Het dagelijkse leven in Noord-Thailand, weekeditie.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
j.b
Expat
Expat

Re: Het dagelijkse leven in Noord-Thailand, weekeditie.

#136 Bericht door j.b » dinsdag 08 december 2015, 06:37

jumbo schreef:Ik mag weer voor een project naar het Noorden dus wil graag wat informatie.

Klus in Lamphun op de Industrial Estate daar, wil gaan wonen in Chiang Mai
De laatste keer dat ik de contreien verkeerde, was in 2012 tussen April en November.
Ik heb toen niets meegekregen van de beruchte smog.
Kunnen de ervaringexperts mij vertellen wanneer dat ongeveer is, hoe lang het duurt
en hoe vervelend het is??
Kan ik wellicht nog een smog toeslag vragen, hehehe
Vorig jaar was er minder smog in CM dan de voorgaande jaren.
Als er smog is dan zeker ook in Lamphun.
Als je gezonde longen hebt merk je er weinig van.
Wij gebruiken een luchtreiniger in de slaapkamer in die maanden.

j.b

jumbo
Expat
Expat

#137 Bericht door jumbo » dinsdag 08 december 2015, 07:52

j.b schreef:
jumbo schreef:Ik mag weer voor een project naar het Noorden dus wil graag wat informatie.

Klus in Lamphun op de Industrial Estate daar, wil gaan wonen in Chiang Mai
De laatste keer dat ik de contreien verkeerde, was in 2012 tussen April en November.
Ik heb toen niets meegekregen van de beruchte smog.
Kunnen de ervaringexperts mij vertellen wanneer dat ongeveer is, hoe lang het duurt
en hoe vervelend het is??
Kan ik wellicht nog een smog toeslag vragen, hehehe
Vorig jaar was er minder smog in CM dan de voorgaande jaren.
Als er smog is dan zeker ook in Lamphun.
Als je gezonde longen hebt merk je er weinig van.
Wij gebruiken een luchtreiniger in de slaapkamer in die maanden.

j.b
dank j.b.
Is een airconditioner niet voldoende?
Is het zicht (kwa autorijden) als in dichte mist?
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

printen44
Expat
Expat

#138 Bericht door printen44 » dinsdag 08 december 2015, 08:01

jumbo schreef:
printen44 schreef:Smog is er in Chiang Mai van februari tot en met mei. Je kan zeggen tot de eerste regens vallen. In april/mei is het wel minder, want dan zijn in principe de velden al afgebrand. Maar in februari/maart is de smog het dikste en ergste. Ik kan normaal vanuit de veranda Doi Suthep zien, maar in die maanden van smog zie ik Doi Suthep nauwelijks.

Elk jaar beloofd de Thaise overheid, landelijk en provinciaal, dat men keihard gaat optreden tegen de veroorzakers van die smog, maar ik zie vaak dat de overheid zelf een van de grootste veroorzakers van die smog is. De bermen van de wegen worden door overheidsdienaren goed in de fik gestoken. En ik zag in februari dat soldaten aan deze bezigheid fluks meehielpen.
Thanks voor de info
Is het serieus erg als in 'adembenemend'?
Nee dat niet. Zoals geschreven werd, als je gezonde longen hebt, dan heb je weinig last. Hoogsten een "rauwe" keel. Heb je wel wat aan je luchtwegen, dan kan je liever de smog mijden. Er gaan wel meer dan 2000 mensen meer dood in de regio Chiang Mai in die "smogmaanden" dan in de "niet-smogmaanden". Maar die mensen hebben wat aan hun luchtwegen.

Sommige dagen moet je wel met dimlicht rijden om gezien te worden.

brake034
Expat
Expat

#139 Bericht door brake034 » dinsdag 08 december 2015, 08:07

In Chiang Rai was het vorig jaar adembenemend slecht, ik ga in Maart een maandje naar de kust!
Mede ook op aanraden van mijn Thaise longarts, ik heb COPD en daardoor nogal gevoelige longen.

