Verpleeghuis in Thailand ?? Senioren oord

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
jumbo
Expat
Expat

Re: Verpleeghuis in Thailand ?? Senioren oord

#106 Bericht door jumbo » vrijdag 03 december 2010, 01:51

michaleo schreef:
prajak schreef:Ik dring aan op een prive hokje om met elkaar te kunnen babbelen.
Jammer, dat degene, die niet op de lijst zijn, daar niet lezen kunnen.
Ik versta wel, dat je er niet te veel gebabbel wil, maar alleen meelezen zou tog niet storen?
Meelezen zou ook niet het probleem zijn, maar iedereen weet vanuit een of andere ervaring dat NL altijd meer stuurlei aan wal heeft staan dan elke andere nationaliteit... daar ligt hem de kneep.
Daarnaast is het zo dat een uiteindelijk plan toch aan de markt (jullie dus) getoetst moet worden en dan is de tijd daar om te adviseren of schieten...

Carpediem; ik heb het met je eens. Ik ben eveneens van mening dat er een behoorlijke doelgroep is en we praten nog steeds over maar 40 bewoners.....2500 Nederlanders, 250.000 internationals.... en dan nog een groep in NL die wel wil maar niet durft en die nu in een NL centrum/groepje terecht kan.... die zullen er ook zijn..

maar eerst het bestaande plannetje uitwerken, eerst als senioren oord en daarna zien we verder... uitbouwen is altijd een betere optie dan inkrimpen...

Dutch; correct het gaat om de doelgroep senioren, dat we daarnaast wat faciliteiten aanbieden aan deze doelgroep is meer vanwege het verhoofde risico, mobiliteit en hollandse gemakzucht....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

joepattaya
Expat
Expat

#107 Bericht door joepattaya » zondag 06 februari 2011, 14:44

Niet uit desinteresse, maar ik ben de draad hieromtrent een beetje kwijt.
Aangezien ik dit jaar 50 jaar wordt, komt het moment, dat ik mij onder de doelgroep mag scharen met rasse schreden naderbij en ik vraag me dus af of er al enige progressie is omtrent een senioren-oord?

Volgens mij is er al wel een soortement van project-groep opgestaan. Hebben deze wijze lieden al wat vooruitgang geboekt.

Ik hoor het wel.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

jumbo
Expat
Expat

#108 Bericht door jumbo » maandag 07 februari 2011, 02:08

joepattaya schreef:Niet uit desinteresse, maar ik ben de draad hieromtrent een beetje kwijt.
Aangezien ik dit jaar 50 jaar wordt, komt het moment, dat ik mij onder de doelgroep mag scharen met rasse schreden naderbij en ik vraag me dus af of er al enige progressie is omtrent een senioren-oord?

Volgens mij is er al wel een soortement van project-groep opgestaan. Hebben deze wijze lieden al wat vooruitgang geboekt.

Ik hoor het wel.
Het ligt stil, maar dat is op zich niet vreemd
De lieden zich ermee bemoeien zijn nagenoeg allemaal de 65 al gepasseerd en/of hebben geen intresse er te gaan wonen omdat ze of dus al te 'oud' zijn voor dat eea gerealiseerd zou kunnen zijn of ze zien het niet zitten om in een gemeenschap te moeten leven waar voor- en nadelen aan kleven uiteraard.

Er moet een frissere wind door vwa de kartrekkerd , uiteraard wordt de kennis van de iedereen op prijs gesteld ook van degenen wiens UHD al nadert...

joepattaya
Expat
Expat

#109 Bericht door joepattaya » maandag 07 februari 2011, 02:43

dutch schreef:Bepaalde regels (en er zijn er nog al wat die daar een hekel aan hebben.) t.a.v.:
Behandeling van vuilnis
Geluidsoverlast
A-sociaal gedrag bewoners/familie leden.

Als je in een flat gaat wonen,zijn er ook regels.
Ben je alleen op de wereld dan heb je geen regels, althans je hebt er geen weet van.
Op het moment dat er in "jouw" wereld iemand anders opduikt, dan moet je rekening met elkaar gaan houden en ontstaan ook de eerste regels.
Naarmate de gemeenschap groeit, worden ook de regels complexer; puur en alleen om de gemeenschap in goede banen te leiden.
Het opzetten van een soort van ouderen-instituut vergt verschrikkelijk veel tijd, energie om over geld maar niet te praten.
Regels zijn daarbij nodig of men dat wil of niet.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

changgarden
Veel ervaring
Veel ervaring
Contacteer:

#110 Bericht door changgarden » maandag 07 februari 2011, 05:05

is noord Thailand - Chiang Rai - een optie, want dan wil ik wel meedenken over mogelijkheden.

