De toekomst van Thailand ?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat

Re: De toekomst van Thailand ?

#16 Bericht door printen44 » dinsdag 20 april 2010, 15:42

Ik gaf "les" op een dorpsschooltje hier. Men wilde graag een betere Engelse uitspraak leren. Ik wist niet eens dat ik een goed Engelse uitspraak had. De lerares, die Engelse les gaf, kon ik niet verstaan, het was nog niet eens "Tinglish".

Vol trots melde ze dat ze wel vier jaar Engelse les op de Universiteit van Chiang Mai had gehad en dat ze overal Engelse les kon geven. Maar ja, die uitspraak van het Engels, dat speelde haar parten. Het dorpsschooltje was haar laatste halte. Ik vroeg maar niet van wie ze Engelse les daar op die Universiteit had gehad. Trouwens, die lerares was een vriendelijke dame die wel wilde, maar niet kon. Engelse les geven dan. :lol:

jumbo
Expat
Expat

#17 Bericht door jumbo » woensdag 21 april 2010, 01:33

Mart schreef:Maar helaas, in Thailand heb ik nog steeds geen Spinazie gevonden.
Een beetje sjupermarkt heeft een vorm van Spinazie, Japans spul maar smaakt erg goed
Vraag maar aan Mona; Ahaan popeye... :lol: :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

jumbo
Expat
Expat

#18 Bericht door jumbo » woensdag 21 april 2010, 01:37

Ik werk dus bij een MNC, met uiteraard de bijbehorende internationale contacten
Ze hebben allemaal een universitaire opleiding, schrijven/emailen prima in het engels, maar spreken is een drama, verstaan het overigens wel en als de schroom (vaak een oorzaak) weg is dan hebben ze een behoorlijke vocabulaire...... onbegrijpelijk soms
Gelukkig vergoed het zicht een hoop :lol: :lol: :lol:

Als je de soms engelse reclames op TV hoort en niet verstaat dan ligt dat overigens niet aan jou :P

soulwy
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door soulwy » woensdag 21 april 2010, 02:33

Kwaliteit van het hoger onderwijs is inderdaad anders (lager) dan we gewend zijn. Ik heb nu Thaise les van een juffrouw, met de allerliefste lach en elke dag een ander jurkje, maar in Europa had ze nooit voor de klas kunnen staan. Haar Engels is erg slecht en dat voor iemand die aan buitenlanders les geeft... Gelukkig geeft ze Thais en geen Engels, maar uitleg in het Engels is soms wel handig.

Wat jij zegt Jumbo, is me ook vaak opgevallen. Spreken in het Engels is belabberd, maar als je ziet hoe groot hun woordenschat en kennis op schrift is...is onevenredig. Nu is dat niet alleen bij Thailanders maar ook bij andere Aziaten. Aziatische talen worden nasaal, binnensmonds uitgesproken...Ik zou zelf heel veel tijd in "bodywork" stoppen, overdreven articuleren en leren praten vanuit middenrif en borst.
En dan ook nog de klemTOON niet altijd op de laatste lettergreep plaatSEN.
spicY!

Als ik echt nergens anders goed in ben, ligt hier misschien wel -mijn- toekomst ;) :lol:
Vanaf de berg het zo overzichtelijke dal,
vanaf het dal de ongeziene weg naar de top.
K.S. 2008

jumbo
Expat
Expat

#20 Bericht door jumbo » woensdag 21 april 2010, 03:14

soulwy schreef:Kwaliteit van het hoger onderwijs is inderdaad anders (lager) dan we gewend zijn. Ik heb nu Thaise les van een juffrouw, met de allerliefste lach en elke dag een ander jurkje, maar in Europa had ze nooit voor de klas kunnen staan. Haar Engels is erg slecht en dat voor iemand die aan buitenlanders les geeft... Gelukkig geeft ze Thais en geen Engels, maar uitleg in het Engels is soms wel handig.

Wat jij zegt Jumbo, is me ook vaak opgevallen. Spreken in het Engels is belabberd, maar als je ziet hoe groot hun woordenschat en kennis op schrift is...is onevenredig. Nu is dat niet alleen bij Thailanders maar ook bij andere Aziaten. Aziatische talen worden nasaal, binnensmonds uitgesproken...Ik zou zelf heel veel tijd in "bodywork" stoppen, overdreven articuleren en leren praten vanuit middenrif en borst.
En dan ook nog de klemTOON niet altijd op de laatste lettergreep plaatSEN.
spicY!

