kosten levensonderhoud

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
deng
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 17
Lid geworden op: maandag 06 februari 2006, 05:41
Locatie: Pattaya Thailand

kosten van levensonderhoud

#16 Bericht door deng » maandag 06 maart 2006, 15:43

Hallo Jumbo,
Ik ben het helemaal met je eens maar het inkomen van gemiddelde Thai van 150 euro is niet toereikend genoeg voor een woning met een slaapkamer voor ieder kind, voor gebruik van airco en de aanschaf van wegwerpluiers, laatstaan het bezoeken van een internationale school.
Een jong gezin uit Nederland kan moeilijk/onmogelijk in dezelfde omstandigheden aarden als de gemiddelde Thaise familie waar jij op doelt lijkt mij.

Met 700 euro in de maand is ook voor farangs goed rond te komen als je niet teveel eisen stelt aan wooncomfort als je moet huren. Zoals ik al eerder schreef, slokt huren een groot deel van het inkomen op.
Er zijn ook hier in Pattaya wel accomodaties te huur voor 150 euro in de maand, maar of je daar als "verwende europeaan" je kinderen een plezier mee doet is een tweede.
Daarbij komt nog dat wanneer je een visum voor een jaar wilt hebben, je aan moet kunnen tonen dat je of per persoon 800.000 baht op je Thaise bankrekening moet hebben of een gegarandeerd inkomen van ik dacht om en nabij de 1200 euro per maand.

Wanneer een vader van een jong Nederlands gezin vraagt wat de kosten van levensonderhoud zijn, kan ik niet anders antwoorden dan dat wat ik geantwoord heb en dat is uitsluitend gezien vanuit mijn eigen referentie-kader.
Ik zou het vervelend vinden om de zaken mooier voor te stellen dan ze zijn, het is beter dat het achteraf meevalt dan tegenvalt toch?

Groeten, Deng

Bartje

#17 Bericht door Bartje » maandag 06 maart 2006, 17:22

Om rond te kunnen komen laten Thai de kinderen werken! Dan ziet het inkomen van 150 euro p/m er heel anders uit!

Greetz

gast

Re: kosten van levensonderhoud

#18 Bericht door gast » maandag 06 maart 2006, 20:35

Hallo Deng,

Nogmaals hartelijk dank voor jou toelichting.
Ben zelf bezig met emigratie naar Hua Hin, waar ik een bungalow wil huren.

Met een bedrag van rond de €1200 moet ik toch goed rond kunnen komen?

Zelf ben ik rolstoelgebruiker, wens daarom een 'maid' aan huis, zodat er altijd hulp voorhanden is.

Zorgt jullie maid ook voor boodschappen halen, wassen, strijken, en evt koken?

Deng, tot horens.

Groeten michel
deng schreef:Hi Michel, nog even een aanvulling. Autoverzekering All-risks kost per jaar ca. 22.000 bht, verzekering opstallen en inboedel voor 5 miljoen totaal kost 24.000 baht voor 3 jaar. Ziektenkostenverzekering is relatief duur (Bupa), zoals Willem al eerder schreef, als je wat geld achter de hand houdt kun je misschien beter zelf het risico dragen in plaats van onderbrengen bij een maatschappij, voor een jong gezin met 2 kleine kinderen is verzekeren best duur.
Artsen - lokale klinieken - medicijnen en zelfs Bangkok-Pattaya hospital = internationaal particulier ziekenhuis - zijn erg goedkoop.

Onze luxe post tuinman (2x per maand onkruid wieden, maaien en snoeien) is gekozen i.v.m. allerlei bijtende, prikkende en stekende diertjes die zich nestelen in en rondom de prachtige planten. De tuinman weet precies wat wanneer te doen en ik heb geen zin in een smerige beet of ontsteking. Het zwembad zou je ook zelf kunnen doen, er zijn in Nederland kant-en-klare PH-setjes te koop om het water te bemonsteren.

De maid is een luxe die wij ons graag veroorloven. Haar salaris ligt boven het gemiddelde wat hier zoal betaald wordt - ca 3500 baht - en dat heeft meerdere redenen. Het woord "maid" is op haar niet van toepassing, zij is hier het hoofd van de huishouding en is eigenlijk voor ons een aangelopen dochter geworden. Wij kennen haar familie in Isaan en gaan er regelmatig naar toe.
Haar kindertjes komen hier op vakantie in de schoolvakanties. Tandarts, dokter enz. nemen wij voor onze rekening en in juli gaat ze een basiscursus computeren volgen. Engels spreekt ze inmiddels heel goed.
Zij leert ons Thais en wij leren haar Engels hetgeen veel hilarische momenten heeft opgeleverd.

