Toestand Thaise Koning

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
brake034
Expat
Expat

Re: Toestand Thaise Koning

#16 Bericht door brake034 » vrijdag 14 oktober 2016, 01:35

Reactie Z.M. de Koning na overlijden Koning van Thailand
Nieuwsbericht | 13-10-2016 | 15:09

Met ontroering ontving ik het bericht van het overlijden van Koning Bhumibol Adulyadej van Thailand. Voor het Thaise volk was hij gedurende zijn lange regeerperiode van meer dan zeventig jaar een baken van stabiliteit, ook in woelige tijden. Steeds weer beklemtoonde hij de waarden van harmonie en vreedzame samenwerking. Met warmte denken mijn vrouw, mijn moeder en ik terug aan de ontmoetingen die wij met hem hadden. Onze gedachten gaan uit naar Koningin Sirikit en de andere leden van de Koninklijke Familie.
Marcel

brake034
Expat
Expat

#17 Bericht door brake034 » vrijdag 14 oktober 2016, 03:02

Ontvangen e-mail gisterenavond:
"Op 13 oktober 2016 is de koning van Thailand overleden. Er volgt een lange periode van rouw waarin veel sociale activiteiten zullen worden beperkt. Feestelijke activiteiten zullen in deze periode niet zijn toegestaan. Houd er rekening mee dat uitgaansgelegenheden voor een bepaalde periode worden gesloten.

Respecteer de lokale gebruiken en de beperkingen die door de autoriteiten aan het sociale leven worden opgelegd. Deze zullen strikt worden gehandhaafd. Vermijd kritische uitspraken of discussies over het Koningshuis.

Mogelijk worden extra veiligheidsmaatregelen getroffen. Zorg dat u zich altijd kunt identificeren.

Blijf op de hoogte van actuele ontwikkelingen via de lokale media. Volg de aanwijzingen van de lokale autoriteiten.

Met vriendelijke groet,
De Nederlandse Ambassade in Bangkok"
Marcel

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#18 Bericht door Gardensafari » vrijdag 14 oktober 2016, 07:12

Er is volgens mijn dierbare lief sprake van een wel erg lange rouwperiode van 30 dagen. Vooral de horeca is zwaar getroffen: er geldt een verbod op muziek. Dat zou betekenen dat de karaokebars en de à go go bedrijven een maand moeten sluiten, dan wel zonder muziek moeten draaien.
Je zult net nu op vakantie zijn op Samui, in Phuket of Pattaya...
Of worden daar de regels soepel toegepast?
Een vriendin van mijn vrouw heeft een restaurant/bar in Bangkok en daar wordt streng gecontroleerd, maar dat zegt niets over het altijd weer eigenwijze Pattaya natuurlijk.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

joepattaya
Expat
Expat

#19 Bericht door joepattaya » vrijdag 14 oktober 2016, 08:04

Dank zij het gebrek aan eenduidige berichten vanuit de regering krijg je dus een wildgroei een "feiten", geruchten, do's en don'ts.

Op dit moment is de situatie niet echt duidelijk; In Bangkok is alcohol gewoon verkrijgbaar binnen de wettelijk vastgelegde uren, maar zaterdag is er een alcoholverbod in het kader van Khao Pansa.
Barren, restaurants en dergelijk mogen gewoon open zijn, mits de activiteiten (lees: muziek) ingetogen spelt en sluit om 1 uur 's nachts.

Sommige clubs/barren hebben hun deuren gesloten voor 1, 3 of meer dagen, enerzijds uit respect voor het gebeurde anderzijds om hun personeel de kans te geven te rouwen en het gebeurde te verwerken.

De 1 jaar rouwperiode is vooral van toepassing op overheids personeel die geacht wordt in gepaste kleding op het werk te verschijnen; da's dus waarschijnlijk zwart.
De 30 dagen zijn voor de gewone burger die verzocht wordt om zich passend te kleden en gedurende deze periode zullen grote evenementen niet plaatsvinden en zal de Nationale vlag halfstok hangen.

Of er verder nog zaken de kop opsteken is onbekend; zoals gewoonlijk is veel afhankelijk van de plaatselijke autoriteiten die waarschijnlijk de voor meerdere uitleggen vatbare regels anders interpreteren.

Nu is de regering druk bezig om de opengevallen plaats in te vullen. De Kroonprins heft aangegeven nog even te wachten met zijn inauguratie totdat hij uitgerouwd is, maar dit kan grote problemen veroorzaken daar de Koning wel degelijk een functie heft in het dagelijks bestuur van het land.
Hoogstwaarschijnlijk zal voormalig PM Mr. Prem het regentschap op zich nemen.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door Duncan » vrijdag 14 oktober 2016, 10:10

Laten we vooral hopen dat het rustig blijft en dat er niet opnieuw allemaal kikkers uit de kruiwagen springen...

