jaar in buitenland werken

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
justice strike
heeft ervaring
heeft ervaring

Re: jaar in buitenland werken

#16 Bericht door justice strike » maandag 24 augustus 2009, 09:42

diploma's "legaliseren" hoeft in principe niet. Ik beoefen geen beschermd beroep dus het is de waarde die de werkgever er aan hangt. Daarbij is de VU niet een onbekende universiteit in Thailand (een van de vorige premiers is daar van afgestudeerd). Ik zou eventueel nog wel wat brieven van recommandatie kunnen krijgen van professoren (beide in Nederland alsmede in Thailand), geen idee of dat zal uitmaken, in Nederland in ieder geval niet.

tussen 1800 en 3000 klinkt ansich niet heel slecht. zit nu aan de bovengrens daarvan en was wel al bereid wat in te leveren. Dus wat dat betreft komt dat mooi uit :). Het is ook niet dat ik hoog wil inzetten. Maar ik moet wel iets van een beeld hebben over de loon schaling in het land. Het is moeilijk onderhandelen als je dat niet weet.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#17 Bericht door Sert » maandag 24 augustus 2009, 09:51

Je gaat uit van de ervaring die je hebt met werkgelegenheid / arbeidsmarkt in Nederland en de kennis die je te bieden hebt. Hier werkt het anders.

Binnen elk Thais bedrijf hier is er heel sterk sprake van een hierarchie, waarbij status erg belangrijk is. Iemand met een lagere functie of status zal nooit het werk van een hogere-in-functie bekritiseren. Als nieuwe medewerker sta je hoe dan ook compleet onder aan de ladder, zelfs als jouw kennis en ervaring die van anderen -hoger op de trede- overtreft.

Dat cultuur verschil zal geheid het grootste struikelblok worden. Voorbeeldje: je hebt een afspraak voor een formeel gesprek binnen een bedrijf (o.a. een sollicitatie gesprek). Bij het begin van dat gesprek zullen de Thaise mensen je een business-card geven. Die bekijk je en leg je voor je neer op de tafel. Pas aan het einde van het gesprek stop je dat kaartje in je zak. Het is onbeleefd om het kaartje meteen in je zak te steken.
Dat soort kleine details leer je alleen maar als je in Thailand woont en leeft. Bovendien is het voor een bedrijf veel interessanter en makkelijker om iemand in dienst te nemen die al in Thailand woont.

Als je een baan zoekt binnen de IT bij de grotere multinationals, dan zal Singapore een stuk interessanter zijn dan Thailand. Singapore loopt qua IT pakweg 10 jaar voor op Thailand en de grote bedrijven hebben daar een vestiging.

jumbo
Expat
Expat

#18 Bericht door jumbo » maandag 24 augustus 2009, 10:41

justice strike schreef:diploma's "legaliseren" hoeft in principe niet. Ik beoefen geen beschermd beroep dus het is de waarde die de werkgever er aan hangt. Daarbij is de VU niet een onbekende universiteit in Thailand (een van de vorige premiers is daar van afgestudeerd). Ik zou eventueel nog wel wat brieven van recommandatie kunnen krijgen van professoren (beide in Nederland alsmede in Thailand), geen idee of dat zal uitmaken, in Nederland in ieder geval niet.
.

Inderdaad, het is dat je diploma kan/moet worden vertaald en ja de werkgevers vragen daar niet naar maar immigratie die uiteindelijk de wp afgeeft dus wel. Ook in latere fases kan dat belangrijk worden als je bijvoorbeeld hier vervolgstudies wilt gaan doen.
Het gaat om de vertaling dus en een goed vertaalburo vertaald geen niet gelegaliseerd papiertje.
Ik denk dat je die regels gewoon even moet lezen vanaf de immigratie website
In de vrije beroepen sector is het inderdaad niet nodig...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

justice strike
heeft ervaring
heeft ervaring

#19 Bericht door justice strike » maandag 24 augustus 2009, 11:56

Sert schreef:Je gaat uit van de ervaring die je hebt met werkgelegenheid / arbeidsmarkt in Nederland en de kennis die je te bieden hebt. Hier werkt het anders.

