Sin sod
Moderator: Loempia
-
- kenner
Re: Sin sod
Wat mij opvalt is dat veel van die wonderschone bruidjes gelijk na aankomst in Nederland beginnen met het opslaan van overtollig lichaamsvet!! Men zou in dergelijke gevallen de aankoopsom moeten kunnen terug vorderen! In India betaalt de vrouw de Sin Sot. In geval van ongeneeslijke kaalhoofdigheid van de man zou zij dan hetzelfde moeten kunnen doen!
- Gardensafari
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Dat ze overtollig lichaamsvet opslaan vind ik niet zó erg, maar het gaat altijd op de verkeerde plaatsen zitten...Van der Meer schreef:Wat mij opvalt is dat veel van die wonderschone bruidjes gelijk na aankomst in Nederland beginnen met het opslaan van overtollig lichaamsvet!! Men zou in dergelijke gevallen de aankoopsom moeten kunnen terug vorderen! In India betaalt de vrouw de Sin Sot. In geval van ongeneeslijke kaalhoofdigheid van de man zou zij dan hetzelfde moeten kunnen doen!
Bij velen is op de kont nog wel wat ruimte

Dreigen met kaalhoofdigheid werkt in Thailand niet. Veel vrouwen zijn daar gek op.
Het geeft ook status want alle monnikken en boeddha's zijn kaal.
Eigenlijk vinden ze al die lichaamsbeharing bij farang maar gek.
Geldt ook voor de Chinezen, die noemen Europeanen de "harigen".
Knor, knor,
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
- vleespet
- Volwaardig lid
Kijk weer één die het door krijgt,haar is vies.Gardensafari schreef:Dat ze overtollig lichaamsvet opslaan vind ik niet zó erg, maar het gaat altijd op de verkeerde plaatsen zitten...Van der Meer schreef:Wat mij opvalt is dat veel van die wonderschone bruidjes gelijk na aankomst in Nederland beginnen met het opslaan van overtollig lichaamsvet!! Men zou in dergelijke gevallen de aankoopsom moeten kunnen terug vorderen! In India betaalt de vrouw de Sin Sot. In geval van ongeneeslijke kaalhoofdigheid van de man zou zij dan hetzelfde moeten kunnen doen!
Bij velen is op de kont nog wel wat ruimte![]()
Dreigen met kaalhoofdigheid werkt in Thailand niet. Veel vrouwen zijn daar gek op.

iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau
- vleespet
- Volwaardig lid
Oh ja ik moet ook nog wat over sinsod zeggen.
Nederlanders (niet allemaal)hebben de mond vol van intregatie,maar als ze dan zelf moeten intregeren en het doet pijn in de portomonee dan is leiden in last.
Probeer het ook eens van de andere kant te bekijken,als er hier geen AOW bestond zou jij dan je ouders financïeel ondersteunen?
Farang die proberen hun normen en waarden op te dringen aan hun nieuwe omgeving kunnen ze in Thailand missen als kiespijn.
Nederlanders (niet allemaal)hebben de mond vol van intregatie,maar als ze dan zelf moeten intregeren en het doet pijn in de portomonee dan is leiden in last.
Probeer het ook eens van de andere kant te bekijken,als er hier geen AOW bestond zou jij dan je ouders financïeel ondersteunen?
Farang die proberen hun normen en waarden op te dringen aan hun nieuwe omgeving kunnen ze in Thailand missen als kiespijn.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau
- jumbo
- Expat
Ik denk dat ze met het extra vet een poging doen te integreren in de vrouwelijke maatschappij in NL??Gardensafari schreef:Dat ze overtollig lichaamsvet opslaan vind ik niet zó erg, maar het gaat altijd op de verkeerde plaatsen zitten...Van der Meer schreef:Wat mij opvalt is dat veel van die wonderschone bruidjes gelijk na aankomst in Nederland beginnen met het opslaan van overtollig lichaamsvet!! Men zou in dergelijke gevallen de aankoopsom moeten kunnen terug vorderen! In India betaalt de vrouw de Sin Sot. In geval van ongeneeslijke kaalhoofdigheid van de man zou zij dan hetzelfde moeten kunnen doen!
