Maar hebben jullie dan ook SAMEN - dus 50/50 - ingebrachtJim schreef: je bouwt samen iets op en dan moet je er ook samen zeggenschap over hebben.

Moderator: Loempia
Maar hebben jullie dan ook SAMEN - dus 50/50 - ingebrachtJim schreef: je bouwt samen iets op en dan moet je er ook samen zeggenschap over hebben.
Als je als farang in de schulden terecht komt,ook als dat indirect via je Thaise familie zou gaan,dan kan je het schudden en een enkeltje Nederland boeken (waarvoor je geen geld meer hebt !prajak schreef:De Thai zal zijn laatste goud belenen of verkopen als het om de familie gaat, en zeker indien het betreft pa of ma. De familiebanden zijn ouderwets sterk en dat is te waarderen. Wij westerlingen hebben dat niet want er is de staat en de zorg die ingrijpt. Hier is dat niet. Dus komt er poen op tafel, hoe dan ook. Men steekt zich diep in de schulden en ik heb daar waardering voor. Voor de farang past begrip en meedenken. En soms de knip trekken. Het familiegoud kan beter bij de farang in de bankkluis liggen dan bij een pandjesbaas. De farang leent renteloos op dat onderpand. In die richting zoek ik het altijd. Hou het in eigen hand. Geen derden-schuldeisers want daar heb je als farang ook last van.
Jim schreef:een hypotheek is idd een goede optie.
dat doe je alleen niet zo snel als het om af en toe een paar rai gaat.
prajak schreef: En toch kan dan de koude kant een tweede hypotheek nemen en als die niet wordt betaald door de partner (en jij hoeft er niet eens van te weten...) komt er toch ellende. Als relaties breken laat men geen middel onbenut.
Je koopt het huis twee keer??prajak schreef:Jeanette, als je dat doet dan kost het pegels. Minstens 4 procent van die 8 ton baht per jaar. Maar je lost af dus de last wordt lager. Aflossen ? Niet aflossen want de lagere hypotheek wordt aantrekkelijk voor andere financiers. Het kost pegels en inderdaad, je koopt het huis twee keer. Het is niet aantrekkelijk. Maar je kunt een hypothecaire geldlening bedingen en NIET opnemen. Je kunt bij iedere bank (denk ik) bedingen dat je een depositorente krijgt over het niet opgenomen bedrag die 1 procent lager is dan de feitelijke rente. Dan kost het je slechts een procent per jaar.
Het blijft afwegen. Zolang je in dit land niet grond op naam kunt krijgen zal het probleem blijven bestaan.
Dat klopt inderdaad en zeker als het verschil 4% is, hehehehe.prajak schreef:Je koopt inderdaad maar een keer maar het verschil in rente over 25 jaar.....kan een bedrag betekenen dat de koopsom benadert. Maar ja, haal ik 25 jaar.....