Binnen elk Thais bedrijf hier is er heel sterk sprake van een hierarchie, waarbij status erg belangrijk is. Iemand met een lagere functie of status zal nooit het werk van een hogere-in-functie bekritiseren. Als nieuwe medewerker sta je hoe dan ook compleet onder aan de ladder, zelfs als jouw kennis en ervaring die van anderen -hoger op de trede- overtreft.
Ik denk dat dat toch echt afhankelijk is van het bedrijf en van je opleidingsniveau. In Amerika hebben ze namelijk ook diezelfde cultuur, maar als je van een universiteit af komt dan wordt er toch echt wel van je verwacht dat je punten van aandacht aanstipt. Maargoed, dat is een kwestie van aanvoelen. Ik had tijdens mijn afstuderen ook te maken met heilige huisjes van bepaalde mensen die een grote invloed konden hebben op mijn cijfer... dat is tot dan toe nog goed gekomen ;)
Dat cultuur verschil zal geheid het grootste struikelblok worden. Voorbeeldje: je hebt een afspraak voor een formeel gesprek binnen een bedrijf (o.a. een sollicitatie gesprek). Bij het begin van dat gesprek zullen de Thaise mensen je een business-card geven. Die bekijk je en leg je voor je neer op de tafel. Pas aan het einde van het gesprek stop je dat kaartje in je zak. Het is onbeleefd om het kaartje meteen in je zak te steken.
Dat soort kleine details leer je alleen maar als je in Thailand woont en leeft. Bovendien is het voor een bedrijf veel interessanter en makkelijker om iemand in dienst te nemen die al in Thailand woont.
Je hebt daar zeker een punt. Waar ik me dan ook in wil onderscheiden is mijn niveau van opleiding. Ik denk niet dat ik het op andere punten kan opnemen tegen iemand die daar zijn hele leven lang woont. Voor mezelf bewn ik overigens wel thais aan het leren... maargoed, dat zal ik niet onder de knie krijgen binnen 4 maanden. Het is een simpele taal kwa grammatica, maar probeer maar in die korte periode het vocabulair maar eens op te bouwen.
Als je een baan zoekt binnen de IT bij de grotere multinationals, dan zal Singapore een stuk interessanter zijn dan Thailand. Singapore loopt qua IT pakweg 10 jaar voor op Thailand en de grote bedrijven hebben daar een vestiging.
Multinationals heb je ook in Bangkok, banken en bedrijven genoeg. Singapore heeft ook ons aandacht getrokken overigens net als Maleisie en Australie. Het staat ook niet honderd procent vast, maar Thailand geeft mij enkele voordelen boven de andere landen.

justice strike
heeft ervaring
heeft ervaring

#20 Bericht door justice strike » maandag 24 augustus 2009, 12:07

jumbo schreef:
justice strike schreef:diploma's "legaliseren" hoeft in principe niet. Ik beoefen geen beschermd beroep dus het is de waarde die de werkgever er aan hangt. Daarbij is de VU niet een onbekende universiteit in Thailand (een van de vorige premiers is daar van afgestudeerd). Ik zou eventueel nog wel wat brieven van recommandatie kunnen krijgen van professoren (beide in Nederland alsmede in Thailand), geen idee of dat zal uitmaken, in Nederland in ieder geval niet.
.

