, hun huur ach wat niet! Ze maken foto's voor op de datingsites en als er mannelijke farangs komen overnachten is het een gekakel van jawelste.
Maar wat me tegen de borst stuit is, dat wat je ook doet en ze dikwijls nog uit de nood helpt, hetzij met een gebit, met 32 zonder tanden, kom je niet zo gauw meer aan de bak of een bril.
toch willens en wetens aantoonbaar je nog voor een paar lullige bahtjes belazeren.
Zo doorzichtig en zo dom! Daar bedoel ik mee ze hebben nooit genoeg!
Het is niet ons personeel, we hebben geen verplichtingen t.o.v. van hun en dat ligt toch anders als voor velen van jullie.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid

#25 Bericht door marinusmali » maandag 06 december 2010, 05:07

Wel Elst, mijn vrouw Maem heeft toevallig wel een dochter, maar was er nooit ja nooit op uit om een Farang aan de haak te slaan want dat was voor haar onbereikbaar daar ze constant op de farm werkte en ook daarbij geen internet had.
Dus toen ik via mijn Thaise vrienden hier in Hua Hin in het beeld kwam, die haar belde en zeiden dat ik een lieve vrouw zocht omdat ik niet een man ben die alleen kan blijven, hebben we voorzichtig afgesproken zonder enige voorwaarden van haar kant en van mijn kant om kennis te maken met elkaar in Ban Naphon.
De eerste 14 dagen waren we beiden niet zeker of we met elkaar zouden gaan, maar naarmate de dagen voorbij gingen leerde de familie mij ook beter kennen en ik hun en zag dat dit een hardwerkende familie was en die geen dronkaards waren. Ik zag dus dat het een lieve hardwerkende vrouw was en begon van haar te houden.
We kwamen overeen dat ze met me mee zou gaan onder voorwaarde dat we eerst zouden verloven (Koeman).
Dat deden we en we gingen daarna naar Hua Hin.
Er was niets afgesproken dat ik de familie, dochter zou moeten onderhouden of wat voor dan ook een financiële tegemoetkoming zou moeten betalen.
Ik kwam daar zelf mee, omdat ik de verplichting voelde om ook voor haar dochter te zorgen.
Nu gaat ze volgend jaar naar de universiteit in Mahasarakham, (285km van haar dorp vandaan) waar ze een 6 jarige opleiding krijgt speciaal in de Thaise taal om lerares te worden.
Ik hou van mijn dochter die beslist niet van alles het beste en het nieuwste behoeft te hebben en ik betaal graag haar opleidingskosten, en haar appartement en haar onderhoud daar.
Kijk maar eens op facebook onder mijn naam Marinus Mali, dan zie je wat voor een lieve familie dit is.

Dus Elst men kan niet alle schapen onder 1 kam scheren, want er zijn absoluut ook hardwerkende eerlijke mensen in Thailand en ik denk dat dit forum mijn mening zal delen.......

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#26 Bericht door elst99 » maandag 06 december 2010, 07:48

Ik heb het niet over jouw vrouw gehad, dat hebben we al tot in den treuren kunnen lezen hoe jij het getroffen hebt.
Maar er zijn in Hua Hin ook vrouwen die alleen en verlaten zijn en op zoek zijn naar een farang en die we al jaren dachten te kennen en je toch iedere keer weer voor een surprise stellen.
Dat heeft niets met een stel te maken die longstay in Hua Hin woont, dat zijn ervaringen opgedaan als "hulpverleners" en teleurstellingen en ook blijdschappen die daar op volgen.
En je dus allerter en harder maken.
Denk Marinus dat je maar weinig in kontakt komt met thaise vrouwen die alleen zijn, je woont op een compound met mensen in dezelfde situatie als jij, blank met een thaise en hoort daardoor ook weinig over hun leven als vrouw alleen. Geeft niet, maar nuanceer dan wel je kommentaar!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#27 Bericht door Pieter » dinsdag 07 december 2010, 01:18

Ik zou ze allemaal het hua hin bejaardenhuis uitknikkeren die oplichters

Pieter [$) [$) [$) [$) [|) [|) [|) [|) :(
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

dutch
Expat
Expat

#28 Bericht door dutch » dinsdag 07 december 2010, 02:04

Ik denk dat de Thais die in en om de toeristenplaatsen wonen/werken, een groter aandeel aan opportunisten kent als elders in het land.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

joepattaya
Expat
Expat

#29 Bericht door joepattaya » dinsdag 07 december 2010, 02:46

Daar gaan we weer.........een hele topic over het vergelijken van appelen met peren.

Hoe zeer de farang-appel ook probeert te leven als een Thai-peer, men zal altijd duurder uit zijn.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#30 Bericht door mooatje » dinsdag 07 december 2010, 08:11

joepattaya schreef:Daar gaan we weer.........een hele topic over het vergelijken van appelen met peren.

Hoe zeer de farang-appel ook probeert te leven als een Thai-peer, men zal altijd duurder uit zijn.

Simpelweg.........Juist.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”