Karnemelk

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
RuudThai
Expat
Expat

Karnemelk

#1 Bericht door RuudThai » woensdag 19 maart 2025, 15:16

Onlangs las ik ik in de media dat wetenschappelijk onderzoek had uitgewezen dat o.a. rode wijn, chocolade en karnemelk goed voor het menselijk lichaam zijn.
Die eerste twee zijn door mij niet te versmaden en gelukkig redelijk goed verkrijgbaar in Thailand.
Maar karnemelk niet en dat vond ik wel jammer want in Nederland dronk ik het altijd bij mijn lunch.

Maar toevallig ben ik de oplossing tegengekomen bij Lazada. Onder het merk Thai Artisan kun je een biocultuur bestellen a raison van 250 baht waarmee je van gewone melk karnemelk kunt maken
Bij bestelling krijg je dan een pakje met 5 gram poeder toegestuurd wat goed is voor 5 liter karnemelk.

Ik deel het door drie en doe dan eenderde deel in een 2 liter kan volle melk. Die melk moet ongeveer 25C zijn en na 12 tot 19 uur is de melk omgezet in een zachtzure lobbige karnemelk. Dan moet je het weer in de koelkast zetten want dan stopt de omzetting. Vorige week maakte ik het toen het warmer was en toen ging het sneller en schoot het ook een beetje door naar yoghurt. Ook prima en het bleef nog drinkbaar.

De volledige handleiding staat op de productpagina van Lazada en die is wat uitgebreider dan het hier beschrevene, want je kunt er ook sourcream mee maken.

jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Karnemelk

#2 Bericht door jodokus » donderdag 20 maart 2025, 05:53

Ik heb het daar al eens over gehad... Misschien is het wat voor je. Of en waar het verkrijgbaar is weet ik niet.

https://www.thailandforum.nl/search.php?keywords=kefir
Toch wel...

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”