Inderdaad, het is dat je diploma kan/moet worden vertaald en ja de werkgevers vragen daar niet naar maar immigratie die uiteindelijk de wp afgeeft dus wel. Ook in latere fases kan dat belangrijk worden als je bijvoorbeeld hier vervolgstudies wilt gaan doen.
Het gaat om de vertaling dus en een goed vertaalburo vertaald geen niet gelegaliseerd papiertje.
Ik denk dat je die regels gewoon even moet lezen vanaf de immigratie website
In de vrije beroepen sector is het inderdaad niet nodig...
ik vraag me serieus af of dat moet. Mijn broertje had met een engelse (erkende) vertaling van zijn middelbare school diploma genoeg om zich in te schrijven bij Tamasat University. Nu zijn alle graden die afgegeven worden op de universiteit standaard engels, het is dan dus nog maar de vraag of dat nog eens in het Thais vertaald zou moeten worden, wat mij niet lijkt. Maar ik zal de website doorsturen naar die maat van me, die zal daar voornamelijk mee te maken krijgen.

Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Fritsie » maandag 24 augustus 2009, 13:59

Het is zeer aan te raden om je diploma's te legaliseren voordat je hier naartoe komt. De Thai zijn in het algemeen erg gevoelig waar het gaat om officiele documenten en hoe meer handtekeningen en stempels erop staan des te beter. Ik ben op dezelfde manier naar Thailand vertrokken als jij voor ogen hebt, en redelijk snel een baan gevonden. Mij werd expliciet gevraagd om gelegaliseerde diploma's. Namaak is er al genoeg hier en het is de werkgever die jouw een gunst verleent door je aan te nemen en een WP zal moeten regelen.

Wat betreft de hierarchie binnen het bedrijf klopt het inderdaad dat je moet oppassen om iemand die boven je staat te bekritiseren, met name in het openbaar. Maar het ligt er ook aan op de manier waarop dat gebeurt. Wij Nederlandsers zijn nogal direct en dat wordt niet altijd toegejuichd. Echter, breng je het met een omweg dan wordt dat bij het bedrijf waar ik voor werk, zeker gewaardeerd. Uiteindelijk is het het resultaat dat telt, en dat begint hier ook langzaam maar zeker door te dringen.

Als je serieuze plannen hebt dan raad ik aan om naar Thailand af te reizen en van hieruit te solliciteren. Vanuit Nederland zal de kans op succes nihil zijn aangezien je asap beschikbaar moet zijn. Trek er een half jaar of zo voor uit. Zorg ervoor dat je je tijd nuttig besteedt want een maand lang solliciteren zonder ook maar een enkele uitnodiging voor gesprek (of uberhaupt een reactie) zit er dik in. Stel je salariseisen absoluut niet te hoog want de lokale salarissen zijn een fractie wat een westerling verdient. Om een voorbeeld te geven, iemand met een universitaire opleiding waarvan een aantal jaar in UK of Australie verdient maximaal 25.000 tot 30.000 per maand. Dit is bij het bedrijf waarvoor ik werk en er zullen zeker uitzonderingen zijn naar boven of onder toe maar ik denk dat dit een redelijke indicatie is. Hier concurreer jij dus mee!

Ga niet al te gericht op zoek naar een specifieke functie maar reageer op alles waarvoor jij zelf denkt in aanmerking te kunnen komen. Je eerste doel is hier voet aan de grond krijgen en eenmaal ter plekke kun je altijd verder kijken. De arbeidsmarkt hier is niet altijd rationeel en geschikheid voor functie is vaak van ondergeschikt belang. Ik heb laatst gesolliciteerd voor exact dezelfde functie als wat ik in NL vijf jaar heb gedaan tegen een zeer net salaris. Ik kreeg echter te horen dat ze alleen naar Thai nationals op zoek waren met werkervaring in het buitenland (dat dan weer wel!).

Desondanks is het zeker niet onmogelijk mits je jezelf maar flexibel opstelt. Verwacht niet binnen korte tijd succes en zorg voor een nuttige tijdsbesteding. Behalve een financiele planning kun je je niet echt voorbereiden op iets als dit. Uiteindelijk moet je gewoon de stap nemen en je geluk beproeven. Al is het maar voor de ervaring. Al eerder genoemd, jobsdb.com is een goede website om je te orienteren met veel vacatures.

