Belasting heffing Thailand

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Belasting heffing Thailand

#16 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 01 november 2024, 12:35

Lees vandaag ergens dat het stempel in jouw paspoort vervalt bij het scannen van je gezicht op Swampie. En straks ook aan de andere grensposten. Dat is de toekomst bij 'in' en 'uit'. Maar ik neem aan dat het paspoort wel door de 'gleuf' gaat en de Immigration dus jouw dagen kan tellen. Dat zal gekoppeld moeten worden met de belastingdienst en ik neem aan dat men daar aan werkt. Nou, als dat net zulke systemen zijn als bij de belastingdienst in NL dan duurt het nog wel even...

Maar er is al ergens geopperd jouw verlenging te laten afhangen van een verklaring van de Thaise fiscus. 'Deze witneus mag blijven want heeft aangifte gedaan...' Ik vrees dat dan de pleuris uitbreekt...

jomel17
Expat
Expat

#17 Bericht door jomel17 » vrijdag 01 november 2024, 13:52

Ik heb na veel zoeken en vragen bij diverse belasting kantoren in Khon Kaen, toch geen kleine stad. in 2020 aangifte kunnen doen en 11K baht mogen betalen voor mijn RO21/22 wat ik nodig had om in NL vrijstelling te vragen.
Moest om die papieren op te halen naar Udan Thani rijden terwijl ik dacht dat KK de hoofdstad was van onze provincie

Daarna nooit meer iets gehoord van de Thaise belasting dienst, hebben ze hier geen blauwe enveloppen ?
หลงรัก

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door wpdl » vrijdag 01 november 2024, 14:01

Ik denk dat als zo jij schrijft 'jouw verlenging te laten afhangen van een verklaring van de Thaise fiscus.' er vele hun situatie terugbrengen naar 179 dagen en hun fiscale land elders onderbrengen, buurlanden misschien, met aanzienlijk minder 'gezwam'.
Belasting betalen hier, terugvragen daar met lange wacht tijden, et cetera.
Velen hebben een vriendin en die zijn makkelijker inwisselbaar als je gehuwde vrouw.
Lijk mij een spoor wat de Thaise regering niet voor ogen had, leegloop.

Joep
Expat
Expat

#19 Bericht door Joep » vrijdag 01 november 2024, 14:16

wpdl schreef: vrijdag 01 november 2024, 14:01 Lijk mij een spoor wat de Thaise regering niet voor ogen had, leegloop.
Zoals bij zo veel plannen en ideeen.

erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 01 november 2024, 22:55

Willem, er zijn landen in de regio waar van jouw AOW veel minder overblijft. Ik hoop dat de emigranten dat laten meewegen. En of er met die landen een belastingverdrag is?

Voorlopig is het geen wet, geen plan, hoogstens is er door iemand aan gedacht. En of het uitgevoerd kan worden? Er zijn LTR visa met belastingvrijdom, hoe gaan ze daar dan mee om? Maar ik lees heel veel en vertel het maar door voor de goegemeente.

Met Vietnam en Maleisië bestaat een belastingverdrag, met Myanmar, Laos en Cambodja niet. Waar de AOW volledig wordt uitbetaald vind je op de site van de SVB maar dit is een link over verdragen inzake de zekerheid. https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... C25306.pdf
Maar die is van 2000; Thailand staat daar nog niet bij.

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door wpdl » zaterdag 02 november 2024, 01:10

Deze vergeten Erik?
Half jaartje hier half jaartje daar [ongeveer]
De mannen met 'vriendin' kunnen aan de telmachine gaan zitten.
Dacht dat er zelfs enkele leden uit het verleden daar wonen.

Emigreren naar de Filipijnen met AOW en Pensioen

jumbo
Expat
Expat

#22 Bericht door jumbo » zaterdag 02 november 2024, 02:45

Joep schreef: vrijdag 01 november 2024, 10:38 Misschien ben ik die dummy, maar ik laat het gewoon op zijn beloop en wacht af tot ik wat hoor van hun.
Breng het meeste contant in.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze in staat zijn de systemen te koppelen met immigration.
Zolang ik nog iedere keer kopie tm 47, tm 30, laatste verlenging etc moet inleveren bij visum extension heb ik ook hier een hard hoofd in.
Immigration is niet je probleem, tenzij ze gaan vragen om proof of income bij Banksaldo VISA
Ons probleem is dat, zoals Eyrik aanhaalt, je aangifte dient te doen voor 1 april 2025
TIN heb je absoluut nodig en kan je gratis bij belastingkantoor aanvragen als je voor het eerst aangifte gaat doen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

jumbo
Expat
Expat

#23 Bericht door jumbo » zaterdag 02 november 2024, 02:47

erik-kuijpers schreef: vrijdag 01 november 2024, 12:35 Lees vandaag ergens dat het stempel in jouw paspoort vervalt bij het scannen van je gezicht op Swampie. En straks ook aan de andere grensposten. Dat is de toekomst bij 'in' en 'uit'. Maar ik neem aan dat het paspoort wel door de 'gleuf' gaat en de Immigration dus jouw dagen kan tellen.
IK heb hetzelfde stukje gelezen, maar common sense geeft aan dat het voor toeristen bedoeld is..