De vaste telefoon wordt uitsluitend gebruikt voor telefoongesprekjes naar Nederland en om telefoon vanuit Nederland via de voordeelnummers te ontvangen, vanuit Nederland kost dat zo'n 1,5 eurocent per minuut, Tarieven providers dagelijks op te vragen bij http://www.televergelijk.nl.
Als je een kabelaansluiting hebt is Skype een heel goed alternatief maar onze verbinding via de satelliet is daarvoor te langzaam.
Thaise mobiel wordt gebruikt voor alle binnenlandse gesprekken en voor sms-jes naar Nederland.

Vrachten groenten en fruit worden vrijwel dagelijks op de lokale avondmarkt gekocht. Bij de grote supers halen wij het vlees, melk, joghurtjes en ijs, schoonmaakmiddelen, waspoeder, douchespul enz. dat alles komt van de lokale markten.
Kapper, hondetrimmen enz. ook allemaal bij de lokale salons.


Mocht me nog iets te binnen schieten dan meld ik het. Groeten,
Deng

PaulV
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 364
Lid geworden op: vrijdag 08 juli 2005, 21:09
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

#19 Bericht door PaulV » maandag 06 maart 2006, 21:49

Beste Bartje,

Suggereer jij nou dat wij ook maar weer terug moeten naar de tijd van kinderarbeid of had je een andere zinvolle bijdrage aan het antwoord op de vraag in je hoofd.

Beste Michel,

In het maandblad "Hua Hin Today" kom ik huurprijzen tegen tussen de 20.000 en 30.000 bath voor condominiums aan het strand. Verder worden er steeds meer bouwprojecten opgeleverd van bungalows die deels door beleggers worden gekocht. Een deel daarvan zal allicht te huur worden aangeboden door de beherende organisaties. Ik kan mijn bungalow ook via de beheerorganisatie laten verhuren in blokken van minimaal 6 maanden (maar sta daar niet voor open).
Ook koop zou wellicht een optie kunnen zijn. Als je toch in Nederland belasting moet betalen over je WAO uitkering (volg ook de antwoorden op jouw vragen over de WAO) dan zou een financiering als eerste woning via een Nederlandse bank dus ook wel eens aftrekbaar kunnen zijn. Scheelt je misschien wel 42% aan rentelasten. Op het oog redelijke bungalows zijn te koop vanaf 3 miljoen Bath (€ 60.000 ) wat met de door jou genoemde middelen goed te financieren is (bruto last +/- € 250 per maand bij 5% hyp.rente, excl. kapitaalverzekering).
Bij mij stond de ING bank niet afwijzend tegenover financiering gezien de economische ontwikkeling van Thailand.

groet,
Paul

Bartje

#20 Bericht door Bartje » maandag 06 maart 2006, 22:48

[quote="PaulV"]Beste Bartje,

Suggereer jij nou dat wij ook maar weer terug moeten naar de tijd van kinderarbeid of had je een andere zinvolle bijdrage aan het antwoord op de vraag in je hoofd.

Kinderen zorgen later voor de ouders in thailand! Of ze gaan werken om de andere kinderen van het gezin een kans te geven! Geen suggestie maar een feit Paul. Ik reageerde op de opmerking dat er ook mensen van 150 euro in de maand rond moeten komen. Als de ouders weinig verdienen dan komen de kinderen aan beurt.....

Greetz

PaulV
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 364
Lid geworden op: vrijdag 08 juli 2005, 21:09
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

#21 Bericht door PaulV » maandag 06 maart 2006, 23:30

Hallo Allemaal,

Welke bedrag is men ongeveer kwijt om in Thailand te wonen, inclusief huur en vaste lasten?

Ben benieuwd naar wat jullie zoals per maand betalen aan electra, vervoer ed.