De PM10 en PM2,5 waardes overstijgen ruimschoots de Europese vervuilingsnorm gedurende die periode.
Veel mensen klagen naast longproblemen ook vaak over tranende ogen.

Je kunt natuurlijk altijd in de airco blijven zitten maar je zal toch af en toe naar buiten moeten!?
Je zou eventueel ook mondkapjes kunnen proberen maar ik werd daar alleen maar benauwder van.
Marcel

j.b
Expat
Expat

#140 Bericht door j.b » dinsdag 08 december 2015, 09:31

jumbo schreef:
j.b schreef:

Is een airconditioner niet voldoende?
Is het zicht (kwa autorijden) als in dichte mist?
Een luchtreiniger met HEPA filter vangt ook de fijne deeltjes af wat een airco niet doet.
Het zicht bij autorijden blijft meer als voldoende .

j.b

printen44
Expat
Expat

#141 Bericht door printen44 » dinsdag 08 december 2015, 10:47

Al jaren speel ik in de Postcodeloterij. Ook al woon ik in Thailand. Vaak win ik een prijs, die nooit opgestuurd wordt. Drie keer kreeg ik wat: Een blik met stroopwafels en twee maal Hema-bonnen waarmee ik niets kon doen.

Ik schreef twee brieven naar de Postcodeloterij, dat er in de voorwaarden van de loterij staat dat wanneer een prijs niet opgestuurd of afgehaald kan worden, zoals een ijsprijs e.d., deze prijs in geldswaarde aan de winnaar wordt overgemaakt. Ik hoorde niets van de Postcodeloterij, tot gisteren.

Tot mijn verbazing had de Postcodeloterij 200 euro op mijn bankrekening gestort. Ik dacht dat in de trekking van november een prijs had gewonnen, maar ik controleerde dat vandaag in de uitslagenlijst en ik had wel wat gewonnen, maar geen geldprijs.

Ik won een boek en stroopwafels in november. Misschien worden de stroopwafels opgestuurd en het boek, ik mag een keuze maken, wordt misschien ook opgestuurd. Ik zal wel een mail krijgen uit welke boeken ik mag kiezen. Tenminste dat hoop ik.

Leuk dat ik toch de geldswaarde van de prijzen die ik gewonnen heb, uitbetaald heb gekregen. En meteen gingen vandaag twee apparaten bij mij kapot, de rijstkoker en een staande ventilator. Die moeten morgen maar vervangen worden. En die worden betaald met het geld van de prijs......

bantakokennerkhorat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#142 Bericht door bantakokennerkhorat » dinsdag 08 december 2015, 17:59

bantakokennerkhorat schreef:
brake034 schreef:In Chiang Rai was het vorig jaar adembenemend slecht, ik ga in Maart een maandje naar de kust!
Mede ook op aanraden van mijn Thaise longarts, ik heb COPD en daardoor nogal gevoelige longen.

De PM10 en PM2,5 waardes overstijgen ruimschoots de Europese vervuilingsnorm gedurende die periode.
Veel mensen klagen naast longproblemen ook vaak over tranende ogen.

Je kunt natuurlijk altijd in de airco blijven zitten maar je zal toch af en toe naar buiten moeten!?
Je zou eventueel ook mondkapjes kunnen proberen maar ik werd daar alleen maar benauwder van.
Ik heb ook COPD in welke klasse zit jij precies.Ik zelf zit in gold 2 En wat is jou FEV1 uitstoot die van mij is 52% en met Salbutamol kom ik op 60%.Is Salbutamol ook verkrijgbaar in Thailand.Als ik op vakantie ga naar Thailand neem ik altijd voldoende mee maar op het moment dat ik mij daar wil gaan vestiging is het wel handig als dit of een soort gelijk middel te verkrijgen is.Wat bedoel je trouwens met nogal gevoelige longen ik ben ronduit benauwd.Bij COPD heb je geen gevoelige longen maar ben je echt benauwd het is ook nog gronische.
Werken is heerlijk laat daarom ook wat over voor je collega"s

brake034
Expat
Expat

#143 Bericht door brake034 » woensdag 09 december 2015, 04:04

PB gestuurd bantakokennerkhorat.
Marcel

Ben
Expat
Expat

#144 Bericht door Ben » woensdag 09 december 2015, 05:38

2000 doden ?
Vreemd dat hier de staat niet wordt aangeklaagt.

