Nederlands paspoort vernieuwen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
joepattaya
Expat
Expat

Re: Nederlands paspoort vernieuwen

#16 Bericht door joepattaya » maandag 13 december 2010, 09:20

Heb in maart 2010 een nieuw paspoort in Bangkok aangevraagd en gekregen.
Moet allemaal persoonlijk, zowel het aanvragen (in verband met tekenen en vinger-afdrukken) als het afhalen (tekenen voor ontvangst).
De tijd tussen aanvragen en ophalen is circa 2 weken.
Voor de aanvraag wordt geadviseerd een afspraak (online) te maken, het afhalen kun je tijdens het inloop-"spreekuur" doen (volgens mij tussen 08.30 en 09.00 uur).

Over de geldigheid..........het paspoort moet nog een geldigheid van 6 maanden hebben na uitreis uit Thailand. Dit is vooral belangrijk bij het reizen naar Thailand.
Heb je geen visum, dan dient je paspoort nog een geldgheid te hebben van 6 maanden + 30 dagen (visa vrijstelling) OF van 6 maanden + geldigheid van het afgegeven visum. Voldoe je niet aan dit criterium, dan KAN een luchtvaartmaatschappij je weigeren te vervoeren, omdat je kans loopt Thailand niet binnen te komen. In een dergelijk geval is de luchtvaartmij waar je mee gekomen bent ook verplicht je weer mee terug te nemen.
Er is geen mens of instantie die je tegen houdt, als je met een paspoort met nog 1 maand geldigheid het land uit wil reizen, vooral niet als je naar je thuisland gaat.

Heb je een long-stay visum, dan ga je met je oude (ongeldig gemaakte) paspoort waarin je visum staat en je nieuwe visum naar de Immigratie Dienst (bij voorkeur niet aan de grens of luchthaven) en men stempelt het visum over in je nieuwe paspoort. Kosteloos.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door Mario08 » dinsdag 14 december 2010, 14:47

Een wetenswaardigheidje:

Wie in het buitenland woont en langer dan 10 jaar geen geldig paspoort heeft verliest automatisch zijn Nederlanderschap.

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#18 Bericht door greenthaiway » dinsdag 14 december 2010, 15:06

Zag het ook staan...
Moet je tevens wel een andere nationaliteit bezitten hoor ;)

"Verlies van Nederlanderschap door langdurig verblijf in het buitenland
Een Nederlander die tevens een andere nationaliteit bezit kan door langdurig verblijf buiten Nederland, de Nederlandse Antillen Aruba en de Europese Unie zijn Nederlandse nationaliteit verliezen. Een achtereenvolgend tienjarig of langer verblijf buiten Nederland, de Nederlandse Antillen, Aruba dan wel de Europese Unie levert in een dergelijk geval automatisch verlies van het Nederlanderschap op. Deze termijn wordt gestuit door tenminste een jaar terug te keren naar Nederland, de Nederlandse Antillen, Aruba of een land in de Europese Unie en daar hoofdverblijf te hebben. De termijn wordt ook gestuit door steeds tijdig het Nederlandse paspoort te verlengen."

Link:
http://www.rnw.nl/nederlands/article/ge ... ionaliteit

marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid

#19 Bericht door marinusmali » dinsdag 14 december 2010, 15:45

Pas nog mijn paspoort vernieuwd in november 2010. Duurde precies 1 week en toen was die klaar en inderdaad ben ik zelf daarna toegegaan om hem op te halen.
Ging erg soepel. Men maakte mijn oude paspoort ongeldig en kreeg deze ook terug.
Werkelijk simpel en ach Bangkok even zien was wel leuk.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door prajak » dinsdag 14 december 2010, 16:12

Joep, deden ze in PTA moeilijk toen ze de stempels gingen overzetten en hebben ze gevraagd naar een verklaring van de ambassade of mocht je ter plaatse die aanvraag invullen ?

In NK leidde dat een paar jaar terug tot vervelende vragen waarom de ambassade die brief niet had bijgevoegd terwijl de ambassade zegt dat dit niet hoeft. Ik werd er te kijk gezet vooral omdat naast me een Uncle Sam meneer wel een brief van zijn ambassade had houdende het formele verzoek de stempels over te zetten. Ja, dit is een land met formulieren....

RuudThai
Expat
Expat

#21 Bericht door RuudThai » dinsdag 14 december 2010, 18:55

Geert S schreef:Voor wat ik begrijp van de ambassade zijn de regels voor het vernieuwen van het (nu biometrische) paspoort weer wat veranderd, opsturen per post kan nu niet meer en je moet het persoonlijk komen afhalen, dus voortaan twee keer op en neer naar Bangkok..