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door genesis » zaterdag 15 oktober 2016, 06:09

Wij zijn gisteren op de Thaise ambassade in Den Haag het condeolance register gaan tekenen we waren er 5 minuten na openstelling.

Menige Thai heb ik met tranen in de ogen zien tekenen als laatste eerbetoon, indrukwekkend.... :cry:

Genesis

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#22 Bericht door stevenl » zaterdag 15 oktober 2016, 09:53

Duncan schreef:Laten we vooral hopen dat het rustig blijft en dat er niet opnieuw allemaal kikkers uit de kruiwagen springen...
Daar hoeven we denk ik absoluut niet bang voor te zijn, het leger heeft de touwtjes stevig in handen.

Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#23 Bericht door Arietwee » zaterdag 15 oktober 2016, 11:23

Die zagen de bui gelukkig een paar jaar terug al hangen. :thumbsup:

hanshu

#24 Bericht door hanshu » zaterdag 15 oktober 2016, 15:23

Regeren is vooruit zien. :thumbsup:

ireen123
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door ireen123 » zondag 16 oktober 2016, 08:55

Ik ben benieuwd hoe ze dat in de drukste toeristen periode oplossen.
Nov-Dec-Jan zijn toch dagen dat de Thai veel inkomen van de toerist kunnen krijgen, als er niets is is het niet aanlokkelijk als vakantieland.
Eerst de clean beach policy, nu de rouw met de voorwaarden die eraan hangen...lijkt me als toerist niet echt iets om dan te zeggen....laten we naar Thailand gaan.

Dan zal de thai veel inkomen mis lopen.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#26 Bericht door stevenl » zondag 16 oktober 2016, 09:05

ireen123 schreef:Ik ben benieuwd hoe ze dat in de drukste toeristen periode oplossen.
Nov-Dec-Jan zijn toch dagen dat de Thai veel inkomen van de toerist kunnen krijgen, als er niets is is het niet aanlokkelijk als vakantieland.
Eerst de clean beach policy, nu de rouw met de voorwaarden die eraan hangen...lijkt me als toerist niet echt iets om dan te zeggen....laten we naar Thailand gaan.

Hoe ze wat oplossen?

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#27 Bericht door robin33 » zondag 16 oktober 2016, 09:05

Niet alles gaat boven geld, respect hoe ze het doen

joepattaya
Expat
Expat

#28 Bericht door joepattaya » maandag 17 oktober 2016, 01:57

ireen123 schreef:Ik ben benieuwd hoe ze dat in de drukste toeristen periode oplossen.

Er valt niets op te lossen, het is zoals het is.
De afgelopen dagen is er redelijk wat vertier dicht geweest; eerst op de 14e, de eerste dag van de Nationale rouw.
Op de 15e was er al weer wat open, zij het met gematigde uitbundigheid.
Op de 16e was een Buddha dag (alcoholvrij) zoals elk jaar en dus waren de meeste "attracties" ook weer dicht.

Normale en reguliere familie-attracties waren vaak gewoon open en deden business as usual.

De komende dagen zal het leven weer opgepakt worden en de tourist zal hooguit wat meer donker geklede mensen zien en een aantal grote festiviteiten (bv. in Pattaya is het Loy Krathong, het vuurwerk festival en de count-down afgelast).

Je kunt je als tourist natuurlijk druk maken over het plotseling gestopte vertier, maar je kunt ook verrijkt voelen door deel uit te maken van een zeer belangrijke gebeurtenis.

Al met al heeft deze situatie meer gevolgen voor de Thai zelf en misschien is het wel een geluk bij een ongeluk dat de militairen het even voor het zeggen hebben.
Dat de kroonprins zijn kroning met minimal een jaar heeft uitgesteld doet daar natuurlijk geen goed aan, maar a la...........

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#29 Bericht door Gardensafari » maandag 17 oktober 2016, 05:22

De vriendin van mijn vrouw heeft een restaurant/bar niet ver van de oude AirPort in Bangkok. Sinds het overlijden van de Koning mag er geen muziek gemaakt worden en daar wordt streng op toegezien. En werd gedoogd dat de zaak om 02:00 sloot, nu moet hij elke avond om 24:00 dicht en elke avond verschijnt een motormuis om dat te controleren. Aan dezelfde weg liggen meerdere horecazaken, dus die gaan allemaal in één moeite door.

Natuurlijk: TiT. Het kan wellicht per wijk verschillen en zeker per gemeente, maar waar zij haar restaurant heeft is men streng.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

wanadee
Expat
Expat

#30 Bericht door wanadee » maandag 17 oktober 2016, 05:58

Het jaarlijkse feest bij de plaatselijke tempel ging vandaag gewoon door. Met muziek, hapjes en drankjes.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”