in thailand wonen zonder veel geld

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
aster
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 17 augustus 2006, 14:02

#16 Bericht door aster » donderdag 17 augustus 2006, 14:29

hey beste mensen ik wilde hier graag ook wat kwijt over. ik begrijp deze situatie best heb zelf ook dat probleeben net 1x in thailand geweest en heb nu helemaal geen geld meer. wil absoluut weer heen heb daar ook iemand ontmoet. maar weet ook niet hoe dat moet voor langere tijd. behalve voor op vakantie maar hoe dan ook ik moet er voor sparen en dat kan nog lang duren. tuurlijk ik heb wel werk maar verdien geen 500 euro nee ik verdien zo rond de 350 in de week en daar moet ik ook mijn huis van betalen. dus dan gaat t langzaam. behalve als ik mijn huis verkoop dan ben ik een rijk man. maar als ik dan voor langere tijd wegga heb ik geen inkomen meer en geen huis meer. en als ik weer terug zou gaan naar nederland heb ik helemaal niets meer geen huis engeen werk. mijn neef wil dat zijn vriendin hier komt maar daar is ie nu ook al 3 jaar mee bezig het is gewoon k.t van alle kanten is hier nou gewoon niet een simpele oplossing voor

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#17 Bericht door Mystic » donderdag 17 augustus 2006, 17:00

Wat voor oplossing had je zelf in gedachten?
Ik snap niet zo goed wat het probleem is, je hebt daar iemand ontmoet, en ja dat is moeilijk, moeilijker als dat je iemand in Duitsland had leren kennen, maar niets is onmogelijk.
Er zijn hier zat mensen (meest mannen) die je op de een of ander manier voor zijn gegaan, die of hier hun vrouwtje hebben, of die daar leven, of bezig zijn die kant op te gaan.
Je hebt de verantwoording voor je eigen leven, dus ook om er iets leuks en positiefs van te maken..... je hebt nu geen geld meer? soit, ik ben ook altijd blut als ik terug kom... big deal, gewoon weer aan het werk, en teren op de leuke tijd die je hebt gehad..... en intussen ook hier een beetje lachen ;)
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

Sis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 277
Lid geworden op: zaterdag 31 december 2005, 09:34
Locatie: Alkmaar

#18 Bericht door Sis » donderdag 17 augustus 2006, 18:21

het is gewoon k.t van alle kanten is hier nou gewoon niet een simpele oplossing voor
Simpele oplossing:

niet klagen, maar doen. Verkoop je huis, ga huren. Van dat geld kan je makkelijk naar Thailand. Wil je dat niet en heb je geen geld, dan ga je later..

komt bot over, maar ik hoop dat je mijn punt begrijpt. :wink:
Je leeft niet in de wereld, maar de wereld leeft in jou

nicod
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 444
Lid geworden op: vrijdag 24 maart 2006, 17:42
Locatie: Breda

#19 Bericht door nicod » donderdag 17 augustus 2006, 18:35

Sis heeft wel gelijk met echte liefde in gedachten worden finaciele keuzes wat minder belangrijk.

Als je dit toch een grote stap vindt is er een tussenstap.

Neem (een deel van) je eventuele overwaarde op. En probeer (bijvoorbeeld via de levensloop regeling onbetaald verlof op te nemen (baangarantie) ga een tijdje samenleven in Thailand van je overwaarde (let wel op de juiste visa vraagstukken, maar daarover is voldoende info beschikbaar op dit forum). Krijg je een heleboel antwoorden. kan/ wil ik met haar, hier of daar, langdurig verblijven bijvoorbeeld.

Echter als je besluit nadien toch in Nederland te blijven realiseer je dan dat je waarschijnlijk al snel 30 jaar (netto/ niet aftrekbare) rente gaat betalen voor dit experiment (gefinancierde vakantie) :wink:

PS. inhoudelijk, hypotheektechnisch en fiscaal (Nederlandse wetgeving) kan ik je wel op weg helpen.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

#20 Bericht door Loe » donderdag 17 augustus 2006, 20:24

Hallo Aster,

Waarom verkoop je je huis niet en koop je een kleiner en goedkoper appartement. Van dat geld kun je dan inderdaad een tijdje in Thailand verblijven. Zelf heb ik mijn huis te koop staan en stort maandelijks een bedrag in de levensloop. Vanaf 1 jan 2007 werk ik alleen nog de maanden april tm okt. de rest zit ik dan in Thailand.