printen44
Expat
Expat

#145 Bericht door printen44 » woensdag 09 december 2015, 06:04

Dat er 2000 doden meer zijn dan in andere maanden stond in de media. De doden vallen in meerderheid in de kleine dorpen en gehuchten. En het zijn vaak bejaarden en/of diegene die al een zwakke gezondheid hebben aan de luchtwegen.

De overheid heeft elke jaar van de prachtige Thaise beloftes. "We maken er nu een eind aan dat afbranden van velden, bermen en bossen". Maar de overheid doet elk jaar vrolijk mee. Luchtvaartmaatschappijen lijden verlies, omdat ze of vluchten moeten annuleren of de tijden wijzigen. Maar niemand klaagt niemand aan. Alleen de keuterboertjes willen nog wel eens een boete krijgen. En die boetes verdwijnen dan ook in diverse kontzakken.

Dezelfde mentaliteit heeft de Indonesische overheid. De treed ook niet op tegen het afbranden van velden en oerwoud, waardoor Singapore en Malaysia onder de smog zitten. Een befaamde uitspraak dit jaar was van een Indonesische minister: "Singapore en Malaysia moeten dankbaar zijn voor de frisse lucht, die Indonesie negen maanden per jaar aan die landen geven".

En dezelfde mentaliteit heerst hier bij de overheid. "Negen maanden per jaar hebben jullie frisse lucht, wat klagen jullie dan?"

brake034
Expat
Expat

#146 Bericht door brake034 » woensdag 09 december 2015, 07:05

Daarbij komt dat het probleem van platbranden zich niet alleen tot Noord Thailand beperkt.
Ook Laos, Birma en Zuid China doen net zo hard of zelfs harder mee.

Het probleem lokaal aanpakken is al een onoverkomelijk probleem, laat staan om dat gezamenlijk met Birma en Laos te doen.......
Zelfs al zou het in Thailand stoppen, zitten we nog in de rommel, net zoals Zuid Thailand als in Indonesië wordt gebrand.

Het probleem zit hem echt niet in de keuterboertjes die een paar veldjes platbranden.
Het zijn de giganten van de voedingsmiddelen industrie die middels contractbouw enorme velden mais en andere gewassen laten zetten en de boertjes per kilo opbrengst betalen. Dat lijdt tot roofbouw op de natuur en een economische druk op de contractboeren, vaak minderheden zoals de bergstammen.

Indien men serieus het platbranden wil aanpakken is een integrale aanpak nodig, een die ook de armoede van de bergstammen en andere minderheden aanpakt. Das nu nog een brug over de Mekong te ver ben ik bang.
Marcel

Ben
Expat
Expat

#147 Bericht door Ben » woensdag 09 december 2015, 09:27

Stoppen met rijst eten :worshippy:

jomel17
Expat
Expat

#148 Bericht door jomel17 » woensdag 09 december 2015, 09:34

Mijn vrouw is al bijna 8 jaar in Nederland maar eet nog steeds geen brood.
Ik denk dat de meeste Thai nooit brood zullen eten.
Aardappels gaan er soms wel in, vooral in de winter met rookworst.
หลงรัก

brake034
Expat
Expat

#149 Bericht door brake034 » woensdag 09 december 2015, 09:41

Het afbranden van de rijstvelden is nauwelijks het probleem, het is het ontbossen van heuvels en bergen voor nieuwe aanplant.
Bomen gekapt, de struiken en boom-stompen plat gebrand terwijl alles nog nat en groen is, daar komt al die rook vandaan.
Een rijstveld is gortdroog en fikt binnen 10 minuten af, meer vuur als rook. De ontbossing brand dagenlang en veroorzaakt zware rook.

