Nieuwe belastingregels 2024

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Nieuwe belastingregels 2024

#151 Bericht door pjotter » maandag 31 maart 2025, 01:37

Aha. Maar bij 12 x 65k฿, kom je zonder reductie regeling AOW, op ongeveer 20k฿ te betalen belasting. Jij hebt dus gebruik gemaakt van de AOW reductie regeling (met die SVB jaaropgave) ?
jodokus schreef: zondag 30 maart 2025, 09:36 Ik laat 12x 65,000 van de ING naar Kasikorn overmaken... daar heb ik een uitdraai van.
Deze tezamen met jaaropgave SVB en een volledig ingevulde RO91 en,
Een calculatie naar voorbeeld van wijlen Lammert de Haan,
Was ondanks de drukte de afgelopen vrijdagmiddag ongeveer een uurtje kwijt.
Alles volgens de regels en volgens mijn aangifte 3739 baht betaald.
Ik weet nu ook hoe op 0.00 baht uit te komen, maar dat hoor je altijd net te laat.
Eerst maar eens kijken hoe het met de regelgeving gaat volgend jaar.

jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#152 Bericht door jodokus » maandag 31 maart 2025, 06:50

Yep, Lammert heeft mij dat een aantal jaren geleden al gezegd,,, alleen je jaaropgave SVB hierbij inleveren.
Toch wel...

pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#153 Bericht door pjotter » maandag 31 maart 2025, 12:02

Oké. bedankt. Netjes ! Aha, jij vult ook dat PND91 document al in. Ach, dat doen ze op het belasting kantoor op de computer. Dit ondanks dat ik een papieren PND91 altijd krijg toegestuurd. Ik maak nu nog geen 65k฿ over elke maand over maar moet dit natuurlijk ook doen in het geval dat de visumondersteningsbrief zou komen te vervallen. Gebeurt nu bij een Canadese maat van mij. Geen inkomensverklaring meer voor hun per 1 april (nee geen grap). Tja, en dan zit er voor 'ons' nog een keer het gewijzigde belasting verdrag aan te komen. W'll see.
jodokus schreef: maandag 31 maart 2025, 06:50 Yep, Lammert heeft mij dat een aantal jaren geleden al gezegd,,, alleen je jaaropgave SVB hierbij inleveren.

jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#154 Bericht door jodokus » dinsdag 01 april 2025, 06:01

Pjotter, ja het werkt bij mij 2 kanten op. De 12 x 65,000 is voor zowel de PIT aangifte als voor mijn retirements jaarverlenging, ook in maart, elk jaar een must.

Ik heb de berekeningen gemaakt op een kladpapier en daarna download ik het 91 document en begin meteen met invullen op de computer. Klaar, printen en ondertekenen.

Het ziet er verzorgd uit en wellicht werkt het ook op het belastingkantoor de snelheid van het nakijken in de hand.
Toch wel...

Joep
Expat
Expat

#155 Bericht door Joep » dinsdag 01 april 2025, 06:12

[quote=pjotter Ik maak nu nog geen 65k฿ over elke maand over maar moet dit natuurlijk ook doen in het geval dat de visumondersteningsbrief zou komen te vervallen. Gebeurt nu bij een Canadese maat van mij. Geen inkomensverklaring meer voor hun per 1 april (nee geen grap). Tja, en dan zit er voor 'ons' nog een keer het gewijzigde belasting verdrag aan te komen.
[/quote]

Daarom heb ik indertijd gekozen voor de 800.000 thb op rekening. Minder gedoe en een appeltje voor de dorst voor mijn nabestaanden.
Ik realiseer me wel dat niet iedereen dat bedrag kan/wil missen voordat er commentaar komt.

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#156 Bericht door wpdl » dinsdag 01 april 2025, 06:51

Getrouwd is de helft Joep, in geld.
Heb er toen ook voor gekozen heb een AOW 78 % en bedrijfsuitkering met korting [12 jaar] dus kwam er niet voor in aanmerking.
De bankregeling was geen probleem voor mij en gekozen voor de retirement regeling.
Kan het eenieder aanraden die ook maar enigszins de mogelijkheid heeft.
Jij hebt al een van de voordelen genoemd, wat ook bij leven een appeltje voor de dorst is.
Maar er zijn er meer :Whistle:

pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#157 Bericht door pjotter » dinsdag 01 april 2025, 16:39

Gedoe valt wel mee. Of je nu zo'n bankstatement of zo'n visumondersteuningsbrief moet vragen, scheelt buiten de 5 tientjes, niet ZOveel. Het geld op de bank is idd dan een appeltje voor de dorst voor de nabestaanden (indien getrouwd en/of testament). Bij leven is het denk ik een "Wrang appeltje" voor de dorst wpdl. Als je dat geld zou moeten gebruiken heb je wel andere problemen vermoed ik. Bovendien krijg je geen nieuwe jaarverlenging meer want je hebt dan de regels overtreden van de bestaande verlenging.

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#158 Bericht door wpdl » woensdag 02 april 2025, 00:31

Heb met een bankstatement ook wel eens wat moeilijkheden gehad, klopt.
Tegenwoordig bij een groot kantoor van de BKB, begrijpen dat beter vijf minuten werk A 200 Baht.

Je mag de helft van het jaar dat geld halveren [ongeveer] pjotter van de immigratie zijn afspraken voor in het eisenpakket van visumverlenging.
Ik heb het zelf ook nooit gedaan aan de visumbankrekening 'rommelen' maar ken mensen die dat basic doen.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”