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#111 Bericht door trompetter » maandag 07 februari 2011, 16:19

changgarden schreef:is noord Thailand - Chiang Rai - een optie, want dan wil ik wel meedenken over mogelijkheden.
Jaren geleden zat ik in een werkgroep onder leiding van wijlen Khun Vorakit Kantalung,
een zeer bijzondere man, oprichter van de YMCA's van Chiangrai en Chiangmai,
Zweeds consul etc etc, die namens mevrouw Chansom Shinawatra de
mogelijkheden onderzocht om tot de stichting van een "Silver City' te komen.
De bouwmeester van de Radboud Universiteit was via de PUM binnengehaald
voor advies en ik zat erbij omdat ik toendertijd aktief betrokken was bij het
museum project van mevrouw Chansom in Samkampaeng.

Het land was er, de financiering was er, kortom: als we niet integer geweest waren
was mevrouw Chansom inmiddels een heleboel geld kwijtgeraakt.

Oudere mensen hebben gevoelige luchtwegen. Het is simpelweg zo, dat in Chiangrai
de sterfte onder ouderen in de maanden februari tot en met april sterk toeneemt door
de gigantische luchtverontreiniging.
Het klinkt u misschien vreemd in de oren, maar die is erger dan in Rayong, die is erger
dan in Chiangmai. Bangkok met z'n frisse zeelucht blijft uiteraard buiten beschouwing.
De ziekenhuizen liggen vol in dat jaargetijde, triest maar waar.

In de toekomst wordt het misschien beter, maar goed wordt het nooit. Meer en meer
mensen die het zich permitteren kunnen verkassen, wel of niet op dokters advies,
gedurende deze periode.

met vr. groet
en T-geschal

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#112 Bericht door prajak » maandag 07 februari 2011, 16:48

"...Bangkok met z'n frisse zeelucht blijft uiteraard buiten beschouwing...."

Ja, dat zal wel, heer Trompetter. Er is niet voor niets een mopje dat Bangkokse mensen voor wat frisse lucht een vakantie boeken in Mexico City ! O, je zult in Groot Bangkok best wel frisse lucht vinden maar de commiteit die een bejaardenhuis wil onderzoeken richt zich op plaatsen nabij grote ziekenhuizen en die vind je niet in de periferie en niet in Groot Bangkok buiten de buitenring waar wel wat frisse lucht is te vinden.

Je moet dus een keuze maken en je komt er dan achter dat je EN nabij grote steden EN nabij grote ziekenhuizen geen grond zult vinden voor een verpleeghuis. Maar in de periferie wel voor een bejaardenhuis.

Is onze situatie nu beter, wat snelheid betreft, naar een groot ziekenhuis met een bekwame eerste hulp voor tanende semi-oudjes ? Ik heb die vraag eerder gesteld. Wie van ons ligt binnen 30 minuten tot een uur in een groot ziekenhuis bij een ernstig infarct ? Dit is niet NL waar de ambulances klaar staan om uit te rukken als je 0611 -of wat dan nummer nu moge zijn- belt.

Dus maak een keuze. Doe het in vervuilde lucht met een mooi verpleeghuis op peperdure grond of zoek een landelijk plekje voor een bejaardenhuis en aanvaard dan de beperkingen van dit land als iemand een infarct krijgt. Liever dood dan schemerig murmelend in een rolstoel. Liever helemaal onder de grond dan als kasplant voortsukkelen.

Ik heb mijn beslissing genomen. Geen ...huis. Ik huur een of meer verplegers/sters in die mijn dame kunnen bijstaan.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#113 Bericht door Jeanette » dinsdag 08 februari 2011, 03:06

trompetter schreef:
Oudere mensen hebben gevoelige luchtwegen. Het is simpelweg zo, dat in Chiangrai
de sterfte onder ouderen in de maanden februari tot en met april sterk toeneemt door
de gigantische luchtverontreiniging.
Het klinkt u misschien vreemd in de oren, maar die is erger dan in Rayong, die is erger
dan in Chiangmai. Bangkok met z'n frisse zeelucht blijft uiteraard buiten beschouwing.
De ziekenhuizen liggen vol in dat jaargetijde, triest maar waar.
met vr. groet
en T-geschal
Luchtvervuiling hier in Rayong? Wij zitten 20 km naar het zuid/oosten en aan dit strand is overwinteren gewoon ideaal in mijn optiek. Verander 'biertje' in 'wijntje' en kom maar kijken.

