Hoera, we kopen ons huis !

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

Re: Hoera, we kopen ons huis !

#136 Bericht door Gardensafari » woensdag 27 februari 2013, 09:32

Ja, grefo is een begrip (ook HP De Tijd kent het (zie hier).
En volgens een zwaar Christelijke website zijn er naast grefo's ook refo's (zie hier).

Toch wordt het woord in diverse betekenissen gebruikt.

1 In de meest enge zin slaat het op leden van de gereformeerde kerk en haar vele aftakkingen. De "gewone" gereformeerden waren niet zo streng in de leer en tamelijk links. Vroeger hadden ze een eigen partij: de ARP (Anti Revolutionaire Partij). Zoals recentelijk hun kerk is gefuseerd met de Hervormde Kerk, zo is ook hun partij reeds lang opgegaan in het CDA. Diverse aftakkingen zijn zwaarder op de hand en horen meestal politiek gezien thuis in de Christen Unie. En hoewel formeel horende bij de voormalige Hervormde Kerk heb je ook nog de Gereformeerde Bond binnen de Hervormde Kerk. Dit zijn de serieuze jongens van de SGP. Grefo in deze betekenis is neutraal.

2 In veel gevallen wordt grefo gebruikt om alle streng in de leer zijnde mannenbroeders uit de protestantse kerken aan te duiden, inclusief allerlei sektes of sectarische genootschappen. In dit geval heeft het woord vaak een negatieve lading.

3 Ook wordt het woord grefo wel gebruikt als synoniem voor "protestants". Voorbeeld: "Dat is een samenzwering tussen papen en grefo's". Soms is het neutraal bedoeld, vaak echter negatief, zoals in het voorbeeld, waar opzettelijk katholieken worden aangeduid als papen en protestanten als grefo's.

4 Een vrouw die zich zedig kleedt volgens de Christelijke traditie (rok tot over de knieën, hooggesloten blouse en het liefst met een knotje in het haar) wordt wel grefo-trut genoemd. Door de opkomst van allerlei buitenkerkelijke evangelische bewegingen en sektes worden opvallend zedig geklede vrouwen tegenwoordig vaak aangeduid met het begrip reli-trut.

De oorsprong van het woord grefo heb ik op internet niet kunnen achterhalen.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#137 Bericht door Khon Neua » woensdag 27 februari 2013, 20:58

die waar het huis ligt (NK) natuurlijk
prajak schreef:Inwijding, je bedoelt house warming ? Oktober denk ik, met een bepaald soort soep.... Maar speciaal voor Ron die binnenkort komt ga ik deze week al een pan bepaald soort soep maken.....

Khon Neua, eerst het blauw boek regelen, dat komt binnen enkele dagen naar hier (was aan de vorige eigenaar meegegeven door Kai...) en dan naar de amphur om dat bij te werken en dan ga ik gelijk achter een geel huisboek voor mij aan. Ik moet alleen nog uitzoeken welke amphur: die waar het huis ligt (NK) of die van de eigenaar, Kai's junior, en die woont in BKK. Ik denk: hier bij ons in de stad.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#138 Bericht door prajak » donderdag 28 februari 2013, 00:09

Dank.

Er komt een kort vervolg maar o jee, hoe kom ik aan een foto 'van boven af' ?

Effe wachten dus......

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#139 Bericht door ron » donderdag 28 februari 2013, 00:44

Goedemorgen Prajak

Mischien een electric-thai in de buurt met een laddertje van 2meter?

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#140 Bericht door prajak » donderdag 28 februari 2013, 01:28

Deel 9 van 10

Tja, wat laat ik aan advies achter ofwel wat zal ik doen als ik herboren terugkom en opnieuw de stap naar Thailand maak.

EEN
Langlopende huur altijd registreren op het chanoot. Het maakt de huurder sterker. Het kost 1% belasting van de huursom over de hele looptijd plus wat kleingeld voor het Rijk.

En wil je eerder die hut verlaten dan is de huurder de sterkste partij. Werkt de verkoper niet mee aan ontbinding van de overeenkomst dan laat je de registratie op het chanoot staan en dat maakt het huis onverkoopbaar. Dan moet de eigenaar naar de rechter stappen.

