Nederland het buitenland en de fiscus, informatie

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#16 Bericht door jumbo » woensdag 17 januari 2007, 03:34

Phuket Dragon schreef:Een prive persoon is niet belasting plichtig over zelf gegenereerde inkomsten en dus draagt geen premies af. Dus klus je wat bij hoef je dat niet op te geven daar geen IB bestaat hier, ook AOW of WAO uit Nederland gestort in Thailand kent geen belasting in Thailand !

Bedrijven betalen wel belasting n.m 7% en voor de werknemers word er een kleine premie betaalt voor zieketekosten door de werkgever c.a 100 BHT per maand.

Heb je wat centen op de bank in Thailand genereer je rente, deze word elke 3 maanden uitgekeerd en er word direct belasting ingehouden.

Dragon
Alles, maar dan ook alles wat je hierboven hebt beschreven in totaal FOUT
IK weet niet waar je die informatie vandaan haalt, maar iedereen die hier langer als 180 dagen verblijft (zie de info van Dutch) is hier progressief onderhevig aan IB tot 42% zelfs. Technishc gezien met je dus ook je bruto = netto uitkering hier aanmelden en draarover INB betalen, wat echter vele personen niet doen = illegaal...
Bedrijven betalen 30% corporate tax....
Ziektekosten bestaan niet, niet wettelijk geregeld; er wordt wel en sociale premie ingehouden tot een maximum van 1.500 thb per maand waarvoor gratis behandeling en medicatie wordt verstrekt en een klein bedrag is gereserveerd voor de oude dag....

Dragon; je huiswerk beter doen


J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Belgische man

praktisch gezien ?

#17 Bericht door Belgische man » woensdag 17 januari 2007, 16:20

Hoe gaat het praktisch gezien eraan toe indien men in Thailand woont ( dus langer dan 3 maand en geregistreerd in Thailand ) ? krijgen de Belgen of Nederlanders daar dan ook een jaarlijkse 'bruine' belastingsbrief om in te vullen? is die dan in de Thaise taal ?

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: praktisch gezien ?

#18 Bericht door Ben » woensdag 17 januari 2007, 16:56

Belgische man schreef:Hoe gaat het praktisch gezien eraan toe indien men in Thailand woont ( dus langer dan 3 maand en geregistreerd in Thailand ) ? krijgen de Belgen of Nederlanders daar dan ook een jaarlijkse 'bruine' belastingsbrief om in te vullen? is die dan in de Thaise taal ?

In Nederland heb je blauwe brieven polleke
wees niet gevreest dat de Thaise belasting je een aanslag stuurd.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: praktisch gezien ?

#19 Bericht door jumbo » donderdag 18 januari 2007, 02:10

Belgische man schreef:Hoe gaat het praktisch gezien eraan toe indien men in Thailand woont ( dus langer dan 3 maand en geregistreerd in Thailand ) ? krijgen de Belgen of Nederlanders daar dan ook een jaarlijkse 'bruine' belastingsbrief om in te vullen? is die dan in de Thaise taal ?
In Thailand ben je (net als in Nederland eigenlijk) belastingpichtig maar hier laten ze het aan de persoon in kwestie over om te komen of niet, uiteraard ben je na de eerste keer geregistreerd en derhalve een bekende, maar nog steeds kan je zonder een bepaals teurgkerend patroon je belastingaangifte doen.
Er zijn wel data waaraan je moet voldoen zoals met inkomstenbelasting, ik meen voor 1 april

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#20 Bericht door dutch » donderdag 18 januari 2007, 03:53

Geen 1 April grap :D
Inderdaad 31 Maart is de laatste dag waarop PIT (personal income tax) moet worden aangegeven.
In Maart is het belasting kantoor OVERVOL,eigenlijk wel grappig om te zien.

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

#21 Bericht door Phuket Dragon » donderdag 18 januari 2007, 07:32

Jumbo, ook jij doe je huiswerk niet goed.
Ik ga af op wat de Thai doet en die weten zelfs de wet niet.

Mijn Thaise vrouw doet in onroerend goed en leased grond stukken.
Bij aangifte van de lease betaal je 1% belasting van de aangegeven lease prijs, wat netto in het handje blijft word geen inkomsten belasting over geheven ter plekke, ook de Thai geven de inkomsten niet op in 99,99%

Bedrijven dragen 7% BTW af.

De coperate tax die jij opgeeft is als je meer verdient dan 3 Mil. BHT per jaar, uiteraard een goede Ltd verdient helemaal nix zorgt dus dat balance nul is.

Dragon.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#22 Bericht door jumbo » donderdag 18 januari 2007, 09:29

Phuket Dragon schreef:Jumbo, ook jij doe je huiswerk niet goed.
Ik ga af op wat de Thai doet en die weten zelfs de wet niet.