Groeten Michel
Beste Bartje,

Bovenstaand de vraag van Michel. Het zal aan mij liggen, maar ik slaag er niet in om het door jou vermelde feit met de vraag van Michel in verband te brengen. Tenzij hij had gevraagd hoe en van hoeveel een Thai in de maand moet rondkomen.

groet,
Paul

Bartje

Re: kosten van levensonderhoud

#22 Bericht door Bartje » maandag 06 maart 2006, 23:35

jumbo schreef:Ik zie allerlei bedragen voorbijkomen en wilde er nog een paar toevoegen

het gemiddelde maandinkomen van een Thaise arbeider is ca. 150 euro
het gemiddlede maaninkomen van een leraar (al of niet buitenlander) is 700 euro
En deze mensen leven hier ook van in Thailand/Bangkok

Jumbo
Beste Bartje,

Bovenstaand de vraag van Michel. Het zal aan mij liggen, maar ik slaag er niet in om het door jou vermelde feit met de vraag van Michel in verband te brengen. Tenzij hij had gevraagd hoe en van hoeveel een Thai in de maand moet rondkomen.

groet,
Paul

Hierop reageerde ik Paul
:)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11628
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#23 Bericht door jumbo » dinsdag 07 maart 2006, 02:50

Bartje schreef:Om rond te kunnen komen laten Thai de kinderen werken! Dan ziet het inkomen van 150 euro p/m er heel anders uit!

Greetz
Hi Bartje

Ik ben benieuwd waar deze informatie vandaan komt......
je bent uiteraard op de hoogte van het feit dat er een leerplicht in Thailand bestaat

Jumbo
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11628
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: kosten van levensonderhoud

#24 Bericht door jumbo » dinsdag 07 maart 2006, 02:55

deng schreef:Hallo Jumbo,
Ik ben het helemaal met je eens maar het inkomen van gemiddelde Thai van 150 euro is niet toereikend genoeg voor een woning met een slaapkamer voor ieder kind, voor gebruik van airco en de aanschaf van wegwerpluiers, laatstaan het bezoeken van een internationale school.
Een jong gezin uit Nederland kan moeilijk/onmogelijk in dezelfde omstandigheden aarden als de gemiddelde Thaise familie waar jij op doelt lijkt mij.

Met 700 euro in de maand is ook voor farangs goed rond te komen als je niet teveel eisen stelt aan wooncomfort als je moet huren. Zoals ik al eerder schreef, slokt huren een groot deel van het inkomen op.
Er zijn ook hier in Pattaya wel accomodaties te huur voor 150 euro in de maand, maar of je daar als "verwende europeaan" je kinderen een plezier mee doet is een tweede.
Daarbij komt nog dat wanneer je een visum voor een jaar wilt hebben, je aan moet kunnen tonen dat je of per persoon 800.000 baht op je Thaise bankrekening moet hebben of een gegarandeerd inkomen van ik dacht om en nabij de 1200 euro per maand.

Wanneer een vader van een jong Nederlands gezin vraagt wat de kosten van levensonderhoud zijn, kan ik niet anders antwoorden dan dat wat ik geantwoord heb en dat is uitsluitend gezien vanuit mijn eigen referentie-kader.
Ik zou het vervelend vinden om de zaken mooier voor te stellen dan ze zijn, het is beter dat het achteraf meevalt dan tegenvalt toch?

Groeten, Deng
Deng, ik ben het ook met jou eens
het is alleen zo dat er plots allerlei bedragen voorbij vlogen en ik het even in het perspectief van de Thai en veel buitenlanders wilde plaatsen
Veel leraren Engels zijn native speakers en komen rond van 30-40K thb
en leven in en om bangkok, Pattaya en in woningen van onder 10 Kthb

uiteraard is het beter om ze vooruit volledig te informen,

Jumbo
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

deng
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 17
Lid geworden op: maandag 06 februari 2006, 05:41
Locatie: Pattaya Thailand

kosten van levensonderhoud

#25 Bericht door deng » dinsdag 07 maart 2006, 03:04

Hi Michel,

Onze "maid" - heb nog steeds moeite met dat woord - zorgt overal voor.
Boodschappen doen we gezamenlijk, de avondmarkt is 5 autominuten bij
ons vandaan en het inkopen van al dat lekkers is dagelijks een feest op zich. We eten bijna nooit buitenshuis omdat er hier superlekker gekookt wordt. We eten Thais en heel gezond. Weinig vlees, veel groente en rijst.

De huishouding wordt volledig door haar bestiert.
Vanaf dag 1 gaat zij helemaal haar eigen gang. Soms is een kleine aanwzijging van mijn kant wenselijk, boven ooghoogte (en dat is bij haar ca 1.55meter) blijft er soms nog wel eens wat liggen, hangen of rondzweven :-).