Ik heb verder gehoord dat er een soort ‘visumclausule’ bestaat. Als de farang-huurder geen verblijfstitel meer krijgt wordt het huurcontract ontbonden zonder consequenties als boetebepalingen e.d..

TWEE
Laat de partner op haar amphur een verklaring halen dat ze ongehuwd is. Het spaart een hoop ellende als je ooit wil trouwen of grond wilt kopen op haar naam.

Had Kai open kaart gespeeld dan hadden we dat samen tijdig geregeld en stond de grond nu op haar naam.

DRIE
Hou alles in eigen hand en huur een advocaat in die jij zelf uitkiest en van wie je zeker weet dat JOUW belang voorop staat. En blijf akelig kritisch over alles wat de Thaise partij aanbrengt.

Ieder stuk papier, ook al is in het Thais, heb ik willen zien en ook gezien en met een loep nagekeken, woordenboeken er naast, vrienden geraadpleegd, ervaringen gehoord en gelezen, en daarna heb ik een beslissing genomen. Met in mijn achterhoofd dat mijn relatie naar de klonten zou kunnen gaan en dat had ik dan aanvaard als collateral damage.

Het moet gaan als combinatie van wat ik wil, wat juridisch mogelijk en wat praktisch aanvaardbaar is.

Dat lijkt me gelukt.

Wordt binnenkort vervolgd.

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#141 Bericht door nbreeker » donderdag 28 februari 2013, 03:59

Prajak dat gele boekje haal je op het Ampur in Nongkai nadat je visa wat je van de immigratie heb gekregen is vertaald in het Thai's,en de nieuwe eigenaar van het huis Kai of dat kleine jongetje heeft verklaard dat jij daar woon,er is niets geheimzinnigs aan en het is kosteloos alhoewel ik in het boek waarin alle eigenaren van het geel boekje staan 200 bath heb laten leggen.
Dus als ik je een tip mag geven ga naar het Amphur pik up de papieren en laat je visum vertalen zodat je daarna alles in een keer kan afhandelen.

Het gele boekje heeft niet veel omhanden alleen als je een rekening wilt openen of die Honda Forza wilt kopen op jou naam,dan hoef je niet naar de Immigratie voor een residentverklaring.
En waarom als ik vragen wou moet je zonodig een lucht foto van je huis.of is dat om aan de muur te hangen.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#142 Bericht door prajak » donderdag 28 februari 2013, 09:59

"..En waarom als ik vragen wou moet je zonodig een lucht foto van je huis.of is dat om aan de muur te hangen..."

Ja, aan jouw muur ! :giggle: En het wordt geen echte luchtfoto hoor, veel te duur, ik vraag of iemand in een hoge boom wil klimmen.....

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#143 Bericht door Hua Thale » donderdag 28 februari 2013, 10:31

Afbeelding

Kan er ook nog wel bij prajak altijd handig voor als je internetverbinding of elektriciteit het niet doet.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

RuudThai
Expat
Expat

#144 Bericht door RuudThai » donderdag 28 februari 2013, 12:10

nbreeker schreef:Prajak dat gele boekje haal je op het Ampur in Nongkai nadat je visa wat je van de immigratie heb gekregen is vertaald in het Thai's,en de nieuwe eigenaar van het huis Kai of dat kleine jongetje heeft verklaard dat jij daar woon,er is niets geheimzinnigs aan en het is kosteloos alhoewel ik in het boek waarin alle eigenaren van het geel boekje staan 200 bath heb laten leggen.
Dus als ik je een tip mag geven ga naar het Amphur pik up de papieren en laat je visum vertalen zodat je daarna alles in een keer kan afhandelen.

Het gele boekje heeft niet veel omhanden alleen als je een rekening wilt openen of die Honda Forza wilt kopen op jou naam,dan hoef je niet naar de Immigratie voor een residentverklaring.
En waarom als ik vragen wou moet je zonodig een lucht foto van je huis.of is dat om aan de muur te hangen.
Ik kreeg het gele boekje zonder meer op vertoon van mijn paspoort en een gesprekje van mijn vrouw met de betreffende ambtenaar. Hoefde geen visum te laten vertalen in het Thais, het is immers door hun eigen immigratiedienst uitgegeven.
En dan hebben ze mijn paspoort met mijn persoonsgegevens en dan slagen ze er nog in om mij in de geboortedatum 1 dag ouder te maken.... Wat dus weer handmatig werd verbeterd en waarvoor de mevrouw achter het loket eerst een paraaf bij haar chef moest halen :Whistle: :giggle: .

