Grensoverschrijdende zorg.

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Janthai
Veel ervaring
Veel ervaring

Grensoverschrijdende zorg.

#1 Bericht door Janthai » dinsdag 07 juni 2016, 11:40

Tweede Kamer der Staten-Generaal 2
Vergaderjaar 2015–2016
34 333
Wijziging van de Zorgverzekeringswet, de Wet marktordening gezondheidszorg en de Wet financiering sociale verzekeringen in verband met grensoverschrijdende zorg
Nr.
9 AMENDEMENT VAN HET LID LEIJTEN
Ontvangen 1 juni 2016
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
IIn de beweegreden vervalt: aanspraken op grensoverschrijdende zorg te beperken tot Europa,.
IIArtikel I, onderdeel A, vervalt.
IIIArtikel IV vervalt.
Toelichting
Dit amendement regelt dat de werelddekking van de zorg uit het basispakket behouden blijft. De indiener is van mening dat iedereen die in Nederland is verzekerd, ook recht heeft op zorg in het buitenland. Dit recht dient niet ingeperkt te worden tot uitsluitend landen van de Europese Unie of voor mensen die voor hun werk in het buitenland verblijven. Met het in stand houden van de werelddekking wil de indiener voorkomen dat Nederlanders vanwege het feit dat ze zijn onderverzekerd in het buitenland in de problemen komen dan wel dat zij (achteraf) worden geconfronteerd met hoge zorgkosten. Bovendien is het volgens de indiener ongewenst dat er premiedifferentiatie plaats vindt voor de vervangende verzekering. Mensen met een chronische ziekte of handicap, dienen hierdoor niet financieel te worden benadeeld. Omdat een acceptatieplicht zich niet verdraagt met de Europese richtlijn betreffende de toegang tot en uitoefening van het verzekerings- en het herverzeke-ringsbedrijf (Solvabiliteit II), is het in stand houden van de huidige werelddekking voor iedereen, de enige manier om risicoselectie te voorkomen.
kst-34333-9
ISSN 0921 - 7371
’s-Gravenhage 2016 Tweede Kamer, vergaderjaar 2015–2016, 34 333, nr. 9 1
De indiener merkt bovendien op dat de in het wetsvoorstel beoogde kostenbesparing van het laten vervallen van de werelddekking hoogst discutabel is. Verder is er geen inzicht op de uitvoerbaarheid en de kosten daarvan. Ook zorgverzekeraars plaatsen grote vraagtekens bij de beoogde besparing. Dit alles maakt het laten vervallen van de werelddekking een ongewenste maar ook een ineffectieve bezuinigingsmaatregel.
Leijten
Tweede Kamer, vergaderjaar 2015–2016, 34 333, nr. 9 2

In de week van 13 juni wordt waarschijnlijk het wet voorstel in de kamer behandeld.

wanadee
Expat
Expat

Re: Grensoverschrijdende zorg.

#2 Bericht door wanadee » dinsdag 07 juni 2016, 13:00

Wie is Lid Leijten?

printen44
Expat
Expat

#3 Bericht door printen44 » dinsdag 07 juni 2016, 14:20

Renske Leijten is lid van de SP-fractie van de Tweede Kamer.

dutch
Expat
Expat

#4 Bericht door dutch » dinsdag 07 juni 2016, 14:52

Waar waren ze op 01-01-2006 toen ik uit de Nederlandse ziektekostenverzekering werd geflikkert ?
Of mag ik met terugwerkende kracht me alsnog aandienen?
:giggle:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

wanadee
Expat
Expat

#5 Bericht door wanadee » dinsdag 07 juni 2016, 15:00

Dank u wel Printen.

Zul je in elk geval even een kosten/baten analyse moeten maken Dutch. Ik meen dat je nu bij Ooms verzekerd bent?
Waarom ben je er toen uit gegooid!

dutch
Expat
Expat

#6 Bericht door dutch » woensdag 08 juni 2016, 03:23

wanadee schreef:Dank u wel Printen.

Zul je in elk geval even een kosten/baten analyse moeten maken Dutch. Ik meen dat je nu bij Ooms verzekerd bent?
Waarom ben je er toen uit gegooid!
Te lang en eigenlijk nutteloos om die oude affaire weer opniuew gedetailleerd uit de doeken te doen.
Even kort dan voor de nieuwkomers.
Mijn hele leven bij Nederlandse ziekteverzekeraars geweest(via bedrijf,zoals dat vroeger ging 60/40%).Mijn plan was om na mijn laatste buitenlandse job (via USA/Ned bedrijf waar ik 22 jaar werkte),die in Indonesie was,van daaruit te emigreren naar Thailand,het vaderland van mijn echtgenote met wie ik 28 jaar getrouwd was.
Het eerste volle jaar in Thailand liep alles zoals gepland en geregeld.Wij kregen echter begin 2006 bericht dat per 1-1-2006 (!) deze verzekering niet meer kon.Nieuwe wet !!!
Men was de verre buitenlanders voor het gemak maar weer eens vergeten.
Vandaar mijn opmerking in mijn vorige bericht gemaakt.
Ronald Reagan

wanadee
Expat
Expat

#7 Bericht door wanadee » woensdag 08 juni 2016, 06:53

Duidelijk. Wat ik me wel eens af vraag is wat voor mensen het zijn die dit soort dingen bedenken. Er voor zorgen dat een aantal medenederlanders, die wel netjes hun premie betalen, van zorg verstoken blijven. Dat soort figuren denken in getallen en niet in mensen.

