De ongelijke strijd van websites

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#1 Bericht door prajak » dinsdag 28 juni 2016, 07:19

De Thaise overheid heeft tienduizenden sites gesloten en dat speelt al jaren. Het is na de laatste coup alleen veel erger geworden.

En men begint te roepen om eerlijker en overzichtelijker spelregels. Klaarblijkelijk vindt de overheid een schoon internet zo belangrijk dat de rechtsgang niet voorziet in rechten van de aangeklaagde partij. En dat kan natuurlijk niet. Dit is een rechtsstaat; althans, dat beweert men.

Wat inmiddels bekend is geraakt is dat een mevrouw die een forum runt met 1.800 berichten per uur (of waren het er 18.000? In ieder geval heel veel....) door de rechter is veroordeeld -wegens een onwelgevallig bericht- tot een voorwaardelijke straf want de rechter oordeelt dat ze zoiets toch wel binnen TWEE uur moet hebben schoongemaakt.

Dat kan van zijn leven niet. Maar dit was de strafzaak tegen de persoon. Tegen het medium wordt geen openbare zaak aanhangig gemaakt; het ministerie dat de waakhond speelt verzamelt onwelgevallige stukken, legt die aan de rechter voor en die verbiedt de website. Daar komt de ondernemer niet aan te pas.

Wat blokkeert men dan wel?

Het koningshuis ligt in dit land erg gevoelig, daar blijf je van af. Het Boeddhisme ook. Deze onderwerpen liggen in de wetgeving vast.

Maar commentaar op de huidige leiding, op concepten van grondwet en andere regels, commentaar op het verbod op samenscholingen, het mag allemaal niet.

En seks mag ook niet. Geen standje ‘recht op en neer’ en ook niet in meer avontuurlijke vorm. Er is in dit land seks bij het leven, ja waar niet, maar je mag dit niet op internet zetten want ‘de jeugd’, denk ik, de ‘goede zeden’ denk ik ook, ‘aanstootgevend’ zeker en vast....

En toch, denk ik ook, dat men geen concurrentie duldt want seks is hier kontzakvullend vertier. Denk er aan.

Het artikel:

http://www.bangkokpost.com/news/general ... t-closures

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: De ongelijke strijd van websites

#2 Bericht door Korat » dinsdag 28 juni 2016, 17:48

Vechten tegen de bierkaai. Als je weet hoe je op het deep web (dark web) moet komen...
En de afzenders zijn niet te achterhalen, want werken via het TOR netwerk.
Dat kan dus echt gevaarlijk zijn.
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: De ongelijke strijd van websites

#3 Bericht door prajak » woensdag 29 juni 2016, 00:20

Blogs modereren tekst, foto's en weblinks vooraf, als daar wat gebeurt is het eigen schuld.

Forums kunnen woorden filteren, maar meer kun je niet doen; een lid kan een aanstootgevende foto plaatsen of gaan rotzooien en dan gaat zo'n forum er aan zoals we een paar weken terug zagen.

Facebook en Twitter (en nog wat van die media) hebben controle maar achteraf, meen ik; zie ik een van mijn facebookvrienden iets plaatsen dat ik niet correct acht (mijn zoon komt wel eens aan mijn PC kijken als ik zit te werken) dan haal ik dat weg en in voorkomend geval verwijder ik die vriend.

Er zijn helaas lieden die hun mening niet in het openbaar durven geven maar alleen in het geniep en die verzieken het voor anderen.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”