Jeanette schreef:
Luchtvervuiling hier in Rayong? Wij zitten 20 km naar het zuid/oosten en aan dit strand is overwinteren gewoon ideaal in mijn optiek. Verander 'biertje' in 'wijntje' en kom maar kijken.
Gelukkig maar, ben blij dat te horen, want ik heb er over gedacht om de slechte periode
daar bij jullie te komen 'uitzitten'. Dus kom ik misschien binnen overzienbare tijd toch eens
kijken wat jullie onder de kurk hebben.
Mijn excuses voor het loze alarm: vandaag is er weer niets aan de hand in Rayong en staat
Payao plots op kop. Zie:
http://www.pcd.go.th/AirQuality/Regional/default.cfm
De Amerikaanse vertegenwoordigingen in het buitenland benoemen 'wardens', regionale
tussenpersonen die de andere Amerikanen in de buurt moeten waarschuwen als er iets
aan de hand is.
Hier is zo'n berichtje aan de 'wardens', uit het jaar 2007 en dat was niet eens het slechtste jaar
(de waarschuwing geldt voor het noorden van Thailand):
On March 14, the level of particulate matter in the air exceeded the “emergency” level.
Measurements at or near the “emergency” level are expected for at least the next several days.
Health professionals warn that during periods of unhealthful air quality, people with respiratory
or heart disease, smokers, elderly persons, and children should avoid prolonged exertion and stay
indoors when possible. In addition, everyone should limit activity and prolonged exertion, both
indoors and out. This includes exercising in air conditioned fitness centers, since any additional
strain on the respiratory system during periods of unhealthful air quality should be avoided.
Het is écht erg, soms is het zicht minder dan vijfhonderd meter! Je rijdt door een bruingele tunnel.
Tien van de twaalf maanden per jaar is het noorden overigens magnifiek!
Anders zou het noorden van Thailand beslist een van de betere plekken zijn voor een soortement
van nederzetting waar ouderen elkaar dwars kunnen zitten. 'Silver City' (grijs haar wordt in Thailand
vaak zilver haar genoemd) ging niet door, maar toch zal het er misschien wel eens een keer van komen.
En ik denk dan toch in eerste instantie aan een Japanse investeerder, want daar is de echte behoefte.
Zelf verkies ik het perspectief van meneer Prajak: een verzorgende vrouw, indien nodig bijgestaan door
een ter zake deskundige verpleegster. De idee om op dagelijkse basis het soort buitenlanders te moeten
ontmoeten dat de 'expat' bars bevolkt, help, ze zouden elkaar de kunstgebitten de geraniums inmeppen.
Vreselijk, ik moet er niet aan denken, snel een ander onderwerp.
met vr. groet
en T-geschal