sirc schreef:Ik vraag mij af of met het belasting-verdrag NL-TH de mogelijkheid bestaat in beide landen onbeperkt belastingplichtig met het wereldinkomen te zijn. (Wel onder inachtneming van het verdrag)
Ik denk niet.
Met de verdragen NL-D, of NL-A denk ik, is het wel mogelijk.
Zou in sommige gevallen een voordeel kunnen zijn. Meestal niet.
Dat hoef je je niet af te vragen, Sirc. Met het huidige Verdrag behoort dit tot de onmogelijkheden maar dan wel met enige nadruk op wat jij schrijft, nl. “onbeperkt”.
Beide landen zouden wel uitbreiding kunnen geven aan het heffen van belasting over onderwerpen, zoals geregeld in het Verdrag. Tot nu toe is dit nog nergens aan de orde gekomen binnen het forum maar toch wil ik daar nu, gelet op jouw vraag, wel even op wijzen. Binnen het Verdrag vindt de toewijzing van bevoegdheid om te mogen heffen met twee verschillen formuleringen plaats. Even een voorbeeld uit het Verdrag:
“Artikel 18. Pensioenen en lijfrenten
1. Onder voorbehoud van de bepalingen van het tweede lid van dit artikel en het eerste lid van artikel 19, zijn pensioenen en andere soortgelijke beloningen ter zake van een vroegere dienstbetrekking betaald aan een inwoner van een van de Staten, alsmede aan een zodanige inwoner betaalde lijfrenten slechts in die Staat belastbaar.
2. Die inkomsten mogen echter ook in de andere Staat worden belast, voorzover zij als zodanig ten laste komen van winst, die in die andere Staat is behaald door een onderneming van die andere Staat of door een onderneming die aldaar een vaste inrichting heeft.”
Beide soorten van redactie kom je op verschillende plaatsen tegen binnen het Verdrag.
Doet zich de situatie voor als omschreven in het eerste lid dan is slechts één van beide Staten bevoegd om te heffen, met uitsluiting van de andere Staat. Over dit deel van je wereldinkomen mag dan ook maar één Staat heffen.
Is echter het tweede lid van toepassing dan MOGEN beide Staten heffen. In het geval van dit tweede lid heft Nederland en Thailand laat dat vervolgens achterwege. Maar hier zou verandering in kunnen komen. Alsdan betaal je over dit deel van je wereldinkomen in beide Staten belasting en kun je beslist niet spreken van “een voordeel”!
Anders dan wat jij denkt doet zich hetzelfde voor met betrekking tot de Verdragen NL-D en NL-A. Een Belastingverdrag wordt immers gesloten om dubbele belasting te voorkomen of te beperken. Het met Duitsland gesloten Verdrag is juist een goed voorbeeld van dit laatste. Overigens kom je dit soort bepalingen van het beperken van de heffing veel meer tegen in nieuw afgesloten Verdragen.