We trekken nu met duits/pools maar engels sprekende personen op. Die zouden dolblij zijn met een senioren oord maar ondanks je onderschrift Prajak, zou je ze discrimineren. Toch?

joepattaya
Expat
Expat

#114 Bericht door joepattaya » dinsdag 08 februari 2011, 03:26

Ik ben bang dat het hele plan, wat op zich best levensvatbaar kan zijn, als een doodgeboren kindje verder gaat.

In de laatste paar posten vind je eigenlijk direct de essentie van een mogelijk probleem: De eigen mening of het eigen idee en het laten prevaleren van 1 van beiden boven andere meningen.
Waarschijnlijk is de enige manier om dit van de grond te krijgen, het opzetten van een project en het aanbieden van de mogelijkheid om er te verblijven.

Als je rekening probeert te houden met de vele uiteenlopende meningen en ideeen (hoe goed ook) dan kom je absoluut nergens.

Neem nu alleen de locatie: vindt de 1 Chiang Rai bij uitstek geschikt, verkeert de ander het liefst in de E-San, verblijft weer een ander het liefst in Pattaya, maar heeft Bangkok het meest te bieden.......en zo heeft iedereen wel iets.
Het punt van medische voorzieningen is niet onbelangrijk, maar om vanwege die reden een plek te zoeken dichtbij een ziekenhuis gaat misschien een beetje ver.
Je zou ook alternatieven kunnen aanbieden in plaats van een ziekenhuis naast de deur.

Maar goed, de oudere leden laten het even rusten en de jongeren regelen hun eigen zaakjes...........het zij zo!

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#115 Bericht door trompetter » dinsdag 08 februari 2011, 06:11

Jeanette schreef: Luchtvervuiling hier in Rayong? Wij zitten 20 km naar het zuid/oosten en aan dit strand is overwinteren gewoon ideaal in mijn optiek. Verander 'biertje' in 'wijntje' en kom maar kijken.
Gelukkig maar, ben blij dat te horen, want ik heb er over gedacht om de slechte periode
daar bij jullie te komen 'uitzitten'. Dus kom ik misschien binnen overzienbare tijd toch eens
kijken wat jullie onder de kurk hebben.

Mijn excuses voor het loze alarm: vandaag is er weer niets aan de hand in Rayong en staat
Payao plots op kop. Zie: http://www.pcd.go.th/AirQuality/Regional/default.cfm

De Amerikaanse vertegenwoordigingen in het buitenland benoemen 'wardens', regionale
tussenpersonen die de andere Amerikanen in de buurt moeten waarschuwen als er iets
aan de hand is.

Hier is zo'n berichtje aan de 'wardens', uit het jaar 2007 en dat was niet eens het slechtste jaar
(de waarschuwing geldt voor het noorden van Thailand):

On March 14, the level of particulate matter in the air exceeded the “emergency” level.
Measurements at or near the “emergency” level are expected for at least the next several days.
Health professionals warn that during periods of unhealthful air quality, people with respiratory
or heart disease, smokers, elderly persons, and children should avoid prolonged exertion and stay
indoors when possible. In addition, everyone should limit activity and prolonged exertion, both
indoors and out. This includes exercising in air conditioned fitness centers, since any additional
strain on the respiratory system during periods of unhealthful air quality should be avoided.

Het is écht erg, soms is het zicht minder dan vijfhonderd meter! Je rijdt door een bruingele tunnel.
Tien van de twaalf maanden per jaar is het noorden overigens magnifiek!

Anders zou het noorden van Thailand beslist een van de betere plekken zijn voor een soortement
van nederzetting waar ouderen elkaar dwars kunnen zitten. 'Silver City' (grijs haar wordt in Thailand
vaak zilver haar genoemd) ging niet door, maar toch zal het er misschien wel eens een keer van komen.
En ik denk dan toch in eerste instantie aan een Japanse investeerder, want daar is de echte behoefte.

Zelf verkies ik het perspectief van meneer Prajak: een verzorgende vrouw, indien nodig bijgestaan door
een ter zake deskundige verpleegster. De idee om op dagelijkse basis het soort buitenlanders te moeten
ontmoeten dat de 'expat' bars bevolkt, help, ze zouden elkaar de kunstgebitten de geraniums inmeppen.