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#145 Bericht door nbreeker » donderdag 28 februari 2013, 12:22

RuudThai schreef:
nbreeker schreef:Prajak dat gele boekje haal je op het Ampur in Nongkai nadat je visa wat je van de immigratie heb gekregen is vertaald in het Thai's,en de nieuwe eigenaar van het huis Kai of dat kleine jongetje heeft verklaard dat jij daar woon,er is niets geheimzinnigs aan en het is kosteloos alhoewel ik in het boek waarin alle eigenaren van het geel boekje staan 200 bath heb laten leggen.

Ik kreeg het gele boekje zonder meer op vertoon van mijn paspoort en een gesprekje van mijn vrouw met de betreffende ambtenaar. Hoefde geen visum te laten vertalen in het Thais, het is immers door hun eigen immigratiedienst uitgegeven.
En dan hebben ze mijn paspoort met mijn persoonsgegevens en dan slagen ze er nog in om mij in de geboortedatum 1 dag ouder te maken.... Wat dus weer handmatig werd verbeterd en waarvoor de mevrouw achter het loket eerst een paraaf bij haar chef moest halen :Whistle: :giggle: .
Ja ik vermelde er wel bij dat de mijne gratis was en het visum afgegeven door de Immigratie dienst was in het engels en moest vertaald worden,durf ook bijna te beweren dat jij de enigste ben die hem op deze manier heeft verkregen.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

RuudThai
Expat
Expat

#146 Bericht door RuudThai » donderdag 28 februari 2013, 12:31

nbreeker schreef:Ja ik vermelde er wel bij dat de mijne gratis was en het visum afgegeven door de Immigratie dienst was in het engels en moest vertaald worden,durf ook bijna te beweren dat jij de enigste ben die hem op deze manier heeft verkregen.
Mijne was ook gratis en ik heb hier in Sakon Nakhon 2 andere Nederlanders die ook op dezelfde manier hun gele boekje kregen.
Maar het scheelt zoals gewoonlijk hier in Thailand per amphur. Waar ik eerst woonde was de amphur veel moeilijker. Behalve allerlei in het Thais vertaalde papieren zoals huwelijksakte, geboorteakte en paspoort wilden ze mij ook een interview afnemen via een officiële tolk/vertaler. Nou, daar heb ik toen maar van afgezien.
Maar hier in de stad zijn ze wat internationaler :thumbsup: .

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#147 Bericht door ron » donderdag 28 februari 2013, 12:35

Jaja...............julie zullen het een keertje WEL eens zijn..... :cheesy: :clap:

Nog een geluk dat het een geel boekje betreft,en geen GROEN of ROOD.

Ron.
"Zij die dansen
door hen

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#148 Bericht door Wouter_Udon » donderdag 28 februari 2013, 12:36

ron schreef:Jaja...............julie zullen het een keertje WEL eens zijn..... :cheesy: :clap:

Ron.

Het rode boekje van Mao?
Live your dream, don't dream your life.

RuudThai
Expat
Expat

#149 Bericht door RuudThai » donderdag 28 februari 2013, 12:42

ron schreef:Jaja...............julie zullen het een keertje WEL eens zijn..... :cheesy: :clap:

Ron.
Ron, het gaat niet over het wel of niet met mekaar eens zijn, maar ik heb gewoon een andere ervaring in een andere amphur. En zoals ik zelf al aangeef, het kan overal verschillen.
Alleen dat nbreeker zegt dat ik bijna de enige zou zijn die het op die manier heb gekregen is wat voorbarig.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#150 Bericht door ron » donderdag 28 februari 2013, 13:04

Hoi Ruud.

Je kent me nu toch wel......ik gooi graag een kooltje op het vuur....... :cheesy:

Ron. :clap:
"Zij die dansen
door hen

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”