Mijn Thaise vrouw doet in onroerend goed en leased grond stukken.
Bij aangifte van de lease betaal je 1% belasting van de aangegeven lease prijs, wat netto in het handje blijft word geen inkomsten belasting over geheven ter plekke, ook de Thai geven de inkomsten niet op in 99,99%

Bedrijven dragen 7% BTW af.

De coperate tax die jij opgeeft is als je meer verdient dan 3 Mil. BHT per jaar, uiteraard een goede Ltd verdient helemaal nix zorgt dus dat balance nul is.

Dragon.
Om het maar in jouw beredenering te houden
indien de thai 'de wet niet kennen' en derhalve niet toepassen is het een hele andere zaak dan indien een op visa verblijvende buitenlander dat doet. Je schrijft al de wet niet kennen dus er is een wet en als je die niet volgt ben je strafbaar.
Niet opgeven van inkomsten is per definitie ontduiken van de wet.
Ik zou je vrouw vragen je het nog eens uit te leggen....
Indien het lease betreft en het derhalve inkomsten niet uit arbeid maar uit onroerende goederen betreft is er een drempel, veelal komen prive personen onder deze drempel.....
de corporate tax is inderdaad voor 3 mio + verdiensten; netto houdt je dus 2.250.000 een bedrag waarvoor ik persoonlijk niet aan het werk ga
Een bedrif geen winst laten maken gaat ook niet omdat zelfs de fiscus hier dan de boel komt onderzoeken en er dan allerlei aanname's worden gemaakt om je alsnog te laten betalen.

Maar terugkomend op je eerste stelling; iedereen is belastingplichtig, dat je het niet aangeeft is een risico en illegaal en zou niet moeten worden geadviseerd, tenzij het peanuts betreft in de range van de leases die je vrouw maakt

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#23 Bericht door dutch » donderdag 18 januari 2007, 11:06

qquote;Mijn Thaise vrouw doet in onroerend goed en leased grond stukken.
Bij aangifte van de lease betaal je 1% belasting van de aangegeven lease prijs, wat netto in het handje blijft word geen inkomsten belasting over geheven ter plekke, ook de Thai geven de inkomsten niet op in 99,99%
unquote

Dit onderwerp ging toch over Nederlandse inkomsten en of deze al dan niet in Thailand belast(mogen/zullen) worden??
Dat het bij de Thais zelve een gemoedelijk rommeltje is,dat is tot daar aan toe maar,zoals Jumbo reeds aangeeft,het wordt wat anders als je hier als "farang" met een visum verblijft(lijkt me :wink: )

Seven

Fiscus en Thailand

#24 Bericht door Seven » dinsdag 06 februari 2007, 13:50

Goedemiddag,

Ik heb de volgende vragen:

A) Ik ben bezig voorbreidingen te treffen om naar Thailand te verhuizen als gepensioneerde. Ik heb het een en ander uitgezocht en kom tot het volgende:

In gevolge het belastingverdrag tussen Nederland en Thailand, is Thailand heffingsbevoegd voor wat betreft belastingen op Pensioenuitkeringen en lijfrentes (art. achttien).

Vraag 1: Het schijnt dat de Thais geen belasting heffen op (vanuit Nederland) uitgekeerde pensioenen en lijfrentes. Klopt dit ?

B) Om een beroep te doen op het tussen Nederland en Thailand gesloten verdrag moet ik in het "Verzoek tot Vrijstelling loonbelasting/premie Volksverzekeringen" kunnen aantonen dat ik in het woonland ( dus Thailand) belastingplichtig ben.

Vraag 2: De Thaise fiscus geeft w.s. zo'n verklaring niet af. Wat voor bewijzen /documenten / verklaringen vanuit Thailand zijn voor de Nederlandse Fiscus wel aanvaardbaar om in aanmerking te komen voor de afgifte van een vrijstellingsverklaring ? Heeft iemand hier ervaring mee ?

C) AOW: Het schijnt dat de AOW wel valt onder het Nederlandse belastingsysteem. Klopt dit?

Kunnen jullie mij verder helpen ?

Dank

Robert

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#25 Bericht door Mart » dinsdag 06 februari 2007, 16:31

Robert,
Er zal wel een nieuwe diskussie losbarsten. Ik ben 69 heb me op mijn 65 ste uit laten schrijven, Ontvang AOU en toeslag belasting vrij, ook mijn pensioenen zijn belasting vrij. Natuurlijk heb ik daarvoor een verzoek ingediend in Heerlen.

Hier in Thailand nog geen enkel probleem ondervonden. Ik betaal dus geen belasting, want in Thailand is er een regel dat je over inkomen uit vroegere arbeid geen belasting betaald.

Hij die het beter weet kan me dus wel nader informeren.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#26 Bericht door dutch » dinsdag 06 februari 2007, 17:05

Altijd lekker deze discussie :D

Heb de brief van de Nederlandse belasting voor me,dus alles wat ik schrijf citeer ik letterlijk.