Vreselijk, ik moet er niet aan denken, snel een ander onderwerp.

met vr. groet
en T-geschal

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#116 Bericht door Jeanette » dinsdag 08 februari 2011, 14:52

Gelukkig zit de mijne vast met 6 klikken Trompetter. [8)

Het lijkt mij verschrikkelijk om alleen omringt te zijn door dienbaren, dankbaren en familie van dien- en dankbaren. Je kunt je geest wel blijven scherpen met financieel afhankelijken maar met onafhankelijken kun je veel leuker en scherper reageren. Dat jij het 'de garaniums inmeppen' noemt is in feite niet zo negatief want voor die aktie heb je onafhankelijke vrijwilligers nodig.

Maar je bent welkom, ik ben al halverwege mijn eerst doos 'Mont Blanc', dus een kraantje i.p.v. een kurk. :mrgreen:

jumbo
Expat
Expat

#117 Bericht door jumbo » woensdag 09 februari 2011, 03:16

Jeanette schreef: Luchtvervuiling hier in Rayong? Wij zitten 20 km naar het zuid/oosten en aan dit strand is overwinteren gewoon ideaal in mijn optiek. Verander 'biertje' in 'wijntje' en kom maar kijken.

We trekken nu met duits/pools maar engels sprekende personen op. Die zouden dolblij zijn met een senioren oord maar ondanks je onderschrift Prajak, zou je ze discrimineren. Toch?
Rayong is na Ayutthaya de voorkeurslocatie van ondergetekende
Vanaf de 19e kan je mijn opgezwollen buik en gevolg + vrienden bewonderen op de stranden
Heb een kamer geboekt in Bed Rock, 1e keer, en een barbeque ergens in die week op deze locatie..
Jeanette en man, jullie zijn uitgenodigd...

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#118 Bericht door trompetter » woensdag 09 februari 2011, 04:22

Jeanette schreef:Gelukkig zit de mijne vast met 6 klikken Trompetter. [8)

Het lijkt mij verschrikkelijk om alleen omringt te zijn door dienbaren, dankbaren en familie van dien- en dankbaren.
Je kunt je geest wel blijven scherpen met financieel afhankelijken maar met onafhankelijken kun je veel leuker en
scherper reageren.

Maar je bent welkom, ik ben al halverwege mijn eerst doos 'Mont Blanc', dus een kraantje i.p.v. een kurk. :mrgreen:
555! Ik had nog willen schrijven 'een liefhebbende, respectvolle en verzorgende vrouw',
maar ik was bang dat ik dan een hele meute pessimisten over me heen zou krijgen.
Want er zijn, vrees ik, erg veel mensen die denken dat die niet bestaan in Thailand,

Voordat wasmachines, stofzuigers, moderne kooktoestellen en andere vernuftige
huishoudelijke apparaten de Nederlandsche huisvrouw in staat stelden zo veel vrije
tijd over te houden dat ze kon gaan werken en meebetalen aan de nieuwe auto
was het 'bij ons' toch ook zo?
Gingen de mannen toen echt gebukt onder de financiële afhankelijk van hun ega's?
Ontbrak het hen daardoor soms aan een gezond, vers van de lever, weerwoord?

Kijk, dat je gelijk hebt staat buiten kijf, maar er viel en valt dus mee te leven 555!

Dat is niet de Spaanse Castillo de Montblanc, neem ik aan.
Zou het die zuid-afrikaanse witte mengelmoes kunnen zijn?
Leg de Rennies maar vast klaar!
Grapje, het is trouwens een uitstekende basis voor een 'Schorle':
soda water erbij, een schijfje lemon en er ontstaat een heerlijk
zomerdrankje (bij wijze van spreken dan).

met vr. groet,
en T-geschal

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#119 Bericht door elst99 » woensdag 09 februari 2011, 06:23

Nou Jeanette als je met die wijn de Mont Blanc wil beklimmen is dat niet zo'n goed idee ;) Zou de Mont Clair wel wezen en die smaakt naar meer toch? Dus jullie hebben een leuke stek gevonden? Fijn, blijf je daar hangen?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#120 Bericht door Jeanette » woensdag 09 februari 2011, 08:49

Ja Elst99, zie je wel dat ik geen geheel onthouder ben. Het is inderdaad heerlijke wijn.
jumbo schreef: Rayong is na Ayutthaya de voorkeurslocatie van ondergetekende
Vanaf de 19e kan je mijn opgezwollen buik en gevolg + vrienden bewonderen op de stranden
Heb een kamer geboekt in Bed Rock, 1e keer, en een barbeque ergens in die week op deze locatie..
Jeanette en man, jullie zijn uitgenodigd...
We nemen je uitnodiging graag aan Jumbo. We zitten nog/weer in Ban Phe.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”