Huis kopen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat

Huis kopen

#1 Bericht door wanadee » donderdag 09 juni 2016, 19:23

Als je een huis koopt in thailand hoeveel extra kosten komen daar dan bij van overheidswege, zoals overdrachtsbelasting ed?

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Huis kopen

#2 Bericht door Hua Thale » vrijdag 10 juni 2016, 01:07

Erg lang geleden voor mij misschien heb je hier wat aan.

http://www.globalpropertyguide.com/Asia ... ying-Guide
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » vrijdag 10 juni 2016, 03:30

Voor de koop van het huis: ik denk: nul. Een huis is een roerende zaak.

Voor de koop van grond+huis en het vastleggen van mijn huurrecht betaalden wij een negen procent. Dat is mede afhankelijk van de waarde die de ambtenaren aan perceel+huis toekennen.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Hua Thale » vrijdag 10 juni 2016, 03:56

Voor de koop van het huis: ik denk: nul. Een huis is een roerende zaak.
??

Citaat:

Als roerende zaak kan worden aangemerkt elke zaak die niet onroerend is en omvat in principe alles wat niet duurzaam met de grond verbonden is.

Artikel 5:3 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek stelt: "roerend zijn alle zaken die niet onroerend zijn." Het Burgerlijk Wetboek geeft in artikel 5:3 lid 1 een limitatieve opsomming van de zaken die als onroerend kunnen worden aangemerkt. Als onroerend kunnen onder andere worden aangemerkt de grond, de daarop gebouwde woningen en beplantingen. Over het algemeen kan alles wat duurzaam met de grond is verbonden worden aangemerkt als een onroerende zaak. Hier bestaan echter uitzonderingen op. Een roerende zaak daarentegen kan in feite van alles omvatten. Zo kan een roerende zaak een auto zijn, maar ook een fiets, een lepel of een baksteen. Roerende zaken kunnen door omstandigheden echter als onroerend worden aangemerkt indien zij door natrekking in een groter geheel opgaan. Wanneer een baksteen deel uit gaat maken van een woning, is het onderdeel van de woning en derhalve onroerend.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

wanadee
Expat
Expat

#5 Bericht door wanadee » vrijdag 10 juni 2016, 06:10

Hua Thale schreef:Erg lang geleden voor mij misschien heb je hier wat aan.

http://www.globalpropertyguide.com/Asia ... ying-Guide
Hier wordt aangegeven dat de kosten voor de koper 0,1 procent is ofwel 20000 tot 30000 baht.
Bij diverse huizensites zie ik staan "taxes 50/50", daarom was ik in de veronderstelling dat die belasting ook nog een aardig bedrag zou zijn maar dat valt dus mee.

Wat ik in deze dan weer niet begrijp is de 9 % van prajak. Ook ik ben in de situatie dat de grond op naam van mijn vrouw moet en ik een soort usufruct constructie moet hebben zodat ik er niet uitgezet kan worden. Ben ik niet echt bang voor maar lijkt me handiger met aanvraag van blauw/geel huisboek en in het verlengde daarvan vrijstelling van belasting aanvragen in nederland.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door prajak » vrijdag 10 juni 2016, 07:25

Ik had afgesproken de tax te betalen. Huis en grond waren namelijk een koopje vanwege een 33% rechthebbende mede-eigenaar die na een ernstige ziekte was gestorven. (Maar die overigens weer blijkt rond te lopen. This is Thailand, de wedergeboorte kan hier heel snel gaan.... :giggle2: )

Men spreekt ook wel af dat de belasting wordt gedeeld in 50/50 of anderszins.

wanadee
Expat
Expat

#7 Bericht door wanadee » vrijdag 10 juni 2016, 07:47

In dat geval is die 50/50 regeling dus nadelig voor de koper. Omdat in Nederland het meestal KK is, ging ik er uit dat dit een voordeel voor de koper zou opleveren. Maar niet dus.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door prajak » vrijdag 10 juni 2016, 09:24

