Hoe zout heb jij ze al gegeten???

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
joopuberda
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

Re: Hoe zout heb jij ze al gegeten???

#121 Bericht door joopuberda » vrijdag 18 november 2011, 10:15

vandaag weer iets meegemaakt. kom bij de benzinestation in de shop om wat frisdrank te kopen . staat er een koelkast naast mij een aziaat(thai of chinees) welke mij zonder enige aanleiding voor gek/dom uitmaakte in het thais. ik bleef in eerste instantie rustig en vroeg hem waarom hij dat zei, toe herhaalde hij het. toen heb ik hem bij de kassa toch geschoffeerd in het thais dat het niet mooi meer was. waarom? omdat ik hem vroeg om sorry te zeggen tegen mij en dat wilde hij niet om geen gezichtsverlies te lijden.
ik kom er iedere dag (benzine tanken /en of drinken kopen) al 1,5 jaar lang. en niet 1 van de staff medewerkers welke het voor mij opnam. nu heb ik die kassa bon nog en ben van plan een brief in het thais te sturen naar de pompeigenaar. dan kunnen ze zien wie er dienst had. :happyno:

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#122 Bericht door nbreeker » vrijdag 18 november 2011, 10:29

joopuberda schreef:vandaag weer iets meegemaakt. kom bij de benzinestation in de shop om wat frisdrank te kopen . staat er een koelkast naast mij een aziaat(thai of chinees) welke mij zonder enige aanleiding voor gek/dom uitmaakte in het thais. ik bleef in eerste instantie rustig en vroeg hem waarom hij dat zei, toe herhaalde hij het. toen heb ik hem bij de kassa toch geschoffeerd in het thais dat het niet mooi meer was. waarom? omdat ik hem vroeg om sorry te zeggen tegen mij en dat wilde hij niet om geen gezichtsverlies te lijden.
ik kom er iedere dag (benzine tanken /en of drinken kopen) al 1,5 jaar lang. en niet 1 van de staff medewerkers welke het voor mij opnam. nu heb ik die kassa bon nog en ben van plan een brief in het thais te sturen naar de pompeigenaar. dan kunnen ze zien wie er dienst had. :happyno:
:oops: Nou nou Joop je hebt schijnt niet alleen met je family problemen te hebben maar zelfs met de dorpelingen,je weet niet wie die koelkast was maar misschien de stafleden waar jij elke dag toch wel een paar bath verteer dat die het wel wisten en wijselijk hun mond dicht hielden, maar die ga jij nu even een oor aannaaien,en maak je je zelf onmogelijk in het dorp.
Je hebt die koelkast geweldig geschoffeerd dat het niet mooi meer was in het Thai's :giggle3: dus heb jij je gram toch wel gehaald of niet,of heeft die koelkast je fysiek wat aangedaan als het alleen maar woorden waren kan je het hier toch bij laten,als je er teveel stampij van maak komt je aangetrouwde family het ook te weten en maken ze het nog moeilijker voor je.
Of ligt het helemaal anders en wilde je je draadje nieuw leven inblazen want dat lag bijna op sterven na dood. :cheesy: :clap: :crazy:

:giggle3: En in al die jaren op zee bij de marine en in de offshore heb ik al veel zout water geproefd maar nog niet zo zout gegeten :cheesy:
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

joopuberda
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#123 Bericht door joopuberda » vrijdag 18 november 2011, 13:41

n breeker ik ben een Hollander ik heb opvoeding genoten. Het zou niet in mij opkomen om zonder reden iemand in het openbaar voor gek uit te maken , dat doe je niet als je opvoeding hebt genoten. daar staat tegen over dat die beste man niet had gedacht dat ik het zou verstaan zoiets noem ik achterbaks. iemand beledigen als je denkt dat ie het niet kan verstaan dat is onder de gordel slaan.
Als ome joop een shop heeft en er wordt iemand voor gek uitgemaakt dan grijp ik in , en dat kan op een nette mannier dat hoeft niet met een rest gebrul en ruzie. zo ben ik opgevoed n breeker. ik ben in mijn leven ook wel eens fout geweest en dan zeg ik sorry want dat hoort als je fout bent geweest. Een Thai kent geen sorry wel tegen een andere thai maar niet tegen een buitenlander. daar zij ze te trots voor. deze posting is niet om deze topic weer nieuw leven in te blazen n breeker.
en dit heeft niks met mijn familie van doen n breeker. een goede avond nog n breeker.