Heeft er iemand hier recente ervaring met de huidige wachttijd voor het aanvragen van een nieuw NL paspoort ('verlengen') in Bangkok momenteel?

Mijn paspoort verloopt in oktober 2011, maar met de feestdagen in zicht en de recente stakingen bij de NL post vraag ik me af of het zinvol is het nu hier te proberen te vernieuwen, of beter in maart doen als ik (even) in Nederland ben.. Half januari moet ik weer naar zee, dus een beetje slordig als ik m'n oude paspoort af geef en nog geen nieuw paspoort terug heb tegen die tijd, dan hebben we een probleem ;-)
Ik zou zeggen: doe het maar als je in Nederland bent. Ik was in november - onverwacht, wegens familieomstandigheden - in Nederland en nam de gelegenheid te baat om mijn in maart a.s. verlopende paspoort te vernieuwen in Den Haag. Men rekent daar 10 werkdagen voor, wat voor mij net ongelukkig uitkwam want dat zou op mijn vertrekdag uitkomen. De man achter het loket was soepel en schoof de afhaaldatum 1 dag terug. Anders had ik i.p.v. 50 euro het verhoogde tarief voor een spoedaanvraag moeten betalen: tegen de 100 euro en dan is het na 3 werkdagen klaar.
Behalve Den Haag kan dit voor "buitenlandse" Nederlanders ook in Enschede en nog een andere gemeente, ergens in het zuiden, maar dat is wel op te zoeken.
De aanvraag én het afhalen moet persoonlijk gebeuren, maar dat is logisch. Voor aanvragen in het buitenland, dus in ons geval Bangkok, vind ik dat een forse belasting voor degenen die een eind van Bangkok af wonen. Vreemd dat het niet meer per post bezorgd kan worden.

marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid

#22 Bericht door marinusmali » woensdag 15 december 2010, 06:13

oep, deden ze in PTA moeilijk toen ze de stempels gingen overzetten en hebben ze gevraagd naar een verklaring van de ambassade of mocht je ter plaatse die aanvraag invullen ?

Nee bij de emigratie politie te zijn aangekomen in Hua Hin, vulde de politie het eerste formulier voor mij in, werd mij een nummer gegeven en kon ik uiteindelijk plaats nemen voor de politie, die mijn oude paspoort kopieerde maar ook mijn nieuwe paspoort. Toen werden de stempels overgezet in mijn nieuwe paspoort, wat alles bij elkaar toch heel wat werk kostte.
Toen alles klaar was heb ik wat Bath gegeven voor de voortreffelijke wijze van behandeling en de vriendelijkheid.

Kapo emigratie dienst van Hua Hin !!!!

joepattaya
Expat
Expat

#23 Bericht door joepattaya » woensdag 15 december 2010, 10:06

prajak schreef:Joep, deden ze in PTA moeilijk toen ze de stempels gingen overzetten en hebben ze gevraagd naar een verklaring van de ambassade of mocht je ter plaatse die aanvraag invullen ?

In NK leidde dat een paar jaar terug tot vervelende vragen waarom de ambassade die brief niet had bijgevoegd terwijl de ambassade zegt dat dit niet hoeft. Ik werd er te kijk gezet vooral omdat naast me een Uncle Sam meneer wel een brief van zijn ambassade had houdende het formele verzoek de stempels over te zetten. Ja, dit is een land met formulieren....
Bij mijn laatste vernieuwing in maart van dit jaar, heb ik geprobeerd om mijn non-immigrant B over te laten zetten.
Aangezien dit nog maar een paar dagen geldig was hebben ze mijn beide paspoorten (oud en nieuw) aan elkaar geniet met het verzoek deze ZO te overhandigen bij uitreis uit Thailand.
Was geen probleem........in beide paspoorten kwam een uitreisstempel en klaar was klara.

De bewuste brief die door de Immigratie (soms) verlangd wordt, verklaart niet meer en niet minder, dat het nieuwe paspoort met een bepaald nummer een oud paspoort met een bepaald nummer vervangt. Deze verklaring staat afgedrukt in het nieuwe paspoort: "Dit paspoort is afgegeven ter vervanging van paspoort nummer/ This passport has been issued to replace passport number/Le present passeport remplace le passeport anterieur no. xxxxxxxxx"
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”