Bij velen is op de kont nog wel wat ruimte![]()

@GS; En ik maar denken dat de Chineze de buitenlanders, en dat zijn van oudsher de Europeanen, Gweilo (fonetisch) noemden en nog steeds noemen..
Laatst gewijzigd door jumbo op dinsdag 14 juni 2011, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
- jumbo
- Expat
Vleespet;vleespet schreef:Oh ja ik moet ook nog wat over sinsod zeggen.

-
- Veel ervaring
50%akkoord met jevleespet schreef:Oh ja ik moet ook nog wat over sinsod zeggen.

Eet jij thuis misschien je kommetje rijst, in kleermakerszit op de grond?
Ik denk het niet.
Als je in Be of Nl bij een Marokkaans gezin te gast bent, moet je ook je schoenen uitdoen en thee drinken.
Je moet niet achter ne pils vragen, hun woning is hun cultuur.
Mijn woning is mijn cultuur, wie zich daar niet goed bij voelt blijft dan beter thuis.
IK heb ook een ruimte voorzien voor mijn vrouw haar Boedha beeldjes, daar doe ik niet moeilijk over.
Zij doet ook niet moeilijk over mijn christelijk geloof.
Ne gulden middenweg is er nodig, en die is er bij ons
Fijn om hier te zijn
-
- Volwaardig lid
Ik ben het daar mee eens. Mijn huis is ook mijn kasteel.
Hoe je met familie omgaat is deels cultuur maar natuurlijk ook deels persoonlijkheid.
Bovendien hoort het ook binnen het privé leven.
Dat er geen AOW is, is de schuld van de ouders ook niet. Desalniettemin zijn veel van die ouders nog niet eens dichtbij de AOW leeftijd. Wordt er een kans geboden om wat te verdienen en tegelijk wat op te bouwen wat een soort van AOW levert en dat wordt niet aangenomen, dan houdt het verhaal voor mij wel een beetje op.
Zou dit met beide handen aangepakt worden en daarna is nog een tekort is het weer een ander verhaal.
Ik pas me mijn inziens prima aan in de Thaise cultuur, maar dat wil niet zeggen dat ik persoonlijke principes maar gelijk overboord gooi. Dat heeft weinig met de portemonnee te maken vleespet, want ik zou er weinig van kromliggen.
Ik ben dan ook van mening dat het soms de makkelijk op de cultuur hoop wordt gegooid. Je hoort vaak verhalen van; dat moet want dat is cultuur.
Er rekening mee houden dat je niet over iemand heen stapt, vanwege het voetenwerk, dat moet want het is cultuur/geloof. Ik denk dat het weinig met cultuur te maken heeft als iemand met brede schouders, die het kan, de rest van de familie met vroeg pensioen stuurt.
Kijk wat ik wel doe is bijvoorbeeld, het neefje van mijn vrouw op een betere school sturen (de welbekende hengel). Als ik dat geld aan haar ouders zou geven, zou dat een compleet salaris voor ze zijn, maar zolang ik het geld nog bij elkaar verdien maak ik ook uit waar het heen gaat.
Kijk zo bedoel ik ook, het heeft met persoonlijkheid te maken. Ik (en ook mijn vrouw trouwens) hebben totaal geen interesse in toekomstig geld van onze kinderen. Bovendien, als ik ze alles maar zou geven wat ze willen hebben, zullen ze waarschijnlijk ook geen eigen geld hebben.
Ik ben van mening dat ik ze daar niet mee help.
Nou klinkt het trouwens zo, dat ik de ouders wil opvoeden, wat natuurlijk niet zo is, maar er is niets mis mee de eigen levens visie over te brengen. Of ze er wat mee doen is een keuze van anderen.
In iedere visie zitten foute en goede dingen..
Eigenlijk wil ik met een lang verhaal zeggen, dat ik vind dat we moeten belonen wat beloond moet worden.