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#124 Bericht door nbreeker » vrijdag 18 november 2011, 14:06

joopuberda schreef:n breeker ik ben een Hollander ik heb opvoeding genoten. Het zou niet in mij opkomen om zonder reden iemand in het openbaar voor gek uit te maken , dat doe je niet als je opvoeding hebt genoten. daar staat tegen over dat die beste man niet had gedacht dat ik het zou verstaan zoiets noem ik achterbaks. iemand beledigen als je denkt dat ie het niet kan verstaan dat is onder de gordel slaan.
Als ome joop een shop heeft en er wordt iemand voor gek uitgemaakt dan grijp ik in , en dat kan op een nette mannier dat hoeft niet met een rest gebrul en ruzie. zo ben ik opgevoed n breeker. ik ben in mijn leven ook wel eens fout geweest en dan zeg ik sorry want dat hoort als je fout bent geweest. Een Thai kent geen sorry wel tegen een andere thai maar niet tegen een buitenlander. daar zij ze te trots voor. deze posting is niet om deze topic weer nieuw leven in te blazen n breeker.
en dit heeft niks met mijn familie van doen n breeker. een goede avond nog n breeker.
:oops: Ja Joop je hebt gelijk je bent een Hollander in Thailand,maar je gaat tekeer als een stier in de porceleinkast.
Tegen mij wordt er vaak genoeg sorry door Thai's gezegt zoveel zelfs dat ik wel eens zeg met sorry's kan ik niet bij Big C terecht daar moet ik gewoon met bathjes betalen.
En die koelkast mijnheer weet geeneens wat onder de gordel is en misschien is jou Thai's van een gehalte dat hij je niet verstond.
Maar je hebt hem toch z'n vet gegeven en hem geschoffeerd van heb ik jou daar in het Thai's :giggle: ook niet netjes maar begrijpelijk dus dan staat er nu 1-1
Maar ja je kan altijd nog die brief schrijven aan de beheerder van de pomp en die staf een oor aan naaien dan haal je toch je gram.En zoals ik al eerder schreef Joop maak je zelf in het dorp onmogelijk.
En jij ook nog een goede avond Joop. :clap: :cheesy:
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Mart
Erelid
Erelid

#125 Bericht door Mart » vrijdag 18 november 2011, 14:49

toen heb ik hem bij de kassa toch geschoffeerd in het thais dat het niet mooi meer was
Hoe zout heb jij ze al gegeten???
dat doe je niet als je opvoeding hebt genoten
:neus:
die beste man niet had gedacht dat ik het zou verstaan
Dan ben jij de man die wel eventjes wat briefjes vertalen kan :clap:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#126 Bericht door prajak » vrijdag 18 november 2011, 15:14

Dat moet toch een interessante woonplaats zijn.

Ik maak nooit zoiets mee. ik word nooit door Thais geschoffeerd, ook niet door buitenlanders hier en misschien wel omdat ik me gedraag als een Thai, me kleed als een Thai -alleen iets duurder- en geen dure auto onder mijn kont heb en helemaal geen air van '....'. Al zeg ik niet dat Joop dat wel heeft, ik ken Joop niet.

De enige actie die de Thais van me afkeuren is dat ik bij stroomuitval het elektriciteitsbedrijf bel. Ik loop dan naar de buren om te kijken of zij ook geen stroom hebben en indien niet, dan bel ik ter plaatse de stroomclub en vertel ze in keurig Thais dat ik wel iedere maand de rekening betaal en 'dus' stroom verwacht. Ik moet dat zelf doen want mijn dame weigert, en de buren ook. Die hebben er een woord voor. Niet iets als 'er is geen stroom' maar als 'fay yang mai ma'. De stroom is er NOG niet....alsof het een misverstand is dat men zo snel mogelijk zal rechtzetten.

