Lammert de Haan schreef: ↑donderdag 23 januari 2020, 18:11johnny013 schreef: ↑donderdag 23 januari 2020, 03:25 Ik ben in oktober 65 jaar geworden en met vervroegd pensioen gegaan... mijn AOW datum is februari 2021.
Ik heb een Non Immigrant O single entry, en ik ben sinds 1 januari in dit land en vooralsnog niet van plan om ooit nog terug te gaan.
Ik heb 2 pensioenen... Vervoer en ABP. Ik heb geen werk hier, en ben het ook niet van plan.
Ik heb uit je antwoorden begrepen dat het zaak is om me wel degelijk te laten inschrijven... Ik ga de komende week met mijn dame naar het plaatselijke belastingkantoortje, hier in Jomtien... heb het gevonden op internet en neem aan dat men daar mijn inschrijving kan behandelen... mocht dat niet zo zijn dan zal men mij wel doorverwijzen naar een groter of hoofdkantoor.
Dank voor jullie hulp.
Dag Johnny,
Ik lees dat jij pensioen geniet van Pensioenfonds Vervoer en van het ABP. Deze combinatie zou er wel eens op kunnen wijzen dat jouw ABP-pensioen is verkregen vanuit een functie bij een gemeentelijk vervoersbedrijf, zoals bijvoorbeeld de Rotterdamse RET Mocht dat het geval zijn dan is, naast jouw pensioen van Pensioenfonds Vervoer, ook jouw ABP-pensioen belast in Thailand en niet in Nederland.
Een gemeentelijk vervoersbedrijf oefent nl. geen door de wet aan een overheidsorgaan opgedragen overheidstaak uit maar is een op winst gericht (overheids)bedrijf, vallend onder de Vennootschapsbelasting en zijn daarnaast BTW-plichtig.. Haar medewerkers vallen dan ook niet onder de Ambtenarenwet (met een eenzijdig aanstellingsbesluit) maar onder een eigen CAO (met een tweezijdig aan te gaan arbeidscontract). Als een zogenaamde B3-instelling kunnen zij zich wel aansluiten bij het ABP maar dat betekent niet dat men daarmee de status van “ambtenaar” verkrijgt.
Ga dit dus voor jezelf terdege na!
E.e.a. is als volgt geregeld in het door Nederland met Thailand gesloten Verdrag ter vermijding van dubbele belasting:
"Artikel 18. Pensioenen en lijfrenten
1. Onder voorbehoud van de bepalingen van het tweede lid van dit artikel en het eerste lid van artikel 19, zijn pensioenen en andere soortgelijke beloningen ter zake van een vroegere dienstbetrekking betaald aan een inwoner van een van de Staten, alsmede aan een zodanige inwoner betaalde lijfrenten slechts in die Staat belastbaar.
Artikel 19. Overheidsfuncties
1. Beloningen, daaronder begrepen pensioenen, betaald door of uit fondsen in het leven geroepen door een van de Staten of een staatkundig onderdeel of een plaatselijk publiekrechtelijk lichaam daarvan aan een natuurlijke persoon ter zake van diensten bewezen aan die Staat of aan dat onderdeel of dat plaatselijke publiekrechtelijke lichaam daarvan in de uitoefening van overheidsfuncties, mogen in die Staat worden belast.
2. De bepalingen van de artikelen 15, 16 of 18 zijn evenwel van toepassing op beloningen of pensioenen ter zake van diensten, bewezen in het kader van een op winst gericht bedrijf uitgeoefend door een van de Staten of een staatkundig onderdeel of een plaatselijk publiekrechtelijk lichaam daarvan."
Kortom: pensioenen, verkregen uit een functie bij een (op winst gericht) overheidsbedrijf, vallen onder de werking van artikel 18 van het Verdrag en zijn daardoor enkel belast in Thailand.