Niet voor niets dat vliegen op Chiang Mai in die periode problematisch kan zijn!

Kijk maar eens op deze kaart in Maart en zoom in op ZO Azië, dan zul je zien waar de probleemhaarden zitten: https://firms.modaps.eosdis.nasa.gov/firemap/
Marcel

printen44
Expat
Expat

#150 Bericht door printen44 » woensdag 09 december 2015, 10:38

Vandaag was het weer tijd om de 90-kennisgeving bij Immigration te doen. Die 90-dagen kennisgeving heeft niets met de visumverlenging van doen, maar is een adresbevestiging. Dat je bevestigd dat je op dat en dat adres in Thailand woonachtig bent. En zover ik weet wordt dat nooit echt gecontroleerd of je wel degelijk op dat adres woont. Maar dat terzijde.

De 90-dagen kennisgeving is gratis. Bijna niet te geloven, maar het is waar. Bij veel Immigrationkantoren kan je die kennisgeving ook per post doen en mag je voor iemand anders het formulier met paspoort overleggen.

Maar in Chiang Mai is de 90-kennisgeving geen fluitje van een cent. Door de verhuizing naar het Promenada winkelcentrum is alles moeilijker geworden. In tijd dan.

Bij de oude Immigration, bij het vliegveld, was je maximaal een halfuurtje kwijt voor de 90-dagen. Nu niet. dat kost je bijna een dag.

Frans en ik melde ons om tien uur aan bij Immigration. Met paspoort, ingevuld formulier en de nodige kopieen. Aan een tafel, buiten, werd alles gecontroleerd of alles in orde was en kregen we een nummer. Ik kreeg 113 en Frans 115. Er werd meteen gezegd dat we pas in de middag geholpen zouden worden. Uit nieuwsgierigheid keek ik even bij de tafel waar de 90-dagen werden afgewerkt en zag dat nummer 30 aan de beurt was.

De dienstdoende dame zei ook: "In the afternoon. Come back at one o'clock". Of we dan geholpen zouden worden was onbekend.

Dus Frans en ik gingen weer naar huis. Ik eerst nog naar BigC, waar ik een staande ventilator en een kleine rijstkoker kocht.
Thuis monteerde ik de staand ventilator, onder enige krachttermen, want het ging niet zoals ik het wenste. Maar de ventilator staat nu te draaien.

Tegen een uur waren Frans en ik weer bij Immigration en nummer 90 was de laatste nummer die voor de middagpauze was geholpen. Nou, dat kon dus wel een uurtje of zo wachten worden. En ja, tegen twee uur werden onze nummers afgeroepen en het eigenlijke werk was binnen vijf minuten gebeurt. Een nieuwe 90-dagen melding voor in je paspoort en dat was het dan.

Maar als je niet wilt wachten, dan is er uitkomst. Er is een bureau vrijwel naast Immigration die kan alles voor je kan regelen. Visumverlenging, re-entry en ook de 90-dagen kennisgeving. Een visumverlenging kost 3400 baht plus de 1900 baht voor die verlenging, een enkele re-entry regelen kost 1000 baht plus de 1000 baht als tarief voor Immigration en een 90-dagen regelen kost 500 baht en niets voor Immigration.

Er worden maar 20 nummers voor verlengingen van visums per dag uitgereikt, bij het vliegveld werden er per dag 80 nummers uitgereikt. Je moet rond vijf uur in de ochtend al bij Immigration staan om een nummer onder de twintig te krijgen. Krijg je een nummer boven de twintig, is de mededeling: "Sorry, come back tomorrow". Dus aan jou de keus: of de volgende dag tegen vijf uur in de ochtend weer daar staan en hopen op een nummer onder de twintig of dat bureau in handen nemen.

Ik sprak een Duitser die al drie dagen bezig was een verlenging van zijn visum te krijgen. Op de derde dag kreeg hij eindelijk een nummer onder de twintig. Hij weigerde de diensten van dat bureau aan te nemen. "Highway robbery", was zijn commentaar. :D

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”