Ramen zemen gebeurt inmiddels op de Europese manier, water, sop en zemen. De thaise voorkeur voor spuitbussen en kranten om na te poetsen heeft ze moeten laten varen. Nu is ze elke keer trots op een emmer vuil water en laat me die ook trouw iedere keer zien.

Samen zijn we veel in de tuin bezig, ze is dol op bloemen en planten en is net zo blij als ik met nieuwe stekjes, uitlopers en bezoek van vlinders en vogeltjes. Veel stekjes vinden hun weg naar haar familie, die voor hun huis inmiddels een aardige verzameling bloeiende planten heeft staan.
Als ik al eens geen tijd heb om de tuin te sproeien doet zij dat als vanzelfsprekend.

Ze is een volwaardig lid van ons gezin, eet met ons mee, knabbelt de koektrommel leeg en weet ook goed weg met de vruchtenjoghurtjes.
Uit de wasmand trek ik regelmatig dingen die echt niet gestreken hoeven te worden en dat levert me iedere keer commentaar op, want ze wil de
kasten strak en netjes hebben en strijkt dus ook de handdoeken.

De hond wordt 2x per week door haar onder handen genomen, eerst gewassen met vlooien- en tekenshampoo, daarna met een geurend
shampootje.

Als we de kinderen over krijgen is ze zo mogelijk nog blijer als ik ben, want dat geeft volop leven in de brouwerij en de kinderen zijn net zo stapel op haar als wij zijn.

Ze deelt haar eigen tijd en werk in en als het straks weer echt warm gaat worden doet ze smiddags een dutje waarna ze gaat zwemmen als de zon uit de tuin is. In de zon zwemt ze niet want dan wordt ze bruin en dat wil ze niet, bruin zijn mensen die in de bouw of op het land werken.

Ik heb lichamelijk ook een paar lastige beperkingen maar ondervind daar weinig of geen hinder meer van. Alle voor mij onmogelijke dingen worden
door haar met liefde en plezier gedaan.
It takes two for a tango - wij respecteren haar en zijn erg op haar gesteld , haar antwoord daarop is ons glimlachend en vrolijk babbelend goed te verzorgen.

Paul gaf je al een indicatie voor hypotheek-mogelijkheden, ik weet dat ook de ABN-Amro in Azie behoorlijk actief is, misschien kan een beetje shoppen geen kwaad.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag beantwoord heb.
Groeten, Deng

deng
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 17
Lid geworden op: maandag 06 februari 2006, 05:41
Locatie: Pattaya Thailand

kosten van levensonderhoud

#26 Bericht door deng » dinsdag 07 maart 2006, 03:19

was er nog niet helemaal "bij" op de vroege morgen , bestiert moet met een d :oops:
deng

Bartje

#27 Bericht door Bartje » dinsdag 07 maart 2006, 09:46

Hi Bartje

Ik ben benieuwd waar deze informatie vandaan komt......
je bent uiteraard op de hoogte van het feit dat er een leerplicht in Thailand bestaat

Jumbo[/quote]


Zijn het soms allemaal volwassenen die naar de steden en uitgaansgebieden trekken om daar te werken, al dan niet met mee de weten van de ouders?

Greetz....

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11628
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#28 Bericht door jumbo » woensdag 08 maart 2006, 02:47

Bartje schreef:Hi Bartje

Ik ben benieuwd waar deze informatie vandaan komt......
je bent uiteraard op de hoogte van het feit dat er een leerplicht in Thailand bestaat

Jumbo

Zijn het soms allemaal volwassenen die naar de steden en uitgaansgebieden trekken om daar te werken, al dan niet met mee de weten van de ouders?

Greetz....[/quote]

Bartje, van harte je bent de ultieme winnaar van het aanleveren van stellingen jammer genoeg niet onderbouwd, vervolgens kom je als antwoord met een wedervraag.....welke ik overigens niet goed begrijp, niet kwa inhoud en niet kwa importanite gerelateerd aan de originele stelling.....maar dat zal wel aan mij liggen, uiteraard :roll:

Jumbo
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Bartje

#29 Bericht door Bartje » woensdag 08 maart 2006, 11:31

Ok jumbo geeft niets als je het niet begrijpt :D

PaulV
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 364
Lid geworden op: vrijdag 08 juli 2005, 21:09
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

#30 Bericht door PaulV » woensdag 08 maart 2006, 22:24

Bartje schreef:
Ok jumbo geeft niets als je het niet begrijpt
And the winner is.....

Een lantaarnpaal is ook recht, Bartje. Ik pas.

groet,
Paul

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”