Joep
Expat
Expat

#8 Bericht door Joep » woensdag 08 juni 2016, 07:08

Dat zijn mensen die goedkoop willen scoren.
Iets roepen onder eerst goed onderzoek te doen.
Populisme.
De bezuiniging is nog minder dan de beoogde 60 miljoen.
De zorgverzekeraars zijn tegen, ben benieuwd hoe dit afloopt want het raakt niet alleen de vakantieganger die naar TH gaat, maar een ieder die buiten de EU op vakantie gaat.

dutch
Expat
Expat

#9 Bericht door dutch » woensdag 08 juni 2016, 07:28

wanadee schreef:Duidelijk. Wat ik me wel eens af vraag is wat voor mensen het zijn die dit soort dingen bedenken. Er voor zorgen dat een aantal medenederlanders, die wel netjes hun premie betalen, van zorg verstoken blijven. Dat soort figuren denken in getallen en niet in mensen.
Ik heb contact gehad met de ombudsman,ik ben rechtstreeks op de Nederlandse radio geweest,ik heb contact gehad met politici die rechtsstreeks en eerlijk toegaven dat ze deze complicatie bij de besluitneming niet hadden voorzien (maar corrigeer het verd?mme dan).
Het meeste viel mij echter de houding van de Nederlandse verzekeraar tegen.Nooit zijn ik of iemand van mijn gezin serieus ziek geweest en dan een briefje dat het over is.
Breek me de bek niet open (heb je toch al gedaan ;))
Ronald Reagan

printen44
Expat
Expat

#10 Bericht door printen44 » woensdag 08 juni 2016, 07:50

Voor de duidelijkheid, Dutch heeft het over de zorgwet van 2006. Daar werd ik ook de dupe van. Die zorgwet van 2006 bepaald dat alleen inwoners van Nederland een zorgverzekering kan krijgen op basis van de wet van 2006. Diegene die buiten Nederland verblijven, meer dan acht maanden per jaar, vielen uit de boot. Zij moesten een (dure) particuliere verzekering afsluiten of onverzekerd zijn.

Waar Joep het over heeft is het voornemen voor het wegvallen van de basiszorgverzekering als men buiten de EU en de BES-landen op vakantie gaat of overwinterd. Dat zou moeten ingaan, na goedkeuring van de volksvertegenwoordiging, op 1 januari 2017.

dutch
Expat
Expat

#11 Bericht door dutch » woensdag 08 juni 2016, 09:33

printen44 schreef:Voor de duidelijkheid, Dutch heeft het over de zorgwet van 2006. Daar werd ik ook de dupe van. Die zorgwet van 2006 bepaald dat alleen inwoners van Nederland een zorgverzekering kan krijgen op basis van de wet van 2006. Diegene die buiten Nederland verblijven, meer dan acht maanden per jaar, vielen uit de boot. Zij moesten een (dure) particuliere verzekering afsluiten of onverzekerd zijn.

Waar Joep het over heeft is het voornemen voor het wegvallen van de basiszorgverzekering als men buiten de EU en de BES-landen op vakantie gaat of overwinterd. Dat zou moeten ingaan, na goedkeuring van de volksvertegenwoordiging, op 1 januari 2017.
Bedankt voor de verduidelijking.
Overigens had ik al jaren een partikuliere verzekering,omdat vanwege inkomen het ziekenfonds verboden was,alhoewel deze partikuliere verzekering wel wettelijk verplicht was en ik geen vrije keuze had ( net zoals met het pensioenfons)

Voor langdurige planning is de overheid een onbetrouwbare partner gebleken.Zelfs een " grandfather regeling" zat er niet in.
Ronald Reagan

Janthai
Veel ervaring
Veel ervaring

#12 Bericht door Janthai » zaterdag 11 juni 2016, 13:18

dutch schreef:
printen44 schreef:Voor de duidelijkheid, Dutch heeft het over de zorgwet van 2006. Daar werd ik ook de dupe van. Die zorgwet van 2006 bepaald dat alleen inwoners van Nederland een zorgverzekering kan krijgen op basis van de wet van 2006. Diegene die buiten Nederland verblijven, meer dan acht maanden per jaar, vielen uit de boot. Zij moesten een (dure) particuliere verzekering afsluiten of onverzekerd zijn.

Bedankt voor de verduidelijking.
Overigens had ik al jaren een partikuliere verzekering,omdat vanwege inkomen het ziekenfonds verboden was,alhoewel deze partikuliere verzekering wel wettelijk verplicht was en ik geen vrije keuze had ( net zoals met het pensioenfons)

Voor langdurige planning is de overheid een onbetrouwbare partner gebleken.Zelfs een " grandfather regeling" zat er niet in.

https://www.tweedekamer.nl/vergaderinge ... 2016A01779

Dinsdag 14 juni om 1945 wordt de wet in de 2 de kamer behandeld live te volgen zie bovenstaande link.

gr. Jan.

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Korat » zaterdag 18 juni 2016, 00:08

De buitenlanddekking blijft gewoon bestaan. De kamer had als kritiek dat de minister een twiijfelachtige onderbouwing had van de vermoedelijke besparing van 60 miljoen op jaarbasis. Bovendien hadden de verzekeraars de tweede kamer laten weten dat zij zich afvroegen hoe ze e.e.a moesten bewerkstelligen zonder aanzienlijke kosten te maken. De minister heeft het voorstel nu weer 'in beraad' genomen. Dat schijnt politieke vaktaal te zijn voor: in de onderste la leggen, de la op slot doen en de sleutel weggooien :crazy: .
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”