Nee, een brief aan dat pompstation ? Dat wordt met gelach begroet en ingelijst of verplaatst naar het ronde archief. Als je een statement wil maken: ga ergens anders tanken.

Bean
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#127 Bericht door Bean » vrijdag 18 november 2011, 15:47

joopuberda schreef:vandaag weer iets meegemaakt. kom bij de benzinestation in de shop om wat frisdrank te kopen . staat er een koelkast naast mij een aziaat(thai of chinees) welke mij zonder enige aanleiding voor gek/dom uitmaakte in het thais. ik bleef in eerste instantie rustig en vroeg hem waarom hij dat zei, toe herhaalde hij het. toen heb ik hem bij de kassa toch geschoffeerd in het thais dat het niet mooi meer was. waarom? omdat ik hem vroeg om sorry te zeggen tegen mij en dat wilde hij niet om geen gezichtsverlies te lijden.
staat er een koelkast naast mij een aziaat(thai of chinees) welke mij zonder enige aanleiding voor gek/dom uitmaakte

Joop Je moet jezelf eerst afvragen waarom hij daar staat en zoiets zegt :idea: .Als hij Bankdirecteur was had hij dat waarschijnlijk niet gezegd [|(
en niet 1 van de staff medewerkers welke het voor mij opnam
Dat is de reden waarom ze daar staan .

Tel tot 10 TIT .
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Akang
Expat
Expat

#128 Bericht door Akang » vrijdag 18 november 2011, 17:13

Hoe zout heb ik ze al gegeten, nou wel zouter dan dat verhaal van die chinees een koelkast verderop die iets niet zo netjes zegt tegen een buitenlander...[In Nederland zijn ook al een heel aantal gevallen bekend van zinloos geweld en nog wel wat erger dan voor klojo te worden uitgemaakt.]
Netjes is het niet nee maar wat kan de pomphouder eraan doen?!
Een brief schrijven lijkt me een wat overtrokken reactie, wie weet kan die beste man niet eens lezen....
Even the longest journey starts with the first step...

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#129 Bericht door nbreeker » zaterdag 19 november 2011, 01:01

:lol: Vandaag al je berichten nog eens doorgelezen,nu blijkt dat het al de tweede keer is dat ze jou moeten hebben,de eerste keer bij de buurtsuper toen die Thai een nieuw engels woord had geleerd en het op jou een farang uit wilde proberen alleen weinig rekening hield met je trommelvlies,en nu weer bij de pomp je zou haast denken van een samenzwering van de koude kant tegen jou gekeerd die hierbij een van z'n drinkebroers gebruikt om jou te beledigen. :giggle: ja en wat dat sorry betreft dat komt een beetje moeilijk z'n str.. uit want ze hebben problemen met de R,hij zei geen solly,of heb je dat niet verstaan.
Nu Joop ik hoop dat het niet weer gebeurt want anders moet je er toch eens over na gaan denken waarom dat jou toch steeds overkomt,misschien toch teveel geschreeuwd maar dat weet jij beter dan ik.
Nog eenhele prettige dag Joop. :clap:

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#130 Bericht door prajak » zaterdag 19 november 2011, 06:43

Zijn er meer leden met de ervaring van Joop en zijn echtgenote ?

Ik heb er geen last van.

We zijn niet getrouwd, Joop wel begrijp ik, maar we hebben samen en ieder voor zich veel contacten met ons bekende en onbekende Thaise mensen, zowel in de stad als in Gat Buitenpost waar we wonen als op Markt Achteraf, we wonen ver buiten alles wat op stad lijkt, en ik ben nota bene de enige farang in kilometers omtrek, en men heeft me de afgelopen 9 jaar met deze en met andere dames gezien, en nergens komt kommentaar in de zin als door Joop geschetst.

Ligt het aan Joops woonplaats, dat er daar dingen rond andere farang zijn gebeurd in het verleden ? Of is het de kouwe kant die Joop zwart maakt nu hij hen lik op stuk heeft gegeven ? Gaat me niet aan. Ik heb geen ervaring zoals Joop beschrijft.