justice strike
heeft ervaring
heeft ervaring

#22 Bericht door justice strike » maandag 24 augustus 2009, 15:03

Fritsie schreef:Het is zeer aan te raden om je diploma's te legaliseren voordat je hier naartoe komt. De Thai zijn in het algemeen erg gevoelig waar het gaat om officiele documenten en hoe meer handtekeningen en stempels erop staan des te beter. Ik ben op dezelfde manier naar Thailand vertrokken als jij voor ogen hebt, en redelijk snel een baan gevonden. Mij werd expliciet gevraagd om gelegaliseerde diploma's. Namaak is er al genoeg hier en het is de werkgever die jouw een gunst verleent door je aan te nemen en een WP zal moeten regelen.
Ik zal het even navragen hoe dat nou precies zit. Officieel zou mijn graad overal geldig moeten zijn (anders dan bij een HBO oid).
Wat betreft de hierarchie binnen het bedrijf klopt het inderdaad dat je moet oppassen om iemand die boven je staat te bekritiseren, met name in het openbaar. Maar het ligt er ook aan op de manier waarop dat gebeurt. Wij Nederlandsers zijn nogal direct en dat wordt niet altijd toegejuichd. Echter, breng je het met een omweg dan wordt dat bij het bedrijf waar ik voor werk, zeker gewaardeerd. Uiteindelijk is het het resultaat dat telt, en dat begint hier ook langzaam maar zeker door te dringen.
openbaar bekritiseren wordt nergens gewaardeerd :). Maar ik snap wat je bedoeld.
Als je serieuze plannen hebt dan raad ik aan om naar Thailand af te reizen en van hieruit te solliciteren. Vanuit Nederland zal de kans op succes nihil zijn aangezien je asap beschikbaar moet zijn. Trek er een half jaar of zo voor uit. Zorg ervoor dat je je tijd nuttig besteedt want een maand lang solliciteren zonder ook maar een enkele uitnodiging voor gesprek (of uberhaupt een reactie) zit er dik in. Stel je salariseisen absoluut niet te hoog want de lokale salarissen zijn een fractie wat een westerling verdient. Om een voorbeeld te geven, iemand met een universitaire opleiding waarvan een aantal jaar in UK of Australie verdient maximaal 25.000 tot 30.000 per maand. Dit is bij het bedrijf waarvoor ik werk en er zullen zeker uitzonderingen zijn naar boven of onder toe maar ik denk dat dit een redelijke indicatie is. Hier concurreer jij dus mee!
30.000 baht per maand/ euro per jaar/ dollar per jaar? Dus ik concureer op salaris en niet op kennis. Beetje vreemd. Ik weet namelijk dat men zeer veel respect heeft voor mensen die van een goede universiteit af komen. Alleen al het noemen van de naam Tamasat of Chula geeft al meteen ontzag bij de wederpartij. Maargoed, misschien valt het wel mee, of is de VU te onbekend in Thailand.
Ga niet al te gericht op zoek naar een specifieke functie maar reageer op alles waarvoor jij zelf denkt in aanmerking te kunnen komen. Je eerste doel is hier voet aan de grond krijgen en eenmaal ter plekke kun je altijd verder kijken. De arbeidsmarkt hier is niet altijd rationeel en geschikheid voor functie is vaak van ondergeschikt belang. Ik heb laatst gesolliciteerd voor exact dezelfde functie als wat ik in NL vijf jaar heb gedaan tegen een zeer net salaris. Ik kreeg echter te horen dat ze alleen naar Thai nationals op zoek waren met werkervaring in het buitenland (dat dan weer wel!).
Ik zit nogal in een vreemde situatie wat dat betreft. Ik hoef namelijk geen WP te hebben maar spreek ook niet de Thaise taal. Het is dus maar even de vraag hoe ze hier nu precies mee om zullen gaan. Ik denk namelijk dat ik gewoon gezien zal worden als een buitenlander, zoals een niet Nederlands sprekende Nederlander :).
Desondanks is het zeker niet onmogelijk mits je jezelf maar flexibel opstelt. Verwacht niet binnen korte tijd succes en zorg voor een nuttige tijdsbesteding. Behalve een financiele planning kun je je niet echt voorbereiden op iets als dit. Uiteindelijk moet je gewoon de stap nemen en je geluk beproeven. Al is het maar voor de ervaring. Al eerder genoemd, jobsdb.com is een goede website om je te orienteren met veel vacatures.
Ik ben wel wat concessies bereid te doen, ik moet even kijken hoe die maat van mij daar tegenover staat, die moet namelijk wel een WP aanvragen en heeft dus met wat meer rompslomp te maken. (maargoed hij heeft er ook echt zin in.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#23 Bericht door Sert » maandag 24 augustus 2009, 15:52