Er is geen enkele haast bij om je te laten inschrijven bij een (regionaal) Revenue Office. Je bent nog lang geen fiscaal inwoner van Thailand voor je vanuit Nederland en in Thailand ingebracht inkomen. Als “non-resident” ben je dus voor wat betreft dit inkomen nog geen belastingplichtige voor de Personal Income Tax (PIT).
Lees maar eens wat het Revenue Department daarover op haar website vermeldt:
“Taxpayers are classified into “resident” and “non-resident”. “Resident” means any person residing in Thailand for a period or periods aggregating more than 180 days in any tax (calendar) year. A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand. A non-resident is, however, subject to tax only on income from sources in Thailand.”
De benaming “taxpayers” acht ik zeer onzorgvuldig gekozen. Gelet op de hoge vrijstellingen en aftrekposten en de eerste schijf voor de PIT van 0% over de eerste 150.000 THB is niet iedere “belastingplichtige” tevens “belastingschuldige” en daardoor “belastingbetaler” (“taxpayer”) . Dit is een veel voorkomende, klassieke fout!
De tekst t.a.v. residents: “to pay tax on income from sources in Thailand as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand” betekent dat Thailand slechts heft over jouw Nederlands inkomen, voor zover jij dat inkomen in het jaar van genieten daarvan ook daadwerkelijk hebt ingebracht in Thailand. Mocht je bijv. in januari geld inbrengen in Thailand, wat op 31 december al op jouw Nederlandse bankrekening stond, dan kun je niet spreken van inkomen wat je in het jaar van genieten daarvan ook daadwerkelijk in Thailand hebt ingebracht. Naar Nederlandse begrippen hebben we het dan niet over “box 1 – werk en woning” maar over “bos 3 – sparen en beleggen”.
Mocht je voor het verstrijken van de 180 dagen (of 183 dagen zoals het Verdrag voorschrijft) besluiten om te gaan verhuizen naar Timboektoe in Mali, dan val je al helemaal niet onder de werking van het Verdrag en geniet je geen enkele verdragsbescherming omdat Nederland geen Verdrag ter vermijding van dubbele belasting heeft gesloten met Mali.
Het gevolg is je in Mali belasting verschuldigd bent over je wereldinkomen en in Nederland over je vanuit Nederland verkregen inkomen. Daar jij in Thailand nog een “non-resident” bent, heft zij geen belasting over je vanuit Nederland afkomstige inkomen (voor zover zij heffingsbevoegd zijn).
M.a.w.: als je je pas in de tweede helft van 2020 voor het verkrijgen van een TIN meldt bij een (regionaal) Revenue Office dan ben je nog rijkelijk op tijd.
Ook met het aanvragen van vrijstelling voor de inhouding van loonbelasting voor wat betreft het pensioen van Pensioenfonds Vervoer en mogelijk ook van het ABP ben je nog veel te vroeg. Zo’n aanvraag wordt niet in behandeling genomen en wel om twee redenen:
a. om onder de werking van het Verdrag te vallen en dus verdragsbescherming te genieten moet je minimaal 183 dagen in Thailand hebben gewoond of verbleven;
b. je moet een recente aangifte met bijbehorende aanslag voor de PIT dan wel een recente verklaring belastingplicht woonland bij de aanvraag over leggen.
Nu moet je de uitdrukking “aanslag” voor wat Thailand betreft met een korreltje zout nemen:. Thailand vaardigt nl. geen aanslag(biljet) uit, welke je vervolgens binnen 6 weken moet betalen. In Thailand geldt “boter bij de vis”: direct nadat het te betalen bedrag is vastgesteld moet je ook al betalen. Van zo’n betaling krijg je een soort van kassabon (net als bij de supermarkt, maar dan wel met jouw naam en TIN erop).
Ook kun je van je aangifte en van de betaling een soort van samenvatting krijgen met het in het Engels gestelde formulier R.O.21.
Hetzelfde geldt t.a.v. de verklaring belastingplicht woonland. Daarvoor hanteert de Thaise fiscus haar (eveneens in het Engels gestelde) eigen verklaring, nl. het formulier R.O.22.
