Thaise humor? Nieuwe regels voor visaruns!!

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#16 Bericht door jumbo » vrijdag 15 september 2006, 08:10

Ik vroeg me net af onder een soortgelijke topic of we ons niet al te veel voor illegalen aan het inspannen zijn, door het onderwerp uit te kauwen

Voor echt gedupeerden als erg lang in Thailand verblijvende of weekend toeristen en frequente zakenreizigers komt er echt wel een oplossing

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#17 Bericht door Manuel » vrijdag 15 september 2006, 08:27

Ben niet bang dat wij het hier uikauwen.... ziende de 100 tal paginas op andere websites met veel meer info en ideeen...

Ik ben alleen zeer verbaasd dat dit zo snel en klaarblijkelijk redelijk ondoordacht naar buiten kwam. Geloof toch zeker ook dat er zeer veel echte long term toerists 'getroffen' zullen worden door de veranderingen. Niet alleen direct door verminderde mogelijkheden to runs maar bijv ook de andere policy van Penang om geen multiple entry tourist visa meer te vestrekken.
Ik ken echt vele 'long term' toeristen op Phuket die echt niet werken maar gewoon lang van veel geld een goed leven hebben. Natuurlijk kan deze groep een visa verkrijgen maar toch zullen sommigen misschien een andere bestemming kiezen.

Ook de 2 weken notice (ongeveer) betekent dat in de toekomst andere veranderingen met eenzelfde snelheid kunnen worden doorgevoerd. Iets wat onzekerheid brengt naar mogelijke long term toeristen en mogelijke investeerders.

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

#18 Bericht door Nimnuan » vrijdag 15 september 2006, 16:06

Manuel schreef: Ik ben alleen zeer verbaasd dat dit zo snel en klaarblijkelijk redelijk ondoordacht naar buiten kwam. Geloof toch zeker ook dat er zeer veel echte long term toerists 'getroffen' zullen worden door de veranderingen. Niet alleen direct door verminderde mogelijkheden to runs maar bijv ook de andere policy van Penang om geen multiple entry tourist visa meer te vestrekken.
Misschien is dit gedaan als een soort waarschuwing voor de illegalen?
Afschrikeffect? Zoals ze dit in Nederland tegenwoordig een "proefballonetje" noemen.
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

Khun Jean

Tja..

#19 Bericht door Khun Jean » dinsdag 26 september 2006, 10:58

De meeste mensen hier inThailand die klagen over de nieuwe regels zijn mensen die hier illegaal verblijven op een touristen visum.
Zoals de naam al aangeeft is het een TOERISTEN visum, en het gaat hier nog wel alleen over het visum die je krijgt bij het arriveren een zogenaamde 'Visa on arrival'.

Voor 99.9% van de touristen is het dus geen enkel probleem. en voor touristen die langer dan 30 dagen willen blijven is er een touristenvisum te verkrijgen bij de ambassade.

Voor mensen die hier werken is er een 'business' visa, voor mensen met familie hier een 'familie' visa, voor mensen die van hun pensioen willen genieten (en dat al vanaf 50 jaar) is er een 'retirement' visa.

Er zijn dus heel veel mogelijkheden om hier legaal te blijven, en allemaal even duidelijk als eenvoudig te verkrijgen.

Natuurlijk willen ze in Thailand geen mensen die op een touristen visum werken, ze betalen geen belasting!
Scholen maken zich nu schuldig door mensen in dienst te nemen voor belachelijke lage lonen, zonder werkvergunning, alleen maar omdat er mensen zijn die elke mogelijkheid gebruiken om in Thailand te blijven. Zo 'desperate' zijn ze om hier te blijven.
Dus ook het probleem van de zogenaamde 'Engelse leraar' is hiermee een stuk beter te regelen.