Als je zelf nog fit bent en met opengevouwen handen wacht tot er wat ingegooid wordt heeft dat volgens mij namelijk weinig met cultuur te maken maar met mentaliteit.
Hoe je met familie omgaat is deels cultuur maar natuurlijk ook deels persoonlijkheid.
Bovendien hoort het ook binnen het privé leven.
Dat er geen AOW is, is de schuld van de ouders ook niet. Desalniettemin zijn veel van die ouders nog niet eens dichtbij de AOW leeftijd. Wordt er een kans geboden om wat te verdienen en tegelijk wat op te bouwen wat een soort van AOW levert en dat wordt niet aangenomen, dan houdt het verhaal voor mij wel een beetje op.
Zou dit met beide handen aangepakt worden en daarna is nog een tekort is het weer een ander verhaal.
Ik pas me mijn inziens prima aan in de Thaise cultuur, maar dat wil niet zeggen dat ik persoonlijke principes maar gelijk overboord gooi. Dat heeft weinig met de portemonnee te maken vleespet, want ik zou er weinig van kromliggen.
Ik ben dan ook van mening dat het soms de makkelijk op de cultuur hoop wordt gegooid. Je hoort vaak verhalen van; dat moet want dat is cultuur.
Er rekening mee houden dat je niet over iemand heen stapt, vanwege het voetenwerk, dat moet want het is cultuur/geloof. Ik denk dat het weinig met cultuur te maken heeft als iemand met brede schouders, die het kan, de rest van de familie met vroeg pensioen stuurt.
Kijk wat ik wel doe is bijvoorbeeld, het neefje van mijn vrouw op een betere school sturen (de welbekende hengel). Als ik dat geld aan haar ouders zou geven, zou dat een compleet salaris voor ze zijn, maar zolang ik het geld nog bij elkaar verdien maak ik ook uit waar het heen gaat.
Kijk zo bedoel ik ook, het heeft met persoonlijkheid te maken. Ik (en ook mijn vrouw trouwens) hebben totaal geen interesse in toekomstig geld van onze kinderen. Bovendien, als ik ze alles maar zou geven wat ze willen hebben, zullen ze waarschijnlijk ook geen eigen geld hebben.
Ik ben van mening dat ik ze daar niet mee help.
Nou klinkt het trouwens zo, dat ik de ouders wil opvoeden, wat natuurlijk niet zo is, maar er is niets mis mee de eigen levens visie over te brengen. Of ze er wat mee doen is een keuze van anderen.
In iedere visie zitten foute en goede dingen..
Eigenlijk wil ik met een lang verhaal zeggen, dat ik vind dat we moeten belonen wat beloond moet worden.
Als je zelf nog fit bent en met opengevouwen handen wacht tot er wat ingegooid wordt heeft dat volgens mij namelijk weinig met cultuur te maken maar met mentaliteit.
Groeten,
Emanuel
Logica brengt je van A naar B, Verbeelding brengt je overal! (A. Einstein)
Emanuel
Logica brengt je van A naar B, Verbeelding brengt je overal! (A. Einstein)
- jumbo
- Expat
Ik heb geen huis, het is niet mijn eigendom en ik heb er ook nooit een baht aan betaald.
De familie beschouwt het wel als 'ons' huis, er staan dan ook tafels en stoelen, maar ze mogen gewoon in kleermakerszit op de grond zitten met hun rijstbakje, daar heb ik weinig op tegen.
Ik probeer me daar waar mogelijk, en dat is veelal altijd, aan te passen aan hun cultuur en wensen. Ik ben te gast, letterlijk en figuurlijk, al voel ik dat niet zo, ik voel me een inwoner van Thailand.
Ik leef daarnaast in ons huis mijn eigen leven met mijn eigen culturele hoogtepuntjes en er is niemand die me daarvan af probeert te brengen, sterker ze gaan soms zelfs mee in mijn belevingen....
Er is niemand die zegt dat je de ouders geen geld moet geven en zeker niet indien ze jong genoeg zijn om te werken, net als jij moet.