Fiscaal juridisch gezien is deze verklaring zelfs van een beter gehalte dan haar in het Engels gestelde tegenhanger van de Belastingdienst/kantoor Buitenland!
Voor het verkrijgen van vrijstelling voor de inhouding van loonbelasting worden beide formulieren dan ook door de Belastingdienst/kantoor Buitenland geaccepteerd als bewijs van het zijn fiscaal inwoner van Thailand
Pas in 2021 kun je aangifte doen voor de PIT. Dat betekent dat je in principe pas in 2021, na het doen van aangifte, in het bezit kunt komen van de formulieren R.O.21 en R.O.22 en dus pas in 2021 een aanvraag kunt indienen om vrijstelling voor de inhouding van loonbelasting. Er zijn me echter enkele gevallen bekend, waarbij het Revenue Office bereidt was al na meer dan 180 dagen wonen in Thailand en vooruitlopende op het doen van aangifte, een verklaring belastingplicht woonland (het formulier R.O.22) af te geven. Dit zou jij ook kunnen proberen in de tweede helft van 2020. Doorgaans wordt dit echter geweigerd maar “wie niet waagt wie niet wint”.
Wat betreft het hiervoor onder b. gestelde heb ik een drietal beroepsprocedures lopen bij Rechtbank Zeeland – West-Brabant, vestiging Breda. Ik ben nl. van mening dat het daar geformuleerde vereiste van het overleggen van een recente aangifte met bijbehorende aanslag dan wel een recente verklaring belastingplicht woonland in strijd is met de leer van de vrije bewijsvoering, welke geldt binnen het Bestuursrecht. Niet de Belastingdienst/kantoor Buitenland maar de Bestuursrechter bepaalt wat toegelaten wordt als bewijs van het zijn van fiscaal inwoner van (in dit geval) Thailand.
Voor donderdag 27 februari om 11:35 staat de eerste zaak op de rol. Of ik ook deze zitting bij ga wonen is nog maar de vraag. Zo’n zitting duurt doorgaans een klein halfuur terwijl ik voor het bijwonen al gauw 7 à 8 uur reistijd kwijt ben!
Daarbij is het de vraag of de rechter wel aan een inhoudelijke behandeling toekomt, daar de Belastingdienst/kantoor Buitenland, lopende de beroepsprocedure, aan mijn klant alsnog vrijstelling voor de inhouding van loonbelasting heeft verleend!
Daar heeft de Belastingdienst zelfs een slogan voor bedacht, nl.:
”Gemakkelijker kunnen we het u niet maken (maar wel moeilijker)”
Het eerste deel van de slogan is maar al te waar: men kan het echt niet! Voor wat betreft het tweede deel van de slogan schoort de Belastingdienst en dan met name kantoor Buitenland, een ruime voldoende!
Goedemorgen Lammert,
Dank voor je uitgebreide uitleg... ik zal het aanstonds nog een keer goed doorlezen.
Je zit in de goede richting... het ABP pensioen is van 10 jaar noeste arbeid als buschauffeur bij het Gemeente Vervoer Bedrijf Amsterdam, het GVB, te weten van 1978 tot en met 1988. Voor zover ik mij kan herinneren werden wij destijds semi-ambtenaren genoemd.
Gisteren was het pensioenenuitbetaaldag (mooi Scrabblewoord) ... kan het daarom zo zijn dat ik in, tegenstelling tot de vorige drie maanden, nu een bedrag heb ontvangen dat grofweg zo'n 57% hoger ligt op mijn ABP pensioen... en een bedrag dat ongeveer 43% hoger ligt op mijn Pensioenfonds vervoer?
Ik ga dus omstreeks september van dit jaar naar de plaatselijk R.O. voor het formulier R.O.21 en of 22... mocht dat niet lukken dan alles tegelijk met de aangifte PIT in het begin van 2021
Als ik het zo goed heb samengevat is het mij zeer duidelijk en zal ik je op de hoogte houden van de voortgang van e.e.a.
Voor nu, enorm bedankt...