Hmmm, nou ben ik nieuwsgierig. Jij wilt hier gaan werken, maar je hebt geen workpermit nodig. Wat voor werk ga je dan doen? Modellenwerk? Want da's voor zover ik weet het enige waar je geen workpermit voor nodig hebt.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door carpediem » maandag 24 augustus 2009, 16:00

Heeft gewoon een thai paspoort ;)
pluk de dag (carpediem)

Ketsara
heeft ervaring
heeft ervaring

#25 Bericht door Ketsara » maandag 24 augustus 2009, 16:00

30.000 baht per maand/ euro per jaar/ dollar per jaar? Dus ik concureer op salaris en niet op kennis. Beetje vreemd. Ik weet namelijk dat men zeer veel respect heeft voor mensen die van een goede universiteit af komen. Alleen al het noemen van de naam Tamasat of Chula geeft al meteen ontzag bij de wederpartij. Maargoed, misschien valt het wel mee, of is de VU te onbekend in Thailand.
Als Vu afgestudeerde en een jaar werken in Thailand, kan ik bevestigen dat hier niemand de VU kende. Was al blij dat ze Nederland konden plaatsen... Thamasat en Chula zijn beroemd, kwaliteit van het onderwijs is goed maar belangrijker zijn de netwerken die er worden opgebouwd. Zie de tweekampen Thamasat - Chula dwars door ons bedrijf en de cubicles heen lopen. Kennisniveau en analytisch vermogen van sommigen is indrukwekkend. Werk dagelijks met super slimme jonge mensen, waarbij initiatief nemen en de hierarchische traditie de voornaamste obstakels zijn.
Genoemde bedragen zijn laag maar wel realistisch. Dat is wat die jonge mensen in hun eerste jaren ook krijgen en daarna opklimmen. Meestal wonen ze nog thuis, en in geval van de rijkeluis kinderen, hebben een mooie auto onder hun kont. Salaris is dan nog niet zo belangrijk. Later lopen die bedragen op.
Voor lekker leven in Bangkok en een work permit is zo'n startsalaris niet zo lekker, dus dat zul je moeten overwegen.

Maar ach, het kan allemaal. Kwam hier via mijn Nederlandse bedrijf en zit op een lokaal contract bij een lokale organisatie (wel onderdeel van een grotere internationale club) maar wel met aanvullingen. Goed Thais spreken en de etiquette begrijpen naast goede kennis waren dat wat mij meerwaarde boven de Thaise medewerkers.

Succes!

Ket

Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#26 Bericht door Fritsie » maandag 24 augustus 2009, 16:28

justice strike schreef:
Baht/maand, in de andere gevallen zou het iets drukker zijn hier ;) . Ik zeg niet dat je op salaris concurreert, ik probeer je alleen duidelijk te maken dat er veel slimme lui zijn van oa Chula of Tamasat die genoegen nemen met THB 30k per maand als start salaris. Zeker in deze tijd. Voor specifieke kennis (opgedaan in het buitenland bv) wordt ook in Thailand voor betaald, veel meer dan lokaal salaris, alleen moet je geluk hebben, of een goed netwerk in Thailand, om een dergelijke functie te bemachtigen. Veel functies worden 'via via' vervuld zonder dat er een advertentie aan te pas komt.