Maar het is, meer regel als cultuur misschien, nu eenmaal zo dat de kinderen nog voor de ouders zorgen, in ieder geval deze generatie. Wat de toekomst brengt weet niemand, maar het gros dat nu werkt heeft straks wel een AOW en is sommige gevallen zelfs een pensioen.
Er valt dan een stukje druk weg voor de kinderen en het geld kunnen ze dan wellicht aan hun kinderen besteden.....
Maar om dat alles maar te negeren omdat 'het bij ons niet zo is' is wat kortzichtig. Zo steekt de mens en de cultuur, overlevering hier en in omringende landen in elkaar. Het is niet iets 'Thais' het is een ontbreken van sociale voorzieningen en wetten...
De familie beschouwt het wel als 'ons' huis, er staan dan ook tafels en stoelen, maar ze mogen gewoon in kleermakerszit op de grond zitten met hun rijstbakje, daar heb ik weinig op tegen.
Ik probeer me daar waar mogelijk, en dat is veelal altijd, aan te passen aan hun cultuur en wensen. Ik ben te gast, letterlijk en figuurlijk, al voel ik dat niet zo, ik voel me een inwoner van Thailand.
Ik leef daarnaast in ons huis mijn eigen leven met mijn eigen culturele hoogtepuntjes en er is niemand die me daarvan af probeert te brengen, sterker ze gaan soms zelfs mee in mijn belevingen....
Er is niemand die zegt dat je de ouders geen geld moet geven en zeker niet indien ze jong genoeg zijn om te werken, net als jij moet.
Maar het is, meer regel als cultuur misschien, nu eenmaal zo dat de kinderen nog voor de ouders zorgen, in ieder geval deze generatie. Wat de toekomst brengt weet niemand, maar het gros dat nu werkt heeft straks wel een AOW en is sommige gevallen zelfs een pensioen.
Er valt dan een stukje druk weg voor de kinderen en het geld kunnen ze dan wellicht aan hun kinderen besteden.....
Maar om dat alles maar te negeren omdat 'het bij ons niet zo is' is wat kortzichtig. Zo steekt de mens en de cultuur, overlevering hier en in omringende landen in elkaar. Het is niet iets 'Thais' het is een ontbreken van sociale voorzieningen en wetten...
-
- kenner
Mocht ik helaas enkele forumleden met een progressief wijkende haargrens hebben beledigd dan bied ik dit als troost:
"Men kan altijd nog beter een kaal hoofd hebben als helemaal geen hoofd!!"
- unforgiven
- Volwaardig lid
Het ergste is nog altijd kortzichtige sufheid van de hersenen..Van der Meer schreef:Mocht ik helaas enkele forumleden met een progressief wijkende haargrens hebben beledigd dan bied ik dit als troost:
There is only one road in life, the hard road.....
-
- kenner
Van de andere kant heb ik diverse Europese vrouwen gekend die een met een Thaise man getrouwd zijn, of alweer van een Thai waren gescheiden. Heb deze dames gevraagd of hun ouders een Sin Sot hadden ontvangen van hun Thaise schoonfamilie In geen enkel geval bleek er iets te zijn betaald.vleespet schreef:Oh ja ik moet ook nog wat over sinsod zeggen.
Als er betaald moet worden in plaats van ontvangen lijdt men daar plotseling aan vergeetachtigheid betreffende uw normen en waarden
Het onderwerp werd door de schoonfamilie dan ook meestal stiekum verzwegen.
Overigens rommelen de Thais nog wel meer met de regeltjes van de Sin Sot
De Thais hebben me bijvoorbeeld verteld dat de schoonfamilie de bruiloft en het eten en drinken betaalt uit de Sin Sod. Dus niet u weer. Dat loopt al snel op. Een beetje feest met wat geslacht vee komt al snel op zon 70000 baht. Blijft van de 100000 die u miscchien betaald heeft nog maar 30000 over voor uw schoonfamilie. Soms,dat heb ik meegemaakt, helemaal niets!