Groetjes Loe

Mystic
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1165
Lid geworden op: vrijdag 10 februari 2006, 23:08
Locatie: Grunn

#21 Bericht door Mystic » donderdag 17 augustus 2006, 22:21

God Loe, dat zou nou ook een droom voor mij zijn he :wink:
Half jaartje werken, half jaartje moeven naar het paradijs....
Voor mij duurt het nog iets langer, intussen maar een keer vaker die kant op...... :D
LEVEN IS HET MEERVOUD VAN LEF

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#22 Bericht door khonkaen » vrijdag 18 augustus 2006, 00:38

Beste Aster,

omdat je schrijft dat het k.t van alle kanten is ...

als je niet te oud of te lelijk bent , kan jij je laten mainteneren door een rijke , zindelijke heer...
dat is belastingvrij...

als je lange tijd in thailand op staatskosten wilt verblijven, neem dan wat extasy mee...

verder kan ik jou geen raad geven, want goede raad is duur...en je hebt al geldzorgen...




willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Gast

#23 Bericht door Gast » vrijdag 18 augustus 2006, 14:49

nicod schreef: Echter als je besluit nadien toch in Nederland te blijven realiseer je dan dat je waarschijnlijk al snel 30 jaar (netto/ niet aftrekbare) rente gaat betalen voor dit experiment (gefinancierde vakantie) :wink:
Wat bedoel je hiermee Nicod?

aster
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 17 augustus 2006, 14:02

#24 Bericht door aster » vrijdag 18 augustus 2006, 15:57

hallo allemaal bedankt voor de goede raad. ik heb helemaal geen probleem om mijn huis te verkopen maar ik heb er 2 jaar aangewerkt om het zo te krijgen hoe t nu is ik weet zeker dat ik hier vette winst op maak, maar mijn fam zou niet willen dat ik t verkoop en helpen mij nu om financieel eruit te komen. en ik denk dat t ook gaat lukken dus ik denk dat ik nog wel ff een paar maanden wacht. maar een deel van mijn overwaarde opnemen ik heb r wel wat van gehoord maar ze zeggen dat ik t niet kan opnemen heb er helaas weinig verstand van misschien n beetje uitleg hierover iedergeval bedankt en blij dat er wel meer mensen zijn die wel zijn gegaan dr is hoop...

rogerphayao
kenner
kenner
Berichten: 97
Lid geworden op: zondag 13 augustus 2006, 17:00
Locatie: Genk / Belgium

in Thailand wonen zonder veel geld

#25 Bericht door rogerphayao » vrijdag 18 augustus 2006, 16:44

Het moeten rooien zonder veel geld kunnen wij, hoe je het ook draait of keert, nooit zo goed onder de knie krijgen als de geboren overlevingskunstenaars hetgeen Thaise mensen nu eenmaal zijn. Stel je voor dat je als farang echt low-budget moet leven en dan niet voor een maandje of zo maar voor jaren. Zonder een PC met snelle verbindingen waar we nu toch met zijn allen achterzitten, ja toch? Zonder TV met een meervoud aan kanalen, zonder airco in de kamer want dat kost dus allemaal geld. Wat ga je in hemelsnaam allemaal uitrichten elke avond als het vanaf 1900 donker wordt? Dat lekker frisse biertje kost eigenlijk ook teveel voor je magere budgetje en de benzineprijzen maken je het onmogelijk om veel rond te reizen. Ben ik te materialistisch? Ik probeer realistisch te zijn. Bovendien moeten we ons voor ogen houden dat Thailand stilletjesaan voor ieder van ons duurder aan het worden is. Van de liefde leven kan ook nog maar je zal er niet echt dik van worden. Wat is mijn stelling dus : bereid je goed voor en zorg dat, desnoods door een paar jaar hard te sparen, je geen avonturen begint waar je later spijt van krijgt. Bovendien zitten de Thaise autoriteiten ook niet echt te wachten op een vloedgolf van farangs die de eindjes nauwelijks weten aan mekaar te knopen. Nog 1 ding graag. Zorg steeds dat je aan alle visumverplichtingen blijft voldoen. Anders raak je het land niet uit zonder een hoge boete te betalen of... nog erger ... de gevangenis in.
Roger
Snak naar het moment dat Belgische winters verleden tijd zullen zijn.

nicod
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 444
Lid geworden op: vrijdag 24 maart 2006, 17:42
Locatie: Breda

#26 Bericht door nicod » vrijdag 18 augustus 2006, 18:14

ik weet niet hoe ik 2 quotes in dit bericht moet plaatsen dus ik reageer zowel op de vraag van gast en het bericht daaronder van Aster.

Gast; als je, laten we zeggen euro 25.000 overwaarde opneemt om te leven in Thailand (een jaartje) en je verhoogt daarmee de hypotheek, dan moet je rente betalen (logisch). laten we zeggen dat dit 4% per jaar is. Als je (bij terugkomst) niet besluit je huis te verkopen dan betaal je tot het eind van de looptijd (maximaal 30 jaar theoretisch) 30.000 euro totaal enkel aan rente (zonder aflossing dus). + je oorspronkelijke schuld van 25.000 =

55.000 euro, Dat bedoel ik met duur je verblijf financieren.

Tenslotte de schuld is (dan) niet aangegaan ter waardevermeerdering van de hoofdverblijfplaats en daarmee consumptief geld geworden (niet fiscaal aftrekbaar, dus netto geld).

