oeps.prajak schreef:Staat er echt 'schenkingsbelasting'? Niet te geloven.....

Nee, er staat "schenkbelasting".
Sorry, mijn fout. Ik kon het later niet verbeteren.
Moderator: Loempia
oeps.prajak schreef:Staat er echt 'schenkingsbelasting'? Niet te geloven.....
prajak schreef:Onder jouw bericht, rechts-onder, staat een hokje 'wijzig'.
"Maar dit besluit had ik ook nog mee kunnen opsturen."sirc schreef:Mij is er nog een ouder "Vraag- en antwoordbesluit over woonplaatsfictie in successiewet" op mijn voeten gevallen.
Mijn zaak is beeindigd : Maar dit besluit had ik ook nog mee kunnen opsturen.
Vraag- en antwoordbesluit over woonplaatsfictie
in successiewet
In een besluit heeft de staatssecretaris van Financien een toelichting gegeven op de woonplaatsfictie voor
het schenkingsrecht. Die bepaling houdt in, dat een Nederlander gedurende 10 jaar na zijn emigratie uit
Nederland geacht wordt in Nederland te wonen wanneer hij een schenking doet. Die bepaling werkt
volgens de staatssecretaris door naar de situatie, waarin een Nederlander in gemeenschap van goederen is
getrouwd met een buitenlander en beiden minder dan 10 jaar in het buitenland wonen na in Nederland te
hebben gewoond. Als de echtgenoot een schenking doet komt die ten laste van het gezamenlijke
vermogen en is, omdat de fictiebepaling alleen op de Nederlandse echtgenoot ziet, voor de helft belast in
Nederland. De bepaling in de successiewet, die voorschrijft, dat alle schenkingen, die in een kalenderjaar
zijn gedaan door de ouders aan een kind worden samengeteld, wordt hierdoor niet beïnvloed.
08 April 2004, Ministerie van Financiën
Heb ik ontvangen Sirc. Daar zal ik je morgen op antwoorden Maar nu alvast even dit.sirc schreef:Lammert, jij hebt een mailtje.
Ik had eigenlijk verwacht dat op de "beschikking geen aanslag" tenminste stond "xxxxx€ van de vrijstelling benut. Maar da staat niets op.
Ik denk dat hier het verschil tussen Lammert en inmiddels 4 andere adviesenpraktijken ligt.Lammert de Haan schreef:
Het nummer van het Besluit, nl. CPP2005/2546M is, net als de latere hier behandelde Besluiten, een Uitvoeringsbesluit van het Besluit voorkoming dubbele belasting (BVDB).
Sirc, al vanaf november 2014 heb ik jou via e-mails en later via dit topic van de meest correcte informatie voorzien.sirc schreef:Ik denk dat hier het verschil tussen Lammert en inmiddels 4 andere adviesenpraktijken ligt.Lammert de Haan schreef:
Het nummer van het Besluit, nl. CPP2005/2546M is, net als de latere hier behandelde Besluiten, een Uitvoeringsbesluit van het Besluit voorkoming dubbele belasting (BVDB).
Alle anderen zoals Jongbloed fiscalisten , de belastingdienst , mijn belastingadviseur en eerder genoemde en zelfs een docente vor Europees en internationaal familievermogensrecht
hebben er een andere mening over.
Nog een antwoord:
„Wat in dat besluit wordt gezegd over de schenking door echtgenoten die
in gemeenschap van goederen zijn gehuwd aan hun kinderen, geldt in
ALGEMENE zin, en heeft te maken met de fictiebepaling voor mensen met de
Nederlandse nationaliteit. Op grond daarvan zou de helft van de
schenking in Nederland belastbaar zijn bij uw zoon.“
Maar maakt alles niets uit.
http://www.loyensloeff.com/nl-nl/news-e ... ctie-nodig
Door de verruimde schenkingsvrijstelling van 45.984€ die in ons geval zelf verdubbelt (hetzij de vrije bedragen worden ook alleen voor de helft in aanmerking genomen) komt alles in orde.
Ja, en van begin af aan was ik van mening dat die opvatting von jouw niet klopt.Lammert de Haan schreef:
Sirc, al vanaf november 2014 heb ik jou via e-mails en later via dit topic van de meest correcte informatie voorzien.