Dan zijn er nog een heleboel, en vergis je niet er zijn er echt heel veel, die illegaal hier een bedrijfje hebben. En dan ook geen visum hebben en geen werkvergunning. En wat te denken van alle illegale Burmese en Cambodianen, Chinezen, enz.. Het is niet alleen voor westerlingen!
Er wordt nu veel misbruik vandeze mensen gemaakt. Het is ook voor die mensen belangrijk om beschermd te worden tegen slechte behandeling. Waar je tenslotte voor vatbaar bent als je illegaal bent.

Deze regeling had eigenlijk vanaf het begin geimplementeerd moeten worden. Het is een goede schoonmaak actie, en natuurlijk zullen er uitzonderlijke gevallen zijn die er last van hebben. Maar of het halen van een visum in de ambassade nu zo onoverkomelijk is denk ik nu ook niet.

Voor de zogenaamde 'langdurige tourist', en er zijn er die hier al 10-20 jaar wonen, wordt het tijd om nu maar eens een keus te maken. Wordt het een 'o' visum voor 'family' of 'retirement' of een 'b' voor business.
Iedereen valt wel in een categrie voor een visum. Een keertje een heel klein beetje moeite doen is toch niet zo erg.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#20 Bericht door Mart » dinsdag 26 september 2006, 16:12

Waarde Jean

Afscheid nemen doet waarschijnlijk pijn. :cry: :cry: :cry:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#21 Bericht door Manuel » dinsdag 26 september 2006, 18:33

Jean, je bent nu wel heel erg bitter aan het worden in je postings.....

Maar, ook in deze post maak je fouten in je feiten.
Toeristen visa is niet het probleem, alles blijft zoals voorheen. Visa on arrival bestaat niet zoals jij het bedoelt. Het heet vrijstelling van visa en je komt zonder visa het land in voor of 15 of 30 dagen. Deze mensen kunnen negatief beinvloed zijn door de nieuwe regeling. Zeker daar de 'visarun' een legale manier was om hier langere tijd te verblijven. Indien je hier op gerekend hebt voor een bedrijf van langere tijd ben je dus noodzakelijk te zoeken naar een alternatief.

Voor meesten is er een alternatief. Uitzondering is een niet getrouwde, niet werkende en onder de 50 jaar oude pensionado. En die bestaan ook en brengen vaak veel geld in het land. Voor dit voorbeeld is geen visum beschikbaar anders dan visa exemption of toeristen visa, wat beide niet de lading dekt.

Familie visa bestaat niet, het heet 'dependent visa', wat in mijn boek niet geheel hetzelfde is. Ook, werkenden moeten een werk vergunning hebben, een 'b' visa is niet genoeg...

Ook, je kunt als zijnde een buitenlander met een visa exempt status toch ook echt wel een bedrijf oprichten of in ieder geval aandeelhouder en director zijn. Daar zijn absoluut geen visa voorwaarden aan verbonden. Dat gaat pas en punt spelen bij de managing director die ook daadwerkelijk werkt.

Nogmaals (zoals ik schreef in voorgaande berichten), erg bitter en onvolledige informatie..

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2403
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

#22 Bericht door serpay » dinsdag 26 september 2006, 21:38

Manuel schreef:Jean, je bent nu wel heel erg bitter aan het worden in je postings.....

Maar, ook in deze post maak je fouten in je feiten.
Toeristen visa is niet het probleem, alles blijft zoals voorheen. Visa on arrival bestaat niet zoals jij het bedoelt. Het heet vrijstelling van visa en je komt zonder visa het land in voor of 15 of 30 dagen. Deze mensen kunnen negatief beinvloed zijn door de nieuwe regeling. Zeker daar de 'visarun' een legale manier was om hier langere tijd te verblijven. Indien je hier op gerekend hebt voor een bedrijf van langere tijd ben je dus noodzakelijk te zoeken naar een alternatief.

Voor meesten is er een alternatief. Uitzondering is een niet getrouwde, niet werkende en onder de 50 jaar oude pensionado. En die bestaan ook en brengen vaak veel geld in het land. Voor dit voorbeeld is geen visum beschikbaar anders dan visa exemption of toeristen visa, wat beide niet de lading dekt.