Aster als ik je niet afgeschrikt heb met bovenstaand model, wil ik je best inhoudelijk wat advies geven. Stuur dan een PB Ik wil dit forum niet transformeren tot een financieel advies-forum zul je begrijpen. :wink:

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

Re: in Thailand wonen zonder veel geld

#27 Bericht door thongdee » vrijdag 18 augustus 2006, 22:40

rogerphayao schreef:Het moeten rooien zonder veel geld kunnen wij, hoe je het ook draait of keert, nooit zo goed onder de knie krijgen als de geboren overlevingskunstenaars hetgeen Thaise mensen nu eenmaal zijn. Stel je voor dat je als farang echt low-budget moet leven en dan niet voor een maandje of zo maar voor jaren. Zonder een PC met snelle verbindingen waar we nu toch met zijn allen achterzitten, ja toch? Zonder TV met een meervoud aan kanalen, zonder airco in de kamer want dat kost dus allemaal geld. Wat ga je in hemelsnaam allemaal uitrichten elke avond als het vanaf 1900 donker wordt? Dat lekker frisse biertje kost eigenlijk ook teveel voor je magere budgetje en de benzineprijzen maken je het onmogelijk om veel rond te reizen. Ben ik te materialistisch? Ik probeer realistisch te zijn. Bovendien moeten we ons voor ogen houden dat Thailand stilletjesaan voor ieder van ons duurder aan het worden is. Van de liefde leven kan ook nog maar je zal er niet echt dik van worden. Wat is mijn stelling dus : bereid je goed voor en zorg dat, desnoods door een paar jaar hard te sparen, je geen avonturen begint waar je later spijt van krijgt. Bovendien zitten de Thaise autoriteiten ook niet echt te wachten op een vloedgolf van farangs die de eindjes nauwelijks weten aan mekaar te knopen. Nog 1 ding graag. Zorg steeds dat je aan alle visumverplichtingen blijft voldoen. Anders raak je het land niet uit zonder een hoge boete te betalen of... nog erger ... de gevangenis in.
Roger
Wijze woorden ;-)
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

#28 Bericht door Nimnuan » vrijdag 18 augustus 2006, 22:47

nicod schreef: 55.000 euro, Dat bedoel ik met duur je verblijf financieren.
Nicod, het is duidelijk en ik ben het met je eens, bedankt.

(ik was de gast, maar niet goed ingelogd achteraf).

Johan

Gast

#29 Bericht door Gast » zaterdag 19 augustus 2006, 08:43

Het zijn weer de touristen uit nederland en belgie die alles weer het best weten(ook al woon je 6 maanden per jaar hier, je kan pas meepraten als je hier vast woont)!!!! Je moet gewoon de tering naar de nering zetten. Bij mij in het dorp woont een man met een hele kleine uitkering , nl 15000 bath per maand. En hij leeft beter dan die sukkels die hier rond lopen die de hele dag zuipen en nederlands eten nodig hebben. De goeie man heeft een prachtig goed onderhouden groente thuin, zijn vrouw kookt elke dag thais voor hun twee. Tv heeft hij niet nodig, zijn hobby fietsen, en zwemmen kosten geen geld. Trouwens airco vind ik persoonlijk ook overbodige luxe. De meeste mensen die hier naar toe komen om te wonen, komen met het idee dat ze hetzelfde willen leven als op vakantie zijn, maar de meeste gaan kapot aan de drank drugs en vrouwen. Als je hier wilt komen leven moet je je eerst eens de vraag stellen kan ik alle verleidingen wel weerstaan!!!!! Wij zijn nu drie jaar op samui en je kan je niet voorstellen hoeveel mensen wij op die tijd hebben zien kapot gaan. Dus als jij denkt dat je de tering naar de nering kan zetten, zou ik zeker hier naar toe komen, volgens mij kan je hier beter op een oude fiets naar het strand rijden, dan in nederland met een mercedes naar je werk rijden............

falang
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 126
Lid geworden op: woensdag 28 juni 2006, 08:39

#30 Bericht door falang » zaterdag 19 augustus 2006, 10:17

Ik ben het met "gast" eens dat je, indien nodig, met heel wat minder toekunt in Thailand, dan Roger Ph. voor wenselijk houdt.
De Thai zijn niet zo zeer betere levenskunstenaars dan de westerling, maar moeten noodgedwongen vaak met minder toekomen. Wel kennen ze vaak de wegen wat beter in Thailand en kunnen ze vaak op familie terugvallen.
De westerse leefwijze is vaak nodeloos duur en gekompliceerd. Computer en auto bv. geven niet alleen gemak maar ook een hoop extra problemen, die je zonder deze luxe niet zou hebben. Zoals onze gast al zegt: met fiets en schrijfbblok (en strand en zon) zul je waarschijnlijk gelukkiger zijn dan met stress, mercedes, files, regen, werkdruk etc. alle zegeningen van onze westerse wereld.
keep on moving

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”