Aanvraag Nieuwe verklaring.Datum afgifte vorige verklaring 25 mei 2004.
einde geldigheid:8 februari 2008.

bla bla bla


Zijn de bovenstaande gegevens gewijzigd?
Wordt U in Uw woonland (nog steeds) aangemerkt als (fiskaal) inwoner?
Nee,U komt niet in aanmerking
Ja,stuur hiervan een bewijs mee

Daar ben ik nu mee bezig,dat bewijs te verkrijgen

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#27 Bericht door jumbo » woensdag 07 februari 2007, 02:12

dutch schreef:Altijd lekker deze discussie :D

Heb de brief van de Nederlandse belasting voor me,dus alles wat ik schrijf citeer ik letterlijk.

Aanvraag Nieuwe verklaring.Datum afgifte vorige verklaring 25 mei 2004.
einde geldigheid:8 februari 2008.

bla bla bla


Zijn de bovenstaande gegevens gewijzigd?
Wordt U in Uw woonland (nog steeds) aangemerkt als (fiskaal) inwoner?
Nee,U komt niet in aanmerking
Ja,stuur hiervan een bewijs mee

Daar ben ik nu mee bezig,dat bewijs te verkrijgen
Dutch,
wellicht kan je thaise belastingaangifte formulier het bewijs zijn??

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#28 Bericht door dutch » woensdag 07 februari 2007, 03:15

Jumbo,
Ik heb de PND 90 van 2005 en 2006.
(belasting aangifte) inclusief de ontvangstbewijzen van het geld.(tax receipt)

Ben nu bezig met: Certificate of status of taxable person.

Dit is een schrijven van de Thaise belastingdienst,dat ik bij hun dienst als "taxable" persoon sta geregistreerd.
Dan ben ik voor eens en voor altijd van de nederlandse bemoeienis af :lol:
(hopen we)

Omdat bewijs te krijgen moet je het volgende overleggen.:Schriftelijk verzoek met copieen van Paspoort-Visum-Tabien Baan-PND 90-Tax receipt-Tax ID card.

Mijn stelling is dat als het belasting verdrag tussen Thailand en Nederland aangeeft dat de belasting-inning aan Thailand wordt overgelaten,dat je dat dan ook moet doen!!
Ongeacht of de mensen hier dan de kluit belazeren of niet.Dat is niet meer de taak van de Nederlandse belastingdienst,maar van de Thaise dienst om dat te controleren.!

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#29 Bericht door jumbo » woensdag 07 februari 2007, 04:47

dutch schreef: Mijn stelling is dat als het belasting verdrag tussen Thailand en Nederland aangeeft dat de belasting-inning aan Thailand wordt overgelaten,dat je dat dan ook moet doen!!
Ongeacht of de mensen hier dan de kluit belazeren of niet.Dat is niet meer de taak van de Nederlandse belastingdienst,maar van de Thaise dienst om dat te controleren.!
Klopt overal ben je belastingplichtig dus je dient per definitie zelf voor correcte aangifte zorg te dragen
Aangezien men in Thailand (net als o.a. met de onderwijsplicht) wel de wetten/plichten heeft maar niet de middelen ter controle op uitvoering zijn er velen die denken dat het hier wel losloopt (zelfs de Thai) en die kunnen, en zeker de buitenlanders, er vergif op innnemen dat als er een keer een controle volgt van wat dan ook en je belastingsituatie komt naar voren dan je geknipt en geschoren terug kan gaan naar Nederland......als zwaarste straf uiteraard brrrrr......men is hier ook gek van boetes...

Je kan dus niet aankomen met; 'maar de buren/mijn vrouw zei dat....' of 'jullie hebben me nooit een aanslag gestuurd'


J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#30 Bericht door dutch » woensdag 07 februari 2007, 06:03

OK jumbo,daar zijn we het over eens.
Eigen verantwoordelijkheid.

Op de website van de Thaise belastingdienst http://www.rd.go.th vind je onder de (engelse versie) tax structures ,informatie over de PIT (personal income tax).
Er staan 8 groepen aangegeven,maar eigenlijk allemaal vanuit een werksituatie(min of meer).
Pensioenen worden als zodanig niet vermeld en een gepensioeneerde Thaise goede vriend van mij(hij was vice-president van de CP group in Indonesie),gaf aan dat hij vanaf het moment dat hij gepensioeneerd was,GEEN PIT meer hoefde te betalen.Dat zou overeenkomen met de gegevens van die 8 groepen!

Zou het kunnen zijn dat daar de verwarring uit ontstaat en dat buitenlanders met alleen pensioen zich dus ,terecht(?)vrijgesteld voelen?

Jammer alleen dan, dat de Nederlandse belastingdienst (Het belastingverdrag)dus dan blijkbaar het recht van inning overdraagt aan een andere belastingdienst die op dit soort inkomen geen(?) belasting heft.

Jammer voor Nederland en leuk voor ons (Als dat zo zou zijn).

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”