Familie visa bestaat niet, het heet 'dependent visa', wat in mijn boek niet geheel hetzelfde is. Ook, werkenden moeten een werk vergunning hebben, een 'b' visa is niet genoeg...

Ook, je kunt als zijnde een buitenlander met een visa exempt status toch ook echt wel een bedrijf oprichten of in ieder geval aandeelhouder en director zijn. Daar zijn absoluut geen visa voorwaarden aan verbonden. Dat gaat pas en punt spelen bij de managing director die ook daadwerkelijk werkt.

Nogmaals (zoals ik schreef in voorgaande berichten), erg bitter en onvolledige informatie..
manuel je haald de woorden uit mijn mond.
een perfect antwoord
Alfisti rebeli

Khun Jean

#23 Bericht door Khun Jean » woensdag 27 september 2006, 00:10

Tja.
Met het hoofd in de wolken, en alles is wonderbaarlijk perfect in Thailand.
Zeg je iets dan is het meteen "bitter". Moet er eigenlijk een beetje om lachen. Typisch nederlands.

Onjuiste informatie?
Kijk de volgende keer eens in je paspoort, daar staat een stempeltje in met een datum tot wanneer het geldig is. Dat heet nu een 'Visa on arrival'
Dat stempeltje is voor de meeste landen 30 dagen geldig. Als je een toursten visa hebt gehaald in de ambassade dan is die meestal 60 dagen.
De regeling die op 1 oktober in gaat geldt ALLEEN voor als je zonder een touristen visum het land binnenkomt en dus een 'visa on arrival' krijgt. En ik kan heel uitgebreid alle visa soorten gaan uitwerken, maar daar is de site van de Thaise regering veel beter in.
Dat Singapore en Malesie nu geen double entry meer afgeeft is jammer, en misschien wel onwettig. Maar goed het is altijd aan degene in de ambassade om te beslissen of je een visum krijgt of niet. En daar kun je dan weer eventueel bezwaar tegen maken.

Voor de niet getrouwde, niet werkende en onder de 50 jaar oude persoon is er een 'investment' visa. Voorheen was 3 miljoen baht voldoende, nu wordt dat waarschijnlijk 10 miljoen. Als je al gebruik maakte van de 'investment' visa dan kun je die blijven gebruiken en verlengen.
Dus toch alle mensen hebben de mogelijkheid om in Thailand te wonen. Veel mensen hebben van die mogelijheid gebruik gemaakt om een appartement te kopen voor 3 miljoen baht of hoger.
Wie is er nu onjuist of onvolledig?

Maar inderdaad, er is 1 categorie mensen die er buiten valt. En dat is de arme sloeber die zijn land ontvlucht en hier een beter leven probeert te leiden. Zonder ook maar iets bij te dragen aan het land.
En deze categorie is behoorlijk groot. Geen wonder dat ze die regeling in het leven geroepen hebben. Op een gegeven moment is het genoeg.

Met 'Familie' visa bedoel ik de dependant. Een dependant is altijd een familielid, je kunt geen vreemde financieel ondersteunen dus de omschrijving zat er niet veel naast. Ik kan het ook een 'non immigrant visa classification "O"' noemen. Maar denk dat een 'familie' visum de lading behoorlijk dekt. En ja, de retirement heet ook hetzelfde. Het is alleen een ander subtype.

Zonder een 'b' visum kom je het land niet in als je een baan wilt hebben. Je moet dan of met een touristen visum het land in en deze dan om laten zetten of je komt meteen met een 'b' visum als je de intentie hebt om hiet te werken. Een werkvergunning is pas aan te vragen als je precies weet waar je werkt en wat je exacte functie is. Zonder die gegevens, geen werkvergunning.

Je kunt dan wel aandeelhouder zijn of directeur van een bedrijf zonder daar een speciale visa voor nodig te hebben, maar werkt dat in de praktijk? De eerste vergadering die je moet bijwonen is al werk en vereist een visa en een werkvergunning. Ga je een hand schudden in de functie van je bedrijf, ja ook daar heb je een werkvergunning en dus een visum voor nodig.