Hua Thale, ik bedoel in Thailand. Zoals dit filmpje al is dat bij Uncle Sam.....
http://www.youtube.com/watch?v=lnbWaYgVroo
maar in Thailand doet men dat ook wel zo:
http://www.youtube.com/watch?v=FMsKH1A9RWI

Wanadee, ik zie niet in welk nadeel je bedoelt. Als je goedkoop koopt zoals ik door familie-omstandigheden dan kun je die belasting voor jouw rekening nemen. Zou de verkoper die moeten betalen dan was de vraagprijs hoger. Dit is gewoon een deel van de onderhandelingen.

wanadee
Expat
Expat

#9 Bericht door wanadee » vrijdag 10 juni 2016, 13:28

Als ik in nederland zie dat de kosten 50/50 verdeeld zijn is dat in het voordeel van de koper. Want in nederland is het normaliter Kosten Koper.
Als ik in thailand zie dat de kosten 50/50 zijn is dat in het voordeel van de verkoper. Want in thailand zijn de meeste bijkomende kosten normaliter voor de verkoper.

Tenzij je uiteraard specifieke situaties bedoeld.
Maar hier had ik het over huisverkoopsites waarop staat dat de bijkomende kosten 50/50 verdeeld zijn. Dan is dat dus nadeliger voor de koper dan de gebruikelijke kostenverdeling in thailand bij koop/verkoop.

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door sjeng » vrijdag 10 juni 2016, 14:39

het zit als volgt

Transfer fees rate= 2 % the buyer's duty or shared
Specific Business Tax (SBT) rate= 3.3 % the seller's duty
Stamp duty rate= 0,5%* the seller's duty
Withholding tax (income) rate= 1% the seller' duty
(as this relate to the seller's personal or corporate income tax)

vaak wordt afgesproken transfer fee 50-50 maar dat is onduidelijk.
bedoelt men dan alle belastingen of inderdaad alleen de transfer fee van 2 %
maak hierover duidelijke afspraken met de verkoper om misverstanden te voorkomen.
* afhankelijk van de tijd in eigendom kan dit aardig oplopen m.n. de stamp duty.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door prajak » vrijdag 10 juni 2016, 14:51

Ik kom op een kleine 7 procent dus wat ik meer betaalde is de tax voor de registratie op chanoot van de long lease. Ik kan het nazien maar dan moet ik de kluis weer in. Dank voor de info.

wanadee
Expat
Expat

#12 Bericht door wanadee » vrijdag 10 juni 2016, 15:29

sjeng schreef:het zit als volgt

Transfer fees rate= 2 % the buyer's duty or shared
Specific Business Tax (SBT) rate= 3.3 % the seller's duty
Stamp duty rate= 0,5%* the seller's duty
Withholding tax (income) rate= 1% the seller' duty
(as this relate to the seller's personal or corporate income tax)

vaak wordt afgesproken transfer fee 50-50 maar dat is onduidelijk.
bedoelt men dan alle belastingen of inderdaad alleen de transfer fee van 2 %
maak hierover duidelijke afspraken met de verkoper om misverstanden te voorkomen.
* afhankelijk van de tijd in eigendom kan dit aardig oplopen m.n. de stamp duty.
In bovenstaand 50/50 afspraak zou ik dus maar 1% uitkomen als koper. Prajak komt op 7 % uit met de usufruct constructie. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit laatste zoveel extra is? Ik moet straks een constructie gaan regelen dat de grond van mijn vrouw is en ik het vruchtgebruik heb en het huis van mij. Dan wordt neem ik aan alleen de waarde van de grond belast in deze constructie, zeg een miljoen. Als ze daar dan 5% over nemen kost dat 50.000 baht. Lijkt me wat veel.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door prajak » vrijdag 10 juni 2016, 16:56

Wanadee, als je maar half leest trek je conclusies die niet kloppen.

Ga onderhandelen en kijk wat je van de prijs af kunt krijgen en wat jouw tegenprestatie daarvoor is. Maar ga niet komma-@euken, dat levert niks op behalve verlies.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”