Dat we af en toe worden getild ? Dat weet je als je hier komt wonen. Zij zijn arm, wij hebben er zat van. Dat ik alles betaal als ik met welke Thai ook ga eten, ja, maar dat is eerder een eer dan een last. Maar aanvallen of beschimpen ? Nee, geen last van.

jumbo
Expat
Expat

#131 Bericht door jumbo » zaterdag 19 november 2011, 07:34

Zoals de meeste forumleden weten ben ik een botte hond, maar zelfs ik ben nog nooit zo benaderd, maar ook niet in NL
Ik luister over het algemeen ook niet naar mensen in de winkel die niet bij mijn entourage horen dus het zou kunnen maar
dan heb ik het niet gehoord en dat interesseert het me nog minder..
En het winkelpersoneel?? Ach die weten niet eens wat ze wel of niet in de winkel hebben dus daarover maak ik me nog
het minste druk.

Waar ik me aan stoor zijn die egotrippers die met 10 (!) wagens water weggaan en anderen zonder water laten.
Als er bakolie tekort is of eieren gaat men rantsoeneren maar met water, een primaire levensbehoefte, laat men gewoon
wie eerst komt die eerst maalt gelden.
Rare jongens die Thai

Mijn vrouw vond het selfish ik vind het doodslag met voorbedachte rade

Ik heb aquatabs gekocht, waterzuiveraars en Opa en Oma hebben het overleefd dus ik ze in de familie gedistribueerd.
Kosten weinig en met het kraanwater een goed middel
Volgende week de Amway water zuiveraar kopen, dit gedoe en geerger gebeurd me niet meer.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

RuudThai
Expat
Expat

#132 Bericht door RuudThai » zaterdag 19 november 2011, 07:37

jumbo schreef:Zoals de meeste forumleden weten ben ik een botte hond, maar zelfs ik ben nog nooit zo benaderd, maar ook niet in NL
Ik luister over het algemeen ook niet naar mensen in de winkel die niet bij mijn entourage horen dus het zou kunnen maar
En het winkelpersoneel?? Ach die weten niet eens wat ze wel of niet in de winkel hebben dus daarover maak ik me nog
het minste druk.

Waar ik me aan stoor zijn die egotrippers die met 10 (!) wagens water weggaan en anderen zonder water laten.
Als er bakolie tekort is of eieren gaat men rantsoeneren maar met water, een primaire levensbehoefte, laat men gewoon
Rare jongens die Thai
Nee jumbo, dat is de ware VOC-handelsgeest! Om de hoek van de super staan ze vervolgens uit die auto te verkopen voor tig baht een literflesje.... :oops: :thumbsup:

jumbo
Expat
Expat

#133 Bericht door jumbo » zaterdag 19 november 2011, 07:42

RuudThai schreef:
jumbo schreef:Zoals de meeste forumleden weten ben ik een botte hond, maar zelfs ik ben nog nooit zo benaderd, maar ook niet in NL
het minste druk.

Rare jongens die Thai
Nee jumbo, dat is de ware VOC-handelsgeest! Om de hoek van de super staan ze vervolgens uit die auto te verkopen voor tig baht een literflesje.... :oops: :thumbsup:
Of is het TRT :D :D
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Henry
heeft ervaring
heeft ervaring

#134 Bericht door Henry » zaterdag 19 november 2011, 19:04

Zo is het in mijn ogen ook. Daarom blijf ik het maar houden bij lezen hier. Als een relatieve nieuweling wordt je snel tot de veters afgebrandt..uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Groet, Henry

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#135 Bericht door yandre » zondag 20 november 2011, 04:05

nu joop ik denk dat het per dorp wijk in grote plaats
verschilt mijn idee.
ik denk dat er vele thaise zijn die diep in hun hart ook een
falang willen .
maar goed zo lang het bij praten blijft maak je niet druk
laat gaan .
en mijn ervaring in het dorp we worden overal uit genodigd
trouwe rij begrafenis dus dat ze op een thaise met falang
neer kijkken er vaar ik niet zo .
maar een ieder zijn ervaringen denk .
maar in nederland gebeuren deze dingen ook en ja wordt er
ook soms gelult over een nederlandse met een mede nederlander
of alochtoon dus weinig verschil denk joop.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”