jumbo
Expat
Expat

#24 Bericht door jumbo » zaterdag 02 november 2024, 02:49

jomel17 schreef: vrijdag 01 november 2024, 13:52 Ik heb na veel zoeken en vragen bij diverse belasting kantoren in Khon Kaen, toch geen kleine stad. in 2020 aangifte kunnen doen en 11K baht mogen betalen voor mijn RO21/22 wat ik nodig had om in NL vrijstelling te vragen.
Moest om die papieren op te halen naar Udan Thani rijden terwijl ik dacht dat KK de hoofdstad was van onze provincie

Daarna nooit meer iets gehoord van de Thaise belasting dienst, hebben ze hier geen blauwe enveloppen ?
Ze hebben alleen roze enveloppen voor dood en bruiloft

erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 02 november 2024, 08:41

Willem, als je ouder wordt wordt reizen lastiger. Hoe wil je dan 6+6 doen, twee woningen aanhouden en betalen, al die reiskosten, dubbele visa?

Je bedoelt Norman, ook wel Greenthaiway of Thaigreenway? Die woont al jaren in Noord-NL en is dik in de 80. Driver Arie heeft meen ik contact met hem.

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#26 Bericht door wpdl » zaterdag 02 november 2024, 09:44

Het was ook met een knipoog Erik.
Maar het kan wel vele huren gewoon een eenvoudig appartement opzegbaar per maand-kwartaal.
Al die reiskosten is een retourtje Thailand/Filipijnen zo duur dan?
De grote vraag is hoe veel kost de belasting daar als buitenlander met pensioen met een fiscaal adres daar.
En ja, die bedoel ik, uiteraard zal voor vele een leeftijd van 80 jaar iets te gortig zijn voor dat soort acties.
Gewoon volledig verkassen, dan maar voor diegene die hun vriendin als een handig iets zien, en dat is niet rot bedoeld, maar die zijn er zat.

erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#27 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 02 november 2024, 15:21

Willem, ik meen dat Lammert ooit heeft gezegd dat de Flippo's geen belasting heffen op pensioen. Als je echt plannen in die richting hebt wil ik er wel induiken voor je. Op de Flippo's heb je gebieden waar je als witneus niet moet zijn; in het diepe zuiden zit moslimgeweld, bekend van ontvoeringen van witneuzen.

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#28 Bericht door wpdl » zondag 03 november 2024, 00:54

Nee, ik niet Erik, ben deze maand, 70 lentes jong en begin de genoegens van die leeftijd te voelen zo af en toe.
Mocht ik onverhoeds weduwnaar worden en het kaartenhuis van bezit en verblijf stort in elkaar vanwege maatschappelijke regels en emotionele drang door achterblijvers, zal het een ander verhaal worden.
Als ik aan het kortste eind trekt, zullen er andere oplossingen gezocht moeten worden, nee, liever geen Nederland.
Denk dat er vele al luchtig bezig zijn met plan B diegene die wat minder 'vaste grond' hier hebben lees relatie, bezit, en wat al niet meer om te zeggen, ik ben er wel even klaar mee met Thailand als fiscaal land.
Wil nog niet zeggen dat je ECHT vertrekt, maar tijdelijk.
Het visumbeleid in Thailand is geen productiebos waar alles netjes op een rijtje staat, maar een jungle van chaos.

jumbo
Expat
Expat

#29 Bericht door jumbo » maandag 04 november 2024, 07:02

https://www.thaiexaminer.com/thai-news- ... x-returns/

tis nog niet helemaal duidelijk wat ze willen en wat er precies belast gaat worden
Presently, only income remitted into the kingdom is subject to review, and then in accordance with bilateral taxation treaties.
Als dat zo blijft, en waarom niet, dan is er alleen belastingplichtigheid over het particuliere pensioen

Vraag is of je AOW inkomen wordt meegenomen in de calculatie, vervolgens wordt vrijgesteld volgens DTA maar de top, je particuliere pensioen dan belast wordt volgens het schijven systeem

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#30 Bericht door wpdl » maandag 04 november 2024, 08:19

Had het gisteren in mijn bericht in dit onderwerp ook al opgemerkt, plan B.
En praat eens met anderstalige zou ik zeggen, de meeste zijn het echt niet van plan om hier aan mee te werken en zullen gelijk aan hun stutten trekken indien men gaat 'verplichten'.

Vanmorgen toevallig bij mij Lawyer geweest voor LB en de vraag ook aan haar voorgelegd, Wat weet jij tot nog toe en verleen je hulp aan buitenlanders natuurlijk zelfs tegen een zeer net tarief.
Wacht rustig af tot half februari was het eerste gratis advies als het dan niet volledig duidelijk is kan je rustig achterover gaan zitten volgend jaar.
Zoniet loopt ze even een paar uur mee, als tolk en adviseur vooraf voor de juiste papieren en een gewenst resultaat.
Okiebokkie Thais en Engels werkt niet en is zonder meer in je nadeel.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”