Vandaag was het weer tijd om de 90-kennisgeving bij Immigration te doen. Die 90-dagen kennisgeving heeft niets met de visumverlenging van doen, maar is een adresbevestiging. Dat je bevestigd dat je op dat en dat adres in Thailand woonachtig bent. En zover ik weet wordt dat nooit echt gecontroleerd of je wel degelijk op dat adres woont. Maar dat terzijde.
De 90-dagen kennisgeving is gratis. Bijna niet te geloven, maar het is waar. Bij veel Immigrationkantoren kan je die kennisgeving ook per post doen en mag je voor iemand anders het formulier met paspoort overleggen.
Maar in Chiang Mai is de 90-kennisgeving geen fluitje van een cent. Door de verhuizing naar het Promenada winkelcentrum is alles moeilijker geworden. In tijd dan.
Bij de oude Immigration, bij het vliegveld, was je maximaal een halfuurtje kwijt voor de 90-dagen. Nu niet. dat kost je bijna een dag.
Frans en ik melde ons om tien uur aan bij Immigration. Met paspoort, ingevuld formulier en de nodige kopieen. Aan een tafel, buiten, werd alles gecontroleerd of alles in orde was en kregen we een nummer. Ik kreeg 113 en Frans 115. Er werd meteen gezegd dat we pas in de middag geholpen zouden worden. Uit nieuwsgierigheid keek ik even bij de tafel waar de 90-dagen werden afgewerkt en zag dat nummer 30 aan de beurt was.
De dienstdoende dame zei ook: "In the afternoon. Come back at one o'clock". Of we dan geholpen zouden worden was onbekend.
Dus Frans en ik gingen weer naar huis. Ik eerst nog naar BigC, waar ik een staande ventilator en een kleine rijstkoker kocht.
Thuis monteerde ik de staand ventilator, onder enige krachttermen, want het ging niet zoals ik het wenste. Maar de ventilator staat nu te draaien.
Tegen een uur waren Frans en ik weer bij Immigration en nummer 90 was de laatste nummer die voor de middagpauze was geholpen. Nou, dat kon dus wel een uurtje of zo wachten worden. En ja, tegen twee uur werden onze nummers afgeroepen en het eigenlijke werk was binnen vijf minuten gebeurt. Een nieuwe 90-dagen melding voor in je paspoort en dat was het dan.
Maar als je niet wilt wachten, dan is er uitkomst. Er is een bureau vrijwel naast Immigration die kan alles voor je kan regelen. Visumverlenging, re-entry en ook de 90-dagen kennisgeving. Een visumverlenging kost 3400 baht plus de 1900 baht voor die verlenging, een enkele re-entry regelen kost 1000 baht plus de 1000 baht als tarief voor Immigration en een 90-dagen regelen kost 500 baht en niets voor Immigration.
Er worden maar 20 nummers voor verlengingen van visums per dag uitgereikt, bij het vliegveld werden er per dag 80 nummers uitgereikt. Je moet rond vijf uur in de ochtend al bij Immigration staan om een nummer onder de twintig te krijgen. Krijg je een nummer boven de twintig, is de mededeling: "Sorry, come back tomorrow". Dus aan jou de keus: of de volgende dag tegen vijf uur in de ochtend weer daar staan en hopen op een nummer onder de twintig of dat bureau in handen nemen.
Ik sprak een Duitser die al drie dagen bezig was een verlenging van zijn visum te krijgen. Op de derde dag kreeg hij eindelijk een nummer onder de twintig. Hij weigerde de diensten van dat bureau aan te nemen. "Highway robbery", was zijn commentaar.