Als ik echt nergens anders goed in ben, ligt hier misschien wel -mijn- toekomst ;) :lol:
Zoals ik al aangaf, het aanzicht vergoed veel...... hehehe

IK vind HongKong-nezen en Chinezen en ook Maleiseris en Singaporeans anders verdomd goed Engels spreken, althans degenen waar ik zakenmatig mee te maken heb
Binnenland China is het zeuren, erger nog als hier waar je tenminste nog veel uitgerangeerde ex-bargirls/echtgenotes van expats hebt die nog wat Engels spreken..... :D :D
Oops wie schop ik nu weer tegen de schenen....hehehehe

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Jim » woensdag 21 april 2010, 06:15

in cambodja spreken ze ook prima engels.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

jumbo
Expat
Expat

#22 Bericht door jumbo » woensdag 21 april 2010, 06:37

Jim schreef:in cambodja spreken ze ook prima engels.
In hotels en bars, volmondig ja, werkmatig, zelfs in PP, weinig kans...

soulwy
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#23 Bericht door soulwy » woensdag 21 april 2010, 12:34

jumbo schreef:[
IK vind HongKong-nezen en Chinezen en ook Maleiseris en Singaporeans anders verdomd goed Engels spreken, althans degenen waar ik zakenmatig mee te maken heb
Binnenland China is het zeuren, erger nog als hier waar je tenminste nog veel uitgerangeerde ex-bargirls/echtgenotes van expats hebt die nog wat Engels spreken..... :D :D
Maleisiers and Singaporeans, worden 2-talig opgevoed, zijn zo goed als native speakers. Hongkong-kingkongers en Chinezen...mmm....pfff. moet hard mijn best doen om het te volgen.
Vanaf de berg het zo overzichtelijke dal,
vanaf het dal de ongeziene weg naar de top.
K.S. 2008

jumbo
Expat
Expat

#24 Bericht door jumbo » donderdag 22 april 2010, 03:17

soulwy schreef:
Maleisiers and Singaporeans, worden 2-talig opgevoed, zijn zo goed als native speakers. Hongkong-kingkongers en Chinezen...mmm....pfff. moet hard mijn best doen om het te volgen.
Check and double check, maar moeite doen om te volgen is wat anders als in 'gebarentaal' communiceren.... en dat is wat je rest in de sticks....
Vind het ook altijd aandoenlijke (?) verhalen als ik hoor dat mannen hun ultieme liefde/dames hebben gevonden in de sticks, hij spreekt geen Thai, zij geen Engels.... dat moet wel echte liefde zijn, riel lof, love concours all!!! And they were happily married ever after....

Mart
Erelid
Erelid

#25 Bericht door Mart » donderdag 22 april 2010, 04:07

jumbo schreef:
soulwy schreef:
Check and double check, maar moeite doen om te volgen is wat anders als in 'gebarentaal' communiceren.... en dat is wat je rest in de sticks....
Vind het ook altijd aandoenlijke (?) verhalen als ik hoor dat mannen hun ultieme liefde/dames hebben gevonden in de sticks, hij spreekt geen Thai, zij geen Engels.... dat moet wel echte liefde zijn, riel lof, love concours all!!! And they were happily married ever after....
Is dat het zelfde als - witlof - :?: :lol:

jumbo
Expat
Expat

#26 Bericht door jumbo » donderdag 22 april 2010, 04:33

Mart schreef:
jumbo schreef:
Is dat het zelfde als - witlof - :?: :lol:
riel lof is de Thaise editie en heeft voor menigeen een meer bittere nasmaak.... :P :P

joepattaya
Expat
Expat

#27 Bericht door joepattaya » donderdag 22 april 2010, 07:54

Vanaf zaterdag 24-4-2010 omstreeks 09.00 's morgens gaat alles weer beter.
Met de gratie van Air Berlin zet ik weer voet op Thaise bodem en dan zal alles weer beter gaan :roll: :o :mrgreen: :evil: :D :lol: :P :?:
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”