Voorts schijnt, zo is mij verteld, de Sin Sod ook te moeten worden gebruikt, of wat er dan na de bruiloft nog van over is, voor de "start" van het verse paartje. (Goed de farang is vaak iets minder vers. Ik bedoel: iets ouder) Voor het huis bijvoorbeeld.
Dit hebben de Thai mij althans zo uitgelegd en zo werd het ook in literatuur over het onderwerp uitgelegd. Het goud, wat er ook bij hoort, is een ander verhaal.
Wat volgens mijn vrouw ook nog een rol speelt is de inhoud van de portemonnai van de bruilofgasten. Heeft u of uw vrouw veel welvarende Thaise vrienden en uw vrouw welvarende familie leden dan zou het zo maar kunnen gebeuren dat de giften de Sin Sod overtreffen. U wordt er beter van. Dit zult u in de veramde Isaan natuurlijk vrijwel nooit meemeken.
Als ze geld hadden gehad waren ze wel met een Thaise man (met geld) getrouwd.
- jumbo
- Expat
Inderdaad is het vaak zo, misschien wel in alle gevallen, dat van de sinsod de kosten voor de bruiloft worden betaald.
Over het vervolg heb ik begrepen dat een restant oorspronkelijk bij de moeder bleef om zodoende een herstart van de dochter indien eea is misgegaan te kunnen financieren.
Het zal nu anders zijn...en zeker als er een farang bij betrokken is.
Over de gasten en hun gaven; Mochten de gasten rijk zijn dan is de familie ook rijk, rijk en arm mixed immers niet zo goed en niet alleen in Thailand overigens.
In dat geval is het feest ook beduidend hoger in kosten......
Over het vervolg heb ik begrepen dat een restant oorspronkelijk bij de moeder bleef om zodoende een herstart van de dochter indien eea is misgegaan te kunnen financieren.
Over de gasten en hun gaven; Mochten de gasten rijk zijn dan is de familie ook rijk, rijk en arm mixed immers niet zo goed en niet alleen in Thailand overigens.
- RuudThai
- Expat
Trouw met een Sino-Thaise vrouw, dat zijn over het algemeen rijke families en dan kan het zomaar gebeuren dat de bruidegom op de trouwdag een BMW onder z'n k*nt geschoven krijgt...jumbo schreef:Over de gasten en hun gaven; Mochten de gasten rijk zijn dan is de familie ook rijk, rijk en arm mixed immers niet zo goed en niet alleen in Thailand overigens.

Zo vertelde mij tenminste een goede kennis die dit te horen had gekregen van een vriend van hem die dit overkwam! Het is dan wel zo dat je van enig niveau moet zijn want anders kun je je nooit in die familie introuwen. Die bruidegom was hoogleraar.
-
- kenner
Zo is het Het is vaak zo dat de bruidegom jong is en geen geld heeft. De ouders van de bruidegom en bruid onderhandelen (puur zakelijk. Sommige contribuanten hier verwijten mij blijkbaar een dergelijke zakelijke visie op het Thaise huwelijksgebeuren. Helaas voor hen draait het toch allemaal weer om geld in Thailand ) over de voorwaarden. De ouders van de jongeman draaien op voor een belangrijk deel van de Sin Sot. Vandaar dat een groot deel voor de uitzet van het jonge stel is bedoeld. Maar blijkbaar bestaan er enkel ongeschreven regels ten opzichte van de Sin Sot.jumbo schreef:Inderdaad is het vaak zo, misschien wel in alle gevallen, dat van de sinsod de kosten voor de bruiloft worden betaald.
Is de bruidegom een farang (zeker wanneer het een krakend en piepend karkas betreft zoals iemand ze hier nogal respectloos heeft genoemd en geen jonge blonde adonis ) dan zien we dat de regels plots nogal rekbaar worden of ze worden gewijzigd!
Die arme farang moet ook alleen gaan onderhandelen in een taal die hij meestal niet spreekt en in 99% van de gevallen ook nooit echt goed zal leren. Ideaal slachtoffer dus.
Maar goed, de meesten betalen toch geen Sin Sod. Men betaalt later toch wel. Vrijwel iedere dag van zijn verblijf in de Isan