justice strike
heeft ervaring
heeft ervaring

#27 Bericht door justice strike » maandag 24 augustus 2009, 16:47

Ketsara schreef:
Als Vu afgestudeerde en een jaar werken in Thailand, kan ik bevestigen dat hier niemand de VU kende. Was al blij dat ze Nederland konden plaatsen... Thamasat en Chula zijn beroemd, kwaliteit van het onderwijs is goed maar belangrijker zijn de netwerken die er worden opgebouwd. Zie de tweekampen Thamasat - Chula dwars door ons bedrijf en de cubicles heen lopen. Kennisniveau en analytisch vermogen van sommigen is indrukwekkend. Werk dagelijks met super slimme jonge mensen, waarbij initiatief nemen en de hierarchische traditie de voornaamste obstakels zijn.
Vreemd, men zei tegen mij altijd, daar is onze premier ook naartoe gegaan. Zou een recommendatie van een professor van de universiteit van Chula eigenlijk helpen bij het vinden van een baan? of doen ze daar weinig mee?
Genoemde bedragen zijn laag maar wel realistisch. Dat is wat die jonge mensen in hun eerste jaren ook krijgen en daarna opklimmen. Meestal wonen ze nog thuis, en in geval van de rijkeluis kinderen, hebben een mooie auto onder hun kont. Salaris is dan nog niet zo belangrijk. Later lopen die bedragen op.
Voor lekker leven in Bangkok en een work permit is zo'n startsalaris niet zo lekker, dus dat zul je moeten overwegen.
Er zit nog wel een groot verschil tussen 1800 tot 3000 euro en 30.000 baht. Ik ben ook wel echt benieuwd in welke beroepstakken dit zijn. Maar goed, mijn broertje zit er nu met een ib-groep stufi, 800 euro in de maand. Kan erg ruim rondkomen zegt ie.
Maar ach, het kan allemaal. Kwam hier via mijn Nederlandse bedrijf en zit op een lokaal contract bij een lokale organisatie (wel onderdeel van een grotere internationale club) maar wel met aanvullingen. Goed Thais spreken en de etiquette begrijpen naast goede kennis waren dat wat mij meerwaarde boven de Thaise medewerkers.
je bedoelt, je kunt beter thais en etiquette dan de thaise medewerkers :)
Succes!

Ket
bedankt.

justice strike
heeft ervaring
heeft ervaring

#28 Bericht door justice strike » maandag 24 augustus 2009, 17:00

Sert schreef:Hmmm, nou ben ik nieuwsgierig. Jij wilt hier gaan werken, maar je hebt geen workpermit nodig. Wat voor werk ga je dan doen? Modellenwerk? Want da's voor zover ik weet het enige waar je geen workpermit voor nodig hebt.
Hey, daar heb ik niet eens aan gedacht. Ik denk dat dat nog zou lukken ook, krijg regelmatig te horen dat mijn gezicht daar zich voor zou lenen ;)

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid

#29 Bericht door Sert » maandag 24 augustus 2009, 17:15

justice strike schreef:
Sert schreef:Hmmm, nou ben ik nieuwsgierig. Jij wilt hier gaan werken, maar je hebt geen workpermit nodig. Wat voor werk ga je dan doen? Modellenwerk? Want da's voor zover ik weet het enige waar je geen workpermit voor nodig hebt.
Hey, daar heb ik niet eens aan gedacht. Ik denk dat dat nog zou lukken ook, krijg regelmatig te horen dat mijn gezicht daar zich voor zou lenen ;)
In elk geval veel succes met je VU diploma. Nou nog wat werkervaring....

justice strike
heeft ervaring
heeft ervaring

#30 Bericht door justice strike » maandag 24 augustus 2009, 21:51

nou nou.. ik meende het serieus, ik ben in mijn jongere jaren ook daadwerkelijk benaderd door een modeling agency. Ik was het alleen vergeten totdat je het genoemd had. Overigens heb ik wel wat jaartjes ervaring. Alleen niet in het buitenland. Wat ik dus nu wil op gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”