Zelf heb ik geen "multiple entry non immigrant "O" " visa. Kan dan elke keer als ik in Thailand arriveer 3 maanden blijven. Voor mij de makkelijste manier omdat ik toch regelmatig op reis ben voor mijn werk.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#24 Bericht door jumbo » woensdag 27 september 2006, 02:24

Ook voor de arme sloeber is er een mogelijkheid, gewoon als toerist vervolgens uitzingen tot de 90 dagen en daaran een visum aanvragen bij een ambassade buiten Thailand....uiteraard zal je een bonafide reden moeten hebben...

Je kan geen directeur zijn van een bedrijf zonder een workpermit. Wl vennoot.
Een grootaandeelhouder kan gewoon deelnemen aan vergaderingen (is vaak zelfs verplicht) en heeft daarvoor geen specifieke visa's nodig. Dit geldt ook voor employees van buitenlandse bedrijven die hier voor specifieke support issues naar toekomen, vaak is aantonen van de relatie voldoende.
Externe bedrijven hoeven niets aan te tonen anders dan de ligitiemheid van hun relatie tot het bedrijf.

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11634
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#25 Bericht door jumbo » woensdag 27 september 2006, 03:14

jumbo schreef:.

Je kan geen directeur zijn van een bedrijf zonder een workpermit. Wl vennoot.

J
Toevoeging je kan wel in de Board of Directors zitten zonder een werkvergunning maar dan wordt er niet verwacht dat je jezelf met de dagelijkse gang van zaken bezighoudt

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#26 Bericht door Manuel » woensdag 27 september 2006, 05:21

Jean, zoals moge blijken uit mijn reacties vind ik het leuk om feitelijke discussies te voeren. Dat neemt niet weg dat ik je inzendingen waardeer.

VOA en Visa Exempt zijn voor Thaise immigratie 2 verschillende zaken. Ik ben ervan bewust dat meesten deze fout maken maar de letter van de immigratie wetten maakt wel degelijk onderscheid tussen beide. De stempel in je passpoort wanneer je zonder visa binnenkomt is geen visa maar een exemption.

Visa Exempt:
According to the Interior Ministerial Announcements dated 6 February B.E.2538 (1995) and 8 December B.E. 2541 (1998), and updated December 2002, passport holders from some countries do not require a visa when entering Thailand for tourism purposes if their stay in the Kingdom does not exceed 30 days.

Visa on Arrival:
According to the Interior Ministerial Announcements ,passport holders from some countries may apply for visas at the immigration checkpoints for the purpose of tourism for the period of not exceeding 15 days.


Zolas Jumbo al aangeeft, en ik daarvoor, er is geen relatie tussen visa en aandeelhouderschap in een bedrijf. Alleen de MD heeft een werk vergunning nodig zolang de overige niet diret aan de bedrijfsvoering deelnemen. Bijwonen van vergaderingen, stemmen etc hebben geen werk vergunning nodig.

Voor de jonge pensionado.... Investment Visa is een optie maar voor meesten niet meer dan dat. Ik geloof toch zeker dat deze groep in de doelgroep van het regeringsbeleid (voor zover we daar nu van kunnen spreken) valt en daardoor een correcte status zou moeten kunnen krijgen. Hoe makkelijk is een retirements visa indien je 50 bent? En welke opties zijn er daarvoor? Niet in evenwicht, maar ik verwacht zeker dat daar nog een oplossing voor gevonden gaat worden.
Khun Jean schreef: Met het hoofd in de wolken, en alles is wonderbaarlijk perfect in Thailand.
Zeg je iets dan is het meteen "bitter". Moet er eigenlijk een beetje om lachen. Typisch nederlands
Mijn reden om dit te zeggen heeft niks met Nederlands te maken maar met het feit dat je bijna alleen maar negatieve kanten aanhaald en wel in een relatief groot aantal woorden in verschillende onderwerpen. Of was dat typich Nederlands van jou kant?

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”